GMC Fishbowl bus uit Speed

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Robbie TPC, 11 okt 2008.

  1. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Haha, toen ik de spullen van Ruud binnen kreeg dacht ik, okay, ff snel een bouwverslag opzoeken hoe ik de spullen in elkaar moet zetten. Het eerste de beste bouwverslag (en foto) die ik tegenkwam zag er naar mijn mening prima uit, ik denk, zo gaan we het doen... ff snel in elkaar zetten. Fout dus :-D:-D

    Heb zojuist de assen omgedraaid, nu werkt het wel, straks ff een foto posten als de servo erin zit :yes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Zoals je het oorspronkelijk had gedaan bestaat ook, en heet het (hoe raad je het...) reverse of anti ackermann. Blijkbaar heeft het soms voordelen (in de 1:1 F1 wordt het blijkbaar op sommige circuits gebruikt), maar ik denk niet dat het op vrachtwagens/bussen gebruikt wordt.
     
  3. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dan had ik beter m'n anti-ackermann kunnen laten zitten, want deze bus moet snel kunnen rijden, boven de 50mph om precies te zijn... anders gaat de bom af;-):-D

    Ik heb de servo omgedraaid, hij past net, en komt precies tegen het dwarsprofiel te liggen. Voordeel is dat ie geen kant meer op kan, alleen nog even een alu plaatje er overheen om het af te werken. Ik heb meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stuurstang te vervangen voor een nieuwe (op de juiste lengte).

    [​IMG]
     
  4. jan_m

    jan_m

    Lid geworden:
    22 dec 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Antwerpen (vremde)
    Hey Ron,

    Heb vandaag ff een helder moment gehad (gebeurd niet veel hoor;)). Waarom plaatst u de veerschommels niet aan de bovenzijde, ipv aan de onderzijde,zo kan u ineens de hoogte van de bus zelf nog wat bijregelen. U zal dan waarschijnlijk wel een stukje uit het chassis moeten schuren. Ook niet vergeten om een servosaver te gebruiken he;).
     
  5. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan, ik snap niet helemaal wat je bedoeld :hammer: Aan de bovenkant is geen ruimte meer voor de veerschommels, dan zouden ze door m'n vloer heen komen. Naar beneden kan wel, maar dan staat de bus te hoog op z'n wielen,

    [​IMG]
     
  6. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi rob,
    ik heb net ook nog even mijn wielophanging gecheckt en mag ik je verheugen met de mededeling dat ik nu ook de mist in ben gegaan met de montage van mijn vooras. :lol:

    Je mag drie keer raden, ja hoor bij mij zitten de fusee's ook verkeerd om. :hammer::eek:nweer::hammer::eek:nweer::hammer::eek:nweer: :lol:

    Dus ook bij mij geld terug naar de tekentafel.


    Dr Evil, bedankt voor je heldere uitleg, dit is dus ook weer ten goede van de Heavy Hauler die ik aan het bouwen ben.;)
     
  7. jan_m

    jan_m

    Lid geworden:
    22 dec 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Antwerpen (vremde)
    Hey Rob,

    Nee dan zullen veerschotels inderdaad niet gaan. De enigste oplossing om de vering soepeler te maken is in mijn ogen om dan een van de veerbladen te verwijderen (indien dit mogelijk is he, ken de constructie van de veer niet) beste te beginnen met het keinste blad.
     
  8. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    you're welcome, wist niet dat mijn uitleg meerdere bouwers extra werk op zou leveren :oops: maar ja, je blijft wel lekker met je hobby bezig en beter nu in dit stadium dan wanneer je helemaal klaar bent en er dan pas achterkomt, toch? ;-)
     
  9. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    :-D Ik zag het zojuist op je bouwverslag Ruud, je moet ook het zaakje omdraaien:-D
    Gelukkig zijn we niet de enige die de fout maakt, op dit verslag is de bouwer ook de mist in gegaan, nogmaals-een-scania-r470-van-tamiya Waarschijnlijk zit de fout in de bouwtekeningen van Tamiya.

    Hey Jan, ik heb even gekeken hoe de (3) veerbladen aan elkaar zitten, ze zitten met een soort popnagel aan elkaar. Denk dat het lastig gaat worden om er één te verwijderen, opzich is de stugge vering in de voorwielophanging niet zo'n groot probleem. Ik hoef tenslotte niet zelf in de bus te zitten :), het kan wel een probleempje worden voor de camera (FlycamOne), maar daar kan ik misschien nog een soort gyro voor maken zodat de beelden niet te trillerig worden.

