Greatplanes giant supersportster

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 20 aug 2009.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hallo,
    Ik ben totaal nieuw op het gebied van giant rc vliegtuigen met benzine motoren.
    Ik had eerst zin om de nieuwe hangar 9 taylorcraft te kopen maar ik twijfel er nog aan.
    Nu zag ik een giant supersportster van greatplanes. Deze kist ziet er ook best mooi uit.
    Ik dacht om hier een zenoah 26ei op te plaatsen met servo's futaba s3010.
    Geen super dure servo's maar mag niet al te duur worden voor mn 1ste benzine kist.
    Weet niet of de motor krachtig genoeg zou zijn. Ik hoef er geen 3D mee te kunnen vliegen maar de gewone acro zoals roll, loopings en knife edges enzo...
    Als ik zie dat de hangar9 taylorcraft al goed vliegt met een Zenoah 20cc met een gewicht van rond de 6,2kg en met een redelijk hoge vleugelbelasting.
    Dan zou deze supersportster toch goed moeten vliegen met een 26cc want hij weegt een stuk minder dan de taylorcraft en heeft een lagere vleugelbelasting.
    Graag had ik wat meningen gehoord omtrent dit vliegtuig.
    Alvast bedankt.
    Mvg Wes

    Link van vliegtuig Great Planes Giant Super Sportster ARF
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hier en daar zie ik op internet die hem vliegen met een Zenoah 38cc.
    Maar ik heb schrik dat ie dan onnodig zwaar zal worden. Het is dan wel met magnetische ontsteking. Waarschijnlijk is dit niet zo goed.
    Hopelijk kan iemand met helpen wat best zou zijn.
    Mvg Wes.
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Niemand die me wat verder kan helpen?
    Misschien toch beter een 38 zenoah nemen?Denk dat hij wel wat aan de zware kant zal worden dan.Wat denken jullie?
     
  4. rene69be

    rene69be

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    62
    in de regel kun je er vanuit gaan dat alle drie de motoren wel gaat lukken, met verschil natuurlijk van performance, let wel, hoe zwaarder een toestel wordt hoe sneller het bijv. binnenkomt bij landing, hoe meer de servo's het voor de kiezen krijgen enz.
    ze geven ook een benzine motor tot 32cc aan, die 4cc zal niet zo'n probleem zijn.
    let wel, als je een topmotor gebruikt zul je de performance qua servo's ook moeten aanpassen, een beetje overkill is hier zeker op zijn plaats naar mijn mening, alleen al om te voorkomen dat een servo het in flight begeeft wat nogal nare gevolgen kan hebben voor je model.

    mvg Rene
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt.
    Misschien neem ik hitec HS-645 MG servo's dan. Die zouden toch wel voldoende moeten zijn denk ik voor die model.Met misschien die zenoah 38cc
    Mijn bedoeling is juist dat ik zeer traag kan binnenkomen met het vliegtuig.
    Zeker ons plein maar 70meter op 53meter is en er sommige jaren nog eens vervelende maïs rond ons plein kan staan.
    Dus als er nog mensen een mening hebben omtrent mn motorkeuze laat maar horen.
    Mvg.
     
  6. Bart Verhoeven

    Bart Verhoeven

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Echt
    Motorkeuze

    Hallo Wes.

    Niet doen die Zenoah ZG38! Is een prima motor maar veel te zwaar voor deze kist. Indien je er mee gaat slepen (zwevers) kan het echter weer wel, maar ik denk dat je voor reguliere vluchten de kist onnodig zwaar gaat belasten.
    Een Zenoah ZG26 of een MVVS 26IFS lijkt me een veel betere keuze.
    Zelf vlieg ik regelmatig met een Stinson SR9 Reliant van Top Flite met een Zenoah ZG26. Dit is ook een hoogdekker, maar dan met 2,40 meter spanwijdte. Deze kist trekt als een berggeit met deze motor.
    De uiteindelijke keuze laat ik echter aan jou over maar dit is mijn mening:teacher:.

    Groet van Bart.
     
  7. Bart Verhoeven

    Bart Verhoeven

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Echt
    Servokeuze

    O ja, vergeten hierop te reageren!

    HS-645 MG is wel aan de zware kant hoor! Je hebt echt geen 9 kilo nodig (bij 5 cellen) bij een kistje van maximaal 7 kilo. Zeker op het richtingsroer en de rolroeren zou ik kiezen voor een HS-225 MG.

    Nogmaals groet van Bart
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik bedoelde Hs-625Mg foutje van me.
    Dus jij denk dat de Zenoah 26 beter zou zijn?electronische ontsteking of mag het magnetische zijn?
    Ik zag onlangs een filmpje van een supersportster met zenoah 23cc en was wel wat underpowered.
    Hoeveel weegt jouw Stinson SR9 Reliant met zenoah 26cc?
    Mvg.
     
