het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
4#3B

Hallo allemaal,

na deze forum al bijna 1,5 keer doorgelezen te hebben heb ik twee weken terug ook een 4#3B besteld! Holy Sh#t, echt een mooi kunst werkje wat moeilijk te bewonderen valt als ze met mag 3 door de kamer vliegt ;)

Heb veel aan jullie ervaringen, zo heb ik vrij snel het bic veertje erop gezet en ben zo na 10 lipo's nog aan het zoeken naar de juiste trim maar het scheelt zeker wel iets.

Wat mij opviel was het volgende, de tailmotor verloor zomaar ineens heel veel power. Ik ben aan het oefenen in de slaapkamer want daar ligt tapijt, ik dacht eerst dat dit het bekende probleem was met de tailmotor van de heli, maar toen zag ik wat de boosdoeners waren. Er waren een aantal haren verwikkeld geraakt tussen het tandwiel en de frame. Hierdoor ontstond een behoorlijke weerstand en begon het motortje te koken. Na de haren weg gehaalt te hebben liep alles weer soepeltjes.

Ga even weer een paar lipo's nuttigen:p

Mvg Jasper
 
Hoi allemaal,

ook ik heb een 4#3B besteld en w8 rustig af... Maar zijn er dan idd zoveel problemen mee ? Moet dringend eens de tijd nemen om dit draadje volledig door te nemen ?

Groetjes,

Davy
 
Hoi Davy,

Zoals je zelf al zegt lees het draadje door en dan kom je al heel veel te weten over dit kleine wondertje. (leuke voorpret...:D)

En problemen zou ik het niet echt noemen, zoals ik het begrepen heb waren er wat dingen minder goed met eerdere versies 4#3 (zoals hoofdmotor...)

Het is gewoon een super kleine heli die hierdoor erg gevoelig is. Betekent veel trimmen zowel zender als heli. (maar goed dat maakt het ook leuk, vind ik)

Veel lees plezier!
 
Hallo,

De laatste dagen lekker kunnen pielen met de heli en het lukt nu goed om hem tail in door de kamer te sturen en te laten hoveren. Echt super lache!

Echter ik had al vrij snel dat de kracht van de hoofdmotor af nam. De heli kwam op een geven moment maar nog net 20 centimeter van de grond af.
Er zitten twee cool ribjes op de motor en na drie minuten vliegen laat ik hem altijd even stil staan :confused:

De aandrijving van de hoofdmotor zit ook goed niet te los en niet te vast.
Heb drie lipo's dus daar ligt het ook niet aan.
Heb er gister een nieuwe hoofdmotor ingedaan en hij deed het weer prima.
Tot een half uur geleden het zelfde probleem weer begon, met een volle lipo alleen de eerste twee minuten een beetje hoogte maar daarna niet meer dan 20 centimeter. Alle kracht is eruit.

Nou merkte ik wel dat bij de laatste lipo de staart de hele tijd bij getrimmed moest worden, deze bleef naar links trekken. Is dit misschien het probleem wat iemand in dit draadje ook al eerder had (Sorry weet ff niet meer wie het was) Het feit dat de staartmotor teveel energie naar zich toe trekt. Of dus toch weer de hoofdmotor naar de #$@#*

Ik ga morgen iig de staartmotor vervangen en kijken wat er gebeurd.

Iemand nog andere tips en of suggesties?

Alvast bedankt!!:D
 
Nieuwe hoofdmotor ingezet en doet het weer. Dus de theorie van de tailmotor gaat niet op. Maar kan toch niet zo zijn dat ze zo snel de brui eraan geven?

De paddels van de flybar staan ook goed.

Nou hopelijk gaat deze langer mee:lying:
 
Ik heb er ook een besteld :D
Mode 2, echter vlieg ik trekkend pitch/gas, moet ik dan gaan solderen in de zender ?
 
4#3B vraagje en ff voorstellen...