    Inderdaad Dr.Evil, het is leuk om te sleutelen en je kan er beter achter komen tijdens het bouwen, dan tijdens het rijden :worship:

    Nu staan de wielen wel goed,

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. stefan1

    stefan1

    Lid geworden:
    16 apr 2007
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Breda
    Mooi man,

    Zijn er nog voorderingen ? :)
     
  11. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Voor de bus is er nog geen vooruitgang, ben nog steeds aan het zoeken naar een aantal onderdelen. De achterwielen moet ik bestellen, en voor de diff/transmissie ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga gebruiken.

    Ik ben wel druk bezig om aan m'n General Lee wat verbeteringen te maken, maar das voor een ander topic :yes:
     
  12. stefan1

    stefan1

    Lid geworden:
    16 apr 2007
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Breda
    maak snel een ander topic aan dan :)
     
  13. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag is het precies 15 jaar geleden dat Speed in de bioscopen in première ging, mooie dag voor een update.

    Ik heb eindelijk achterwielen aangeschaft, de velgen zijn van aluminium met standaard Tamiya banden, setje was bij elkaar 60 euro.

    [​IMG]

    Aangezien ik de wielkasten berekend heb voor de brede Super Single is er ruimte genoeg voor deze jongens.

    [​IMG]

    De aandrijving ga ik zo simpel en goedkoop mogelijk maken, er komen trouwens geen schokdempers aan de achteras.

    [​IMG]

    De body zit nu vast aan het chassis met 4 schroeven en vleugelmoeren, wel zo handig.

    [​IMG]

    De moeren heb ik met een metalen plaatje door de vloer van de body vastgelijmd, het metalen plaatje zorgt dat de druk verdeeld wordt op de vloer, alleen nog even zwart verven.

    [​IMG]

    Idem voor de achterkant, het kan wel zijn dat ik de vleugelmoeren aan die kant moet vervangen voor normale moeren, het ligt eraan hoeveel ruimte de motor nodig heeft.

    [​IMG]

    De kleine zijraampjes worden bedekt met een zonnefilter, daarvoor heb ik gebruik gemaakt van transparant plastic die ik vervolgens met een lichte zwarte nevel heb bespoten (niet dekkend). De reclame heb ik met m'n pc (photoshop) een beetje bijgewerkt, daarna uitgeprint en uitgesneden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de reclame aan de andere kant van de bus moet ik nog even zoeken naar een goede afbeelding,

    [​IMG]

    Ik heb nog een paar dingetjes nodig, een elektromotor en een kleine poelie voor op de motor.
    Next update, ZSM.
     
  14. stefan1

    stefan1

    Lid geworden:
    16 apr 2007
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Breda
    Ziet er weer lekker uit.
    Met die vleugelmoeren is wel een goede oplossing.

    Groetjes Stefan
     
  15. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    ey, super gaaf project man, ik heb eventueel nogwel een complete tamiya difcase van een falcon liggen magje kopen voor 5 euro hijs nieuw met motor. en de tandwielen zijn gekogelagert.


    .daan
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    hoe draait die as van de achterwielen in die alu profieletjes?
    Kan het net niet goed zien op die foto.
    Ga zo verder!
     
  17. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    hmmm... heb je al gekeken of de as van een Tamiya High Lift of zo zou passen als achteras? Ik vind dit een heel mooi project,.. alleen dat de achteras nu helemaal geen vering heeft is een beetje jammer.
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ja, de achteras die ik nu heb is niet de beste oplossing, wel de goedkoopste.
    De as draait in twee glijlagers die verlijmd zijn in de alu profieltjes.

    Ik denk dat de as van een Tamiya High Lift te hoog is voor dit model, de as/transmissie van een Tamiya vrachtwagen (bv King Hauler) zou ik waarschijnlijk wel kunnen gebruiken, maar die vind ik op dit moment een beetje duur in kosten.

    Misschien dat ik in de toekomst m'n achteras ga vervangen voor een betere, verlopig moet ik het even met deze as doen.
     
  19. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Rob,
    ziet er weer goed uit.

    Heb de foto van de achterwiel ophanging nog even goed bekeken en denk dat je voor een King Hauler achteras ook niet genoeg ruimte hebt.
    Deze assen zijn bijna net zo groot als een High Lift as.

    Een as die je eventueel in de toekomst wel zou kunnen gebruiken is de T-Rex 44 Off-Road Scale Rear Axle.
    Maar zoals je al aan gaf, laat dat maar een poosje wachten want boven genoemde as is ook aan de prijzig kant.

    Mocht je nieuwsgierig zijn naar deze as, hier is een linkje waar die staat met de spec's erbij:
    RC4WD - The Ultimate Site for RC Off-Road Enthusiast!
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Maar je kunt een draadstang toch niet laten draaien in glijlagers? Die schuren dat helemaal uit!?
     

Deel Deze Pagina