  9. Bart Verhoeven

    Bart Verhoeven

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Echt
    Hallo Wes.

    Een SuperSportster is een laagdekker en kun je qua configuratie totaal niet vergelijken met jouw andere optie, de Taylorcraft.
    Nu ben ik dit draadje even aan het bestuderen en zie dat ik een fout maak.
    Ik was in de veronderstelling dat je de Taylorcraft ging bouwen; is echter de Supersportster die op je bouwplank gaat. Deze zou ik vliegen met een MVVS 26cc met resonantieuitlaat of een MVVS 35cc met standaard uitlaat (met de 2 uitgangen). De Zenoah 38cc kan natuurlijk ook; zeer betrouwbare motor. Beide MVVS motoren hebben electronische ontsteking en lopen erg goed. Heb er zelf al 4 jaar ervaring mee en nog nooit iets vreemds mee gehad. Qua servo's op de SuperSportster zou ik het volgende kiezen: gas HS225BB; richtingsroer HS625MG; hoogteroerHS635MG; ailerons HS225MG.
    Stinson SR-9 Reliant weegt ongeveer 8kg (schatting) en vliegt echt geweldig!

    Groet van Bart.
     
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt.
    Zou toch liever de zenoah motoren nemen want die kan ik hier in de buurt kopen.
    En hoor niks anders dan goede dingen.Enkel dat ze zwaar zijn.
    Probleem is vb de zenoah 38 is met magneet ontsteking.Weet niet of dit problemen geeft?
    Zal nog wat nadenken hierover.
    Welke ik nu ga nemen. taylorcraft of de supersportster. Waarschijnlijk blijft het de supersportster want ik zag al filmpjes en hij kan best wel zeer traag landen en dat is wat ik wil.De taylorcraft land best wel snel vind ik.
    Kwa kostprijs blijven die 2 waarschijnlijk toch in dezelfde buurt.
    Mvg Wes.
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bij 8kg gewicht mag je rustig de ZG-38 nemen .

    En de Magneet ontsteking geeft minder problemen kwa storing als een motor met E-ontsteking omdat je daar ook een motor akku hebt .

    Ontvanger gewoon bij de inbouw zo ver mogelijk vande motor weg en klaar .;)

    Ik heb ook nog een 38er op een TC nabouw .

    Mvg Johan
     
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bij 8kg gewicht zegt u maar voor het gewicht van de supersportster geven ze aan
    ongeveer 6500 gram.
    Hopellijk word ie niet te zwaar. We zullen het toch maar wagen zeker??
    Mvg. Wes
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik heb nu intussen al de giant supersportster in mijn bezit.
    Nu nog de motor.Normaal gezien neem ik de Zenoah G38.
    Maar ik zie nu dat de Zenoah 26cc 2,4Hp heeft terwijl de nogal zware G38 maar 2,2Hp heeft. Klopt dit dat de Zenoah 26cc dus meer kracht heeft dan de ZG 38??
    Of is de ZG38 de krachtigste?
    Wie weet raad?
    Mvg Wes.
     
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Niemand???
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik zit nog altijd te twijfelen welke motor ik nu zou kopen voor mn supersportster.
    Welke zenoah zou er het meest geschikt zijn?
    Ik weet dat er vliegen met een 38cc maar als ik kijk in de handleiding zie ik dat de 26cc meer Hp heeft dan de 38cc zenoah.
    Of mag ik me niet blind staren op die HP?
    Waarschijnlijk is het koppel het belangrijkst?
    Wie van de kenner hier kan me uit mn twijfel helpen?
    alvast bedankt.Mvg Wes.
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    ons vliegpleintje is wel maar 74meter lang en 54meter breed.
    Niemand?????
    mvg.
     
  17. Bart Verhoeven

    Bart Verhoeven

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Echt
    Motorkeuze

    Hallo Wesley.

    Je hebt pb.

    Bij een aerobatics kist is koppel belangrijker dan kW of pk.
    Indien twijfel tussen 38 of 26cc zou ik IN DIT GEVAL gaan voor de 38cc

    Wees gegroet van Bart
     
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt Bart.
    Maar als koppel het belangrijkste is en ik moest kiezen tussen een MVVS 35 en die zenoah dan heeft de zenoah toch het meest koppel dacht ik dan.
    Want deze kan een prop van 22x8 aan volgens de site van toni-clark. Volgens hen hebben deze motoren een zeer groot koppel.
    Of klopt dit niet.
    Mvg Wesley.
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Een paar fotokes gemaakt van mn supersportster.
    Nu is het landingsgestel volledig afgewerkt.
    Zie hier mijn ander draadje met foto's over het landingsgestel:[97368] welk-soort-aluminium-voor-landingsgestel-4
    Nog enkel de servo's erin en hij is klaar voor de eerste vlucht.
    Mvg Wes.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ziet er mooi uit!! groeten chris
     

Deel Deze Pagina