Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

  1. Fkestuntelaar

    Fkestuntelaar

    Lid geworden:
    21 apr 2008
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Haarlem

    Jerry mode 2 daar vlieg ik nu ook mee.
    gr,
    Frans
     
  2. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Newbie

    Hallo!

    Ik heb de knoop ook maar doorgehakt!
    Een HB king II aangeschaft :)
    Na veel van dit draadje te hebben doorgelezen.

    Ik zal jullie dus nog wel bestoken met allerlei vragen zodra hij (of is het een zij) binnen is!
    Ik wilde alvast wat gaan ofenen met een sim (FMS) en vroeg me af wat je daar zoal voor nodig hebt...
    Ik heb een MX12 (vooralsnog alleen nog gebruikt voor vliegtuigen en een ornothopter). Ik neem aan dat er een soort adapter voor nodig is om de MX12 aan de compu te hangen.
    Welke is dat? en is er een king II model voor FMS? Zo nee wat komt er dan dichtbij?

    Alvast bedankt voor jullie hulp! En tot ziens op dit draadje!

    Eefjan
     
  3. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Voor FMS heb je een computer nodig ;)
    De MX12 kun je mbv een mini-jack op je geluidskaart-in aansluiten en dan PPJOY gebruiken. Anders moet je gewoon een dummyzender kopen (heb ik ook).
    Voor FMS is niet direct een King model voor handen zo ver ik weet.
    Ik heb er zelf een voor clearview, ook een leuke sim voor maar iets van 30 euro.
     
  4. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Je kunt vaak een usb- sim kabel kopen voor 10 euro... . En dan gratis FMS en X-heli..
    Ik heb voor de FMS wel een redelijke king equivalent.. Echter is vlieg nu met aeroflight en die is toch wel weer echter... Kun je dezelfde kabel voor gebruiken..
    Moet je wel even opletten of bij die sim kabel aan de ene zijde een usb aansluiting en aan de andere zijde een 3,5 mm jack plug zit..
    Die steek je zo in de mx12...
    Alles instellen en weg vliegen..

    Ik weet niet of je volgende week tijd hebt maar dan hebben we een meeting hier in steenwijk.. Wel een eindje van odijk maar dan zie je heel wat modellen waaronder de king... en neem ik ook mijn sim mee...

    Benno
     
  5. matthewo

    matthewo

    Lid geworden:
    9 aug 2008
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Enschede
    waar download ik X-heli? heb al even gezocht, maar kon het niet vinden
     
  6. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    HELI-X - Homepage
    benno
     
  7. matthewo

    matthewo

    Lid geworden:
    9 aug 2008
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Enschede
    dankjewel benno.. :D
     
  8. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    het gaat nog steeds vooruit...

    Hoi. Wou nog even delen dat ik vandaag weer heerlijk gevlogen heb.
    Zonder schade 5 accu's leeg op het grote veld voor de meeting volgende week..
    [​IMG]
    Zelfs nog een keer de king op z'n zijkant in het gras gedumpt..
    Even de flybar recht en weer doorgaan.
    Heb vandaag de eerste 2 rondjes voor me langs gemaakt.. Met zweet op de rug en trillende knieeen.. Maar ook dat gaat gegarandeerd beter de volgende keer..

    Benno
     
  9. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Ziet er heel goed uit Benno! even voor mijn beleving; zet je het toerental vast tijdens de vlucht of doe je dit handmatig?
     
  10. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Mijn throttle curve is 0,60,65,70,99 Dus van hooveren tot aan normale vlucht draaid de motor rond de 65 % toeren.. Hij is niet helemaal vlak om de toeren vermindering bij hogere belasting te compenseren en bij max throttle heb ik ook nog max speed om even snel te kunnen corrigeren.. Maar ik vlieg en hoover zoals je hoort bijna op stabile headspeed..

    Ik heb proef onder vindelijk gemerkt dat je enerzijds zo weinig mogenlijk toeren moet maken voor een rustige gecontroleerde vlucht anderzijds moet je juist hooveren iets boven midstick.