Hi Jongens,

Ik ben nieuw op dit forum... mwah niet helemaal nieuw ik heb 4 jaar geleden dagelijks op dit forum gezeten. Maar toen had ik een Xray XB8 1/8 buggy met een 3PK zender, maarrr dat is een tijdje geleden. Boel verkocht en na een tijd begint het weer te kriebelen en ben alweer ff bezig met heli vliegen (elec).

Ik had een heli met dubbele rotor 3-kanaals. Ik vond het zo leuk dat ik een kleiner model wilde, en wilde geen dubbele rotor meer, waarmee ik ook binnen kon vliegen. Ik heb gekozen voor de Walkera 4#3B. Gewoon omdat het een goede micro heli is.

Maar nu, dat ding wil niet de lucht in. Ja tollen daar is die heeel goed in! Na mn trims wat te hebben bijgesteld tolt ie een stuk minder. Maar wilt nog steeds de lucht niet in. Zelfs bij full power blijft die netjes op de grond met een draaiende hoofdrotor. En mn staartrotor vliegt er constant vanaf, kan dat kloppen bij dit model? Lijkt mij niet echt de bedoeling.

Klinkt dit bij iemand bekend in de oren hoor ik dat graag.
 
Walkera 4#3!! (picco-Z formaat)

Hi Jongens,

Ik ben nieuw op dit forum... mwah niet helemaal nieuw ik heb 4 jaar geleden dagelijks op dit forum gezeten. Maar toen had ik een Xray XB8 1/8 buggy met een 3PK zender, maarrr dat is een tijdje geleden. Boel verkocht en na een tijd begint het weer te kriebelen en ben alweer ff bezig met heli vliegen (elec).

Ik had een heli met dubbele rotor 3-kanaals. Ik vond het zo leuk dat ik een kleiner model wilde, en wilde geen dubbele rotor meer, waarmee ik ook binnen kon vliegen. Ik heb gekozen voor de Walkera 4#3B. Gewoon omdat het een goede micro heli is.

Maar nu, dat ding wil niet de lucht in. Ja tollen daar is die heeel goed in! Na mn trims wat te hebben bijgesteld tolt ie een stuk minder. Maar wilt nog steeds de lucht niet in. Zelfs bij full power blijft die netjes op de grond met een draaiende hoofdrotor. En mn staartrotor vliegt er constant vanaf, kan dat kloppen bij dit model? Lijkt mij niet echt de bedoeling.

Klinkt dit bij iemand bekend in de oren hoor ik dat graag.
 
draait de rotor soepel? als deze stroef loopt kan het zijn dat er iets niet juist zit, de rotor krijgt niet genoeg snelheid om genoeg voloende lift te krijge, en het kleine staartmotortje kan de krachten van de overbelaste mainmotor dus ook niet meer compenseren, (kneem aan dat batterij vol is) wat dan ook het tollen verklaart
 
Laatst bewerkt:
draait de rotor soepel? als deze stroef loopt kan het zijn dat er iets niet juist zit, de rotor krijgt niet genoeg snelheid om genoeg voloende lift te krijge, en het kleine staartmotortje kan de krachten van de overbelaste mainmotor dus ook niet meer compenseren, (kneem aan dat batterij vol is) wat dan ook het tollen verklaart
 
Hoi Dude66,

Jammer dat je intussen een ietwat negatieve ervaring hebt concerning de hoofmotortjes. We hebben hier zo'n beetje allemaal al enkele hoofmotortjes moeten verwisselen na symtomen welke jij omschrijft, alleen niet zo rap achter elkaar. Zonde.
Er is wel vaker een minder goede kwaliteit main-engine langsgekomen maar zo snel als bij jou volgens mij nog niet.
Kijk werkelijk eens of alles zonder de motor wel soepel draait. Tijdens het vastzetten kan hij verschuiven. En haren ertussen kan idd voor de nodige weestand zorgen. En de twee tandwieltjes (motortandwiel en hoofdtandwiel) moeten zeker niet te strak strak zitten. Ik stel ze zo af dat er een heel klein beetje speling zichtbaar is met het blote oog. Ook hebben collega's hier hebben wel een een vloeipapiertje ertussen gedaan tijdens het vastzetten... Ik rook niet dus kan hier niet over meebabbelen, tis een idee natuurlijk.

