Goedemiddag, Ik heb waarschijnlijk een vraag die al veel vaker gesteld is maar het volgende: Ik heb een poos geleden een HB King 2 aangeschaft en tot nu toe getracht om er mee te leren vliegen. Alleen is het tot nu toe nog steeds zo dat me de wieken om de oren vliegen omdat ie bij het ``omhoog`` gaan scheef trekt en de grond tracht om te ploegen. Nu dacht ik, om me enige leed te besparen: zou er niet iemand bij me in de buurt zijn die ook zo`n heli heeft en me er wat over kan vertellen en het me enigzins te leren. Want is nu eigenlijk een ding die me spaarvarken om zeep helpt en ik kom niet verder. Dus, is er misschien iemand in de buurt van Winschoten, Veendam, Finsterwolde, Zuidbroek of zo die het leuk vind om me er iets over te vertellen en zo?? Alvast bedankt. Groet, Keun
Ik woon in Groningen en vlieg met een Mini Titan. Maar je kan ook eens naar een club gaan daar kunnen ze er heel veel over vertellen. Of een keer naar de indoor daar mag je ook met een king 2 vliegen en heb je geen last van de wind.
Ja, maar indoor vliegen lukt nog niet, het ding doet wat ie zelf wil... Dat is het eigenlijk. Ik weet wel vrij aardig hoe het e.e.a. werkt m.b.t. de bediening van de ontvanger maar ieder x als ik probeer de heli de luvht in te trekken dan gaat ie me overzij en dan gebeurt er of; de wieken slaan stuk tegen de grond of; hij gaat wel de lucht in maar niet recht maar scheef, net of hij aan 1 kant te zwaar is, begrijp je voor mijn gevoel moet je toch keurig recht omhoog kunnen gaan met zo`n ding, of zie ik dat verkeerd. Ik heb ook al wel geprobeerd e.e.a. te lezen en te begrijpen op een engelse site waar ze uitleg geven maar daar kom ik ook niet veel verder mee ,snik...
Hallo Keun, In principe klopt dat, het recht omhoog gaan, de praktijk is ietsje weerbarstiger... Is je heli goed afgesteld, zit alles recht? Heb je uren, dagen, maanden geoefend op de simulator, tot je zonder te denken de goede stuurcommando's geeft? Heli vliegen is gewoon moeilijk, met een niet, of slecht afgestelde heli nagenoeg onmogelijk. Buiten oefen ik alleen bij 100% windstilte. Groeten, Jan.
OK, de vraag is of je last hebt van instabiliteit of een technisch probleem. Probeer het volgende: Geef de ontvanger spanning, maar de motor niet. Of gebruik throttle hold. Doe dan de pitch omhoog en kijk of de swash wel helemaal recht omhoog gaat. Doet hij dit?
Ik ben bang dat het gewoon een kwestie is van vliegen leren. Het lijkt veel eenvoudiger dan het is, en je zult de "eigen wil" van je heli moeten leren te beheersen. Allereerst moet de heli, zoals al eerder opgemerkt, goed afgesteld zijn, maar dan nog wil hij kort boven de grond ( +/- bladdiameter hoogte) wegtrekken, dit is het grondeffect, de invloed van de wind die terugkaatst en waar de heli op gaat "drijven". Het beste is inderdaad contact te zoeken met iemand die het je daadwerkelijk kan leren. Maar ..... we hebben het uiteindelijk allemaal geleerd en het is een geweldige hobby, dus doorzetten ... doorzetten ... doorzetten . En uiteindelijk win je ! Succes
Meestal is dit toch een verkeerde instelling. Als de heli meteen op zijn kant gaat, krijg je dat ook niet weggestuurd. Beste is dan toch inderdaad er iemand naar te laten kijken die weet wat ie moet zien. Jammer dat winschoten zover weg is. Zou je graag willen uitnodigen bij Heli Club Westland. We krijgen vaak mensen die even hun helicopter willen laten nakijken. Maar laat er iemand naar kijken en even voor je invliegen, bespaard je een dot duiten en een hoop ellende.
18 januari is er een indoor meeting in Steenwijk. Dat is wel ver, maar zeker de moeite waard. Vorige meeting hebben er 2 mensen een maiden flight gemaakt onder enthousiaste begeleiding. Neem even contact op met "plantjes". Hij is organisator.
Ik ben erg blij dat jullie gereageerd hebben. ``Plantjes`` heeft ook al contact met me gezocht en me uitgenodigd voor de helimeeting te Havelte. (ipv Steenwijk??, ook op 18-01??) Komt het er nu op neer dat ik moet kijken of de swashplate ``zuiver`` recht omhoog gaat, bij ``full`` trottle? En verder voor nu: kijken of alles recht is? Verder zie ik er nog niet vanaf, of e.e.a. nu klopt of niet. Maar eerst bedankt voor jullie reactie`s! Nieuwe reacties zijn echter welkom. Groet, Keun P.S. 1 ding moet wel gezegd worden: ik ben per toeval op deze site/ forum terecht gekomen maar ik vind wel dat er hulp uit alle hoeken komt. Er zijn n.m. ook wel andere forums/ clus waar ze je met de kont nog niet aan willen kijken.....
Hoi Keun, Ja inderdaad, zoals hierboven al aangegeven: zet de throttle hold AAN zodat de motor NIET gaat draaien. Dan geef je langzaam pitch(tot maximum) en kijk of de tuimelschijf mooi horizontaal (haaks op de hoofdas) blijft in ALLE richtingen. Ik durf te wedden dat ze (lichtjes)scheef staat naar rechts.
Slomo: Ik mag niet wedden met vreemden van mijn echtgenote maar ik hoop dat je gelijk hebt- of krijgt. Zal er eens naar kijken. Is zoiets ook uit te meten of gaat dit op het oog?