Winterproject Spit MK IX

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MES, 13 sep 2008.

  1. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ben inderdaad vandaag nog even bezig geweest en ben nu zover dat ik de andere vleugelhelft moet gaan bouwen. Na telkens een beetje gevijld te hebben, passen en kijken of de hoek goed te realiseren is zit rib 5 inmiddels vast en volgens de handleiding ma ig de rails nog niet verlijmen, dit mag pas als bijde vleugels en het midden gedeelte aan elkaar gezet moeten worden.

    Heb ik nog een vraagje aan Ronald,

    Voor het monteren van de luchtfles kan ik zeker beter wachten met indekken van het middenstuk.

    En is het misschien het slimst om de gehele vleugel in een keer in te dekken.

    Nu heb ik geen kanalen op mijn zender over, maar wat voor verlichting zit er op een Spit behouden op de wingtips en in de staart????

    Ik hoor wel.

    Zal later vanavond nog wat foto's plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2008
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    groningen
    V-kabel van Merz nemen!


    jan.
     
  3. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hier bedoelde ik mee dat ik 6 kanalen heb op de mx 12 dus kan eventuele verlichting niet schakelen op afstand.

    En ik heb ze alle 6 nodig met flaps en retracs erbij.

    Is best wel jammer want ik heb al een bommetje gezien wat mij erg leuk lijkt om deze af te kunnen werpen maar om nu gelijk al een nieuwe zender te gaan kopen, breekt hier thuis echt de PLU uit.
     
  4. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Marcel,

    Zou zoveel mogelijk het manual aanhouden voor de beplanking.
    Het is wel makkelijk om van tevoren gaten te maken voor de luchtfles in de Ribben 1 en 2.
    Bij het samenstellen van het middenstuk dan gelijk de fles plaatsen (scheelt hak en breekwerk als je hem later plaatst). zie ook blz 3 van mijn draadje afbouwverslag-top-flite-spitfire-3

    Verlichting:
    De boordlichten op de wingtippen
    Heklicht
    Vroege Spit uitvoeringen een deklicht achter de antennemast
    En dan zit er nog een lamp onder vleugel in het midden tussen de radiators.(is het wel een lamp??) Hieronder een foto van de Spit die in Soesterberg staat waar je hem kan zien.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bedankt Johan,

    Ik ga 19 okt naar Soesterberg zal ik gelijk ff kijken en na vragen, er is nl die week een modelbouw manifestatie voor zowel statische als RC materiaal te bewonderen :cool: fototoestel meenemen!!!!.

    Zal als ik met het middenstuk ga beginnen de foto's nog eens goed bestuderen voor het plaatsen van de luchtfles zal voor ik iets vastlijm jou eerst even naar wat foto's laten kijken of wel alles zo kan.

    Eerste vleugel zover af dat ik hem van de werktafel af mag halen volgens de manual, na het los maken van de pinnen bleef de vleugel netjes met de delen die op de werktafel vast zaten op zijn plaats liggen zonder enige torsie of op wippen:p.

    [​IMG]
    vleugel deel even weg hangen.

    Hier nog wat foto's van het probleempje met rib 4 & 5 (inmiddels is dit netjes opgelost met vijlen en schuren:shock:.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Vleugeltje klaar voor zover.

    Zal de rails voor de retracs extra gaan verstevigen en lijmen met epoxy zodra dit door de manual aangegeven word (bedankt voor de tip Ronald:worship:).

    [​IMG]
    Alvast de eerste ribben vast gepint van de rechter vleugel.
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    groningen
    Als het effe kan zou ik hem (netjes vlak) wegleggen. :eek:


    jan.
     
  7. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zal ff kijken of er nog een plekje onder het bed is :D,
     
  8. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja onder het bed gaat het passen.

    [​IMG]
    toch maar wat zand zakjes op de uiterste punten gelegd

    De rechter vleugel is ook voor zover af
    [​IMG]

    En zoals beloofd heb ik de airtank in de middensectie aangebracht:lol:

    Heeft er nog iemand aan of opmerkingen dan hoor ik het graag, er is nog niks verlijmd.
    heb de ribben 3 gecontroleerd of deze passen met de retract rails en uiteraard het eea wat moeten vijlen zodat deze vlak met de ribben 4 samen gelijmd kunnen worden
    De flap servoplaat is te smal:mad: (had ik eerst moeten controleren:hammer: )heb daar een uitsparingen in gemaakt zodat deze iets naar achter geplaatst word daar de tank precies op de lijn van de servo plaat kwam (acheraf waren deze sparingen niet echt nodig geweest). Wel een extra balkje aanbrengen zodra het middenstuk omgedraaid kan worden.

