Headertank op Trex 600

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door EC135, 18 mei 2008.

  1. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Limburg
    Ik weet dat een headertank in de Trex 600 geen noodzaak is.
    Toch wil ik er een plaatsen.
    Ik vind het niets om met nog een cm brandstof in de tank te vliegen. Headertank geeft toch wat meer zekerheid. Bovendien is de TTredline erg dorstig. Wat extra sap aan boord is welkom.
    Nu heb ik een mooie oplossing gezien: aan de rechterbovenhoek van de maintank zit die schroef waar het huis van de fan mee vastzit. Daaraan een alu frame spacer (van raptor50) geschroeft en dan daaraan de headertank. Zo zit de headertank op een enkele cm van het frame ivm de uitstekende maintank.
    De headertank zit dan precies op de goede hoogte.
    Nu heb ik alleen geen alu frame spacer, kan zoiets niet zelf maken en ben over andere oplossingen aan het denken. (carbon buisje met daarin een lange schroef ofzo)
    Hoe en waar hebben jullie de headertank gemonteerd?
     
  2. nosmo

    nosmo Guest

    Hoi,

    Vind het gek dat mensen zeggen dat je geen header tank nodig hebt op een trex, ik zou juist zeggen, door de gekke vorm van de tank, je juist een header tank nodig hebt.
    Ik merk dat door de gekke vorm de clunk niet in alle hoeken kan komen, bv rechts-voor, en links-achter haalt hij ook niet helemaal. Maar goed...
    Ik heb er dus wel een opzitten, en heb een plastic canopy holder gebruikt daarvoor (die 2 pennen om je kap mee vast te zetten), iets afgezaagd en voila.
     
  3. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Limburg
    En heb je de headertank daarop vastgeklikt net zoals je de kap vastklikt ???
    Komt dat niet los dan?
    Trilt het niet erg (ivm gewicht volle tank) door die kunstof kaphouder ?
    Ik het het overigens al anders gedaan. Net voor de maintank zit in het carbonframe al een ongebruikt gat. Een lange schroef erdoor, alu-buisje als afstandhouder eroverheen, headertankje eraan en klaar.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2008
  4. nosmo

    nosmo Guest

    Want een foto zegt meer ....
    [​IMG]

    Er zit een stukje rubber tussen de schroef en de houder en heb geen trilling door het gewicht.

    Heb je ook een foto van jouw oplossing?
     
  5. nwolsink

    nwolsink Guest

    OMI fuel magnet erin en klaar is kees, geen gezeik met de header tank.
    Op een R50 kan je hem super monteren maar op de 600 zit ie toch net iets minder.

    Met de OMI kan je tot de laatste druppel vliegen, echt waar!
     
  6. TRex1974

    TRex1974 Guest

  7. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Dat is ook de plaats waar ik die van mij geplaatst heb ! Werkt super !

    Grtz,
    Dirk
     
  8. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Op mijn TREX700 heb ik ook een headertank gebouwd.
    Het is natuurlijk een andere heli maar het ging om de montage.
    Bij mij zijn het 2 carbon buisjes in elkaar geschoven en eeen TT headertank.
    Dat kwam mooi uit omdat de binnenbuis mooi in het gat van de headerframe viel.

    [​IMG]

    Door het frame inverted te monteren kwam alles op de juiste hoogte uit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    effe vraagje tussendoor ; maakt de hoogte van de headertank uit dan ?
    mvg ferry
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ja.
    Hij moet gemmiddeld even hoog zitten als de maintank.
    De exit van de headertank moet even hoog zitten als de carb inlaat.
     
  11. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ok , wist ik niet
    [​IMG]


    [​IMG]

    ik vlieg met de headerhoogte zo , zit wel iets hoogteverschil in , is dit ok denk je ?
    heb geen problemen , maar de heli loopt soms wel wat armer aan het einde van de vlucht maar niet altyd.
    mvg ferry
     
  12. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Het kan natuurlijk nooit veel uitmaken tijdens vliegen omdat de heli dan alle kanten op kan staan.
    Maar in je bovenste plaatje staat je header wel een stuk hoger.
    Hierdoor zou je brandstof al automatisch richting carb lopen.
    Ik denk dat het in de praktijk alleen uit maakt tijdens het starten.
    Je verzuipt hem denk ik sneller.

    Het is een tip dit ik ook ergens gelezen heb.
    door de header uitgang op gelijke hoogte te houden is de weerstand het minst.
    En inverted of normaal maakt dan ook niet uit.
    De brandstofdruk blijft dan gelijk

    Ik probeer er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden.
    Maar zo te zien heb je niet veel keus qua plaatsing.
    Ook niet wakker van liggen denk ik dan.

    Het arm lopen denk ik niet dat hierdoor komt.
    Daarvoor heb je tank druk.
    Maar dit is wel een standaard probleem omdat je verhouding lucht/brandstof anders wordt tijdens vlucht kun je dit krijgen.
    Twee mogelijke oplossingen zijn:
    - Carbsmart
    - Uniflow systeem (How the Uniflow Fuel System Setup Works by Nigel Fraser Ker_)
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2009
  13. TRex1974

    TRex1974 Guest

    Van de week ook weer het nut van de headertank ondervonden want wat er gebeurt was het volgende.

    Ik was lekker rondjes aan het vliegen (ben nog rookie) en op een gegeven moment wilde ik even de inhoud van de tank checken dus ik liet de heli voor me vliegen.
    Er zat ongeveer nog 3 cm (hoofdtank) (net onder de uitgaande nippel) dus genoeg om door te spelen.
    Na 2 rondjes de heli voor me langs laten vliegen en in een flits zag ik de dat de inhoud van de headertank bijna leeg was. :eek:
    De inhoud van de hoofdtank was nog steeds 2-3 cm :confused:
    De heli aan de grond gezet en gekeken wat er aan de hand was.
    De clunk was van de clunkline af gekomen.
    Thuis de boel uit elkaar gehaald en de clunkline was dus gescheurd en de clunk lag onder in de tank.
    Dit had zonder headertank dus gewoon in mid-air kunnen gebeuren en hoewel ik het autoroteren al wel redelijk onder de knie heb, voorkomen is beter in mijn geval.
    Dus lang leve de headertank :D

    Gr, Johan

    EDIT: toalvoutje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2009
  14. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik blijf erbij dat een OMI fuel magnet of OS bubble less clunk het beste werkt, je hebt nl een minimaal aantal onderdelen en je kan (als je wilt) de tank tot de laatste druppel leegvliegen. Ik zet hem zelf echter meestal bij de laatste cm aan de grond want dan zit ik toch al op 7+ minuten wat ik lang genoeg vind.
     
  15. raptor90rules

    raptor90rules

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    near the airport
    Zelf heb ik ook de T-rex 600 Nitro en heb een headertank erop zitten en de reden is als volgt:

    Heb het zeker voor het onzekere gedaan en ques what.... na zn 7 min aan 3D vliegen
    zit er toch een redelijke grote luchtbel in de headertank!!!
    (In de main tank zit een orginele clunk van Align, die er standaard bijgeleverd wordt).

    Om heel eerlijk te zijn vind ik het wel vergezocht om een headertank te installeren om meer brandstof mee te hebben. (wat ik lees van sommige) Als je zo lang vliegt dat je aan de headertank brandstof toe bent, dan vlieg je echt TE lang!
    Misschien valt het bij rustig hoveren allemaal mee, maar bij 3D vliegen enz, neem ik niet het risico :)
     

Deel Deze Pagina