Algemeen Traxxas E-maxx Topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Off-Road Racer, 5 okt 2005.

  1. Jeroen E

    Jeroen E

    Lid geworden:
    15 jan 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Alkmaar
    Bedankt voor de reacties. Ik weet nog niet zo goed hoe het allemaal werkt met lipo's maar aangezien ik 2 x 2C 7,4 volt lipo accu's aan elkaar ga knopen (in serie zet) werkt de standaard lipo saver toch niet. Want die is geschikt voor 1 x 2C. Zo ook de Hobbycity Online R/C Hobby Store : Maxpro Battery Monitor 2S $4.95 Of klopt mijn redenering niet?
     
  2. diver

    diver

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    1.598
    Locatie:
    Schijndel
    je moet ze aansluiten op de balancer en hebt er dus 2 nodig -makkelijk en goedkoop denk ik. heb ze volgende week binnen en kan je meer vertellen
     
  3. Jeroen E

    Jeroen E

    Lid geworden:
    15 jan 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Alkmaar
    Met dank aan robr heb ik het e-maxx faq doorgespit en het onderstaande even vrij vertaald.

    Wat is een LVC?

    Laagspannings Cutoff. Het is een apparaat dat past tussen de esc en throttle kanaal op de ontvanger (RX), en ook wordt aangesloten op de stroom draden van de lipo batterij. Wanneer het detecteert dat de spanning is gedaald beneden een bepaald niveau, dan wijzigt het gasklep signaal afkomstig uit de RX en voorkomt dat de ESC de motor laat draaien, waardoor de lipos niet meer verder kunnen ontladen.

    Verschillende LVCs werken op verschillende manieren; enkele stoppen het gaspedaal helemaal, enkele verminderen het gasklep vermogen (bekend als zachte shutdown of Cutoff), terwijl anderen door buzzers of knipperende lampjes de gebruiker waarschuwen dat hun batterijen bijna leeg zijn. Hoe dan ook, wanneer het LVC begint te kicken, moet je meteen stoppen met rijden.

    Welke spanning moet de LVC hebben?

    De Evx2 en HvMaxx type ESC's (ouder model met geen LVC ingebouwd) maken gebruik van twee stuks van 2s lipos, maar elk heeft zijn eigen ingang tot het ESC. Deze soort esc gebruikt in het algemeen één accupack om de BEC, de servos en de ontvanger RX van de ESC te voeden. Dus één lipo zal iets sneller leegraken dan de andere. Bij gebruik van een LVC, dat toezicht houdt op de totale spanning van beide accupacks, kan dit fout gaan omdat beide lipos nog steeds in de veilige spanning zone zitten, bijvoorbeeld:

    één lipo is 5V, de andere is 7V = 12V totaal, dit is prima. Maar het is mogelijk dat een van de lipos cellen heeft die slechts op 2.5v zitten; dat is gevaarlijk laag!

    Om te voorkomen dat dit gebeurt, kun je het beste één LVC gebruiken en deze aansluiten op de lipo die de BEC voedt. De BEC zijde van het ESC kan worden gevonden door één accu om beurten aan te sluiten op beide accu-aansluitingen. De kant van de BEC activeert wel de esc maar de motoren zullen niet draaien. Als de accu aan de niet-BEC kant is aangesloten gebeurd er niets.

    Hoe sluit ik de LVC aan?

    Het LVC wordt aangesloten tussen de ESC en het throttle kanaal van je ontvanger

    Lijkt mij helder! Zie voor meer gedetailleerde info en afbeeldingen http://monster.traxxas.com/showthread.php?t=423790
     
  4. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Of je haalt gewoon een LVC met 2 aansluitingen... Heb je geen gezeur!

    [​IMG]

    Is van Graupner, kost iets van 23 euro:)
    Heb hem zelf gehad, werkt super!

