F5J Een nieuwe wedstrijdvorm ?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Buizerd, 19 jul 2009.

  1. Buizerd

    Buizerd

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Rotterdam
    In Het laatste KNVvl-blaadje "modelvliegsport" heeft Hans van Rij een leuk
    en informatief stukje geschreven over de wedstrijdvorm electrozweven F5J.

    Omdat het grote accent van deze wedstrijdvorm vooral op zweven en niet
    op electro valt, heeft het mijn belangstelling en verdient dit draadje
    ook geopend te worden onder de algemene rubriek: Zweefvliegen.

    Bij F5J vlieg je op de electromoter naar 200 m. Op die hoogte schakelt
    een "height limitor switch" automatisch de electromoter uit waarna je zo
    lang mogelijk in de lucht probeert te blijven, tot een "max" van 10 min.
    Aansluitend moet een doellanding gemaakt worden.

    Zijn jullie er mee eens dat het bij de rubriek "Zweegvliegen" hoort ?

    Zijn er mensen die actief F5J vliegen ?

    Zal de electro Sig-Riser een goede instap zijn in deze klasse ?

    Ik ben nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden.


    Buizerd
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2009
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.940
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik heb dit ook gelezen. Lijkt mij erg interesant.
    Zeker omdat er geen enkele electro zweefklasse in Nederland meer vliegt.
    Het is zeker een jaar of 4 a 5 geleden dat er voor het laatst electroduur is gevlogen vanwege minimale belangstelling. Daar heb ik zelf vanaf 1996 tot 2001 aan meegedaan.
    Misschien wel een leuk alternatief.

    Ik denk dat je met een sig-riser best goed kan vliegen.

    Ik krijg zelf over een week of 2-3 een elipsoid evo binnen. Ook niet slecht voor deze klasse.

    Eerst maar is peilen of er voor deze klasse belangstelling is.:)
     
  3. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Ik ben ook wel geintereseerd, maar hoe gaat dat met die "height limitor switch" ??
    Is die dan geijkt? wat kost zo,n ding?
    Zijn er verschillende gewichtklasses of spanwijdtes?
    Of zwever types of oldtimers(25+jaar)?
    Met of zonder remkleppen?

    Zo iets roept veel vragen op (maar dat is juist leuk)
    Ik heb dat blaadje nl niet KNVvl-blaadje "modelvliegsport.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2009
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    jahaaaa een Vintage-klasse! (of met flink wat Vintage Glider Group fanaten deelnemen...) Dat zou mooi zijn. Zijn de precieze reglementen ergens terug te vinden? Als je met voldoende mensen bent die het gewoon voor de lol doen en liever met vintage spullen vliegen dan met dure wedstrijd-kisten kun je nog wel eens een hoop lol beleven. Ik volg dit draadje met belangstelling.
     
  5. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Onze toch al leuke Vintage activiteiten krijgen dan een wedstrijd element.

    Of die "height limitor switch" ?? gaat werken en voor iedereen op de zelfde hoogte??
    Waar haal ik zo'n "height limitor switch"
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Voor de vintage vliegers zijn er al de nodige wedstrijdklassen. Zie Society of Antique Modelers Voor alle types zijn daar wedstrijden. De modellen moeten dan wel van voor een bepaalde datum zijn, ik dacht van voor 1942.........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jul 2009
  7. Buizerd

    Buizerd

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Rotterdam
    Veel mensen vliegen met een electrozwever. Het verbaast me dat
    er nauwlijks wedstrijden worden gevlogen in Nederland.

    Electro heb ik zelf nooit gevlogen. Alles wat ik weet is van derden en internet.
    Mijn pure (motorloze) vintage modellen Cirrus, Hi-Fly en Amigo hou ik
    liever motorloos voor de vintage-meetings.

    Een Sig-Riser lijkt me een prima model. Het is een geheel houten kist
    die ik naar hartelust kan versterken, lichter maken etc.
    Waarschijnlijk is de Elipsoid met name geschikt om ook met veel wind te
    kunnen vliegen. Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe hij zal vliegen !

    De website van Society of antique modelers zal ik zeker bezoeken.

