Clouds Fly (alias AXN Floater Jet) manual

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door willemvdm, 18 jun 2009.

  1. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Windvlaag bij half gas starten , toestel maakte een buiteling
    hoogteroer afgebroken en stukje van stabilo wat ik al geplakt heb.
    woensdag even met de experts die me dat even voordoen scharnier maken met solartex ( strijk je er met een hete strijkbout op )

    Ook de motormagneetjes komen al los vooral als je vol gas vliegt,
    heb daarom gas gereduceerd tot 80% zodat de stroom niet boven 20Amp komt, en nu blijven de magneetjes nog zitten maar voor hoelang?.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Wat voor accu en prop gebruik jij?
    Ik heb de standaard prop en een 3S2000 en gebruik volgas niet meer als 17 amp statisch.
    Ik schat dus 15 amp bij volgas in de lucht.
    En de standaard regelaar is ook 20 ampere.
    Ik vlieg 30 minuten bij 1/3 gas op een 3S2000 dus dat betekend minder als 6 amp bij 1/3 gas.
    Als jij meer als 20 Ampere trekt is er echt iets mis met je motor (wat ook het loskomen van de magneten kan verklaren)

    Groeten Willem
     
  3. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Willem,

    Heb standaard prop met propsaver en 3s2200 lipo
    ik heb gemeten half gas 10Amp en vol gas 23Amp statisch
    ik meet met dit ding: (nauwkeurigeheid 0,5Amp)
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : HexTronik VA-Tester (Voltage & Current indicator) $5.98

    meestal vlieg ik ook 1/3 gas, alleen vol gas met loopings of snelle klim
    en haal ook +/- 30 min vliegtijd

    vanmiddag hoogteroer met solartex bevestigd en 30 min gevlogen , het was windstil hier.
    magneetjes zijn blijven zitten, komt toch doordat ik de zender ingesteld heb op max 80% gas
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    vanmiddag bij elkaar opgeteld een uur gevlogen met de FloaterJet, t gaat lekker. De rolroeren staan nog steeds op het middelste gat, is in principe wel genoeg voor dit toestel. Ik vind hem heerlijk vliegen en heb vanmiddag ook een paar thermiekbelletjes weten te pakken, wat voor mij een nieuwe ervaring was!

    Wat mij tot nog toe opgevallen is:
    - bij de ene FJ is de motor zwart en bij de ander blauw.
    - bij een van de FJ's kwam de motor bij de eerste vlucht los en nam een hapje uit de romp.
    - totale vliegtijd inmiddels 1,5uur oid en nog geen problemen met motor, regelaar of servo's.
    - starten vanaf kort gras kan, maar een handstart is veel makkelijker.
     
  5. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Jitze

    je zou nog iets doen had je gezegd en wel dit :
    Vanmiddag hoop ik mijn uitslagen even aan te passen en dan zal ik ze posten....doen jitze haha
    Mijn motor is zwart...
    Heb jij de motor stromen gemeten, ben benieuwd wat jij voor waarden hebt , vooral bij het verschil van de zwarte en de blauwe motor

    ja en dat de motor los kwam had je kunnen voorkomen..als je de bouwbeschrijving in dit draadje goed gelezen had....haha

    handstart vind ik nog steeds critisch ..omdat die naar beneden wilt...
    ik start met half gas...en de hoogteroer trim zon 10 tandjes UP heb gegeven
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb nu met verschillende modellen gevlogen.
    Als eerste de skyraider van Protech, daarna de uitvoering van van Fusion en nog eentje met alweer een andere naam. Als we de modellen op elkaar leggen dan zijn ze allemaal precies gelijk. Alleen de basis spullen die ingebouwd zijn lijken af te wijken, en dan voornamelijk de regelaar en de motor. Alle motoren zijn gebaseerd op een speed 400, maar welk type is niet te achterhalen. De regelaar idem dito.
    Bij protech waren geen stikkers geplakt op de regelaar en de motor.
    Bij de versie van Fusion zit er een stikker op de regelaar met sumiere info, en bij die andere weet ik het zo effe niet meer.
    Alle 3 de modellen presteren verschillend.
    Bij de Protech versie vliegt het redelijk goed met de standaard motor en klimmen naar hoogte gaat aardig.
    Bij de fusion versie lukt dat niet zo goed. Ook stopt de regelaar na een korte tijd. Als je dan gas dicht zet start de motor weer en blijft dan weer draaien. Op de regelaar staat dat hij voor 2 en 3 s lipo is en ik verdenk hem ervan dat hij verkeerd staat ingesteld, echter zit er niets bij aan info hoe en wat met betrekking tot het instellen van de regelaar. De motor hebben we al uitgewisseld met een MPX permax 400 en daarmee verbeterde de vliegeigenschappen duidelijk. Klimmen naar hoogte ging nu een heel stuk beter, echter het afslaan van de motor bleef. Nu gaat er dus een "oude" andere regelaar in.
    Die andere onbekend merk skyraider vliegt aardig, alleen moest daar behoorlijk getrimd worden voordat het model rechtdoor vloog.