We hebben allen het probleem dat de heli naar links wil met het verloop van een vluchtje. Er is veel over geschreven in voorgaande posts, ook ik heb hier de nodige duiten in het zakje gedaan. Ik heb zelfs een langere staart geprobeerd, helaas. Het zit m kennelijk gewoon in de combinatie van de gyro en de boordspanning van de LiPo. Dit zorgt voor onvoldoende correctie. Niet alles kan perfect zijn aan dit kleine wondertje. Het blijft erg leuk, morgen ook maar weer het koffertje opendoen... ;-)


Groet,

FF
 
Hoe kan ik dat controleren? En wat kan ik eraan doen, mocht dit het geval zijn? Ik heb namelijk alleen nog maar gevolgen en nog niet eerder gesleuteld. De accu is gewoon vol idd.
 
Hoe kan ik dat controleren? En wat kan ik eraan doen, mocht dit het geval zijn? Ik heb namelijk alleen nog maar gevolgen en nog niet eerder gesleuteld. De accu is gewoon vol idd.
 
Hoi Dude66,

Jammer dat je intussen een ietwat negatieve ervaring hebt concerning de hoofmotortjes. We hebben hier zo'n beetje allemaal al enkele hoofmotortjes moeten verwisselen na symtomen welke jij omschrijft, alleen niet zo rap achter elkaar. Zonde.
Er is wel vaker een minder goede kwaliteit main-engine langsgekomen maar zo snel als bij jou volgens mij nog niet.
Kijk werkelijk eens of alles zonder de motor wel soepel draait. Tijdens het vastzetten kan hij verschuiven. En haren ertussen kan idd voor de nodige weestand zorgen. En de twee tandwieltjes (motortandwiel en hoofdtandwiel) moeten zeker niet te strak strak zitten. Ik stel ze zo af dat er een heel klein beetje speling zichtbaar is met het blote oog. Ook hebben collega's hier hebben wel een een vloeipapiertje ertussen gedaan tijdens het vastzetten... Ik rook niet dus kan hier niet over meebabbelen, tis een idee natuurlijk.

We hebben allen het probleem dat de heli naar links wil met het verloop van een vluchtje. Er is veel over geschreven in voorgaande posts, ook ik heb hier de nodige duiten in het zakje gedaan. Ik heb zelfs een langere staart geprobeerd, helaas. Het zit m kennelijk gewoon in de combinatie van de gyro en de boordspanning van de LiPo. Dit zorgt voor onvoldoende correctie. Niet alles kan perfect zijn aan dit kleine wondertje. Het blijft erg leuk, morgen ook maar weer het koffertje opendoen... ;-)


Groet,

FF
Ik heb de indruk dat de levensduur van de hoofdmotor aanzienlijk wordt verlengd als er een heel klein beetje zeer dunne olie op de collector zit. Dit kan je aanbrengen door de heli op zijn kop te houden en dan een druppel olie in het gat te laten vallen. Een olieflesje met een dun buisje is handig. Deze worden o.a. in de modelspoorwereld gebruikt. Er zijn ook redelijke resultaten gemeld op RCGroups met WD40 en remmenreiniger. Dat de ene motor het langer blijft doen dan de andere komt waarschijnlijk omdat er soms wel of soms geen vettigheid op de collector zit. Als de koperen borstels droog op de collector lopen krijg je daar vonkvorming waardoor de collector inbrandt en de borstels wegbranden. Een klein beetje olie dempt deze vonkvorming, zij het ten koste van een iets grotere overgangsweerstand. Maar het vermogen van de motor blijft nog steeds toereikend. Ik ben op zoek naar de juiste olie en houd jullie op de hoogte. Je moet het oliën af en toe herhalen.
Karel
 
