13.5 en lipo-ervaringen

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Ericjooo, 14 apr 2009.

  1. stephanbeelen

    stephanbeelen

    Lid geworden:
    13 dec 2007
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Haarlem
    Dat kan, maar er zijn ook rijders in Groningen met de GM 120 die door het ontbreken van de juiste software niet mee komen.......

    Dit komt omdat er rijders zijn die de juiste software niet willen delen;)



    Harry sorry als er een schrijffout in zit.
     
  2. Rogier

    Rogier Guest

    Dat is verleden tijd... :) Iedereen heeft de juiste software en de juiste settings!
     
  3. stephanbeelen

    stephanbeelen

    Lid geworden:
    13 dec 2007
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is een goede ontwikkeling, en super van diegene dat hij de software wilde delen.
     
  4. mikky32

    mikky32 Guest

    Ja, weet ik maar bedoelde dat je de motor lichter moet vertanden om hem harder te laten lopen.
    De tekin heeft een hoge basis vertiming. Dus rond de 45 a 50. Deze zit er bij het wegrijden al op.
    De SPX en de GM voegen vertiming toe waardoor ze wat zwaarder vertand kunnen worden.
    De nieuwe software van de Tekin geeft straks meer vertiming. Dus net als de GM komt er vertiming bij op het rechte stuk.
    Hierdoor kun je de Motor wat lichter vertanden en heb je straks wel een goede topsnelheid.
    De Tekin en de Novak motors zijn toeren motors. Deze moet je lichter vertanden en dan gaat deze alleen maar harder.
    De Hacker en de GM motors maken minder toeren maar hebben meer koppel.
    Daardoor moet je deze wat zwaarder vertanden.

    Hang aan de SPX een Tekin of een Novak motor en je gaat harder.
    Wel licht vertanden.
    Vooral de Tekin motor zakt in bij een te zware vertanding.
    SPX met redline motor is de snelste combo die ik tot nu toe heb gezien.

    Kan niet wachten tot de nieuwe software uit is.
    De nieuwe software moet nog sneller zijn met de redline motor dan de SPX er mee is.
     
  5. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Nou ik moet zeggen dat ik in het begin niet meekwam omdat de GM 120 niet goed geprogrammeerd was op mijn zender.
    Daarnaast waren er destijds maar 2 GM's op de club. Nu nog steeds (Of je moet al de 2 GM's van Jeroen meetellen waar hij niet mee rijdt).

    Nu kan ik met zowel de standaard software (zonder aanpassingen!!) en alle andere software de SPX op zowel middenveld en rechte stuk voorblijven.. En dan zijn mijn rijkunsten een stuk minder dan de 2 rijders waarmee ik het gisteren heb getest.
    (modified rijders met jaren ervaring en normaal gesproken altijd een strakkere ronde tijd dan ik).

    Tijdens de ETS kwam de GM van ons niet goed uit de verf.. door alle aanpassingen die we hebben gedaan aan de software, standaard liep hij wederom wel goed. (Toch was mijn SPX toen sneller)

    Hadden we nog maar allemaal een TC-spec dan was het een stuk makkelijker om mee te doen.

    Jeroen streefkerk zal ik zeker vragen! en natuurlijk Rogier.. (maar die leest wel mee)

    Trouwens Jeroen heeft de vaagste combinatie in zijn auto en gaat toch als een kogel, hij rijdt nu met de Corally 13.5 Redline (Sensorloos!) en een goedkopere regelaar die sensorloos kan draaien. Ik moet hard werken om hem voor te blijven. De corally motor heeft zelfs met een overbrenging van 3.5-3.6 nog zoveel kracht onderin.. een erg fijne motor om mee te rijden.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2009
  6. Danny E

    Danny E

    Lid geworden:
    18 feb 2009
    Berichten:
    19
    Waarom heb ik dan nog niemand met zo'n combinatie met eindoverbrengingen zien rijden van 9.50 ofzo? Als ie alleen maar harder gaat door hem lichter te vertanden waarom dan niet het lichtste wat je kunt bereiken met je auto.:-D zoals jij dat zegt lijken er geen grensen aan te zitten.;)

    m.v.g. Danny
     
  7. mikky32

    mikky32 Guest

    ja er zit een grens aan maar je rijd een stuk lichter dan met een LRP of Speedpassion motor.

