Xtreme Composite Edge540T (2,6m)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door koen330, 10 mrt 2009.

  1. extremeflight

    extremeflight

    Lid geworden:
    7 nov 2004
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Leeuwarden
    He Koen,

    Ik heb precies dezelfde kist gehad. De harriers zijn "rock steady". Super 3d kist, je hebt alleen wel wat koppeling nodig voor het meskant vliegen.

    Helaas ben ik die van mij verloren door een totaal signaal uitval. Met de 3W106 CS en de MTW TD90' s had ik geen idee van 13,5 kg die de kist (leeg) op de weegschaal bracht.

    Succes met de bouw!

    Hier nog een link met een bouwverslag. Flugmodellbau Garbsen

    Groeten,

    Patrick
     
  2. Sapca

    Sapca

    Lid geworden:
    1 mrt 2004
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Belgie
    Hoi Koen,

    Ik heb net hetzeldfe voor gehad als Patrick met dezelfde kist en dezelfde setup

    Gr

    sapca
     
  3. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Dat is niet bemoedigend :-(
     
  4. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Juist bericht gekregen van het thuisfront.

    De Edge ligt op het postkantoor. Dus ik kan hem vrijdag gaan halen, zodra ik terug thuis ben.

    Er is 105 euro tax te betalen. (had erger kunnen zijn)

    Het toestel is blijkbaar rechtstreeks uit Thailand gestuurd (daar staat de fabriek van Xtreme Composite), terwijl op de site van de verkoper "on stock" staat.

    Zelfs met een verdeler in europa zou je dus kunnen voorhebben dat je langs de douane moet passeren, of zou dat afhangen van in welk land de factuur is opgemaakt???

    Het ziet er naar uit dat we gaan kunnen beginnen met de bouw.

    Gelukkig heb ik vanaf vrijdag 3 weken verlof.

    Koen
     
  5. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    De Edge is binnen.

    Vrijdag met men vliegbuddy naar het postkantoor gereden. 2 grote dozen. Ik kreeg ze uiteraard niet in de koffer, dus gedeeltelijk uitgepakt op straat en met open koffer naar huis gereden. Alles is goed aangekomen zonder schade.

    Verder heb ik nog niet veel kunnen doen, behalve alles eens bekijken, en wegen. Ook enkele fotos genomen.

    Ik ben wel blij dat de het de vernieuwde versie is. Er zijn namelijk enkele kleine verbeteringen aangebracht tov de vorige versie. Zo zijn er nu "servo-luikjes" voorzien in de vleugel, wat de installatie van de servo's enorm vergemakkelijkt. Dit was een nachtmerrie bij de vorige versie.

    Een overzicht vd weging:

    Romp 2314g
    Motorkap 388
    Wielkappen 380
    Hardwarepakket 455
    Onderstel 413
    Linker vleugel 960
    rechtervleugel 1005 Ik vind dat er een groot verschil op de 2 vleugels zit
    rechter stabilo 244
    linkerstabilo 250
    richtingsroer 184
    vleugelbuis 348
    staartbuis 43

    totaal gewicht 6984g

    Dit is nog zonder motor, uitlaten, electronica, wielen, staartwiel, brandstoftank,...

    De fotos:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Boven/onderkant vleugel
    [​IMG]

    Vergelijk Angel 50S, Extreme Composite Su-31 (2,2 m ) en de Edge
    [​IMG]

    Koen
     
  6. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    De bouw is officieel begonnen. Nog maar net begonnen en al de eerste "mod" doorgevoerd.

    Op de foto zie je de "phenolic" scharnieren die (reeds in de fabriek) in de stabilo gelijmd zijn.
    [​IMG]

    Mijn Sukhoi heeft dezelfde bouwwijze en daar begint er speling te komen op de scharnieren doordat de gaatjes een beetje uitloteren. Dit is blijkbaar een gekend fenomeen en op diverse fora zijn er verbeteringen te vinden.

    De buitenste scharnieren zijn voorzichtig, stapje per stapje uitgeboord tot 5 mm, en dan een flens kogellager in gelijmd met een binnendiameter van 2 mm. Het was best eng om er meteen met de boor in te vliegen.

    [​IMG]

    lager ingelijmd
    [​IMG]

    Het resultaat is werkelijk een zeer soepel draaiend roer, met 0,0 speling. We zullen nu moeten afwachten hoe het zich gaat verweren tegen slijtage.

    Verder werd nog de servo ingeschroefd. Hiervoor moest er een beetje hout weg gevijld worden om de servo in de stabilo te krijgen.

    Nu moet nog de roerhevel ingelijmd worden, maar hier zal ook een verandering doorgevoerd worden. Ipv 1 hevel komen er 2, zodat er met een ball-link gewerkt kan worden. Hiervoor moet er nog een extra slot gefreesd worden.

    [​IMG]

    Morgen zal er niet veel gebeuren, want ik ga de ganse dag vliegen:) :)
     
  7. cornetto

    cornetto

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Belgie
    En ik ga mee :)
     
  8. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er al goed uit :D

    Dit gaan we zeker volgen ;)

    Grt.
     
