Bouwverslag: Vario Ecureuil

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door RBRCH, 26 aug 2009.

  1. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Bedankt mannen!

    @Rheli, de staartvleugel heb ik pas gemaakt in de staartboom maar nog niet verlijmd, idd met het oog op de staartrotoraandrijving/sturing dus hij kan er nog weer uit :)
    Voor de staartaandrijving heeft de aandrijfas halverwege de staart nog een lager nodig welke aan een houten spant bevestigd moet worden.
    Deze as moet dus 90 graden maken met het houten schot en dat geheel moet zuiver verlijmd worden in de staart, daar ben ik nog niet helemaal uit hoe ik dat het beste kan aanpakken.

    @Bone, het kan inderdaad lastig zijn om er achter te komen wat je nodig hebt, ik heb de volledige catalogus al een tijdje in huis en dat maakt een en ander zeker makkelijker.
    Voor bepaalde delen heb ik overigens advies ingewonnen bij Flycam.

    De komende tijd ga ik aan de slag met de volgende zaken;
    Eerst de mechaniekdrager verlijmen in de romp, dan het landingsgestel monteren, dan de staartrotor monteren en daarna het verticale stabilo van de nodige uitsparingen en montagepunten voorzien.

    Soms zou je willen niet te hoeven werken overdag ;-)

    Gr, Roy
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo Roy,

    Als het goed is komt dit lager in een kunststof lagerstoel, die een opening heeft? (tenminste, bij veel Vario Rompen zit het zo).

    Dan moet je je niet al te druk maken over die uitlijning van het schotje.
    Die lagerstoel is normaal gesproken een klein beetje flexibel. Dit houd in, dat hele kleine fouten in het haaks staan, door de lagerstoel opgevangen worden. Hoe beter hoe mooier uiteraard, maar het is niet zo dat het mis gaat als je er een of twee graden naast zit. Ik heb destijds gewoon eerst het hekrotorhuis provisorisch op zijn plek gezet, daarna de staart met as maar zonder middenlager achter de romp gehangen. Nu kun je zien hoe hoog de as moet komen, en hier maak je even een kartonnen sjabloontje van. nu kun je het spantje in de staart leggen, en het lager met lagerstoel om de as schuiven. Door nu de as op zijn plek te houden middels het sjabloontje, kun je zien of de lagerstoel ongeveer vlak op het spant ligt. Zo ja, dan positie van het spant markeren, en verlijmen. Zo heb ik het gedaan met mijn Bell Huey en de Cobra. Ging prima. Of het voor jouw romp een bruikbare methde is hangt af van de beschikbare ruimte.

    Tip: zorg dat het middenlager NIET in het exacte midden van de as zit, maar er een aantal cm voor of achter. Twee ongelijke asdelen raken namelijk vrijwel nooit in resonantie. Als het lager precies in het midden zit, wil een resonantie soms optreden bij het optoeren. (tijdens het vliegen is het niet een probleem, dan zit je altijd boven de resonantiefrequentie van de as) In de Cobra zat ik hier eerst fout mee, en ik heb resonantieamplituden gezien van bijna 1 cm! Het lager een paar cm verplaatsen verhielp dit.

    Groet, Bert
     
  3. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Dag Bert,

    Bedankt voor je info, het idee van het sjabloontje lijkt mij goed toepasbaar dus dat ga ik proberen.
    De positie van het spantje wordt primair bepaald door zijn afmeting, je schuift hem er in tot hij rondom aan ligt. Of deze plek uit het midden van de as ligt zal ik vanavond eens bekijken door het geheel even samen te stellen. Als het een aanpassing behoeft zal ik ook dat doorvoeren.
    Wel prettig te weten dat de lagerstoel een kleine afwijking kan opvangen, maar technisch vind ik het niet zo'n elegante oplossing.
    Maar goed, met de nodige zorg moet het goed komen :-D