    De servo's, ontvangers en de zenders lijken exact gelijk te zijn op de bestikkering na. En natuurlijk hebben ze allemaal een andere lipo erin zitten. Dit varieerd van 2s 1000 mAh tot 1200 mAh.
     
  7. sandoz

    sandoz

    Lid geworden:
    22 okt 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    nijmegen
    is die clouds fly in NL te krijgen?
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2009
  8. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    is uitgebreid beschreven in dit draadje
    (lezen help echt) :rtfm:
    http://shop.righthere.nu/
    Inclusief een lange discussie waarom dezelfde doos die 40 euro in China kost nu 135 euro kost in Rotterdam.
    Maar ze zijn nu uitverkocht, dus er zijn genoeg mensen die graag iets extra betalen.

    groeten Willem
     
  9. sandoz

    sandoz

    Lid geworden:
    22 okt 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    nijmegen
  10. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
  11. sandoz

    sandoz

    Lid geworden:
    22 okt 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    nijmegen
    wat voor bereik hebben die Hobbyking zenders? zullen wel geen full range zenders zijn?

    en deze: Spektrum RC
    een betere keuze?
     
  12. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Afgelopen week was het modelvliegkamp en heb ik de clouds uitgebreid kunnen testen. De kist is erg goed, vliegt heel prettig en is leuk voor de beginnende als ervaren vlieger. Zowel zweven als snel vliegen gaat prima.

    De meeste correcties van Willem heb ik gemaakt alleen de koolstofstaaf niet ingebouwd. Na het opnieuw aanbrengen aan schaniertape was het hoogte roer stevig genoeg en heb ik geen problemen met het hoogte roer gehad.

    Tevens kan ik de volgende aanpassingen aanraden:
    Het aanpassen van de domping van de motor. Als vol gas gegeven wordt duikt het vliegtuig aan. Door 2 mm extra domping aan te brengen is dit probleem opgelost.

    De vleugel heeft de vervelende eigenschap om los te schuiven. Dit is vooral vervelende als de vleugel tijdens de vlucht los gaat:(.
    Zo gebeurde het dat op 20 meter hoogte de vleugels los kwamen en boorde de romp zich recht in de grond.
    Nu weet ik wel dat het schuim van de kist met secondenlijm goed is te lijmen. Na een korte reparatie kon de clouds weer vliegen.
    De vleugels heb ik nu bevestig met klikteband een mooiere oplossing het aanbrengen van magneten.

    Samenvattende de clouds is een prima kist voor een hele leuke prijs.
     
  13. sandoz

    sandoz

    Lid geworden:
    22 okt 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    nijmegen
    ik ken iemand die (vrij) regelmatig tussen china en NL reist, zou hij zon doos + extras door de douane kunnen krijgen?
     
  14. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Mijn Clous fly is zwaar beschadigd
    Zaterdag vloog ik met windkracht 4
    Eerste vlucht ging prima, 15 minuten normaal gevlogen en 1250 Mah gebruikt (met veel 2/3 gas)
    Wind mee volgas laag over het veld ging hij zoemend als een nijdige bij en snel als een jet
    Tweede vlucht durfde ik wat meer (loopings / vrille etc) tot ik de controle verloor, ik gaf de schuld aan harde wind / beginner.
    Scheurtjes in de neus
    vleugel tip afgebroken
    Servo tandwielen kapot

    Thuis alles gerepareerd en gecontroleerd.
    Kon geen fout verder vinden dus weet het aan een "duimstoring"
    Zondag opnieuw proberen, na 30 seconden vloog hij van 30 meter hoog volgas recht de grond in.
    Zware schade aan de romp.
    Lipo bijna dubbelgevouwen (maar werkt nog wel :confused::confused::confused:)
    Romp neus sterk vervormd en vol met scheuren.
    Romp gebroken achter vleugel.

    Alles weer geinspecteerd, dit was echt een radio storing (dus zaterdag waarschijnlijk ook)
    Blijkt dat in de nieuwe Futaba zender het snoertje van de printplaat naar de antenne loszit!
    Dat is dus als vliegen met een ingeschoven zender antenne!

