Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

  1. AVS

    AVS Guest

    Uiteraard stel je hem af zoals je zelf het lekkerst vliegt. Let wel op dat je nu wel went aan het feit dat je heli wellicht al voor midstick gaat hoveren...Mocht je later toch wat kunstjes willen gaan doen en de idleup gaan inschakelen dan heb je een probleem8) En om dan weer aan een nieuwe stickpositie te moeten wennen ?
     
  2. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ben je wel weer terug naar de basis gegaan?
    Nieuwe bladen of staart rebuilds altijd even de basis controleren..
    1. Draaid alles de goede kant op.. (je hebt maar zo de belt getwist of de bladen er achterste voren op gezet..
    2. Loopt de schuif op de staart as wel soepel en niet vast aan een van beide uiteinden.
    3. Blijft de staart zonder zender trim op de rate stand wel goed staan. Mag iets en langzaam verdraaien anders de servo op de tail verschuiven.
    4. Hoe zit het met bladspoor op de hoofdrotor.
    5. Hoe zit het met de pitch en staat de swash plate vlak..

    Er kan ook bij de HH wat creep in zitten wat inhoud dat hij toch iets verdraaid.. Het grappige is dat ik dat in het begin ook altijd had omdat ik niet wist wat ik moest verwachten had ik lette ik daar dan extreem op.
    Toch blijkt dat vooral de rate basis afstelling en de initialisering bij het aansluiten van een accu de belangrijkste 2 oorzaken is van het verdraaien in de HH stand.
    Bij mijn king. kan ik heel gemakelijk even de spanning uit en in schakelen en dat maakt soms heel veel verschil.. Op mijn belt heb ik die functie (ontvanger schakelaar) er (nog) niet op zitten en merk ik dit probleem ook. Het is gewoon uitermate belangrijk dat de heli stil op de grond staat als je de accu aansluit en dat je wacht met je canopee tot de HH lamp constant brand....

    Suc6
    Benno
     
  3. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Eens...
    Maar met 2 a 3 graden pitch hoovert mijn heli nog niet hoor.. (of mijn pitch meter is niet goed) Nee de heli moet bij mij licht worden net boven midstick dus hooveren zit al gauw op 60%...

    Benno
     
  4. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Een ding heb je nog steeds niet gedaan zie ik..
    Je woonplaats aan je profiel toe gevoegd..

    Verder die 2 potmeters..
    Je hebt dus minimale pitch en minimale throttle ingesteld..
    Das dus 2x tegenstrijdig... Beide potmeters in het midden (12 uur) en dan proberen "langzaam" op te toeren.. (veel beginners geven veel te snel gas waardoor het opgang komen van de rotor en de hele kop zoveel kracht op de heli en zijn landingsgestel geeft dat de heli al verdraaid en zelfs omvalt.. ). Het optoeren mag wel 10 seconden duren.. dus van 0 naar midstick in 10 tellen...
    Wordt de heli op mid stick niet licht (dat hij zich dus begint te bewegen) dan de gas potmeter nog verder open (3 uur). begint hij te draaien en kun je hem niet stil houden met de stick dan stoppen en de staart servo in de juiste richting verschuiven.. (overigens doet de gyro zijn werk wel???) Gyro controlle: Gas dicht heli aan.. Brand het lampje op de gyro wel constant (kniperen is fout) Heli dwars voor je houden (dus je kijkt tegen zijkant aan) staart rechts en kijk op de staart schuif (die dus de pitch van de staart bladen regeld) Draai de staart van je af. De staart schuif beweegt dan naar je toe. Hoe sneller jij van je af draaid hoe verder de schuif naar je toe beweegt... Alles goed dan is de gyro goed...

    Kom je er toch niet uit heb je gewoon "even" een ervaren oog nodig. De king moet standaard (met de BL upgrade natuurlijk) prima werken en ik moet de eerste nog zien waar dat anders is.. Maar inderdaad is het een vernuftig stukje techniek waar bepaalde afstellingen zeer belangrijk zijn..

    Je mag hier altijd "effe" langs komen en weet zeker dat de oorzaak dan zo gevonden is. Maar dat geldt voor meer vaste gasten op dit draadje..