  9. extremeflight

    extremeflight

    Lid geworden:
    7 nov 2004
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Leeuwarden
    X-treme composite Edge 540

    Hier een paar foto's van mijn(neergestorte)Edge.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,

    Patrick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. Sapca

    Sapca

    Lid geworden:
    1 mrt 2004
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Belgie
    Hoi Patrick,

    En waar is je spinner ???

    Gr

    sapca
     
  11. extremeflight

    extremeflight

    Lid geworden:
    7 nov 2004
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Leeuwarden
    He Emiel,

    De Spinner backplate was wel bevestigd tijdens de crash, maar jouw geairbrushte spinner had ik net niet gemonteerd en is nog steed in perfecte staat. Ik heb net een nieuwe backplate besteld.

    Misschien wat voor jou Koen?

    Groeten,

    Patrick
     
  12. Sapca

    Sapca

    Lid geworden:
    1 mrt 2004
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Belgie
    Hoi Patrick,

    Ik denk wel dat Koen daar interesse in heeft.

    Je kan er misschien een foto van plaatsen,en ik ben er vast van overtuigt dat jij je spinner kan verkopen.

    Gr

    sapca
     
  13. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Kleine update:

    Het 2e hoogteroer heeft dezelfde behandeling gekregen. Flens-lagers zijn ingelijmd, servo gemonteerd.

    Verder is ook de motorkap gemonteerd. Lijkt nu al iets meer op een vliegtuigromp.


    [​IMG]
    [​IMG]

    Om de boutjes aan de binnenkant van de romp te borgen worden "blind nuts" met de platte kant tegen de romp "ge-epoxied".
    [​IMG]
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.943
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat word tochwel een kek kistje zeg !
     
  15. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Vandaag nog een uur of 2 verder gedaan.

    Eerst het onderstel gemonteerd. Hiervoor werd een malletje gemaakt. De inslagmoeren waren reeds ingebouwd in de romp.
    Dan gewoon via het malletje het onderstel doorgeboord. Past perfekt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu nog een secuur werkje. De motor. Er is geen handleiding bij het toestel, laat staan een boormal voor een bepaalde motor. Dan maar de ladder (of in mijn geval de kast) methode.
    Het model werd voorzichtig verticaal opgehangen.

    [​IMG]

    Dan de motor op zijn plaats gezet, motorkap erover en voorzichtig schuiven tot de motor mooi in het midden staat.

    [​IMG]

    Motorkap wegnemen en aftekenen.
    Deze methode is veel gemakkelijker dan meten, meten en nog eens meten, alleen zorgen dat je het model niet beschadigd, of laat vallen.
    Het resultaat:
    [​IMG]
    Er zijn dus afstandsbussen nodig. Ongeveer 4 cm, moet het nog eens juist nameten.

    [​IMG]
    Op deze foto staat de spinnerplaat op de juiste afstand voor de motorkap. Mooi gecentreerd. Ik ben er zelf tevreden over.

    Morgen doen we verder (hoop ik)

    Koen
     
  16. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Eerste uitlaatpijp gemonteerd.

    [​IMG]

    Koen
     
  17. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Vanmiddag is mijn vliegbuddy langs gekomen en hebben we nog een beetje aan de Edge verder gewerkt.

    Eerst hebben we de Edge eens gemonteerd. Dat had ik nog niet gedaan en ik was toch benieuwd of alles zou passen.

    Bij de rechter-vleugel gingen de pennen redelijk moeilijk in de romp, maar uiteindelijk lukte het toch zonder te moeten vijlen. Een spannertje, maar liever zo dan speling.

    [​IMG]

    Nadien hebben we de 2e header op maat geplooid en het gat in de romp gefreesd. Die krumscheid headers zijn echt gemakkelijk. Je hoeft niets te lassen. Er is redelijk wat kracht nodig om ze te plooien, ze zijn best stevig.

    [​IMG]

    Verder nog een malletje gemaakt voor de steun waarmee de uitlaten vast zullen komen te staan.

    [​IMG]

    De brandstoftank zal dan juist voor de vleugelbuis boven op deze steun komen

    Koen
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Het zal vast een domme beginnersvraag zijn, dus alvast mijn excuses indien zo, maar zijn die twee dempers nu verschillend van lengte? Waarom?
     
  19. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Ze hebben me altijd gezegd: "Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden", dus ik zal mijn best doen :)

    De uitlaten zijn even lang. Bij een 2 cilinder-motor staat 1 cylinder meer naar voor dan de andere. Je kan dat goed zien op de foto van de motor op pagina 1.

    Je wil de 2 headers op dezelfde lengte hebben, dus 1 uitlaat komt iets naar voor.

    Koen
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Ah ok, ja dat van de plaatsing etc had ik begrepen, het leek alleen op de foto's dat ze aan voorzijde gelijk zaten maar aan achterzijde niet. Zal wel optisch bedrog geweest zijn dan :)
     

Deel Deze Pagina