Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

  1. Zandoor

    Zandoor

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Gelderland
    Hier een vraag die vast al eens gesteld is:
    Wat is een goede BL motor?

    Ik HAD er een 3800kv (waarschijnlijk, geen merk of type markering te vinden) op zitten in combinatie met een himodel 25A ESC. Maar aangezien daar een 13T pinion opzit ging de kop snelheid ruimschoots over de ,schijnbaar, magische 2700 RPM heen. Doordat de BL nogal fors is uitgevallen is een 9T pinion geen optie omdat er geen ruimte is om hem tegen de main gear aan te spannen.

    Dus een e-sky 3100Kv gemonteerd. En nu heb ik dus een hakkende motor onder 50% stick. Simpel de stick over de 50% en daarna meteen terug nemen werkt, maar is geen oplossing. Vervangen dus.

    Zie daar mijn vraag: welke motor is hier favoriet?
    ALLE suggesties of meningen zijn welkom.
     
  2. Ik heb gewoon de esky 3100 bl motortje 10T + Esc .
    Bevalt me perfect.. Nog nooit problemen mee gehad:bday:

    Gr Justin
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik gebruik afwisselend een Esky 3900kv met 10T en een Esky 3100kv met 11T. Eigenlijk werken ze beide prima op de King.
    Van hakkelen heb ik geen last, misschien iets met je regelaar aan de hand :confused:
     
  4. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Ik heb hetzelfde, als dit niet normaal is, dan ga ik volgende week eens kijken of ie dat nog steeds doet, en anders eens mailen met 4rc hoe dat zit...
     
  5. mafke

    mafke Guest


    Zelf heb ik ook de Esky 3800kv, heb de plaats waar de motor staat met een Dremeltje wat bijgewerkt, er zit op die plaats plastic genoeg om de uit de kluiten gewassen BL plaats te geven en dus toch met een 10T te kunnen werken.
    Had dit eerst ook niet gedaan en t resultaat was dat ik de maingeartanden in hoogte gehalveerd had bij de eerste crash.

    Ben over de motor wel tevreden... hakkelen van de motor kan ook op slechte bedrading wijzen...


    Peter (ut den Belgiek)
     
  6. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Warnsveld
    Goede motor, tja echt hele slechte zijn er niet, ik vlieg met de standaard ESC en 3100KV BL motor +10T pinion van Esky nu een jaar zonder problemen.
    Ik vindt wel dat je een motor moet kiezen die op de HBK II past, op het moment dat je moet gaan dremelen zit je volgensmij al fout. De 3100KV van Esky past uitstekend met een 10T pinion. De 9T is geen optie die hoor je slijten.. 10T of 11T is gewoon okay.

    Hakkelende motor:
    - Storing.
    - Bedrading.
    - Motor loopt op 2 fase i.p.v. 3 fase, mogelijk dat je een draadbreuk hebt in de motor. (heeft Edwin ook al een keer gehad.)
    - ESC staat in een verkeerde mode, Timing fout of op 8 polig i.p.v 6 polig??!

    Frans .... W
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2008
  7. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Warnsveld
    Het overwegen waard...

    Mischien dat die gene die hier posten gewoon zijn of haar postings met zijn of haar eigen naam kan ondertekenen.. maakt het allemaal iets persoonlijker. :proost:

    Frans...w
     
  8. Fkestuntelaar

    Fkestuntelaar

    Lid geworden:
    21 apr 2008
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo allemaal,

    Ik heb de 3800 gehad op het standaard frame en heb nooit aan het frame zitten dremelen.Gewoon in het plastic trekken met de boutjes en de motor een beetje verdraaien. Dan past ie gewoon. Heb er met zowel 10 als 11T mee gevlogen totdat het onderste lager teveel speling kreeg.Ik heb nu een 3900 motor met een 11T. Lekker veel power nu dat zeker verder vliegt ie er prima mee/

    gr,
    Frans uuuuuuut H/lem
     
  9. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    3900 met 11 tanden.. Hmmm, Ik dacht dat mijn heli snel draaide..
    Ik vlieg nu met 3900 en 10T en heb de throttle op 60 tot 70% staan..
    Vliegt veel ruistiger en dus makelijker...

    Nu je de nieuwe zender hebt kun je dat eens proberen..

    Over dat hakkelen??
    Als alles soepel draaid en de bedrading zeker weten goed zit aangesloten en de nieuwe motor hetzelfde probleem heeft dan toch maar een andere ESC want het is echt niet normaal...

    Benno
     
  10. Manuel

    Manuel Guest

  11. Zandoor

    Zandoor

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Gelderland
    Super al die reactie`s!

    Ik ga voor optie "draadbreuk in de motor". Dit schijnt volgens verschillende (buitenlandse) forums vaker voor de komen met de 3100Kv e-sky.

    De ESC i.c.m. de 3800Kv functioneerd naar behoren. ESC / e-sky 3100Kv bedrading is ook prima.
    De verkeerde instelling qua polen zou nog een kleine optie kunnen zijn; Timing heeft mijnsinzien alleen betrekking op het zogenaamde "overtoeren" van de motor. Meer vermogen / Lager rendement.

    Maar ik denk dat ik dus voor de e-sky 3800Kv moet gaan. Op Ebay staan zo ontzettend veel andere maar over kwaliteit en duurzaamheid staat er niets bij ;)

    Groeten Sander
     
  12. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Mijn motor heeft nu nog maar heel af en toe die hapering, heb het idee dat het alleen is als ie in een bepaalde stand moet beginnen.