    Gr, Roy
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Roy,

    Tjsa, het lijkt niet zo'n elegante oplossing, maar feitelijk is het dat wel.
    De as heeft wat vrije lengte nodig om zich te kunnen richten, en wat flexibiliteit om de vering en beweging van de staart op te vangen, en daar voldoet dit lagerstoeltje geheel aan. Tussen de bedrijven door zorgt het er ook nog eens voor dat de plaatsing van het spant ook minder kritisch word. Uiteraard moet je hem er niet blind in plakken, wel proberen zo recht mogelijk te plaatsen, maar je staartaandrijving loopt niet in elkaar als je er een graad naast zit.
    Als de plaatsing van de as wel kritisch is, zoals bij de zwaar belaste Fenestrons of de grote BO105, plaatst Vario de as gewoon in een alu buis met meerdere lagers. Technisch heel mooi, maar wel fors zwaarder op een plek waar je geen gewicht wilt.

    Overigens, je kunt het spant niet verder naar voren plaatsen, uiteraard wel naar achteren als je het spant wat kleiner maakt. Het zou echter "ongeveer" goed moeten zitten, zoals het uit de moederplaat komt.

    Groet, Bert
     
  5. helihans

    helihans

    Lid geworden:
    16 feb 2006
    Berichten:
    88
    Locatie:
    harlingen
    Bert heeft gelijk, niet in het midden maar ernaast.
    Bijgaand een foto van de methode die ik toepas en in zeker 15 rompen gehad zonder problemen.
    Zelf gebruik ik 6mm koolstof voor aandrijving en koop het bij een vliegershop.
    Kost bijna niets en past gelijk in een 6mm lager. Vario is zo handig om 6,3 te gebuiken en bij crash dus weer vario te moeten aanschaffen.
    Op de foto zie je ook dat ik de bovenkant open heb gezaagd. Dit biedt de mogelijkheid om de as uit de romp te kunnen nemen.
    Het monteren is simpel, eerst even met karton de binnenkant van de staart uitvogelen en vervolgens dit over te nemen op het materiaal van je spanten.
    Zelf gebruik ik het 4mm berkentriplex van de gamma. Met gemonteerd mechaniek en hekrotor schuif je het geheel naar achteren en omdat je staart steeds smaller wordt loopt ie vanzelf vast.
    Niet doorschuiven omdat je dan spanning in het geheel brengt.
    Op die positie vastlijmen en klaar. Het lagerblok zet ik eerst even met 1 klein parkertje vast ( losvast) en als het spantje vast gelijmt zit dan neem ik de gaatjes opnieuw over en zet hem vast met 2 parkertjes.
    Het gaatje onder in het spant is voor de 4mm koolstof van de hekaansturing.
    Dit kun je ook uittesten met het kartonnen malletje.

    Suc6 met de bouw van dit mooie toestel, Hans

    [​IMG]
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo Hans, Roy,

    Hier wil ik wel even een kleine waarschuwing plaatsen:

    Vario gebruikte die 6.3 mm (1/4 inch) carbon assen, omdat dat destijds speciale assen waren, waarvan het carbon kruislings geweven was. Deze assen waren torsievast, en volledig betrouwbaar. Hun leverancier is daar om een of andere reden vanaf gestapt, en leverde alleen nog maar carbon staf waarvan de vezels parallel gelegd waren. Hiermee heeft Vario een aantal klachten gehad, waarbij assen zonder aanwijsbare oorzaak over de volle lengte openspleten. Ik heb dit zelf ook aan den lijve ervaren met mijn Cobra. Na tien vlieguren, tijdens optoeren in een klap een hoop carbon vezels in de staart, en een stilstaande hekrotor. Het zal je maar in de lucht gebeuren.
    Vario is daarna volledig van de Carbon assen afgestapt, omdat die niet te garanderen zijn, en het gewichtsverschil is verwaarloosbaar: de as die bij mij kapot ging, was volgens de brievenweger maar drie gram lichter dan de vervangende stalen as.