    Greetz,
    Joram
     
  5. robr

    robr

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    148
    Dat lijkt me voor de E-maxx en alles met twee batterijen inderdaad een perfecte oplossing!

    zoek op internet op: Graupner 6495 =2-10 cellen (of de 6496 = 2-14 cellen)

    Graupner homepage: Graupner Online-Shop

    groet

    rob
     
  6. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Ding sloeg nooit te vroeg af, wat sommige lipo cut-off's nog wel eens willen doen. gewoon wanneer het moet:)

    Een 2 in 1 is gewoon ideaal, anders moet je er weer 2 gebruiken...:p

    Greetz,
    Joram
     
  7. Jeroen E

    Jeroen E

    Lid geworden:
    15 jan 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Alkmaar
    en dit is niet toevallig de LVC waar robr problemen mee had?
     
  8. robr

    robr

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    148
    Hier Robr,

    Nee de LVC waar ik problemen mee had is die van Robbe. Daar moet je de twee accu's eerst in serie koppelen voor je ze aan kan sluiten op de LVC. Ook moet je de Robbe LVC zelf calibreren en daarna de ESC. Dat ging niet lekker. Deze van Graupner lijkt me een veel betere optie!

    Rob
     
  9. Jeroen E

    Jeroen E

    Lid geworden:
    15 jan 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Alkmaar
    Ziet er goed uit. Ga ik bestellen. Heb nog geen idee van aansluitkabels. Is dat een beetje universeel of moet er gesoldeerd worden?
     
  10. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Als je JST-X balanceraansluiting hebt, moet je een balancer''laad'' ding nodig hebben. Zelfde verloop stukjes die je gebruikt om te laden;)

    Greetz,
    Joram
     
  11. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    Even het E-maxx topic afstoffen. Ik heb weer een nieuwe motor in min emaxx zitten, nadat ik de Ezrun 2350KV voor de tweede keer had opgeblazen. Via het forum een hv6.5 op de kop kunnen tikken en dit is het resultaat.
    Het filmpje is nog niet bewerkt en rechtstreeks vanuit de camera op youtube gezet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Mooi. En hoe heet wordt deze motor?
     
  13. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    De motor heeft heel even de 70 graden aangetikt. Dit was na een flinke bashrit en de esc op zijn lipo cutoff sprong. De motor werd niet meer gekoeld door de rijwind en de temp liep even op. Tijens het rijden blijft de motor zo'n 60 graden.
     
  14. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Netjes. Ben ook wel benieuwd hoeveel jouw e-maxx rtr weegt. Ben er zelf ook één aan het bouwen en die wordt zo licht mogelijk.
     
  15. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. er is zowieso veel aan gedaan. Single servo, cvd all around. Rpm armen en bruggen enz. lichtere wielen en banden, lichtgewicht wielmeenemers.
     
  16. Al69

    Al69

    Lid geworden:
    19 apr 2009
    Berichten:
    74
    Vertel vertel over de lichtere wielen, banden en wielmeenemers :)
     
  17. Jeroen E

    Jeroen E

    Lid geworden:
    15 jan 2005
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Alkmaar
    Heb deze inmiddels gekocht en aangesloten. Dat ging nog niet vanzelf. De 1e keer dat ik hem aansloot ging de kabel vanaf de ontvanger naar de esc roken! Geen idee waarom. Gelukkig verder niks stuk. Alles gecontroleerd, weer aangesloten en weer roken! Blijkt dat het uitmaakt welke kant van de esc je aansluit op BATT 1 of 2 van de LVC. Staat geen woord over in de manual! Heb nu de stekkers naar m'n esc genummerd om herhaling te voorkomen. Kabel naar de esc is wel erg slecht geworden Heeft iemand van jullie de esc wel eens opengemaakt? Hoe zit dat met waterproof?

    Verder kunnen de motoren (stock Titan) niet tegen de power van de lipo's. Heb ze allebei opgerookt!
     
  18. nusti

    nusti

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Tilburg
    wat wil je weten?
     
  19. superboe

    superboe

    Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Berichten:
    721
    Locatie:
    middelharnis (ZH)
    ik denk dat hij namen en merken wil :D
     
  20. Al69

    Al69

    Lid geworden:
    19 apr 2009
    Berichten:
    74
    Precies! Merken en types! :D
     

Deel Deze Pagina