    Nja, verder zojuist even 2 lipo's leeggetrokken tussen de buien door. Wind ging liggen en het was droog, ik zag mijn kans schoon.

    Al een paar hovers gemaakt van 20-30 sec. Verder is en blijft et vooral kleine hopjes maken, veel hoger als 50 cm kom ik niet. Ow, en nadat ik hem dus zowat helemaal opnieuw heb opgebouwd, vliegt ie super, erg stabiel en de tail is ook niet meer aan het spinnen :)
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2008
  13. Zandoor

    Zandoor

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Gelderland
    edit, foutje van me
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2008
  14. Breeem

    Breeem

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Tussen Arnhem en Nijmegen

    Ik zou voor de 3900kv gaan met 10 tanden tandwiel. De 3800kv is net als de motor die je nu hebt te groot. De 3100 en 3900 zijn even groot. Als je hem gaat bestellen zeg het ff dan moet je voor mij ook wat mee bestellen, voor de rag king. :)
     
  15. fappie

    fappie

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    soest
    draadbreuk 3100kv

    zandoor het is bekent dat de 3100kv wel eens een draadbreuk kan hebben, echter heb ik zelf ook een 3100kv liggen leuke motor maar: komt ie, de motor is net iets te ligt waardoor tijdens het opstarten de motor iets weerstand heeft van de maingear waardoor de 3100kv niet goed zijn draairichting kan bepalen, als gevolg dat de motor schokt, zeker als de lipo iets leeg is geraakt, ik heb zelf een 3900kv gemonteerd en het probleem is over, de 3900kv geeft de king genoeg steroide:), de 3800kv is een heel stuk zwaarder maakt de king echt agresief DOLL:p voor de ervaren vliegers onderons die de king bij zich kan houden want eenmaal in de lucht is hij niet te stoppen laat staan dat hij niet naar beneden wil alleen als zijn lipo leeg raakt hihihi dus hoveren ja als je het op 10meter durft!!! dat is wel kikken ziet er mooi uit want van 0 naar 10 meter is hij dan in 1sec groeten fab
     
  16. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Even ter informatie voor later, die HH gyro, die werkt gewoon met de stock meegeleverde zender?
     
  17. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Deze werkt inderdaad redelijk op de stock zender maar niet super. De limit op 10 - 15% zetten en delay op 70 - 80%. Zorg vooral dat je niet teveel pitch hebt (draaiknop aan linkerhand op 0 laten) anders is je toerental te laag en corrigeert de staart niet goed.

    Ik heb flink lang geklooid met de 0704B op de stock zender. Mijn probleem met die zender was, dat het nulpunt van de rudderstick na één of twee minuten iets verschoof door de goedkope potmeter van de zender. Hierdoor ging de de gyro uit HH (knipperen) en moest ik dit steeds met de trim corrigeren. Omdat vliegen nieuw was / is voor mij, was dit erg lastig maar je leert er veel van.

    Ik heb nu een Spectrum DX6i en daar werkt de Gyro veel beter mee.

    Het kan natuurlijk zijn dat jouw zender het probleem niet heeft van de potmeter en dan zal de gyro beter werken.

    Zorg verder voor een goede balans in de heli. Als je hem aan de flybar (stang met paddles) optilt (terwijl de wieken naar voor en achteren staan), moet de tailboom / staart precies horizontaal staan.

    Als je overigens redelijk overtuigd bent dat je verder wilt met vliegen, dan zou ik zo snel mogelijk een goede zender kopen. Het geeft veel meer instelmogelijkheden en reageert veel meer nauwkeurig.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes in ieder geval.
     
  18. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    OK, handig om te weten.

    Het kopen van een HH gyro en nieuwe zender zal voor mij toch moeten wachten tot begin volgend jaar, als het weer weer beter wordt. Van de winter vlieg ik nog wel met de huidige setup, waar ik na een middagje of 2 afstellen toch wel al erg tevreden over ben.

    Begin volgend jaar dan een mooie zender (die DX6i is wel interessant met 124 euro incl. ontvanger) en een HH Gyro.

    Ben er wel achter gekomen dat de prijsverschillen echt gigantisch zijn via ebay of normale webshops (ondanks dat de aanbiedingen op ebay gewoon van een hongkong webshop komen). Voorbeelden zijn de gyro (-50% op ebay) en aluminium upgrades (ook -50%). De gyro en zender staan dus nu definitief op de verlanglijst voor volgende lente en de alu upgrades zijn mooi, maar ik denk dat de plastic versies net zo lekker gaan en onderhoudsvriendelijker zijn.

    Volgende meeting hoop ik erbij te zijn, en ook al wat beter te kunnen vliegen.

    Groeten Frank
     
  19. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Ja, ik moet zeggen dat de zender mij enorm helpt. Waar ik in het begin aan een ruimte van 10 bij 10 meter nog niet uit de voeten kwam, kan ik de King nu netjes in een vak van 1 bij 1 meter houden. Leuk om 's avonds nog even in de garage te oefenen (2 bij 2 meter vrije ruimte) ;-)
     
  20. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Blijft een vreemd verhaal. Ik vlieg zelf met de 3100KV op 10T en dat zonder enige problemen. Sander en Roy hebben hem zelf vandaag in actie gezien.
    Maar goed, een andere motor is natuurlijk altijd een optie
     

Deel Deze Pagina