    Je kunt de assen van Carbon maken zoals Hans zegt, maar je loopt een risico wat de moeite, kosten en gewichtsbesparing niet waard is.
    Ieder moet het voor zich weten, maar ik zou er mijn schaalmodel niet aan wagen.

    Groet, Bert
     
  7. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Dag Hans, Bert,

    Bedankt voor jullie reacties, dit soort discussies zijn altijd erg welkom, je ziet toch dat iedereen weer zijn eigen ervaringen, problemen en oplossingen heeft.

    Hans voor wat betreft jou oplossing, je gebruikt dus carbon en hebt het lager-schotje aan de bovenkant opengehouden voor demontage.
    Ik denk dat je dat hebt gedaan omdat je de koppelingen aan het carbon verlijmt hebt?

    Bij de Ecureuil is het betreffende schot vrij groot en voorzien van een groot sleufgat in verticale richting. Dat geeft dus afstelruimte maar ook een demontagemogelijkheid, dus daarin is reeds voorzien.
    Vario heeft bij deze kit een aluminium staartrotor aandrijving meegeleverd en ik heb er toch het beste gevoel bij om die te gebruiken.

    Bedankt voor het meedenken!

    Gr, Roy
     
  8. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Belgiƫ
    Hallo Roy

    Mooie heli die Ecureuil !
    Als ik je een tip mag geven over je staart aandrijving, je zou beter een inox buis van diameter 6 gebruiken is veel taaier en sterker dan aluminium, ik heb niet zo een goede ervaring met aluminium tubes, opgelet met trillingen !!!
    ze gaan gemakkelijk stuk, geen goede keuze :nooo:
    verder nog veel bouwplezier

    Gr Peter
     
  9. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Dag Peter, bedankt voor je reactie,

    Een inox buis heeft dus je voorkeur, maar op welk vlak liggen je slechte ervaringen met aluminium? Je noemt trillingen, gaan ze daar door stuk of staat het er los van?
    Rvs/inox is veel stijver dan aluminium, trillingstechnisch kan dat zowel voor- als nadelig werken.

    Ik kan me voorstellen dat wanneer de aandrijfas door een net niet zuiver uitgelijnd tussenlager iets op spanning staat en daardoor al draaiende aan vermoeiing wordt blootgesteld. Zou dat te maken kunnen hebben met jou slechte ervaringen?
    Torsiekrachten lijken me niet zo hoog dat hij daardoor bezwijkt.

    Gr, Roy
     
  10. apache

    apache

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Belgiƫ
    Hallo Roy

    Een slechte uitlijning zal niet zo rap een trilling tot stand brengen, maar eerder een wring beweging (moeilijk of stug lopen meer niet)
    Een trilling zet zich verder in een golf beweging, en het is net die beweging die de boosdoener is.
    Simpel, tel eens de plooi bewegingen die nodig zijn om een aluminium buis te breken, probeer dit vervolgens eens met een inox buis !!
    En vergeet niet de aandrijfas te ondersteunen liefst 2X
    Veel succes !

    Gr Peter
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2009
  11. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Momenteel ben ik bezig om de twee houtconstructies welke het mechaniek onder dragen en boven zijdelings afsteunen met epoxy te verlijmen in de romp.
    Momenteel staat het een en ander uit te harden.

    Nu zit ik te denken om de hoeken (verbinding tussen het hout en de romp) te voorzien van een glasmat met polyesterhars.
    Dit om nog wat extra verbinding toe te voegen en om er een fraai afgewerkt geheel van te maken.
    Is dit een goed idee? Is het gangbaar bij dit soort rompconstructies?

    Gr, Roy
     
  12. Heliguy

    Heliguy

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Koersel
    Chic man, weet je al wat voor elektro motor er in komt, pascal;)
     
  13. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem

    Roy,


    Mooi project. Ik weet dat flycam te lexmond ook bezig is met de bouw. Hij heeft er een plettenberg ingezet. Mocht je contact wensen, www.flycam.nl.

    abco
     
  14. Larry-Bell

    Larry-Bell Guest

    Moet je well even wachten omdat Flycam tot de 23e van deze maand dicht is.