    Voor de height limitor switch moet ik nog verder surfen op het internet.

    Hier zijn wat websites:
    The New Fun RC Thermal Soaring Competition Class - Fun RC Thermal Soaring Competitions for Electric Gliders
    Hans van Rij verwijst in zijn KNVvL stukje naar deze website.
    Pulsar 3.2 F5J - Electric RC Glider Kits - Larger & F5J Electrics
    mijns inziens een echt F5J wedstrijdmodel.
    F5J EURO 2008
    Een buitenlands forum.
    SFS - Silent Flyers Sweden - F5J-Regler
    een site over regels. Ik weet niet of dit overal gangbaar is.

    Buizerd
     
  8. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    Ben aan het kijken of ik ze kan gaan leveren via mijn webshop Home. Ik ga even uit van een prijs van ongeveer 110 euro excl. verzenden. (onder voorbehoud)
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Het zijn vaak de oude l... die ter recreatie en rust met een electro zwever vliegen,
    heerlijk, geen gedoe met startlijnen ed meer.

    Wedstrijden en competitie interesseerd deze 'leeftijdklasse' niet..

    (ja ik heb zelf ook een paar electro zwevers ;))
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wedstrijd en competitie is voor mij ook bijzaak, een paar keer per jaar met andere "oude l....." een dagje vliegen lijkt me wel amusant
     
  11. wimpie

    wimpie

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Loosdrecht
    F5J intresse

    ook ik heb met belangstelling het KNVvL blaadje gelezen.
    Ik ben er wel voor te porren om zo te vliegen, zelf heb ik een Primera Flapper. een kist om te zoenen gaat wel omhoog maar met moeite naar beneden. Er komt een nieuwe versie uit na de vakantie. kost niet duur en zoals gezegd vliegt als een droom en dat is exact waar het om draait. in ieder geval lijkt het mij leuk om mee te doen.

    vintage is vintage en die ga ik niet ombouwen met motor dat is niet mijn insteek

    Alleen de elektronica is niet helemaal helder, hoe werkt zoiets. Dat is niet duidelijk uit de websites te halen (geen schema of iets dergelijks).

    Groet Wimpie
     
  12. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Oostkapelle
    F5J

    Heren,

    Het gaat hier niet om vintage of iets dergelijks, maar een soort elektro-uitvoering van de F3J-thermiekzweefklasse. Zie: The New Fun RC Thermal Soaring Competition Class - Fun RC Thermal Soaring Competitions for Electric Gliders . Het reglement, zoals het in Engeland wordt gevlogen, is onder "rules" te vinden.
    Zie ook Radio Control Electric Soaring & Gliders over de altimeter switch.
    Hieronder het verhaal van Hans van Rij uit "Modelvliegsport".

    Peter Keim


    Elektrozweven F5J ?
    Ondanks de enorme populariteit van elektrozwevers op zich is het wedstrijdvliegen met dit soort modellen uitgestorven in Nederland. Dit ondanks de vele leuke en uitdagende soorten wedstrijden, die we in het verleden in Nederland vervlogen hebben, en ook in tegenstelling met het buitenland: in Frankrijk is het Nationale Kampioenschap Electro7 de grootste klasse. In Engeland is er ook een grote deelname aan elektrozweefwedstrijden, en daar is nu, in navolging van Oost Europa, een nieuwe klasse ontstaan: Esoaring
    In deze klasse is de keuze van aandrijving, dus motor en accu vrij, maar men vliegt met een “height limiter switch”, een hoogtemeter die de motor op 200m hoogte (of na 30 seconden) uitschakelt. Daarna is het dan ongeveer als met F3J: een vlucht van 10 minuten en een doellanding. Hiermee komt de nadruk te liggen op thermiek zweven, en niet op de start. Dus geen raketstarts zoals bij F3B en F3J, maar redelijk vlot omhoog klimmen en allemaal zweven vanaf een vaste hoogte. Het doet de sfeer van het begin van F3J herleven.
    De klasse is al populair in Slowakije, waar in juli de eerste Internationale wedstrijd vervlogen zal worden. Er wordt aan gewerkt deze klasse bij de FAI, internationaal, als F5J officieel te maken.
    De hoogtemeter van 9 gram is behalve schakelaar ook een datalogger en geeft na een vliegdag op je computer thuis een compleet overzicht van je vluchten. Op zich zelf al interessant!
    Kijk eens op The New Fun RC Thermal Soaring Competition Class - Fun RC Thermal Soaring Competitions for Electric Gliders voor de Engelse wedstrijden, waar je mijn naam dan ook wel zal tegenkomen, en voor de hoogtemeter op www.rc.electronics.org
    Laten we als Nederland niet de kans voorbij laten gaan om deel te nemen aan een uitdagende klasse. Tijd voor een nieuwe uitdaging en een nieuwe subcommissie voor “Esoaring”??

