Restauratie Robbe Bae 146 (4 motorig EDF)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Tadango, 29 aug 2008.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Even een update.... ik heb lang lopen twijfelen over de nacelles en vindt de originelen erg mooi qua model maar afschuwelijk qua afwerking. Man wat hebben ze dat verprutst..... er zaten stickers op en daarover zit een dikke laag hars. Het kost weken schuren om dat recht te krijgen..... Daarnaast is 75 mm een lastige maat en zou groter erg fijn zijn om los te komen van gras.

    Ik heb de 89mm HC fan nog eens goed bekeken en vind die intake ring toch best wel mooi. 1000x beter dan die vernagelde dingen die er nu op zitten. Na wat tekenen in het hoofd zouden nieuwe nacelles met de 89mm fans niet eens zo heel veel groter worden. Okee, de huidige zijn al groter dan schaal maar wat heb je eraan als ie niet los komt.... Ik heb me daarom voorgenomen om 4 nieuwe nacelles te maken. En voordat je denkt van is dat niet veel werk? Eeh ja... vast wel :( Toch is het zeker de moeite waard. 4 dikke fans met +/- 800g stuwkracht levert totaal 3.2kg op wat genoeg moet zijn om zelf met hoog gras de kist goed op snelheid te krijgen.

    Maar hoe maak je een nacelle? Eerst eens zoeken op internet naar 90mm versies.... erg zeldzaam en wat er is is erg prijzig (90 dollar) :( 4 x is niet leuk meer..... De meeste stukjes op forums maken simpele rechte buizen, da's geen optie. Als ik de 89mm door trek naar de uitgang dan lijkt het erg lelijk en wordt het veel te groot, er moet wel een mooie vorm in zitten. Met depron wat geprobeerd maar erg mooi is het niet. Hoe dan..... gfk versies? Kwestie van plug maken en van de mooiste kant een mal. Met 1/2 mal kan ik 8 helften maken en dus 4 complete. Mal van gips overleeft 8 denk ik niet en bovendien is een goede mal later altijd bruikbaar maar dan moet het wel een beetje goed worden.

    Okee, het plan is er. Maak een plug, daarvan een gfk mal en uit die mal moeten dan 8 gfk schalen komen. Klink eenvoudig maar een hoop werk. Ik ben begonnen met de plug en die is al een heel eind. Als basis heb ik 2 fan units genomen en daar 1mm balsa omheen gerold en op 1 fan gelijmd (die offer ik daarvoor op). De andere fan gaat eruit zodra de buis zijn vorm goed houdt. Daarna met 2mm 4 lagen opgebouwd. Totaal al 9mm. Aan de achterkant moet hij dunner dus daar aan de binnenkant nog 2 lagen 2mm ingelijmd. Totslot aan de voorkant nog 1 mm erop dus totaal 14mm verschil in balsa. Er blijft 2mm over en ik zal er ook wel iets afschuren maar 11mm verloop moet mogelijk zijn zo. Eerst heb ik met een mes de ruwe vorm erin gesneden en daarna met een grove vijl de lagen vlakker geraspt. Met grove schuurpapier heb ik er een redelijke vorm in gemaakt en dit ingesmeerd met plamuur. Na een nacht drogen is dit weer mooi afgeschuurd en heb ik er wat hobbels uitgehaald. Waar de planken balsa tegen elkaar aan zitten en seconden lijm zit is het wat hoger en moet het glad gemaakt worden.

    De plug is redelijk in model en moet nu mooi hard en strak gemaakt worden. Ik ga eerst met een proef stukje wat spelen om te kijken wat de beste manier is maar het basa harden met hout verzegeling op epoxy basis lijkt me een goede keus. Daarna kan ik proberen het mooi glad te schuren en gereed te krijgen om er een mal van te maken. Loswas en alles is er voor in huis. De mal wordt van een paar lagen van de dikste glasmat gemaakt die ik heb, moet goed stevig en hard worden.

