Bouwverslag Last Down 3XL - staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door btc-rc.nl, 8 apr 2009.

  1. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Okay bedankt. Ik zie dat het enige verschil met de goedkoopste dan ook de extra flaps zijn een iets grotere spanwijdte. Mwah, kweet het nog niet helemaal want ik twijfel (welk type), maar het is een leuke kist om te zien.
    Zal mijn eerste kist met 2,4 ontvanger worden trouwens (Kyosho Citabria van 33 gram tel ik niet mee!). Ik moet namelijk nu een kist vinden waarmee ik mijn nieuwe zender kan uittesten. :D
     
  2. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    Nog maar even een vluchtverslagje van mijn 3XL, want er is lichte averij... :( (in vliegtuig en in ego)

    Vandaag veel geexperimenteerd met de vliegeigenschappen van de LD. En ik moet zeggen: hoe langer ik er mee vlieg, hoe beter ik hem leer kennen; want de LD 3XL is GEEN kist die uit de doos alles doet wat je wilt is wel gebleken. Met name het kleine roer op de vrij korte romp maakt dat je voor goed thermieken eigenlijk altijd 'crossed' moet sturen. (oftewel, de roerstick richting de bocht, de aileron stick juist de 'verkeerde' kant op...

    Na verschillende varianten en tests dus uiteindelijk de hele MIX eruit gehaald en alles op het handje (aileron/rudder mix) en dat vliegt BY FAR het beste.. Het geeft wel aan dat de 3XL geen beginnerskist is, cross sturen in een bocht is een kleine mindfuck, vooral bij wisselende bochten.

    Om een uur 4 de laatste vlucht nadat mijn accu's weer vol waren. Knetterboel veel thermiek en geweldige vlucht naar 546,2 meter (dank SkyAssistant). Het leukste was wel dat de 3XL nog een beetje ruzie had met een buizerd, deze bleef binnen 5 meter van de kist meedraaien en zijn maatjes kwamen er ook bij, dus het werd een gaggle van 6 thermiekvrienden.. geweldig!

    Maar door de overontwikkeling en het afdrijven was 540 meter wel de limit. Je ziet dan tijdens een bocht een paar seconden gewoon NIKS, omdat dan net de neus langsdraait en het profiel te klein wordt.. tijd om naar beneden te gaan. Schuurdeuren uit en ook nog wat andere methoden geprobeert: de 3XL ging in 5 slagen spin rap 150 meter omlaag.. ook mooie grote ronde loopings gingen perfect.

    Bij het landen kwam plotseling flinke wind opzetten (het was de hele dag windstil), ik moest het circuit verleggen en laag en traag; een tip raakte het hoge gras en een grondzwaai was het gevolg. Schade valt gelukkig erg mee: een vleugelpen van 1 tip is gebroken (hoe krijg ik het restant eruit?!?) en de spinner zat vastgedrukt (al weer los). En natuurlijk mijn ego een deukje, maar ja, ik stond in mijn eentje..

    Conclusie: licht repareerwerk, GEEN ail/elev mix op de 3XL!, meer contrast maken op de kist (tips?), mooie thermiekdag!

    mvg,
    Jeroen
     
  3. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    En nog maar een opbeurend berichtje: gisteren lekker gevlogen met de LD 3XL, voor het eerst bij Otto L. in Soest, was gezellig en veel thermiek. Vooral begin van de middag wilde het niet naar beneden :)

    De LD vliegt zonder mixen steeds lekkerder, hij moet wat meer op snelheid zijn om lekker te draaien en hij fluit mooi als hij laag langskomt. Ben zeker 10 x omhoog gegaan (150-200 meter) op 1 acculading. Al met al beginnen LD en ik aan elkaar te wennen...

    De vorige schade was trouwens snel hersteld: tang erbij, harde ruk en de oude stok was eruit, en een nieuwe erin.. klaar!
     
  4. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    :D Jeroen ... misschien kom ik je wel achterna zoals je weet. Alleen jammer dat er geen lekker clubhuisje is waar je kunt schuilen en koffie kunt drinken. Dat mis ik op het veld nu ook zo.:offtopic:
    Anyway: blij dat de Last Down het zo goed doet. Net mijn tekeningen van de EON gekopieerd. Gaan we woensdag op de club weer aan verder.
    Kunnen we alvast wat mallen maken.
     
  5. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    Het veld is inderdaad een andere ervaring dan Woerden, maar aangezien er geen kisten met wielen zijn is het geen ramp. Wel handig om op termijn een snel opzetbare partytent in de auto te smijten.. het is voor mij echt om de hoek, 1 km of zo. Hoog picnic gehalte :)

    Succes met de EON! ben benieuwd hoe dat gaat..
     
