Winterproject Spit MK IX

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MES, 13 sep 2008.

  1. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zo da's schrikken, ik moest helemaal naar de 4e bladzijde om dit draadje weer op te pakken.

    Gelukkig weer wat tijd gevonden om wat te doen zoals de romp verder indekken en de vleugel aan de binnenzijde voorzien van brandstof bestendige verf.

    Ook de SpaceWalker is inmiddels klaar dus nu maar wachten op een beetje goed weer voor zij eerste vlucht.

    Hier wat foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook het volgende project licht al klaar het betreft een restauratie van een dubbeldekker van voor 1988.

    zodra ik daar mee ga beginnen zal er wel ergens een draadje gestart worden.

    [​IMG].

    Zo nu de retracs weer inbouwen en de bovenzijde van de vleugel in gaan dekken en de remflaps en allirons gaan maken.

    volgende keer weer meer.

    mvgr,
    Marcel
     
  2. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Mes


    Ziet er allemaal TOPPIE uit hoor, je bent goed bezig kerel.

    Ik blijf je volgen.


    Groet Japio
     
  3. martin99

    martin99 Guest

    hallo mes

    lang niets meer van je gehoord
    je bent al weer lekker bezig zie ik
    bouw ze

    groeten martin
     
  4. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zo even snel een update plaatsen voor het :sleepy:gaan.

    Vandaag het mechanisme voor de flaps afgemaakt en getest, werkt allemaal naar behoren.
    Ook de bovenzijde van de vleugel verder ingedekt.

    [​IMG]
    wat zandzakjes er op (en andere spullen om de skin goed aan te drukken op de ribben) had wat zakjes te weinig vandaar.

    [​IMG]
    de ene kant van de vleugel.

    [​IMG]
    en de andere kant uiteraard en de complete bovenkant.

    volgende keer de flaps afmaken en de allirons.

    Ook wat betreft de motor is de kogel door de kerk:snipersmile:
    het betreft de nieuweling van Saito:banana:
    [​IMG]
    de 20cc benzine motor:cool:

    Als het goed is kan ik hem as zaterdag gaan halen:p, gelijk maar oratex besteld voor het bekleden van de hoogte / richting roeren en uiteraard de allirons.

    Zo dit was het weer tot de volgende keer maar weer.

    mvgr,
    Marcel
     
  5. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hij Is Binnen

    Zo vandaag een telefoontje gehad dat het motortje binnen is, dus snel uit het werk vandaag naar Bilthoven gereden.

    Zonder worden:rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik was er even stil van :cool:

    Zo nu even kijken om hem van het weekeind op de bok te zetten en een tankje BENZINE verstoken.

    mvgr
    Marcel
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Wij zijn het nog ;-)

    Mooi motortje man :yes:
     
  7. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Nu ben ik wel een electrofreak.
    Maar dit is wel heel gaaf.;);)

    En nog een tip.
    Denk om duimpje.:confused:
    Vrouwtje krijgt de schrik van haar leven.:D
    En houd je in hoor.

    Succes met bouwen en glassen.
    Want zover is Mes nu.

    Groeten HanDeBouwer.
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Zo zo, mooi motortje :cool:

    maar als ik het sigarettenpakje mag geloven is ie geen lang leven beschoren ;)
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Moet je overdrachtelijk zien denk ik. Als de motor gaat roken, dan is het dodelijk:D
    Mooie ding...

    b
     
  10. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    De nieuwe Saito, gaaf man!! Maar wat is er beter aan deze dan? Hij kan in .60 tot .90 toestellen en loopt op benzine en heeft een pomp.. Maar is het gewone benzine van de benzinepomp (brommix)? Hij ziet er cool uit. Hoe past ie onder de kap? En heb je al een tankje gestookt? Als je een vroege Mark Spitfire had dan zou je echt heel schaal kunnen gaan met een 3 blads prop!
     
  11. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Han het duimpje is gerepareerd

    Danny, ik hoop dat je het zelfde bedoelt als Braman:-D

    Ja dit motortje loopt op gewone benzine gemengd met een beetje olie,
    dus als je je brandstof bent vergeten kan je gewoon wat uit je auto halen:rolleyes:.

    En alleen de kleppen komen onder uit de kap vandaan, maar ga nog werken aan de kap de bovenzijde word van balsa gemaakt en zit er aan te denken ivm de koeling van de ontsteking om deze boven in de kap te maken, maar ben er nog niet helemaal uit.

    Morgen wil ik hem op de bok zetten en een tankje (of 2) er door heen te jagen.

    mvgr
    Marcel
     
  12. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Mes


    Zo he das een toppie aankoop, wat een mooi blok, ziet er toppie uit.

    Suc6 met proefdraaien


    Groet Japio
     
  13. Chielles

    Chielles

    Lid geworden:
    1 apr 2005
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Aalsmeer
    Ben benieuwd hoe het Saito motortje gaat bevallen. Ik heb er ook een op mijn lijstje staan voor mijn TF T-34. Die is alleen bijna 2 x zo zwaar.

    Dus of, voor mij is de Saito underpowered, of voor jou overpowered. Ik vermoed het laaste. Dat gaat vast als de brandweer!

