Ik moet van m'n ouders toch nog een keer proefvliegen, dan kan ik wel vragen of er nog wat 2de hands is te vinden.... Waarom die zender? De Futaba T-4 EX is goedkoper en voor 130 krijg je er al 3 servo's bij, dan nog een 4de en dan heb je zender + ontvanger + servo's voor €150,- Mathijs
Mathijs, Sorry dat ik het zeg maar je klinkt een beetje als een typische veertienjarige; helemaal blind staren op wat jij denkt dat geweldig is en alle andere dingen afwijzen zonder daarover na te denken. Je wil een "vliegtuig" geen zwever? Kom op zeg. Bovendien deed ik als tweede suggestie de twinstar II, weet je wel wat voor toestel dat is? Laat ik eens even een lijstje voor je maken: - Twinstar II, 103 euro - Zender MX12, 85 euro (albatros modelbouw) - brushed regelaar, 8 euro (United Hobbies) - HTX900 Servo x 4, 13 euro - 2S2200 Lipo, 15 euro/stuk (United Hobbies) - Turnigy acculader, 35 euro (United Hobbies) - 4-Kanaals synth-ontvanger, 20 euro (United Hobbies) Zit je voor een vliegklare set aan nog geen 280 euro; kun je dus altijd nog wat extra lipo's aanschaffen. En voor 100 tot 120 euro heb je electro toestellen te kust en te keur (sterker nog, daarvoor heb je makkelijk bijvoorbeeld een calmato sport E en de bijbehorende electromotor die makkelijk 3D doet) Niet alleen heb je dan allemaal nieuw materiaal (in plaats van tweedehandsjes) maar ook overal garantie op. Vooral bij een zender is dat wel zo prettig. Bovendien ga je met een electrokist ook makkelijker even staan "wildvliegen" ergens in een park of weiland; dat doe je niet snel met brandstof. Idem dito met vakanties. Even "snel een uurtje vliegen" is er dan niet bij. Maargoed, je moet het zelf maar uitzoeken.. Al doende leert men zeg maar.
Bedankt, de calmato sports EP1400 is ook een leuk toestel. Alleen heb ik gelezen dat het niet een fijn toestel is. Maar als het zoveel geld scheelt, is het inderdaad het overwegen waard. Mathijs
Ik heb gehoord dat de grotere brandstof Calmato, omgebouwd naar elektro beter vliegt als de 1400 EP En als je de setup in China loopt ook nog redelijk betaalbaar. Maar als je dit soort formaat gaat vliegen moet je echt naar een club. Kun je gelijk daar informeren (en soms een gebruikte kist kopen) Met een Wild hawk, EZ* of Clouds fly kun je wel wildvliegen, ook omdat je die uit de hand start. Maar een zwaardere kist zoals een Calmato start je vanaf het gras en zou ik niet aanbevelen voor wildvliegen. (een grotere kist heeft ook meer ruimte nodig om te vliegen en landen) Succes Willem
Voor de zoveelste keer: Ik ben al bij een club wezen kijken, en ik word lid en ga daar met een instructeur vliegen. En ik ben van plan deze week (misschien morgen al) nog een keer te gaan. Ik moet toch nog proefvliegen van m'n ouders. Is het moeilijk om een calmato om te bouwen? En weet iemand z'on chineese internetwinkel? Mathijs
Een Calmato bouwen is niet zo heel moeilijk. Het is een A(almost)R(eady) to F(ly) en de werkzaamheden bestaan uit: - samenlijmen van de 2 vleugelhelften, - stabilo monteren en vastlijmen/schroeven, - landingsgestel vastschroeven, - motor + besturing monteren. Paar uurtjes werk en de kist is klaar, desnoods samen met iemand van de club even de motor en servo`s monteren en vliegen maar
Ik zei: Om een calmato om te bouwen Niet: Om een calmato te bouwen Ik bedoelde een gewone ombouwen naar electro
doe niet zo moeilijk, koop een electro calmato. daar zit de motor al bij en is alles voorbereid op de inbouw van electro componenten.
Ombouwen stelt ook weinig voor 1) andere motorsteun maken (stevig stukje vliegtuig multiplex, vastlijmen met goede lijm en paar stukjes versteviging) 2) luikje maken om snel de accu te kunnen vervangen. 3) zwaartepunt aanpassen door accu te verschuiven 4) zwaartepunt OK dan zorgen dat de accu vastligt (klem tegen stukje piepschuim en vast tegen verschuiven met stukje velcro, eventueel vastzetten met Velcro bandje) Succes Willem En de elektro calmato is niet te vergelijken met de brandstof calmato op elektro
Een stuk zwaarder zeker? - een grotere motor nodig - een grotere capaciteit en hoger voltage accu nodig - een zwaardere regelaar nodig meer geld nodig dus.
De brandstof Calmato is wel iets groter, spanwijdte is geloof ik 1550 tegen 1400 voor de elektro. Maar de vleugelbelasting is lager. Het probleem van veel moderne ARF kistjes is dat ze gewoon erg zwaar zijn. Op zich niet zo'n probleem, dat maakt ze minder gevoelig voor wind maar je hebt wel een zwaardere motor nodig inderdaad. Ik bouw nu zelf een elektro "bubbels" met dezelfde vleugel oppervlakte als een E Calmato en die weegt echt maar de helft! 1370 mm spanwijdte en 300 mm koorde en toch net 1 kilo vliegklaar! DAn heb je inderdaad een lichtere motor en accu nodig. Groeten Willem
Ik heb vanavond proefgevlogen met de calmato sports. Het is echt verslavend leuk! Ik ga zaterdag naar lynx modelbouw, rn ik ga daar kijken of het gaat lukken met mijn budget. Mathijs
Ik heb een offerte. En ik heb het er met m'n ouders over gehad, het lukt wel, maar het wordt een hoop gezeik. Er zaten wat foutjes in de offerte dus ik kan niet nu bestellen, maar ik wil hem voor maandag besteld hebben. Ik ga trouwens morgen weer op vakantie dit keer tot maximaal volgende week zondag, maar dat zou wel een minder kunnen worden door het slechte weer . Dus dan kan ik niet/heel weinig reageren. Mathijs
Ik heb gister bij lynx mijn calmato 40 sports (rood) opgehaald, en ik ben al behoorlijk ver met het in elkaar zetten. Ik hoop dat er vanmiddag mee naar de club kan. Bedankt voor al jullie hulp, en uiteindelijk hadden jullie toch gelijk, een goed (nieuw) vliegtuig en alle benodigdheden kost €400,- . Mathijs
Ze zeiden op de club dat ik de romp moest strijken om de rimpels eruit te halen en het folie minder snel los laat. Maar bij mij worden alle rimpels meer dan 2 keer zo groot. Moet het heter gestrijkt worden of is er een andere manier?