    Eerst even de plug in wording:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het lijkt al best aardig in de vorm bevalt me wel. Ze zijn ook maar net iets groter als je van de zijkant kijkt maar de lucht inlaat is enorm. Ik hoop hierdoor een goed rendement te krijgen.

    Nu eerst met het test stukje verder ;)
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb inmiddels ook de tekening voor het stabilo af (best aardig geworden al zeg ik het zelf :)) en ben begonnen met de bouw van het stabilo. Konstruktie is als een normale vleugel met vuren hoofd liggers en balsa liggers voor. Neuslijst van 4x4 balsa. Geheel wordt ingedekt met 1mm. Roeren vallen in de vleugel (ronding) en scharnieren zitten in de roeren. Als servo's vallen 2 x 9g's precies in het stabilo.

    Foto's volgen...
     
  3. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.861
    Locatie:
    Nijkerk
    Erg mooi toestel. Heb hem zelf altijd van Robbe willen hebben. Was vroeger al verliefd op de Dash 7.. Maar toen dit toestel ook door Robbe werd uitgegeven was ik verkocht.

    Alleen toen had ik de centjes niet om een dergelijk toestel te kopen. Nu wel, alleen nu wordt ie niet meer geleverd :(

    Succes met je restauratie!
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Dankje :) De dash 7 is ook erg mooi en als ik die tegen kom laat ik die ook niet liggen.

    Er zijn gelukkig enkele prive jet modellen te koop dus je kan er 1 kopen :)
     
  5. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    He Tadengo,

    Gaaf project, heb er onlangs ook een op de kop getikt. Volledig gebouwd met fans en oude regelaar.

    Wat betreft de buitenkant afwerking zal er nog het een en ander moet gebeuren om dit weer in de oude staat te krijgen.

    Ik ga eerst proberen om het toestel luchtwaardig te maken en te vliegen, denk namelijk dat het oude pakket van ca. 1,5 kg 19,20 volt en 2000 mah. makkelijk vervangen kan worden door veel lichtere lipo's, waardoor het toestel lichter wordt en sneller los komt.

    Omdat ik nog diverse projecten heb zal ik voorlopig niet zoals jij nieuwe gondels kunnen maken, maar ben wel geintereseerd in de toekomst om deze ook te vervangen, dus als jij ze in serie bouwt vroeg ik mij af of jij uiteraard tegen vergoeding er nog 4 kan maken.

    Hoor het wel hoe je hierover denkt.


    Succes met bouwen verder
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Rogier,

    Mooi nog 1 :) Da's wel een zware accu... ik heb hier ook een 20 cellen pakket liggen en heb die nog niet gewogen maar zal aardig in de buurt komen. Zijn wel 3000 mAh maar nog steeds een ramp. Ik zit te denken aan 850g 4s lipo van 7000 mAh oid. Scheelt en hoop.

    Ik ga hem ook eerst vliegend maken en daarna bepalen hoe ik hem ga afwerken. Het liefste zet ik alles in de glasmat en spuit ik hem mooi maar dat kan wellicht te zwaar worden. Alternatief is een tissue met dunne epoxy laag. Alleen spuiten kan altijd nog.... Als hij bij het testen heerlijk vliegt met 1/2 gas en goed vlot los komt kan deze nog wat extra gewicht qua afwerking erbij.

    Qua motoren zijn deze fans en gondels die ik maar een goede optie qua efficientie maar lijken ze echt nooit op de echte. Zoiezo is het hele toestel verre van schaal dus dat maakt me weinig uit. Als het maken van de mallen en schillen goed gaat kan ik er wel een paar extra maken ;) Ik maak juist ook duurzame mallen zodat deze nog veel vaker kunnen worden gebruikt. Ik ga vanavond verder met de plug en verder met het hoogteroer.
     
