hallo barry
dat je met lipo langer gaat varen is normaal
ik ben echt niet gek hoor
een lipo weegt een % van een NI-mh per ampere die er inzit
maar er is een reglement
KLASSE M
Reglementsvoorstel voor het gebruik van Lipo's / LIFEPO4 seizoen 2008 :
Belangrijke opmerking:
Al hetgeen hierna volgt is een bijkomend reglement voor de mensen die dit seizoen reeds willen testen met lipo en/of lifepo4 accu’s.
De nimh cellen kunnen dus gewoon in gebruik blijven zonder de minste wijziging.
Voorwoord:
Internationaal, van Naviga uit, wordt er een rondvraag gedaan hoe we de nieuwe accu technologie in praktijk zouden willen brengen.
Na discutie met scheidsrechters, assistent commissaris en commissaris hebben we daar ook een antwoord op geformuleerd.
Ondertussen zijn de eerste Duitse regels bekend. Groot Brittanië volgt die ook al. En beide landen zullen tijdens hun nationale kampioenschappen vanaf 2008 testmanches organiseren met de nieuwe accutechnologien.
Aangezien we in Belgie niet echt veel vaarders hebben en er in de meeste klassen niet voldoende vertegenwoordiging is om nog eens te splitsen hebben we besloten om mensen die de nieuwe accutechnologiën willen uitproberen gewoon te laten meevaren in het BK. Dit kan omdat de regels zo zijn opgesteld dat de nieuwe accu’s GEEN electrisch voordeel geven.
De reden dat men hier dan toch mee begint is dat de huidige Nimh accu’s, niettegenstaande ze een geweldig vermogen leveren, op competitie niveau amper 5 tot 10 cycli meegaan en het dus zeer duur wordt als men vooraan wil meevaren.
De nieuwe accu’s zouden hier 100 tot 150 cyclussen moeten meegaan in competitie.
regels:
- Mini hydro : Max gewicht van het pack zoals het in de boot wordt gelegd: 80gr voor lipo en 135 gr voor lifepo4. Lifepo4 wordt ook vastgelegd op het formaat 18650 of kleiner (volume) , inzoverre ze geen hoger electrisch vermogen kunnen leveren dan de beschikbare nimh cellen.
Ingeval van twijfel, gelieve na te vragen.
- Mini mono blijft uitsluitend bij max. 7 cellen Nimh formaat 2/3 A zoals het de vorige jaren ook was.
- Mono1 / hydro 1 / eco : Max gewicht van het pack zoals het in de boot wordt gelegd: 280gr voor LIPO (vb. 2S1P 5000) en 510gr voor LIFEPO4 (vb 3S2P).
- Mono 2 / hydro 2 : Max gewicht van het pack zoals het in de boot wordt gelegd: 560gr voor LIPO (vb. 4S1P 5000) en 850gr voor LIFEPO4 (vb 5S2P).
- Mono3 / hydro3: Max gewicht van het pack zoals het in de boot wordt gelegd: 840gr voor LIPO (vb. 6S1P 5000) en 1190gr voor LIFEPO4 (vb7S2P)
In principe zijn internationaal de voormalige 1/2/3 klassen dus de klassen met 7/12/20 cellen, nu verdeeld in 2S/4S/6S lipo cellen. Wij in Belgie gaan daar ook van uit. Maar indien er mensen hun huidige packs met andere cellen aantallen die binnen de gewichtslimieten vallen willen blijven gebruiken wordt dit voor dit seizoen niet verboden.
- Laden: verplicht met lader geschikt voor LIPO / LIFEPO4 en bij het laden van lipo ook met het gebruik van de balancer.
Max laadspanning LIPO 4.25V. Ontladen LIPO niet lager dan 3.2V
Max laadspanning LIFEPO4 3.65V. Ontladen LIFEPO niet lager dan 2.6V
Alle spanningen zijn per cel.
- In de boot dient er bij voorkeur een systeem tussen regelaar en ontvanger geschakeld te worden dat aangesloten is op de balancerstekker van het LIPO pack en de spanning van elke cel afzonderlijk controleerd. Dit systeem regelt de regelaar terug bij het leegraken van het pack zodat een te diepe ontlading niet mogelijk is
vb: schulze lipodimatic , graupner lipo discharge protection , lipoly cellshield......
Minimum een regelaar met lipoafschakeling met een afschakelspanning van 3V per cel of meer.
Dit word dus niet gevraagd voor lifepo.
- Boten met LIPO / LIFEPO4 varen in het BK gewoon mee voor het kampioenschap. De regels zijn zo gemaakt dat uit de LIPO / LIFEPO4 batterijen niet meer vermogen kan gehaald worden dan uit aktuele goede NiMH cellen en er dus geen electrisch voordeel is.
Rekenvoorbeeld:
Nimh: 4.5Ah en 8.4V geeft bij een ontlading over 6min 45A x 8.4V= 378Watt
Lipo: 5Ah en 7.4V (2S1P 5000) bij dezelfde omstandigheden 47.5A x 7.4V = 351Watt
Opm lipo: door de diepontladingsbeveiliging kan er maar ongeveer 95% van de capaciteit gebruikt worden.
Lifepo: 4.6Ah en 9.9V (3S2P) bij dezelfde omstandigheden 40A x 9V= 360Watt
Opm lifepo4: de stroom is berekend op basis van aangetoonde capaciteit en de spanning zakt onder belasting naar 3V per cel
Veiligheid:
In extreme gevallen kunnen lipo accu’s gevaren meebrengen zoals opblazen, roken en in laatste instantie vuur vatten.
