Hallo allemaal, ik heb een Traxxas Summit met de EVX2 regelaar en als ik met 2 x 6 cellen NiMh (3300Mah 14,4v) rij is er niks aan de hand maar als ik 2 x 4 cellen lipo (8000Mah 14,4v 15C) rij gaat na een minuut 10 de thermische beveiliging erin. In principe zou de regelaar absoluut geen problemen mogen hebben met deze lipoos maar om de één of andere reden word hij toch te heet. Met beide accuus kan ik mijn vinger nog wel op de regelaar houden maar kan je wel voelen dat hij goed heet is. De accuus zijn in beide gevallen warm maar zeker niet heet, ik kan ze prima gewoon in mijn handen vast houden. Iemand enig idee?
Ik denk dat je voor Lipo wat lichter moet vertanden. Reden mij onbekend, maar je kan het alvast proberen.
hier hetzelfde probleem. Alleen met de slash. Sinds ik lipo rij word de motor veel te heet, heb al verschillende pinion/spur setups geprobeerd, maar de motor blijft heet worden. Ik ga dalijk eens proberen de esc opnieuw in te stellen, misschien alles maar naar default zetten. Ik ken jou esc niet dus weet niet of je daar wat aan kunt instellen, maar misschien is dat de oplossing ? Hopelijk vinden we beide snel de oplossing, want om de 10 a 15 min stoppen om te koelen is ook niet leuk.
fan op de motor ? waar moet ik die dan nog plaatsen ? De esc word namelijk alleen maar lauw, niet meer dan dat.
Stap 1 is opnieuw calibreren stap 2 is kijken of er egens wrijving in de aandrijflijn zit. Bijvoorbeeld door een te strak afgesteld pinion stap 3 is gearing aanpassen stap 4 is koeling uitbreiden (luchtstroom, koelblok, ventilator) In vergelijk met een lipo zal een NimH accu onder belasting sneller in voltage zakken. Dit geeft de regelaar weer iets "rust"; er gaan dan ook minder ampere's lopen. Dat is ook net het verschil in power wat je ervaart. Het maakt vervolgens verschil of je brushless of brushed rijdt. Bij brushed is een te hete regelaar een teken van te zware vertanding. Bij brushless is een hete regelaar een teken van een te lichte vertanding. Heeft te maken met het toerental en de hoeveelheid schakelingen die de regelaar moet uitvoeren.
bricks, je stelling is niet correct. als de spanning lager wordt wordt de stroom hoger. mijn ervaring zegt ook dat hoe stabieler de spanning (lees hoger) hoe koeler de regelaar en motor. een elktro motor in een MT moet vermogen leveren, wanneer de spanning omlaag gaat probeert de motor het zelfde vermogen te leveren, zeker in een zware auto, al is het maar om te remmen. 100 Watt op 14.4 Volt is 6.95 Ampere. 100 Watt op 10 Volt is 10 Ampere.
Op zich heb ik een hele andere auto, maar wel een soortgelijk probleem.. Mijn zoontje rijdt met een DF-03, rij met de 26/81 vertanding.. Ding gaat veeeeel te hard. Motor is een mamba 4600 met sidewinder ESC.. Maar ook deze ESC geeft na 5min op, wordt te heet en moet hem dan laten afkoelen. Als ik dit verhaal lees zou ik dus nog zwaarder moeten gaan vertanden ? Accu (Vapextech 4600 pack) wordt ook verschrikkelijk heet.. Ik heb al de kleinere vertanding besteld, omdat ik dacht dat ik hem veel lichter moest vertanden ? Ik dacht altijd dat een brushless motor warm werd van teveel toeren en dat de ESC warm werd door te hoge stromen ? (motor is lauw na een rit bij mij)
Ik denk dat je goed zit Snoebel, de motor doet zijn ding, de accu en regelaar moeten te hard werken. Vertanding lichter maken betekend dat de motor minder vermogen gaat leveren en dus minder stroom gaat vragen. Het verhaal van een brushless regelaar die warm wortdt van een te lichte vertanding kan ik me haast niet voorstellen, misschien als je in hele hoge toeren regio komt (60.000+) 4600 X 7.4 is 34040 tpm, niets spannends dus.
Gekopieerd van de PK-site: Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog. In dat geval moet je dus een GROTER motortandwiel monteren. Dit dus in tegenstelling van wat je zou verwachten als je een regelaar voor motoren met borstels gewend bent Wordt de motor heet, maar de regelaar niet, dan wordt de motor te zwaar belast, en moet je een kleiner tandwiel monteren. Worden zowel de motor als de regelaar te heet, dan is het hele systeem te zwaar belast, ook dan kun je proberen wat er gebeurt als je een kleiner motortandwiel monteert. Als zowel de motor als de regelaar dan minder warm worden, is het goed. Zowel de motor als de regelaar mogen beslist niet warmer worden dan 100 graden celcius, maar minder is aan te bevelen. 80 graden is wel aanvaardbaar. @Alex, jou stelling klopt in theorie wel, maar ik denk dat de NImH accu's niet in staat zullen zijn meer Ampere's te leveren. Dus uiteindelijk ook minder vermogen kunnen leveren aan de motor.
Als mijn stelling alleen in theorie zou kloppen dan moet de praktijk iets anders vertellen, dat is in mijn geval niet zo. En een accu levert geen ''amperes'', de motor en regelaar trekken dat er uit. En dat is ook gelijk het probleem. De motor wil/moet dat vermogen leveren terwijl de accu dat niet aan kan, het resultaat is dat de spanning omlaag gaat en de stroom omhoog.
traxxas e-revo 1:8 Ik heb een traxxas E-revo 1:8 met brushed motoren. Nu is afgelopen weekend één van mijn accu cellen geklapt. Ik moet dus nieuwe aanschaffen! Weet iemand of ik lipo's kan gebruiken i.p.v. normale 7 cells accu's. Ik heb een traxxas evx-2 regelaar. groet, Koen