    Hans Van Rij, Quidenham, Norfolk
    Email: hansvanrij@googlemail.com
     
  13. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    De electronica is betrekkelijk eenvoudig: de height limiter is een hoogtemeter welke tussen je motoraansturing gaat (dus vanuit ontvanger naar Height Limiter, dan naar motor). Op een instelbare hoogte zend de limiter een signaal naar de motor (uit) en na 10 seconden geeft hij het kanaal weer vrij voor de knuppel.
     
  14. wimpie

    wimpie

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Loosdrecht
    even de juiste link er moet nl een streepje in plaats van een punt
    :: RC Electronics ::

    nu werkt hij wel
     
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We vliegen dit al ruim 12 jaar bij ons op de club.
    Alleen dan geen hoogtelimiet maar een motorloop limiet.
    Omhoog, zweven, dan na een bepaalde tijd een overshoot op tijd en weer omhoog.
    Dan weer zweven en doellanding.
    Gerben en ik hebben deze klasse 12 jaar geleden gestart om het electrovliegen te promoten en op een gegeven moment was het erg populair in Noord-Holland, hebben ook wel wedstrijden met omliggende clubs gedaan.

    Nu is het uitgestorven alleen bij ons op de club is het erg populair.

    Een kistje wat het erg goed doet is de Callistic.

    Maar ik zit nu te denken om voor onze electrozweefwedstrijden juist de moeilijkheidsgraad wat te verhogen, niet domweg omhoog en zweven gevolgd door een doellanding.

    Mocht de organisator van F5J vragen hebben dan mag hij contact met mij of onze club opnemen.


    Grts Gert-Jan
     
  16. Buizerd

    Buizerd

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Rotterdam
    De duurtaak van F5J vindt is genoeg uitdagend.
    Ingewikkelde taken stoot juist vliegers af.
    Een "simpele" taak geeft meer dan genoeg uitdaging om die aan te pakken.
    Probeer maar eens bij de eerste 10 van 20 wedstrijdvliegers te komen met alleen een tijdwedstrijd zonder doellanding.

    Nee, deze F5J-vorm moeten we zo houden.
     
  17. wimpie

    wimpie

    Lid geworden:
    26 dec 2004
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Loosdrecht
    Het moet ook ontspannend zijn dus ben ik het helemaal met Buizerd eens.
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat snap ik, maar het is toch ook niet verboden neem ik aan?
     
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ook niet gezegd dat je de klasse F5J moet veranderen, ik zeg alleen dat bij ons op de club de klasse veranderd gaat worden omdat wij de huidige vorm van onze electrozweef te simpel vinden.
    Mocht je een wedstrijd F5J willen houden dan zou dan misschien wel bij ons op het veld kunnen, aan electro-voeding geen gebrek en we hebben dan ook meteen een deelnemer of 6, minimaal.



    GJ
     
  20. arievang

    arievang

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    37
    De limitter schakeld de motor uit op 200 meter, maar loop je dan niet het risico dat je (weer) electro-zwevers krijgt die met 250 km/h recht omhoog gaan en vervolgens uiteindelijk op 400 meter uitkomen en dan aan de zweefvlucht beginnen. Dan is m.i. een dood geboren kindje. Want dan heb je toch weer de lol/euro ratio die de pret kan bederven.
     

Deel Deze Pagina