    De HH gyro is een walkera wk-G011... die doet het wel lekker maar houd hem niet echt vast. Dat kun je bv goed zien als ik stukjes achteruit terug hoover..

    Benno
     
  11. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Ja precies, dus ik zit te laag in toeren. waardoor de rudder servo verder uit zou moeten slaan maar dit is juist beperkt vandaar het draaien. Hoe staat bij jou de pitch curve?
     
  12. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Mijn pitch staat lineair met een begin rond de 20%.. (0=20% 100=100%..)
    dat geeft mij een pitch van -5 tot +12 graden..

    Overigens als we daar toch over hebben..
    stel je Throttle hold pitch op 0=50% in..
    Als ik nl mijn throttle hold aanzet zodat de motor niet draaid staat mijn pitch mooi in de midden stand.. Handig voor opruimen in de koffer en het afstellen Midden stand is 0 graden...

    Verder zie ik dat je aan het Klooien bent met de esky HH.
    Die heb ik op mijn belt-cp zitten..
    Inderdaad de HH gain op 60% en de rate op -40% zoals frank aanraad komt dus overeen met mijn ervaring.. Anders dan mijn walkera waar de rate juist op -80% staat... (dus hoe lager hoe meer gain). Verder is de rate stand wel degelijk belangrijk voor de afstelling...
    Dus op rate zetten en dan eerst de staart servo zodanig afstellen dat de arm recht naar beneden/boven staat en de staart niet weg wil draaien als je de stick los laat.Dan accu los en HH aan en accu aansluiten.. Tijdens de init de heli niet bewegen en dan brand het ledje constant.. dan staat de heli aan met HH goed...

    Suc6
    Benno
     
  13. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Nou mannen, dank voor jullie input. Ik heb gisteren de rotorhead gereviseerd; nieuwe aandrijf as en ook maar de swashplate. Vannacht nog even de kamer onveilig gemaakt en gemerkt dat er nog een onbalans in de wieken zat. Vanmorgen de wieken gebalanceerd. De ene wiek was flink zwaarder dan de andere. Van beide wieken het zwaartepunt gemeten (scheelde bijna 8mm!!). Vervolgens de lichtste wiek met plakband verzwaard op het zwaartepunt van de andere wiek en.... maagdelijk :)

    Net voor het eerst buiten gevlogen met de nieuwe setup én de nieuwe zender en ahhh.... wat een verademing. De rudder is heerlijk precies te bedienen; niet te schielijk en.. eigenlijk alle stickbewegingen. Wát een verschil met de standaard zender zeg!

    Waar ik voorheen met moeite de heli in een vlak van 1 vierkante meter kon houden kan ik hem nu nagenoeg stil houden :) :) :)

    De nieuwe 3900KV motor is overigens totaal anders dan de 3800KV. Het is nu net een naaimachientje. De 3800 was veel feller en had een stuk hoger koppel. Daarentegen is deze motor veel beter voor mijn vliegniveau.

    Al met al voornemens vandaag eens een fatsoenlijk veld op te zoeken om de nodige lipo's van hun energie af te helpen :rolling:
     
  14. Fkestuntelaar

    Fkestuntelaar

    Lid geworden:
    21 apr 2008
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Haarlem

    Jezus Benno, heb je in een trainingskamp gezeten of zo. Niet normaal man zo goed als jij nu al gaat. Ik ga zondag echt niet bij jou in de buurt staan hoor want dan schaam ik me kapot met dat gestuntel. Nee hoor hier gaat het ook steeds beter. Ik heb hier alleen niet zo veel ruimte en moet echt een andere plek gaan zoeken. Ik vlieg gewoon 4 lipo's leeg zonder pauze dus dat geeft al aan dat het te gemakkelijk wordt. Beetje fly by's doen en op hogere hoogte oefenen. De moeilijkheid heir zit hem in de beperkte ruimte wanneer je weer naar beneden komt. Tevens loopt ik steeds meer egen de beperkingen van de zender aan maar das nog een paar dagen.
    Van de week wordt het slechter weer en gaat de kop uit elkaar om alles te controleren en eens wat soepeler te maken. Heb al zo'n 6 uurtjes gevligen zonder ook maar ergens aan te komen dus wordt het wel eens tijd. Vanmorgen weer 4 lipo's die overigens wel steeds minder gaan worden. Maar mag het ook ik denk dat ik ze wel zo'n 50 a 60 keer heb opgeladen als het niet meer is. Doe er toch nog 12 minuten mee mits ik ze balanceer.