    Maar kijk maar naar de foto's

    [​IMG]
    tank zit precies in het hart van rib 1

    [​IMG]
    ronde sparingen in de ribben aangebracht zodat deze precies passen later toch wat ca rond de fles aanbrengen.
    [​IMG]

    [​IMG]
    totaal plaatje van de midden sectie

    Ik hoor wel of ik dit op deze manier kan gaan verlijmen?????

    Dit weekeind zal er weinig gebouwd worden zaterdag werken en zondag naar de beurs (ff dik 2 uur rijden voor een beurs:mad:)
    Maar ja het is weer eens wat anders en dit weekeind zat vliegen er toch al niet in met dit:eek:nweer:weer.
     
  9. filipbriers

    filipbriers Guest

    ;)he mooie kunstwerkje ,in verband met de flap servo,,ik ben van plan om 2 mini servos te gebruiken om mijn flaps te laten werken, heb ze gekocht bij hobbycity, ze zijn goedkoop en ze zijn zeer goed, het zijn 2 digitale 2,7 kgr, ik weet het ze zijn te zwaar , maar voor die prijs kon ik ze ni laten groetjes en nog een goed weekend :D:D:D
     
  10. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja ik denk dat ik dat ook maar ga doen want er blijft heel weinig ruimte over om een standaard servo en een mini servo op de plank te monteren:(.
    Maar ben wel van plan om de flaps met 1 mini en de valve met 1 mini servo aan te sturen.

    Heb trouwens wel een ander plankje gemaakt die past wel beter en sluit mooi aan op de ribben:p.
    Heb nog mini servos liggen en dan is er weer voldoende ruimte.
    Vandaag niks gedaan en morgen ook niet bouwen :evil:.

    Vraag me nog wel steeds af of dit allemaal wel goed zit:confused: en goed gaat.
     
  11. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Marcel,

    Ziet er goed uit :).

    Belangrijk is dat de fles niet te ver naar voren ligt in de vleugel, dit ivm de retract cilinders, zie onderstaande foto.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij mij is de maat achterzijde fles - achterzijde vleugel 205 mm.
    Heb de trapezium vormige uitsparingen van spanten 2 weer teruggeplaatst zodat er niet te veel rotzooi later in de vleugel kan komen. De servo mounting plate is bij mijn uitvoering komen te vervallen.

    Iedere flap een eigen servo wordt wel meer gedaan bij deze kit.
    Let wel op de draairichting vd servo's (of neem een Hitec en en een Futaba deze draaien tegengesteld)
    De flapservo's komen echter wel onder de koelers. Om dan de servo's bereikbaar te houden kan je dan de koelers demonteerbaar maken.

    Groeten,
    Ronald
     
  12. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bedankt Ronald, ik heb helaas nog niks kunnen doen. Maar denk toch dat ik eerst de vleugel gaat samenbouwen voor ik de vleugel ga bekleden, zodat ik alle onderdelen die nu in het middenstuk en de vleugels moeten komen goed uit kan meten tov het middenstuk en de wijzigingen in het midden stuk.
    Denk jij dat 1 mini servo voldoende is om de flaps aan te sturen of zal deze te licht zijn, moet nod wel ff kijken welke ik nog heb liggen en welke kracht ze hebben.
    Anders bouw ik gewoon 3 mini servo's in het middenstuk???
     
  13. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Marcel,

    Zou niet voor miniservo's als aansturing van de flaps gaan.
    Heb deze ook in m'n TF 1/7 Mustang zitten voor de rolroeren. Kwa kracht geen probleem maar deze na 1½ jaar al moeten vervangen (bibberden op hun middenstand tgv kapotte potmeter).
    Het schijnt dat deze servo's niet zo goed tegen de trillingen kunnen van een wat grotere 4T brandstofmotor.