    Als iedereen met een TC zou rijden zou het wel makkelijker zijn ja.
    Ook iedereen met dezelfde motor. Daar zit namelijk ook nog verschil in met vertanding.
     
  8. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik reed gisteren met een SPX en Tekin Redline 10.5 inderdaad met 6,0 overbrenging en toen ging de motor ruim na de helft van het rechte stuk pas in de tweede versnelling....volgens mij gaat het met 6,5 nog beter.....maargoed, de SpeedPassion kan er weer in aangezien ik volgende week helaas niet mee kan doen tijdens de Dutch RC

    groet,

    Eric
     
  9. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.573
    Locatie:
    Lelystad
    Sorry als ik dit topic inpik met een misschien want niet zo een to the point vraagje:cool::cool:
    Is er misschien iemand die de mogelijkheid heeft om mij te kunnen helpen met de afstelling van mijn GM90 regelaar icm een LRP 10.5 stock motor??
    Dit ivm dat ik deze nu heb(oude regelaar heeft boem gezegt door eigen stomme fout) en nog niet de dingen om hem via de pc of via een commander te programmeren.
    Ik vraag dit omdat ik niet alles wil gaan kopen en dan tot de conclusie komen dat ik beter voor wat anders moet gaan kijken.
    BTW dit is een heel erg boeiende topic en ik leer er alleen maar van:D
    Keep that info comming.
    Alvast bedankt voor iedere tips en informatie die ik daarna graag met jullie zal delen.

    mvg Roy
     
  10. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    okee, even inpikken... al die zever over lichter vertanden gaat ie sneller mee enzovoorts. logischerwijze maakt dat geen sense, maar zoals ik zei, lees die site die ik gepost heb!

    logisch is: zwaarder vertanden gaat je auto sneller
    lichter vertanden maakt dat je auto beter trekt, maar minder snelheid heeft

    hoe komt men hier dan aan : lichter vertanden, dan gaat ie sneller...

    wel: je auto heeft een gewicht, en zoals ik zei is vermogen = koppel * toerental
    om snel te gaan heb je VERMOGEN nodig... dus een combinatie van koppel met toerental. als je een motortje hebt dat heel hoog in toeren gaat, ga je snel... MAAAAAR vele motortjes hebben net een laag koppel, zodat je te weinig vermogen hebt om aan dat toerental te geraken. met andere woorden, door te zwaar te vertanden krijgt je motortje het gewoon niet getrokken, te weinig koppel om de overbrenging te doen. waardoor je bijvb ipv 30000rpm slechts 20000rpm haalt. lichter vertanden zal dan zorgen dat je motortje minder koppel nodig heeft, maar wel tot zijn 30000rpm kan gaan.
    over het algemeen geldt dus ook: hoe groter de motor (fysiek), hoe groter het koppel, hoe lager het toerental. bijvb: mamba micro gaat gemakkelijk tot 8000kV, maar de 1:8 scale motoren zitten op 2200 a 2650kV. toch kan je met een 1:8 motor veel harder gaan in dezelfde auto... puur en alleen omdat deze motoren een VEEEEL hoger koppel hebben

    hoe lichter je overbrenging, hoe meer trekkracht (koppel) op je wielen. vandaar dat je voor trail/crawlen geen vermogen nodig hebt, maar enkel een lichte overbrenging
    wil je echter snelheid... dan heb je een zware overbrenging nodig, maar natuurlijk ook het koppel om weg/lucht/lager-weerstanden te overbruggen
    dus als je snel wilt gaan, heb je vermogen nodig
    vergelijk het met een traktor... een std Ford traktor van 70pk kan veel meer "trekken" dan een bugatti veyron, maar gaat niet vooruit

    grtzzzzz...
     
  11. mikky32

    mikky32 Guest

    Je vergeet nog 1 ding.
    De vertiming. Door een hogere vertiming zakt het koppel ook in. Je krijgt er toeren voor terug.
     