    gr,
    Frans
     
  15. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ja lekker bezig geweest.. Had al eerder gemeld dat het eigenlijk gewoon knopjes omzetten in je hoofd is..
    Maar er zijn bij mij ook nog steeds drempels waar je overheen moet...
    Maar ik ben dan ook niet 3 weken in italie geweest maar elke dag 3 accu's weg gedraaid...

    Gebruik maken van het weer..
    Ruimte is ook goed al moet ik zeggen dat kleine 8jes moeilijker zijn maar ook belangrijk voor je ontwikkeling...

    Ach het komt allemaal wel goed met ons..
    alleen oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen,....

    Benno..

    ps er komt waarschijnlijk ook een 15 jarige die al inverted gaat.. Daar lijk ik weer een groentje bij dus ik zal niet vergeten waar ik vandaan kom...
     
  16. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Knopjes in mijn hoofd omzetten kan ik dan nog niet op dit moment, maar mijn vernieuwde Esky Honeybee King V2.007 heeft zich vanmiddag kranig gehouden ondanks de wind die toch steeds straffer werd.
    Ik kan nu circa 7 minuten onafgebroken hooveren zónder touch downs en zowaar een beetje spelen met de richting van de neus (nee; geen nose in...)

    Ik ben echt super tevreden met de manier waarop de 'Bee' nu loopt. Ik kan er helaas volgende week niet bij zijn bij de meeting die inmiddels grote omvang krijgt. Over twee weken ben ik weer een weekje in de achterhoek dus wellicht dat ik daar Frans en/of Francis en/of Justin daar ga zien zodat ik wat 'hands on' tips kan krijgen. Tot nu toe heb ik alleen self made / boeken / youtube / forum ervaring ;-)
     
  17. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Ik heb mijn tail moeten vervangen omdat ik die stuk had gemaakt. Echter nu blijft ie bij hoveren constant rondjes draaien tegen de klok in. Heb de servo al verschoven op de tailboom, maar zit nu zo ver dat ik niet nog meer pitch op de tail kan zetten, en hij draait nog steeds tegen de klok in...

    Iemand een idee wat er mis kan zijn?
     
  18. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Meest standaard fouten is dat de belt verkeerd gedraaid zit..
    Resultaat is dat de staart rotor de verkeerde kant op draaid.
    Orgineel moet de staart tegen de klok in draaien en dus het rotor blad wat het dichts bij de hoofdrotor moet omhoog gaan als de hoofd rotor de goede kant op draaid..

    Andere fouten..
    Staart rotor bladen achterste voren.. Servo arm verkeerd om (naar boven i.p.v.naar beneden enz..), Gyro rev/nor. bladhoek verkeerd -4 tot +4 graden enz....
    Kom je er niet uit maak er dan eens een foto of filmpje van..

    Suc6
    Benno
     
  19. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Ik heb dinsdagavond/woensdag pas weer tijd om te sleutelen. Dan gaat de staart nog een keer uit elkaar, en dan weer proberen.

    Tegen die tijd laat ik nog wel wat weten, bedankt alvast voor dit advies, zal het goed checken.
     
  20. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Warnsveld
    Ga jij nog naar Steenwijk???

    Jerry, ga jij ook nog naar Steenwijk???
    Een collega van mij wil mogelijk ook nog mee!! Misschien dat jullie wat samen kunnen doen... dat geld ook voor Frank uit Nijmegen...

    Groeten,.... Frans ...W
     

Deel Deze Pagina