  7. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Hallo Tadango,

    Een Robbe BAe-146 heb ik ook ! En extreem gemodificeerd zelfs.

    Hier de foto's plus het bewijs dat ie vliegt ! --> Robbe Bae-146 takes off modified... - RC Groups

    In die hoedanigheid was het gewicht 3.6 kilo (!) met twee 3:1 vertraagde Speed 600 motoren, met Graupner 3-blads propellers erop (10 X 8.3) en 10 cellen 2400 mAh.
    Vliegtijd 5 minuten.

    Ik ga nu de boel 'updaten' met 2 brushless motoren en twee 4-cell A123 accu's de propellers worden nu direct drive. Binnenkort vliegen !?!

    Er zijn er niet veel Robbe BAe 146's, echt een collectersitem...
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2008
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Jup :) Ik wil hem perse edf houden omdat dat nog specialer is......... en omdat het gewoon een turbine kist is in het echt....
     
  9. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Zolang de propellers draaien zie je niet dat ze er op zitten hoor.

    Je kunt het ook met twee EDF's (fans) doen, scheelt gewicht en geeft weer extra vliegtijd. (als je dat al niet gaat doen dan he)

    Er hoeven helemaal geen 4 fans op namelijk, twee is genoeg. (binnenmotoren natuurlijk)

    Vooral qua gewicht zal dat belangrijk zijn, er zit erg veel plammuur dus gewicht op zie ik.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    De gondels en staart (de plekken met plamuur) worden vervangen om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

    Ik wil graag 4 fans omdat het mooi klinkt en omdat 4x 400W efficienter is dan 2x 800W. Vermogen moet er toch in ivm gras starts en dan zijn 4 motoren toch efficienter....
     
  11. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Even een voorbeeld, het is NIET on-topic (niet slaan) het gaat om een vergelijk...



    Dat is ook een vergelijkbaar model, 7 meter span, 4-motorige kist, maar het bewijst dat het ook met twee motoren kan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Met 2 moet ook inderdaad wel gaan maar als ik dan naar de prijzen kijk van 2 goede 800W edf setups (die een goed rendement hebben) dan is dat duurder dan mijn 4 400W setups ;) Ook heb je dan zwaardere motoren nodig en regelaren enz. Het wordt dus wel iets lichter maar valt mee denk ik. Ik vindt juist de uitdaging van 4 motorig edf leuk :)
     
  13. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    BAe-146

    Hier nog een filmpje van zoals het de bedoeling is om je BAe-146 aan te drijven, 4xBL met fans.

    dH8O4ebFVxE[/media] - BAE146 Jumbolino von Robbe mit BL

    Ps, die van mij vliegt nu probleemloos, 2x4 A123 accu's van 2300 mAh, met twee BL outrunners type: Himodel 2814/06 van 1410 KV met natuurlijk twee 30A BL regelaars, met Y-kabeltje ertussen. En twee 10x6 APC propellers, ze geven ongeveer 28A op, dat is 13.2 Volt (1 4-cell A123 pack) X 28A = 369.6 Watt per motor, dus X 2 = 739.2 Watt vol powerrr.

    BAe van me weegt 3485 Gr vliegklaar, grondstart gaat prima, zelfs van nat lang gras.
    Ik vlieg er nu in de weekeinden mee op Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home (bij mooi weer)

    Zal proberen om er een foto/filmpje van te maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Bertragen

    Bertragen Guest

    Foutje.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Dat lijkt er meer op :) Maar dat hun 3.6kg veel vinden vindt ik erg jammer. Beneden de 4kg is al mooi toch? Die van mij wordt echt veel meer, romp is een ramp. Echt bakken plamuur zijn er nodig om hem toonbaar te krijgen :( Nacell plug is wel aardig gelukt en wacht uit uitharding en wordt zo gewaxed.

    Wat ook mogelijk is is alle gondels eraf en 2 prop erop met turbo prop gondels erom bouwen...... wel licht maar dan is het geen echt model meer en ook geen df model......
     