    Stom dus dat dit 2 keer fout ging.
    Gelukkig is het geen dure kist die kapot is.
    Ga toch maar een nieuwe Clouds Fly bestellen, maar is niet op voorraad bij HC (en dan nog 3 weken verzending etc) dus de oude maar proberen op te lappen.
    Romp is zo krom dat hij alleen maar rondjes zal vliegen ;)
    Maar ik wil er in September mijn brevet mee gaan halen.
    De goede vliegeigenschappen bij windkracht 4 hebben mij ervan overtuigd dat dit een prima kist is voor het examen.

    Groeten Willem
     
  15. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag
    Je mag 430 euro inporteren. Het is dus geen probleem als de kennis een vleigtuig met extra's mee neemt.
    Ik reis vanuit een niet-EU-land naar Nederland
     
  16. ejvww

    ejvww

    Lid geworden:
    21 jul 2009
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Den Haag

    Janmmer dat je kist gecrashed is gelukkig kan je clouds zo weer maken.
    Giet warm water over de gebogen onderdelen en de kist is zoweer recht.
    Voor je het weet is je kist zo goed als nieuw! Nadat mijn kist zich recht in de grond had geboord was deze ook zo krom als een hoepel. Een beetje warm water en alles is weer heel:D. Let er wel op of je vleugel bij de crash niet beschaded is. Want anders kan deze bij een volgende vlucht los komen en dat wil je niet.

    Trouwens voor welke bevret wil je gaan? Afgelopen week heb ik mijn zweefbrevet gehaald na 5 dagen vliegen met de clouds.
     
  17. sandoz

    sandoz

    Lid geworden:
    22 okt 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    nijmegen
    kun je de rolroeren ook als flaps gebruiken, of moet je daaar een uitgebreide zender voor hebben
    bijv een dx6i of zoiets?
     
  18. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja de clouds fly is van EPO en makkelijk te repareren.
    Romp leeggemaakt (2 kapotte servo's)
    enkele scheuren gelijmd met gewone CA lijm (wel kicker gebruiken anders is de lijm na 10 minuten nog niet droog)
    Toen met warm water redelijk in vorm gebogen.
    (geen kokend water, dan krijg je bubbels, die je wel kan gladstrijken met de achterkant van een lepel)
    Rest van de scheuren gelijmt.
    En de romp verder rechtgemaakt.
    Stickers zijn minder flexibel als EPO dus die zaten los en heb ik eraf gehaald.
    De romp is nu 95% recht en strak, een paar deukjes krijg ik niet weg.
    Ook heb ik nu 3 maal de servo's verwijderd, die ik vastgezet had met hotglue.
    Iedere keer neem je een stukje EPO mee dus de romp is daar nu erg dun en erg slap.
    Ik zal dus van Depron een soort servohouder moeten maken die weer wat stijfheid geeft (ben anders bang dat de servo's teveel kunnen bewegen.
    Hij zal best weer vliegen, maar het mooie is er wel van af.
    Ook de motorlagers hebben iets speling, gewone slijtage of extra slijtage door 2 zware crashes?

    Ik hoop dat hij weer goed vliegt voor mijn brevet examen.
    Dat wordt overgens het motorexamen.

    Als je flaperons wil gebruiken moet de elke rolroerservo een eigen kanaal geven en een uitgebreide zender hebben.

    Ik wil voor de noodlandingsoefening eens proberen te "slippen" dit heb ik geleerd op een echte zwever zonder flaps (antieke Rohn Lerche)
    dan geef je links rolroer en rechts richting roer, dit remt sterk af, lijkt mij nuttiger als flaps.
    De Clouds fly kan al erg langzaam vliegen (bij windkracht 4 dus achteruit) en flaps zijn niet nodig, maar luchtremmen zouden makkelijk zijn om de snelheid eruit te halen als je te hoog of te snel binnen komt.

    groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    hm, nog even een waarschuwing van deze kant: Let bij dit weer op dat je cockpitkap niet de hele tijd in de zon ligt! Hij gaat dan namelijk openstaan... Ik heb dus tegenwoordig een elastiekje nodig om hem mooi sluitend te krijgen.
     
  20. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    klopt uitgebreidere zender zoals de dx6i, waar je dual aileron kunt instellen
    en de 2 rolroeren servo's op kanaal 2 en 6 moet zetten bij dx6i
    o en ik zie willem had al antwoord gegeven
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2009

Deel Deze Pagina