fg baja, met 30,5cc big-bore combo kit

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door nordeberg, 28 feb 2009.

  1. nordeberg

    nordeberg Guest

    Ik heb een FG Baja met een zenoah g260 motor van 26CC.
    Nu heb ik een 30.5 cc met een 2mm stroker big-bore combo kit gekocht om wat meer power en snelheid te genereren.
    Mijn vraag is of ik nog andere tuningparts nodig heb zoals bijvoorbeeld tandwielen oid of kan ik deze ombouwcilinder er zo op monteren.
    De motor is reeds voorzien van een elcon koppeling met alu clutch bell carrier en alu schokdempers.
     
  2. T.h.o.m.a.s.

    T.h.o.m.a.s.

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    679
    als je meer power wil zou ik de elcon koppeling al weggooien , die verloopt teveel eens warm
    en er een lauterbacher alu koppeling opzetten , gedaan met het beeeuh geluid .
    zolang je kopspeling ong een halve mm is moet het wel gaan , mss moet je een dikkere voetpakking plaatsen
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    even ander steekassen en diff, dit omzetten naar kogelaandrijfving en 2-voud of 4-voud sperrend diff, waarom, ivm de torque van de 30cc
     
  4. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Als je het setje gaat gebruiken met de orginele uitlaat zal je er niet veel van merken.
    De motor is iets sterker maar door de 2mm langereslag ook iets trager met opnemen.
    Alu dif is zeker aan te raden zoals rob ( Qracing ) al aan geeft.
    Stalen wielmeenemers is ook geen verkeerde optie ivm de kracht op de assen.
    Ik zou er een teflon koppeling op zetten deze kan de grote kracht goed aan.
    Snelheid moet je ook in bedwang kunnen houden.
     
  5. nordeberg

    nordeberg Guest

    Ik denk dat ik er dan een andere uitlaat op ga zetten, er zit nu een samba 3-kamer uitlaat op, ik ga maar eens voor een tuningsuitlaat.
    En wat betreft het advies van een teflon koppeling, de ene zegt een lauterbacher alu, de ander heeft het over een teflon. Er zit nu een elcon koppeling op met een alu clutch bell carrier. Die lauterbacher wordt me net iets te duur, ik ga dan toch voor een teflon, iemand een advies van een merk?
     
  6. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Die samba uitlaat kun je dan gewoon laten zijn over het algemeen topuitlaten,
    die over het helegebied wat brengen.
    De teflon koppeling van fg zelf doet het goed hoor.
    Anders even bij pitstop op de shop kijken.
     
  7. nordeberg

    nordeberg Guest

    Ja ik dacht zelf ook dat die samba een redelijke uitlaat was, heb hem er 2 maanden geleden opgezet ipv de originele (Samba 5 pipe kostte €249) . Maar toch, ik had achteraf beter direct een goede tuningsuitlaat kunnen kopen, ik probeer die samba wel weer te verkopen via marktplaats.
    De koppeling die er nu op zit is ook krap 3 maanden oud, het is een elcon (kostte €89,95) ik zal idd ff bij pitstop kijken of zij een betere teflon koppeling hebben dan de elcon.
    Bedankt voor al jullie tips en adviezen!!

    p.s. vwb de steekassen en diff, dat laat ik maar even zitten. Volgens mij zijn d[FONT='Calibri','sans-serif']e standaard assen stevig genoeg om de torque te handelen.[/FONT]
     
  8. T.h.o.m.a.s.

    T.h.o.m.a.s.

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    679
    alle teflon koppelingen hebben dat verloop erin zitten , ik gebruik ze momenteel als training koppeling , omdat de alu veel sneller slijt . ze staat zo hoog ingesteld dat de auto bijna niet vertrekt . eens de koppeling warm is gaat het redelijk goed . de teflon koppelingen zijn duurzaam das wel het grote verschil .
     
  9. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Ik vat het nu even niet
    Fg baja met een samba 5 pijp.
    Volgens mij is een samba 5 pijp voor toerwagen en trucks.
    Heb je eventueel ook een foto van de uitlaat.
    Als je de korte samba hebt voor de mt dan moet het goed gaan.
    Heb er zelf als een van de eerste mee gereden met toen een 29 cc.
    Had toen zelf een FG-MT.
     
  10. nordeberg

    nordeberg Guest

    Ik heb deze samba (zoals op de grote foto maar dan een zwarte) op Ebay gekocht!
    http://www.rc-car-online-shop.de/lshop,showdetail,,e,,,reso_0008,,,.htm
     
  11. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Die pijp doet het echt wel hoor.
    Je zal dan toch je wagen beter af moeten stellen.
    Loop alles eens goed na van je wagen.
    Tandwiel verhouding aan passen kan ook helpen.
    Normaal met 16-48 knalt hij echt wel hoor.
    Dat is een van de pijpen voor een mt of marder of baja.
    Gewoon houden die pijp.

