Na een jaartje niet gevlogen te hebben wil ik er dit voorjaar weer mee beginnen. 1 van de redenen dat ik er even niets aan gedaan had was dat van mijn model steeds de motor uitviel... bijna elke vlucht. Nu wil ik graag de oorzaak achterhalen maar had al diverse dingen geprobeerd. Het gaat om een adrenaline met een mvvs 26 cc methanol motor met een resopijp. Ik kan niet zeggen dat het in bepaalde situaties is maar de eerste paar minuten lijkt het goed te gaan en dan valt ie ineens zomaar uit. Tank /slangen nagekeken, motorafstelling veranderd, misschien dat er iets misgaat met drukvulling van de tank omdat ik zelf een aansluiting op de pijp heb gemaakt en dat deze niet goed zit? Wie heeft er een idee wat ik kan proberen? bedankt alvast
Hoi Gregor, het ligt eraan of ie uitvalt op een bepaalde hoogte of bij een bepaalde belasting, heb je het idee dat je vol vermogen hebt? is de motor al ingelopen, mijn ervaring is een nieuwe motor en resopijp is nogal moeilijk af te stellen, probeer eens met een standaard uitlaat. je zegt dat je zelf een aansluiting hebt gemaakt op de pijp, waar precies? ik hoop in de bocht. gr r
tja... met zekerheid kan ik niet zeggen bij welke belasting maar mijn idee was dat als ik even wat minder gas had en weer bij wilde geven ik werkte dat hij uit was maar of het bij het gas geven of al eerder was weet ik niet zeker dus. De motor heb ik 2de hands van iemand op het forum hier gekocht dus is niet nieuw. Vol vermogen heeft ie op de grond wel lijkt het ( weet niet wat ie precies moet leveren natuurlijk) maar de adrenaline blijft aan de prop hangen. ik heb het net nog even nagekeken en de tankdrukaansluiting zit ongeveer halverwege de bocht en dus niet in de pijp zelf. Ik moet eigenlijk zowiezo een andere demper want zo'n pijp heeft niet heel veel zin omdat je niet vaak vol gas vliegt bij 3d achtige vluchten. Verder maakte de motorafstelling weinig uit lijkt het... heb hem zo arm mogelijk gehad dat ie dus net niet inzakte tot zeer rijk dat ik nog net op kon stijgen en alles er tussenin maar hij bleef uitvallen. Heb op de tankvulslang nog een tijdje een 1 richtingsklepje gehad omdat ik dacht dat de tank missschien vacuum trekte maar toen nog viel hij uit. Misschien eens een gewone demper ( heeft iemand er 1 in de handel mss? ) proberen of een nieuwe tank + slangen.
Edit.... Ik had eerst de de motor die erbij ligt erop TT Pro 120 ... deze had hetzelfde probleem maar ik dacht dat het door de pomp die erop zat kwam... Toen de mvvs met die reso gebruikt wat dus niet goed ging.. en nu de pijp/demper zoals op de foto. Heeft volgens de vorige eigenaar zonder problemen gelopen.. En nog een foto van waar de drukaansluiting zit.
Wellicht handig even een technisch rondje te lopen. Alle siliconen controleren eventueel vervangen. Iets wat ik ieder jaar doe. Omdat de zuren die zich vormen in verouderende Methanol, ook de slangen aantast, het rubber in een verstoppende gel omzet. Zorgen dat alles goed schoon is in de tank. Ook de vilten cluncks kunnen verouderen. Jazeker, geen eeuwig levenl Hoofdsproeier schoonmaken, doorblazen. controleren op dichtheid (valse lucht), anders rubberen afdichtring vervangen. Check ook de naaldtip op corrosie, pitting. Stationair sproeier controleren op vervuiling. Plug controleren. De gloeidraad moet mooi schoon zijn en geen oppervlak als een maanlandschap hebben, geen glaspareltjes aan het draadje hebben. Check dit onder een goed vergrotend loepje. Bij vermoeden van veroudering, plug vervangen. MVVS raadplegen voor de juiste plug. Anders even bij Pé Reivers MVVS-specialist navragen. Heb je de juiste demper combinatie bij de motor. Als deze niet goed is afgestemd loopt de motor ook niet naar wens. Zet de demper zo nodig dichter bij de motor. De buis oogt redelijk lang. Kan een verkeerde resonantie afgeven, of wel de gasstroom remmen, het geheel werkt dan contra productief. Ooit tijdelijk een 10 cc leen Hatori op een OS 7,5 cc gehad. Dat liep voor geen meter. Motor kwam niet op toeren, geen puf.... en sloeg af
Hej bedankt, Ik zal zeker alles eens nalopen en zoals ik zei mss wel een nieuwe tank en slangen. Ik heb diverse pluggen geprobeerd zonder effect. Rare is dat de motor op de grond prima loopt. Trekt goed, komt snel op toeren en oppakken is prima ook als ik hem omhoog houd. De Demper kreeg ik volgens mij bij de motor maar weet ik niet 100 % zeker meer. Kan zeker nog eens proberen om de pijp tussen motor en demper te verkleinen alsmede de motor weer eens uitelkaar te halen en te inspekteren/ reinigen. Eerst het bochtje maar een lassen want die was afgebroken.