    Ik hoor veel positieve verhalen over de FG-20. Schijnt mooi te lopen en meer power te hebben dan verwacht. Haalt 10.000 toeren op de bank met een 16x6 prop. Ze adverteren zelfs met een 3 blad 15x7.

    Alleen is er wel een correctie op de handleiding uitgegeven dat je na het inlopen niet met 1:30 mengsmeer moet gaan vliegen, maar gewoon 1:20 moet houden. Dat wist je vast al.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2009
  14. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    das pech

    Na alles gecontroleerd te hebben en volgens het boekje de setup gedaan voor de Saito, maar wilde niet starten.
    spanning van de accu gecontroleerd was ok, nogmaals de bedrading volgens schema gecontroleerd alles ok.
    Nogmaals proberen wilde weer niet starten.:confused:
    Dan de optie kijken of de bougie vonkt, dus wil de bougiekap er afhalen zit de halve bougie in de kap en de rest nog aan de motor vast:bad-words:.
    Dus einde voor het proefdraaien eerst maar een nieuwe bougie halen en het weer gaan proberen.

    Wat er mis is gegaan weet ik niet heb hem zo uit de doos op de bok gezet en dikke pech dus.

    dus helaas geen filmpje had alles al klaar staan maar volgende keer beter.
    WORD VERVOLGD.

    mvgr
    Marcel
     
  15. martin99

    martin99 Guest

    das pech mes

    (het is jammer, maar euh een kleinigheidje hou je altijd !!)

    maar zonder dollen een mooi machientje mes


    groeten martin
     
  16. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
    Zeker een mooie motor Mes. +/- 2pk?
    Helaas vliegt de echte Spit Mk XIc/e met een vierblads prop, maar een 3 blads zal hem zeker niet slecht staan. (of ombouwen naar een Mk Vb)
    Jammer dat je zo snel al pech had met je nieuwe aanwinst. Ben er erg benieuwd na hoe dat draait, een saito op mengsmering. Op methanol doen ze het perfect.

    Groetjes Rob.
     
  17. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Motor problemen

    Hallo da's behoorlijk zoeken naar mijn draadje, moet toch maar vaker wat posten:rolleyes:.

    Maar hier komt het, heb nog weinig meer kunnen doen aan de Spit, ben niet tevreden met de flaps ff laten rusten en volgende week weer verder bouwen.

    Heb na het aanschaffen van de nieuwe motor een aantal maal geprobeerd om hem te laten draaien, dit wilde maar niet lukken naar mijn mening zoog de brandstofpomp geen brandstof aan:evil:.

    Heb Christiaan van MC Modelbouw gebeld en het probleem voorgelegd.
    Deze heeft mij uitgenodigd om er samen bij de winkel naar te kijken, mochten we er niet uitkomen zou ik gelijk door rijden naar Waalwijk.
    Vandaag met de hele handel incl. testbok naar Bilthoven gereden om daar te plekke te kijken wat er aan de hand was met de nieuwe Saito FG20.

    Het probleem gecontateerd, DE BRANDSTOFPOMP DOET NIET WAT HIJ HOORT TE DOEN.
    Naar overleg met de importeur van Saito, deze had nog wat handelingen (die wij inmiddels al geprobeerd hadden) voor ons inpetto, dat hielp dus ook niet echt.

    Na veel gedenk overleg en gepraat heeft Christiaan besloten om de brandstofpomp te gaan controleren, en wat denk je zit er een montage fout in de pomp:evil:.

    ZIE FOTO
    [​IMG]
    Als je goed naar deze foto kijkt zie wat het probleem veroorzaakt heeft.

    GOED KIJKEN!!!!!!

    Zie je het al?????

    Juist het deksel van de pomp zit op zijn kop gemonteerd, hierdoor werkt het membraam niet omdat de lucht aanzuig niet op de juiste plaats zit.

    Resumé,
    2 bougies naar de .......
    en een motortje dat nu na 1 KEER een zwieper met de chicken stick gelijk aanslaat, dus geen startmotor:p.

    CHRIS, Bedankt voor je hulp, service en verder denken dan mijn neus (en die van de importeur) lang is.
    Morgen op het veld zie ik je, dan gaan we het motortje nog verder afstellen en in laten draaien, en wat een geluid zit er in krijg je gewoon kippenvel van.:D.

    mvgr,
    Marcel
     
  18. martin99

    martin99 Guest

    hoi mes das lang geleden

    gelukkig je motor loopt !!

    groeten martin
     
  19. MES

    MES

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja Martin, ben wel behoorlijk aan het achter uit bidden geweest met die motor.
    Maar hij doet het nu dus maar snel weer tijd vrij gaan maken om verder te gaan bouwen.

    mvgr,
    Marcel
     
  20. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Oss
    Dat hoor je niet vaak dat Saito z'n fout maakt. Gelukkig is het opgelost. Op onze club denkt er iemand ook aan om de 20cc variant te kopen.
    Nu nog het toelstel waar de motor in moet komen.

    Groetjes Rob.
     

Deel Deze Pagina