    Gr. Ronald
     
  14. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ok zal als ik weer aan bouwen toe kom de sparing in rib 1 groter maken dat daar een standaard servo in gaat passen met de andere nodige aanpassingen.

    Ben GRRRRRRRRRR net thuis van mijn werk dus heb nog niks kunnen doen:bad-words:, en het ziet er naar uit dat ik deze week en het weekeind ook niet meer kan bouwen. Is een beetje druk met met m'n werk.

    Hoop dat het volgende week weer wat rustiger is dat ik 's avonds weer gewoon thuis kan werken:pc:.

    Maar wat denken jullie??? als ik weer verder ga, zal ik als het middenstuk goed is en verlijmd kan worden wachten met het bovenste gedeelte te beplanken of zoals ik al eerder zei wachten tot de vleugels aan het middenstuk zitten, dan de retracts inbouwen inclusief de benodigde slangen en dan het middenstuk beplanken.

    Denk zelf dat de laatste optie de beste is want dan kan je nog gemakkelijk bij de componenten komen.
     
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    groningen
    Wat doe je?


    jan.
     
  16. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb een eigen elektrotechnisch installatie bedrijfje, en er zijn ineens een aantal opdrachten tegelijk gaan lopen door uitloopwerkzaamheden van de aannemer, vandaar dat ik 's avonds en op de zaterdagen moet werken.
    En de administratie op zondag moet gaan doen.

    Maar alles voor een goed doel hoor moet ook deze hobby nog een beetje kunnen bekostigen!!!!!!
     
  17. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Even een kleine update,

    Heb alleen nog geen foto's kunnen maken maar die volgen zsm.
    Het bovendeel van het middenstuk toch maar voorzien van beplanking, dat ging beter met de jigs die je nodig hebt voor het samen bouwen van de vleugels.
    Tevens beide vleugels pasklaar gemaakt viel niet mee moet ik zeggen maar ze passen nu goed, ook met de rails voor de retracs nu de gehele vleugel nog een keer omdraaien en kijken hoe het met de stand van de retracs is gesteld tov de lucht fles en als dat alles ok is dan de vleugels aan het middenstuk lijmen met 30 min epoxi.:thumbsup:

    Loop alleen nu even voor op de bouw feiten maar welk type schaalstruts kan ik het beste gebruiken voor deze kit:confused: in de manual staat oleo type struts maar kan op de Robart site niks vinden:cry:.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    Denk (weet eigenlijk zeker) dat ze de Robostrut serie bedoelen van Robart, bijvoorbeeld de 380 (of hoger): Robart Mfg. R-C Model Airplane Parts

    Zeg niet dat dit de beste en stevigste zijn maar wel de betaalbaarste ;-)
     
  19. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zoals beloofd een paar foto's:p

    [​IMG]
    Het middenstuk
    [​IMG]

    [​IMG]
    De vleugel nog met (lijm) klemmen
    [​IMG]

    Berto, bedankt voor de link, maar ik denk dat ik voor de overzet struts ga, om de standaard struts heen in de manual staat nl dat de schaal struts voor de meer ervaren vlieger is, dat ben ik dus nog niet zo:rolleyes:

    mvgr
    Marcel
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhhh, voor de meer ervaren vlieger.......
    Met echte harde landingen kunnen ze de retracts uit de vleugel breken, dat is waar.
    Maar dat zal ook gebeuren met de gewone versie.

    Vindt de Robostruts wel mooi en ze werken ook nog eens echt, ik zou ze gewoon inbouwen als ik jouw was echter kan dat eventueel in een later stadium ook nog wel eens.

    Ik zie dat je de blauwe luchtschakelaar van Robart gebruikt, in de leidingen zou ik dan wat restrictors opnemen zodat het gear niet hard in en uit klapt wat het zonder de restrictors wel doet en minder mooi is.
    Zo`n landingsgestel moet gewoon wat langzamer en ongelijk ingaan :yes:

    De rode luchtschakelaar van Robart heeft deze mogelijkheid op de schakelaar zitten en dan kun je dit zelf instellen door een schroefje te verdraaien, zo kan je zelf de snelheid bepalen dat werkt helemaal mooi :)


    Maar je bent lekker op weg, succes met de verdere bouw.
     

Deel Deze Pagina