    Ik kan in je profiel niet zien waar je woont.
    Maar mischien is er iemand in de buurt die je kan helpen met afstellen.
    Bij mij langs komen kan ook altijd hoor.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2009
  12. nordeberg

    nordeberg Guest

    Dank je voor het advies en vooral voor je aanbod!
    Wat ik ga doen is eerst de auto maar eens goed afstellen e.d.
    Ik wach maar even met de 30.5cc, die zet ik maar op mijn andere auto (hpi baja ss) die veel stviger is!
     
  13. Die Bruine

    Die Bruine

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    41
    Een maat van mij rijdt nu al zeker 9 maanden met die 30,5cc kit op een kunststof Marder uit het jaar kruik. De set is in een G2D gegaan met FG 3-kamer uitlaat. De afgelopen 9 maanden heeft hij een motorsteun, difftandwiel, voorfusee en kogelkop moeten vervangen. En dat had helemaal niets te maken met de krachten van het blok. Het is geen sprintblok, maar er zit wel veel koppel in. Mul zand, nat zand, gras, het maakt niet uit, die bak gaat altijd even hard. Gas en weg is die. Zijn Marder is overigens op de voorste schokdempers na nog van kunststof. Ombouwen? nee hoor echt niet nodig. Van de 4, waarvan 3 vol alu, is hij diegene met de minste problemen :)
     
  14. T.h.o.m.a.s.

    T.h.o.m.a.s.

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    679
    lekker optimaal , een 30.5cc op een oude g2d , spoelpoorten zullen lekker overeen komen
    :)
     
  15. nordeberg

    nordeberg Guest

    Het spijt me zeer Thomas, maar jij profileert je echt als een ware betweter hier. Natuurlijk ben jij de beste rc-rijder, maar een leek als ik mag toch wel een vraag stellen op dit forum?
    En bovendien heb ik al gepost dat ik de ombouwset op mijn hpi baja ss heb geplaatst ipv op de FG baja van mijn zoontje.
    En sorry dat ik erover begin maar je cynisme bevalt me ook niet en dan doel ik op het woordje "lekker".
    Alle andere forumleden harftelijk dank voor jullie oprechte hulp, HEDIBI bood zelfs aan om de auto voor mij af te stellen, dat noem ik nou behulpzaam, maar wat jij probeert te bewerkstelligen Thomas is een pure vorm van zelfverheerlijking. Maar goed THOMAS jij bent de beste!!!!
     
  16. T.h.o.m.a.s.

    T.h.o.m.a.s.

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    679
    je mag hier echt niks zeggen of ze zijn gelijk in hun gat gebeten echt grappig,
    maar doe maar lekker voort met het niet optimaal zijn . AL wat ik hier zeg is gebaseerd op ervaring beste jongen en als jij daar een probleem mee hebt dan zoek je maar ergens anders hulp .
     
  17. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    hmm, ben wel benieuwd hoe een big bore kit 30cc op een onderblok past van een G2D(foto's),er zijn toch een aantal verschillen met een RC230-260 variant en een G2D.

    maar koppel heeft een big bore blok wel, en zekers met de Samba zoals de TS al aangaf, vergt wel een iets andere afstelling, maar dat eenmaal goed, is het gaan met die banaan, ben benieuwd hoe de TS het ervaart..........

    :)
     
  18. pieter netten

    pieter netten

    Lid geworden:
    22 nov 2008
    Berichten:
    4
    sorry ik moet thomas toch wel gelijk geven hij is zeker een goede rijder en test ook heel veel gelukkig samen met mij.:) maar als jij van die raare antwoorden aan iemand geeft zou ik zeker niks meer aan je uitleggen ga jij je hulp maar lekker bij een ......-shop zoeken krijgje gelijk een zak vol onderdeleen mee naar huis de mazell en kloot nog maar lekker verder groetjes van :x-mas:
     
  19. kattekamp

    kattekamp

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Veenendaal
    Gaat lekker zo.. jammer. Ik ben het er wel mee eens dat het misschien geen uitermate geschikte combinatie is, ik zie zelf niets in die dikke cilinders maar het kan natuurlijk ook wel op een beetje normale manier duidelijk gemaakt worden..

    grtz. Erwin
     
  20. nordeberg

    nordeberg Guest

    Mooie auto trouwens die grijze Harm van je Kattekamp.
    Weet jij trouwens in de buurt van Veenendaal of Ede een geschikte lokatie om met bigscales te rijden?
     

Deel Deze Pagina