  6. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Veldhoven
    vleugels van de last down 3xl buigen goed tijdens het vliegen.
    ik heb een filmpje gemaakt tijdens het vliegen.... (nog niets aan geedit)
    was even een snel vluchtje aan het einde van de dag....

    http://www.rc-parachute.nl/video/lastdown.wmv
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2009
  7. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    nu ben ik misselijk... hihi..
     
  8. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    leuk!!!!! Tjonge.. misschien toch ook maar een flycam2 erop schroeven.. je leert ook gelijk een boel over je eigen vlieggedrag.. En ja, de vleugels buigen! Ik heb de flaps aangepast, die gaan bijna 90 graden omlaag maximaal. Dan zie je de vleugels echt helemaal 'opbollen' door de lift in het middel van de vleugel. Je kunt hem bijna laten fladderen met je butterfly stick.
     
  9. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    hoe is het met deze kist? al weer de nodige thermiekbellen uitgemolken?

    kun je dit is iets meer toelichten wat hier de achterliggende gedachte van is?

    is dit om je kist vlakker te houden tijdens de bocht?
    ik ga deze kist namelijk zelf ook bouwen)

    groeten Gertjan
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2009
  10. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    inderdaad, om de kist vlak te houden in de bocht maar wel goed gecoordineerd te vliegen. (dus de staart mooi recht achter de romp aan door de bocht). De kist kan nogal last hebben van haakeffect doordat het roer niet zo veel moment genereerd t.o.v. de rolroeren. De LD is om de topas niet heel stabiel dus...

    Wel een leuke kist om te vliegen en ja, de nodige bellen mee gepakt.. het blijft een mooie verschijning in de lucht. :)
     
  11. Kingpin

    Kingpin

    Lid geworden:
    18 nov 2003
    Berichten:
    686
    Locatie:
    omgeving Twente
    Waarschijnlijk ga ik voor de XL V3, de 2.80 meter, voor mij denk ik een mooi formaat.
    Zou dit nog veel uitmaken qua termieken? Ik wil nu graag naast m'n andere vliegtuigen een goede zwever.

    Passen de Dymonds 250 goed in de vleugels? En hoe zit de 4000 in de staart, past dat net of zou daar ook een D60 in kunnen (en eventueel aankunnen?)?
     
  12. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    ik zou op de staart NIET de 4000 doen, deze is veels te dik. Gewoon overal de 250 instoppen, die past perfect. Iets anders in dit formaat voldoet ook.. metal gears zijn wel aan te raden, zodat je met transport e.d. geen tandwieltjes stript..
     
  13. Kingpin

    Kingpin

    Lid geworden:
    18 nov 2003
    Berichten:
    686
    Locatie:
    omgeving Twente
    Dat is een hele snelle reactie ;)
    Sorry, ik bedoelde eigenlijk de 4000 voor het roer of ook daar beter de 250, deze zit toch in de cockpit?
     
  14. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    de 4000 kan wel prima voor richtingsroer gebruikt worden. Heb ik ook en werkt probleemloos.
     
  15. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Dat is iets waar bij de eerste versie al over geklaagd werd.
    Voor alle 3 de maten gebruiken ze dezelfde romp.
    Dus de kleinste versie zal er relatief minder last van hebben.

    Maar verder zijn het prima en mooie zwevers ! :cool:
     
  16. Kingpin

    Kingpin

    Lid geworden:
    18 nov 2003
    Berichten:
    686
    Locatie:
    omgeving Twente
    Net de bestelling gedaan van de XL V3 :)

    [​IMG]

    Lijkt wel wat op m'n hotliner;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2009
  17. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    goed zo! :D veel plezier ermee!
     
  18. Kingpin

    Kingpin

    Lid geworden:
    18 nov 2003
    Berichten:
    686
    Locatie:
    omgeving Twente
    Heel misschien vanavond de maiden ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    en....?
     
  20. Kingpin

    Kingpin

    Lid geworden:
    18 nov 2003
    Berichten:
    686
    Locatie:
    omgeving Twente
    Helaas geen maiden vanavond, de voorkant is te licht.
    Zelfs als ik 2x 2500mA lipo's erin zet is deze te licht :confused:
    Dus ik ga morgen eerst 1x2500mA lipo erin zetten (want ik wil zo licht mogelijk vliegen) en de rest vul ik op met lood voorin de romp.
    Moet wel zeggen dat de romp heel erg mooi is afgewerkt, het veertje wat de vleugels verbind is even een handigheidje wat je moet weten (ik wist het niet, maar m'n neef wel :D). Al met al een zeer mooie kist voor een redlijk mooi bedrag, nu eens kijken hoe deze vliegt (eh zweeft).

    Hoop dat het morgenmiddag nog een beetje weer is.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2009

Deel Deze Pagina