  12. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Plus nog een detail... Dat verschillende motoren in een verschillend toerental hun meest efficiënte gebied hebben... Daarom zal je de ene motor zwaarder kunnen/moeten vertanden en de ander lichter.
     
  13. mikky32

    mikky32 Guest

    Dat ook ja.
     
  14. mikky32

    mikky32 Guest

    Ik wil af van die 5 cellen en lipo 13,5T.
    Lipo rijd zo fijn. Heb er nu een paar keer mee gereden en dat rijd leuker dan 5 cellen.
    Had wel een 10,5 er in hangen en die vond ik voor bij ons iets te hard gaan. Is net MOD.
     
  15. stephanbeelen

    stephanbeelen

    Lid geworden:
    13 dec 2007
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Haarlem
    Je wil af van 5 cellen en ook nog de 13.5 LIPO klasse of begrijp ik dat verkeerd.

    Ik wil niks anders meer dan met LIPO rijden op de MACH is de 13.5 lipo klasse nu zo'n 20 rijders en groeinde. Meer 5 cell rijders willen over stappen maar willen dit seizoen afrijden met ivm stand in het klassement.
     
  16. mikky32

    mikky32 Guest

    uhm ja wil overstappen op 13,5T lipo.
    Bij ons is het nu 5 cell 10,5T

    Volgend jaar 13,5 lipo en geen 5 cellen in de stock meer.
    Mod net als belgie en engeland 6,5 lipo.
     
  17. Rogier

    Rogier Guest

    Bij ons is de kans dat de mod klasse volgend seizoen 10.5T met lipo gaat worden. Daarnaast ook de 13.5T met lipo. Ik ben blij dat we als club hebben doorgezet met het lipo verhaal en de 13.5T motoren. We werden door alles en iedereen voor gek verklaard en dat we onze eigen regeltjes bedachten en daardoor de andere klasses in NL omzeep hielpen. Daarnaast uiteraard nog het verhaal dat lipo zo gevaarlijk is en ook nog eens zeer duur...... zie nu, zelfs de meest verstockte modified rijders willen lipo rijden en niks anders meer. Zelfs mensen die me letterlijk voor gek verklaarden en nooit met lipo wilden rijden schrijven zich nu in voor wedstrijden met 10.5T en lipo.
     
  18. mikky32

    mikky32 Guest

    Ben van begin af aan voorstander van lipo geweest. Helaas waren er meer tegen.

    Rij mijn wedstrijden in de winter in MOL Belgie. Daar rijden ze al een tijdje lipo.
    Nooit een lipo zien ontploffen of in de zien ontbranden.
    Wel heb ik cellen zien knallen ook die van de EFRA lijst!!

    Lipo is zo fijn. Lipo er in en rijden. niets pieken of zo gewoon vol mee naar de club nemen en in de auto doen er rijden.
    En in de winter als je niet rijd hoef je er niet naar te kijken.

    Volgend jaar niet meer de NOMAC volgen en gewoon wat jullie hebben gedaan eigen regels.

    Bij ons zou 10,5 lipo ook mooi voor de MOD kunnen komen.
    De huidige MOD is dood bij ons en niet alleen bij ons!
     
  19. stephanbeelen

    stephanbeelen

    Lid geworden:
    13 dec 2007
    Berichten:
    1.112
    Locatie:
    Haarlem
    Ben zelf op de MACH degene geweest die de 13.5 lipo klasse opgezet en alleen maar positieve reacties, Mod klasse bestaat bij ons ook niet meer, maar 10.5 + lipo is een optie voor volgend seizoen. En soort Stock en super stock klasse.

    De verschillen zijn bij ons erg klein en dat is jaren niet zo geweest, in het begin van het seizoen waren de 10.5 5cell rijders nog sneller maar ook dat is nu voorbij.

    Ben zelf wel voorstander van één merk Motor en niet zoals nu dat het vrij is.
     
  20. mikky32

    mikky32 Guest

    Ja 1 merk motor ben ik ook voor.
     

Deel Deze Pagina