Iedereen die deze batterijen wenst in te zetten wordt dan ook gevraagd alle veiligheidsvoorschriften in acht te nemen en geen gewaagde toestanden uit te proberen.
In de handel is er o.a. een zogenaamde “liposac” te koop, een zak waarin men een lipoaccu kan laden en bewaren en die zelfs in het extreemste geval, nl. brand, alles onder controle houd. Vb: lipo safe van Staufenbiel
Staufenbiel Modellbau - Willkommen !
Graupner biedt een laadkoffer aan enz.
Deze of gelijkaardige maatregelen worden niet verplicht maar sterk aangeraden.
Nawoord:
- Dit is grotendeels gebaseerd op hetgeen we besproken hebben en voor de verdere details op de reglementen van “Nauticus” (duitse federatie) "lipo masters" en “Eco-Idc” uit Duitsland.
Dit blijft echter een testjaar en het is dus niet zeker dat deze reglementen zo ook nog zullen zijn voor 2009.
De definitieve reglementering zal worden besproken tijdens de algemene vergadering van Naviga die gehouden wordt tijdens het wereldkampioenschap in 2008. De nieuwe reglementering zal dus ten vroegste definitief zijn vanaf het seizoen 2009.
Ivo Boecksteyns
Commissaris sektie M
Stand 07/02/2007
en dit is van 2008 en zolang ik geen reglement van 2009 heb gekregen blijft dit gelden
en dit jaar is er een toevoeging aan dat reglement
KLASSE M
Accu reglement voor het seizoen 2009 :
- mini mono / mini hydro
lipo akku's met een maximaal gewicht van 110gr in 2S of 3S
lifepo akku's type A123 2300mAh: maximaal 3 stuks
7 cellen Nimh formaat 2/3 A
- Mono1 / hydro1 / eco
lipo met een maximaal gewicht van 280gr in 2S of 3S
Lifepo akku's type A123 2300 mAh: maximaal 3S en maximaal 2P
NiMh: maximaal 7 cellen SubC, max. diameter 23mm, max. lengte 43mm
- Mono2 / hydro2
lipo met een maximaal gewicht van 560gr in maximaal 6S
Lifepo akku's type A123 2300 mAh: maximaal 6S en maximaal 2P
NiMh: maximaal 14 cellen SubC, max. diameter 23mm, max. lengte 43mm
-F1-kg en F1+1kg
Lipo en lifepo toegelaten, max 43V
- Laden: verplicht met lader geschikt voor LIPO / LIFEPO4 en bij het laden van lipo ook met het gebruik van de balancer.
Max laadspanning LIPO 4.23V. Ontladen LIPO niet lager dan 3.2V
Max laadspanning LIFEPO4 3.7V. Ontladen LIFEPO niet lager dan 2.6V
Alle spanningen zijn per cel.
- Verwarmen van de accu’s: Het verwarmen van de lipo en lifepo accu’s voor het varen verhoogd licht de prestaties. Maar zorgt er vooral voor dat ze bij te koud weer voldoende belastbaar. Het verwarmen wordt dus toegelaten op een gecontroleerde manier tot op een temperatuur van 40°C.
- In de boot dient er bij voorkeur een systeem tussen regelaar en ontvanger geschakeld te worden dat aangesloten is op de balancerstekker van het LIPO pack en de spanning van elke cel afzonderlijk controleerd. Dit systeem regelt de regelaar terug bij het leegraken van het pack zodat een te diepe ontlading niet mogelijk is
vb: schulze lipodimatic , graupner lipo discharge protection , lipoly cellshield......
Minimum een regelaar met lipoafschakeling met een afschakelspanning van 3V per cel of meer.
Dit word dus niet gevraagd voor lifepo.
Veiligheid:
In extreme gevallen kunnen lipo accu’s gevaren meebrengen zoals opblazen, roken en in laatste instantie vuur vatten.
Iedereen die deze batterijen wenst in te zetten wordt dan ook gevraagd alle veiligheidsvoorschriften in acht te nemen en geen gewaagde toestanden uit te proberen.
In de handel is er o.a. een zogenaamde “liposac” te koop, een zak waarin men een lipoaccu kan laden en bewaren en die zelfs in het extreemste geval, nl. brand, alles onder controle houd. Vb: lipo safe van Staufenbiel
Staufenbiel Modellbau - Willkommen !
Graupner biedt een laadkoffer aan enz.
Deze of gelijkaardige maatregelen worden niet verplicht maar sterk aangeraden.
Ivo Boecksteyns
Commissaris sektie M
Stand 11/01/2009
en zolang er geen andere update wordt gegeven blijven deze regels tellen
als er een club is die zich niet aan de regels houd kan ik daar niets aan veranderen
maar bij ons gelden deze regels dus wel
en als je het reken voorbeeld neemt dat er gegeven is dan zou er haast geen verschil zitten tussen lipo en Ni_mh
dus als ik korter draai in de bochten en minder aan mijn roer zit te draaien kom je me met dezelfde boot niet voorbij
het blijft nog steeds de piloot die goed moet kunnen varen om te winnen
en ik kan me vergissen maar ga nu niet schrijven dat die van
"lipo masters" en “Eco-Idc” er niets van af weten want dan ga je helemaal niet geloof waardig over komen
groetjes raf