    Benno
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  5. Fkestuntelaar

    Fkestuntelaar

    Lid geworden:
    21 apr 2008
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Haarlem
    Frans,

    Ik heb alles ingesteld, beide curves. Dit gaat nu heel gemakkelijk heb de dx7 al aardig door. De pitch curve had ik al anders ingesteld en dat ging stukke beter dan zondag. Had dan ook wel erg veel pitch.-12 tot + 13.
    De curve die ik er inmiddels in had kwam aardig overeen met wat jij opgeeft. Hier en daar een kleine aanpassing. Alleen de throttle curve heb ik wat aangepast. Stond op 60 maar vind 70 wat te veel. Heb er dan ook een 3900 op zitten. Throttle nu op 62,5 gezet en dat lijkt hem aardig te zijn.Beetje last van de wind hier. En de headlock is nog niet wat het moet zijn maar daar ga ik mee verder als de bestellingen binnen zijn. De 43T heeft gewoon te veel speling gekregen.Een halve lose slag in de staart rotor is het gevolg. Dat zie je dan ook als je bv gas terug neemt. Kan niet goed zijn.Verder heb ik de nieuwe as voor achter besteld(10T)zo maar voor de heb en om uit te proberen. Heb wel die digitale servo van esky van de tail gehaald en de towerpro terug gezet. Lijkt beter te reageren.

    gr,
    Frans
     
  6. Fkestuntelaar

    Fkestuntelaar

    Lid geworden:
    21 apr 2008
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Haarlem
    Servo's

    Goed weer een volgende vraag.
    Ik heb zo af een toe een opmerking gezien over de digitale servo's die esky tegenwoordig levert. Ikzelf heb ze er ook op zitten sinds enige tijd.
    Tot nu toe geen enkel probleem gehad met deze dingen. Mijn vraag is nu wat jullie van deze servo's vinden. Zijn ze slecht of is dat ge....ul!
    Zo ja wat zou dan een goed alternatief zijn (betaalbaar en in overeenstemming met de king dus geen gouwe servo's die je alleen voor een Trex zou gebruiken). In mijn geval moet de maat voering ook nog exact hetzelfde zijn omdat de voorste anders niet in de body past.
    De towerpro SG90? Is deze wel beter of hetzelfde? HS55? enz.

    Nou ben benieuwd naar de antwoorden.


    gr,
    Frans
     
  7. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Er gaan nog al wat digitale servo's kapot hoor ik zo hier en daar. verder zijn die tandieltjes wel zo ieniemini dat ze bij de lichtste crash al strippen.. Ik heb op beide modellen towerpro's (15 euro voor 6 stuks) op de kop zitten en de oude esky's die ik toch over had op de staart. Een digitale e-sky op de staart zou beter moeten zijn omdat die iets sneller is maar ik denk dat wij beginners dat verschil niet merken..
    Verder hebben de tandwielen op de staart niet zo veel te lijden bij een crash.. En mocht de servo kapot gaan dan is de schade minimaal.. Een mooie pirouet landing...

    De formaat van de tower pro is alleen hoger door z'n grotere tandwielen maar zal verder prima in het gat passen... (het zal om 0,1 mm gaan...)

    Hitec heb ik nog geen kennis van maar die zullen zeker duurder zijn..

    Benno
     
  8. Fkestuntelaar

    Fkestuntelaar

    Lid geworden:
    21 apr 2008
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Haarlem

    uhhh misscjien een linkje naar die 6 voor 15? Ik kan ze voor die prijs niet vinden namelijk.

    gr,
    Frans
     
  9. Fkestuntelaar

    Fkestuntelaar

    Lid geworden:
    21 apr 2008
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Haarlem
    De nieuwe upgrades!
    [​IMG]
    En een tandje meer aan de achterkant

    [​IMG]
    met thrust bearing aan de tail!
    [​IMG]

    Extremer zou het niet moeten kunnen. Nou nog kijken of er ook maar iets verschil in gaat zitten.
    O ja en dan de kerstverlichting nog een een Trex undercarridge want die stond wel erg mooi op die van Justin.

    gr
    Frans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
  11. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    he benno

    bedankt voor je antwoord,

    alles correct....
    aleen op de rate stand draait de heli nogal.
    ga vanavond eens met de servo aan het schuiven kijken of dat wat oplost.
    je hoort van me:cool:
     
  12. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Ah kijk, dat verklaart al wat. Sorry van die woonplaats, net toegevoegd.
    Ik ga straks nog eens testen als het droog blijft hier. En uitzoeken waar het nu aan ligt. Ik heb wel het idee dat de tailrotor + drive wat schade heeft, maar ben niet overtuigd dat het daaraan ligt. De pitch van de bladen had ik ingesteld op 0 graden bij midthrottle, dus dat zou goed moeten zijn. Zal de potmeters eens in het midden zetten, en kijken wat ie doet, en jouw aanwijzingen volgen :)

    Hier overigens de beloofde link van het filmpje van gisteren:

    YouTube - Esky Honeybee King2 Roggel

    Groeten Frank en bedankt voor de tips!
     