  16. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Plamuur ? Het soort plamuur dat ik heb gebruikt is witte Alabastine ' EASY Supervuller'
    Grote pot van 600 ml (+/-228g) en lijkt 100% op de veel-en-veel duurdere balsaplamuur.

    Gaat perfect op wit piepschuim, de romp heb ik helemaal met 25-grams glasmat gedaan, en gewone bouwmarkt spuitverf eroverheen.

    Eindresultaat zit onder de 3.5 kilo.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2008
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Ken ik, gebruik ik veel maar dat is erg poreus en dus niet eenvoudig te spuiten. Ik vul er grote stukken mee op en daarna gaat er polyster plamuur overheen zodat je een harde laag hebt die je goed kan schuren en direct kan spuiten. Dat zachte plamuur verdwijnt ook veel te snel als je het vlak wil schuren, het is zo weg.

    Ik ga nog effe wat geplamuurde voorkant afwerken...... moet toch eens af voor komend voorjaar.....
     
  18. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Mwah, je kan het impregneren met verdunde witte houtlijm (gewoon een beetje water erbij)
    en dan met een kwast over de plamuur, en het geheel met 25-grams glasdoek overtrekken, als epoxyplamuur gebruik ik Variopox van welkom op www.de-ijssel-coatings.nl of ik haal het bij PolyShop / Sluispolderweg 25 a / Zaandam Bel: 075 - 6163900 (hoop dat de link werkt, het is geen reclame overigens)

    Die plamuur gaat er dan met een oude creditcard overheen, daarna waterproof opschuren, spuitbusje witte grondverf erover, dan nog een keer met heel dun waterprof schuurpapier en dan nog een keer de spuitgrondverf en dan de uiteindelijke kleurlaag.

    Anders maak ik wel een foto van het eindresultaat, momentje... (als het niet gaat met de foto dan disregard he)
     
  19. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Zeg, Tadango, word die BAe van jou niet TE zwaar zo ? Je gebruikt echt onnodig zware spullen om je BAe-146 mooi te krijgen, het is geen brondstofkist.

    Bijna 3.5 kilo aan startgewicht is al best veel voor een electrokist.

    Er zitten bij mij ook nog (geleidende)alu-plakstrippen op op de vleugelvoorranden, moet de ontijzingsstrippen voorstellen waaruit bij de echte hete aftaplucht uit de motoren stroomt, zodat er geen ijs optreedt.
    Dan nog heel veel lange electrische draden erin, twee regelaars, lange stroomdraden.

    --> Om knakpulsen tegen te gaan zit er FASST 2.4 GHz in voor de RC, NOOIT meer storing !

    --> De beloofde foto's: Attachment browser: Cockpit.jpg - RC Groups
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Nee, 4 kilo vliegt haast beter zeggen ze op rcgroups omdat hij dan beter door de lucht snijdt.... en 3.5kg voor een 2 meter kist is echt niet veel hoor. Ik heb een husky van 2.10 die 3.8kg met electro zou moeten worden. Deze is 5.5 en vliegt met flaps down langzamer dan een easystar :) Gewicht hoeft echt niet altijd een probleem te zijn. Nu is de husky een compleet ander model maar wel flink over het aangegeven gewicht.

    Die van jou zit er vele malen beter uit dan de mijne. Heb jij het volledig geglassed? Ik heb nog een rol 48g liggen...... Die van mij is flink mishandeld door de vorige eigenaren en moet echt vol plamuur gesmeerd om hem netjes te krijgen. 100g plamuur heb ik ik zeker voor over zoniet meer. Vermogen moet er echt wel inkomen. Ik ga ook voor de 3kg plus stuwkracht.

    Btw, waar is piepschuim veilige spuit plamuur te halen? Zonder is het niet te doen.....
     

Deel Deze Pagina