Laat de vorderingen weten! Ben benieuwd. Altijd leuk als je een zo oud bakkie weer goed leven kan inblazen. Als je met een kist vliegt, gebeurt er van alles in de tank. Ergens hier op het forum staat een linkje naar een YouTube opname van een brandstoftank in volle vlucht. De brandstof klotst alsof het een lieve lust is. Heb de link hier niet zo snel... zelfhulp.... Neem anders een massieve clunk i.p.v. een stoffen. Er is nog een effect dat kan optreden tijdens de vlucht... foaming. Dat kan tijdens het vliegen door vele piek-vibraties ontstaan. Op de grond dempt dan het landingsgestel em merk je het niet. Een stoffen clunk helpt dan ietsjes? Tank inpakken in schuim, isoleren van de romp? Zou ook de oplossing kunnen zijn? Succes, Bas
Een viltclunk is beter dan een massieve, bas.. veel beter zelfs. Enige wat er bij in de buurt komt, is een sinterbronzen clunk. Als hij zomaar afslaat, zet 'm even op beide naalden 1 tandje rijker. Je stelt hem op de grond af, maar in de lucht loopt hij armer. Je moet 'm dus op de grond iets te rijk hebben staan. Gebaseerd op je verhaal, denk ik dat dat het probleem is. Ook het feit dat ie 'zomaar' afslaat, geeft aan dat het hoogstwaarschijnlijk komt omdat ie net iets te arm staat. Zou ie te rijk staan, dan zou ie pruttelend afslaan. Nieuwe tank/slangen/etc, kan natuurlijk altijd wel goed zijn. Als ie niet goed loopt, NIET de pijp tussen 'demper' en motor verkorten, maar verlengen. Heb je het toerental gemeten? als de prop gewoon 'te zwaar' is, zou ie ook warm kunnen lopen en ineens afslaan.
Mijn ervaringen met een viltclunk zijn gewoon altijd erg goed geweest ( vlieg af en aan nu zo'n 16 jaar ) maar zal wel eens een nieuwe op mogen zo onderhand. De tank pak ik altijd al in in bubbeltjes plastick en/of schuim om foaming te voorkomen.
Hej Hezik Ik weet dat hij op de grond rijker loopt als in de lucht, hier stel ik hem normaal gesproken ook op af. Probleem was gewoon dat ik hem van arm tot zeer rijk en alles er tussenin had geprobeerd en niets hielp. Het toerental heb ik destijds gemeten... ik weet niet precies wat het was maar niet laag ofzo... zit momenteeleen APC 18x8 op Of hij trouwens ineens uitviel of na enig gesputter heb ik eigenlijk niet echt kunnen vernemen .. mbt de pijp lengte: zelf vind ik de lengte wel aanzienlijk. De motor loopt er eerst ook wel goed mee alleen zou een kortere pijp niet beter zijn? Pijp is nu zonder bocht weleen cm of 15. Zonet de motor even uitelkaar gehad , schoongemaakt en weer inelkaar gezet. Zat beetje vuil bij de hoofdsproeier maar of dit veel effect heeft gehad.. had hem al een keer of 5 helemaal schoongemaakt vorig jaar en hielp niet. Wel viel me op dat er carterontluchtingsnippel opzit welke is afgedopt. Volgens mij was dit al zo toen ik hem kocht. Zou dit een probleem kunnen veroorzaken. Bij de andere 2 takt motoren die ik heb gehad zat het er niet op alleen bij mijn saito 25cc 4 takt weer wel... Bedankt tot zover
Vilten clunks? Ik ga voor Cashmere! We gaan ervoor! Ik heb er een paar in m'n startkist... nog te lui geweest ze aan te sluiten. Die uitlaat. Het is natuurlijk geen resonantiepiep maar een standaard Krumscheid achtige conventionele. Je zou ook op die site even kunnen gluren... over de advies lengte van de piep? Over de lengte ga ik met Hezik zeker weten niet in discussie... ) omdat ik geen zinnig gedegen argument op kan voeren voordat ik journalistiek goed ingelezen ben... behalve dat ik de indruk heb dat een langere pijp meer weerstand biedt... de schokgolf wellicht uit of tune zou kunnen zijn.... dus.... met een schuiftrombone te testen? Taaa! Whaaap! Dissonant in dopler.... Hier een linke link! Tuned Pipe Theory en deze moet er helemaal bij! http://members.bellatlantic.net/~vze2p5sj/modelengines/engine4.htm Altijd weer blij dat iemand de moeite neemt zoveel know-how op het net te knikkeren. Klim maar in den calculateur. Eerst maar dat flensje hardsolderen... stap voor stap niet?
Die er nu opzit is inderdaad niet een resonantie uitlaat. Die er eerst op zat wel maar omdat deze officieel voor een 20 cc is zal dit daarom niet goed gegaan zijn. Ik zal me eens wat meer inlezen op het net en het dan proberen. Ja idd zulke info is altijd handig. mss met de tijd zelf 1 maken Ma zoals je zegt eerst even de flens lassen en ik doe er een nieuwe tank met slangen in denk ik. Dan de pijp op de lengte brengen die geadviseerd word ( mocht ik een basis vinden ) en proberen,.... zodra het weer een beetje meewerkt tenminste. Wordt vervolgd