Hoi Danny,

dankje voor je reactie. Ja echt leuk is het niet maar alle lol die ik met deze heli heb en nog ga krijgen maakt alles goed!!:D Gelukkig was ik er al een beetje op voorbereid, had al twee spares liggen, maar meer tailmotortjes eigenlijk en daarvan heb ik er nog geen 1 hoeven te vervangen:rolleyes:
Morgen krijg ik een paar nieuwe mainmotors binnen dus airtime zal voorlopig aan de orde blijven!

Weet niet waardoor het komt, waarschijnlijk het eerste motortje in alle enthousiasme toch overbelast. En de tweede ja ik denk toch pech, heb net de derde even los gehaald zoals je adviseerde en gecheckt alles draait soepeltjes, en de gearmesh ja die heb ik inderdaad net met een voor het oog zichtbare speling. De tip van het vloeipapiertje is ook een idee ja maar ben net gestopt met roken hahaha

Ik heb jouw ideeen en projectjes aandachtig gevolgd in dit draadje net als die van de anderen. Erg leuk en interessant heeft mij als nieuwkomer iig een hoop gescheeld :thumbsup:
Als ik het me goed kan herinneren bedoel je met naar links drijven het tailverloop toch? Het gekke is dat ik met mijn tail maar heel weinig hoef te trimmen gedurende een lipo. Ik zal het de komende dagen even wat beter in de gaten houden zodat ik wat specifieker kan zijn.

Schijnt trouwens dat de main blades van de 4#3Q iets groter zijn waardoor deze de heli nog iets stabieler maken, dus misschien een leuke upgrade voor de 4#3B. Oja en o.a de tail van de 4g3 kun je ook gebruiken dus misschien een kleine oplossing voor de huidige tail. (je moet wel van de vierkante shape houden)

Ik zit er aan te denken om in de toekomst brushless te gaan ivm fuselages waarmee ik wil gaan vliegen. Is Junglemaxx de enige in dit draadje die dit tot nu toe heeft gedaan. Of zijn er ondertussen meer van jullie over gegaan?

Have fun morgen!

Groeten, Jasper

p.s @RHelie daar ga je geen spijt van krijgen:D
 
edit: Mss simpelere en makkeljkere methode voor jou: Je hebt al gevlogen met deze heli neem ik aan he, Is het toerental (op gehoord gaat ookwel) hoger of lager dan toen hij nogwel vloog, hoger => kzou gaan voor te weinig pitch (indien mogeijk), lager. Ergens loopt iets stroef


aangezien je dit op gevoel moet doen en je geen eerdere ervaring hebt kan dit inderdaad wel lastig zijn, je zet de heli op de grond, zet bladeren tijdelijk vast (vergeet deze niet terug losser te zetten), en je draait eens goed met de rotor, mijn fp (dragonfly) haalft dan nog stuk of 6 a 7 toeren, proberen te zien ofdat alles nog soepel draait, ook kan je is proberen zeer traag ronddraaien, mss voel je wel dat op een bepaalde moment alles wat stroever gaat.
Nog een andere en mss wel correctere methode is het meten van hoeveel ampere's hij trekt. Als deze teveel zijn (motor overbelast) dan weet je dat hier iets aan schilt mss het een of het andere krom, lager die stroef loopt.... maar dan weet je waar je moet zoeken, Als deze te weinig zijn kan het zijn dat je je pitch van je rotor wat moet vergroten (kweet niet ofdat dit bij deze heli mogelijk is maar mijn dragonfly kan je de pitch door middel van wat wringen aanpassen), want een te kleine pitch geeft ook minder lift.
 
Back
Top