  13. Fkestuntelaar

    Fkestuntelaar

    Lid geworden:
    21 apr 2008
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Haarlem
    Geeft nix ik weet genoeg, daarom kon ik ze niet vinden zat op towerpro te googelen. Vind het nu toch interessant worden dus ga ik even een exel sheetje maken met de data naast elkaar en dan dooi ik hem hierop.

    gr,
    Frans
     
  14. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    he frans,
    de limit op de hh staat op zo'n 50 % nu,heb hem ook al op 100% gehad.
    merk echter weinig verschil.
    zoals hieronder gezegd ga ik vanavond ff aan het schuiven met de tail servo.(hoop dat het daar aan ligt)
    bedankt voor je reactie:)
     
  15. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Ik denk dat je Xtreme plastic bladen hebt. Deze heb ik ook, maar ik gebruik ze (nog) niet want ze genereren een stuk minder lift dan de houten bladen. Je moet dus sowieso je pitch wat ruimer zetten. Verder vond ik ze bij het hoveren niet fijn omdat je er moeilijk mee kunt corrigeren. Misschien dat ze perfect zijn voor vliegen of 3d maar zover ben ik zelf nog niet. ;-)
     
  16. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Die heb ik idd. Ik heb het idee dat de heli juist iets stabieler wordt met deze bladen, en bovendien zijn de bladen een fractie beter bestand tegen een crash. Heb ook geen hele houten bladen meer liggen, maar wel nog 2 sets plastic.

    Ik heb net nog gevlogen en gaat echt stukken beter nu. Morgen misschien beetje met de gyro stoeien, de tail is nu erg loose, dus misschien mag ie iets meer naar de +. Dat zien we morgen dan wel weer. :)
     
  17. Zandoor

    Zandoor

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Gelderland
    Hey mensen,

    Na zondag vanavond weer eens gevlogen (er blijkt hier in het dorp een zaaltje te huur , wat een luxe).
    Ik heb nu in totaal 3 accu`s leeg gevlogen en hoveren in een cirkel van 3 meter doorsnede gaat best. Af en toe een uitschieter maar goed ik ben tevreden!
    En Francis, jammer joh ik had geen ingezegende elastiekjes bij me. 1 landing en ze vlogen om me oren haha. Maar zonder trainingskruis gaat het prima.
    Groeten Sander
     
  18. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    Wat mij ook opviel met die wieken, is dat de Gyro meer moeite heeft met corrigeren omdat de wieken een stuk zwaarder zijn. Hierdoor reagert de heli heel sterk op toeren verschillen. Ik hou het voorlopig even bij 'woodies' maar ieder heeft zo zijn voorkeur.
     
  19. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ja die extreme plastic bladen heb ik ook gehad..
    ik wil ze nooooooooooit meeeeeer...
    Ze zijn wat zwaarder wat op zich wat meer stabiliteit zou moeten leveren maar uiteindelijk meer logheid geven..
    Dat betekend dat de normale bewegingen veel meer extreme gebeuren en dat dus je correcties veel later door gevoerd worden. Verder slaat de staart buis meteen dubbel als je een tailstrike krijgt terwijl je met de woodies of carbon look (waar ik veel gebruik van maak) slechts een beschadiging krijgt die je zo weer recht zet..
    Je krijgt vrij makelijk een tailstrike als je iets te hard land met een windvlaag...

    Maar genoeg met het negative..
    Nu opbouwend..
    Vond je filmpje heel verhelderend..
    Wat ik zag was een typische beginners hoover waarbij ik alle regels van Radd's flight school mis..
    Geef je zelf de verplichting in de vierkante meter te blijven (en alleen met de hand terug zetten).
    Staart altijd naar je toe houden. De gyro mag iets gevoeliger maar de rest moet je toch echt zelf doen...

    Verder zul je je trainings kruis a.s.a.p. kwijt moeten en naar 50 cm hoogte moeten gaan.. Je hebt nu teveel last van het grond effect...
    Klinkt eng maar als je radd's school volgt lukt je dat binnen 2 accu's probleem loos... Het trainings kruis geeft je ook de nodige logheid en onstabiliteit...

    Je zult merken dat als je Radd's school gaat volgen je binnen 2 a 3 accu's een knop in je hoofd omzet en je later afvraagd waarom je het zo moeilijk vond.. Dat blijft zo door gaan tot je eenvoudig inverted gaat maar das zeker 10 tot 20 knoppen verder.. Ik zit pas 5 knoppen en 5 maand verder...

    Suc6 en laat meer zien..
    Als ik mijn eerste filmpjes terug kijk gaat het mij niet beter af..
    Nu hoover ik bijna met 1 hand...

    Benno
     
  20. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Zonder een trainings kruis is gaat het uiteindelijk makelijker...
    Een trainings kruis is handig voor oneffen landings plaatsen zoals grasveld maar verder een onding...
    Je zult dat snel in die zaal merken..
    Ik begrijp dat je bij de volgende meeting weer een rond fladerende heli er bij zien??


    Benno
     

Deel Deze Pagina