    Grt,
    Larry
     
  15. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Goedenavond mannen,

    De bedoeling is de door Vario aanbevolen motor in te bouwen namelijk de Plettenberg HP 370/40/A2. Overigens heb ik nog geen motor en elektronica besteld voor de heli, ik heb nu alles wat ik nodig heb om de romp helemaal af te kunnen bouwen.
    Ik heb vorige week nog contact gehad met Flycam (hij is nu idd 2 weken gesloten) , maar niet over de glasmat constructie die ik hierboven noemde, dat idee kwam gister eigenlijk bovendrijven.

    Gr, Roy
     
  16. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Stap 4

    Zo, weer wat verder :-D

    Het landinggestel zit er onder, toch een mooi gezicht wanneer hij op eigen pootjes staat.

    In eerste instantie was onderstaande het resultaat:
    [​IMG]

    Echter, vergeleken met o.a. de openingsfoto van dit draadje blijkt dat het landingsgestel te laag is, deze heb ik toen verhoogd met 18mm.
    Die maat heb ik bepaald aan de hand van maatschetsen van Eurocopter.
    En dat leidde tot dit resultaat:
    [​IMG]

    Daarna een uitstapje gemaakt naar de bodemplaat, dit was handig om er nu in te hebben omdat ik in de verloren uurtjes werk aan het interieurontwerp.
    Gemaakt van 3mm dik interieurplaat in totaal drie losse delen. Het materiaal is vederlicht en erg goed te bewerken.
    [​IMG]

    Uiteindelijk zal onder deze vloer o.a. de ontvangeraccu verdwijnen, en bereikbaar zijn via een te openen luik.
    [​IMG]

    Gr, Roy
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2009
  17. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Een mooie heli zien "groeien" is altijd machtig om te zien.
    Zo iets hoger op zijn poten ziet je eekhoorn er inderdaad beter uit.
    Ik blijf het volgen...

    Heligroeten,

    Nick
     
  18. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey Roy,

    het ziet er tof uit maar toch ook een beetje vreemd, wie heeft gezegd dat je landingsgestel 'daar' aan de romp bevestigd word ?, als ik de originelen bekijk zit deze veel verder naar onderen.....just my 2 cents ;-)



    gr,

    Frans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Frans,

    Je hebt gelijk, het origineel heeft de aanhechting wat lager zitten.
    Wie gezegd heeft dat ze daar komen? Vario ;-)
    De reden zal zijn dat Vario gebruik heeft gemaakt van kunstof beugeltjes die boven en onder de buis vastgeschroefd worden in de houten mechaniek drager.
    Wanneer je ze lager plaatst wordt het lastig om ze nog goed vast te kunnen zetten, zowel qua hoogte (voor de beugeltjes) als voor de smallere rompbreedte.
    Althans, in de door Vario gekozen constructie. Een compromis tussen soliditeit en schaalgetrouw dus.

    Ik vermoed dat dit dus de reden is, Vario wijkt op wel meer punten af van het origineel.

    Wel een mooi filmpje trouwens, prachtig om te zien hoe rustig en beheerst hij wegvliegt.

    Gr, Roy
     
  20. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Momenteel bezig met het inbouwen van de staartrotor.
    Een paar posts terug gaf Peter aan dat je voor de staartaandrijving beter een rvs buis kunt toepassen.
    De aandrijfstang en de stuurstang die in de kit zitten had ik nog niet zo goed bekeken, ik was meer gericht op het inbouwen van de diverse delen.
    Nu blijkt dus dat de aandrijfstang van 6mm rvs buis met een dikte van 0,3mm is.
    Dus dat is al opgelost :-D

    Echter gekeken naar de stuurstang, op onderstaande foto is te zien hoe men dat bedoeld heeft.
    [​IMG]

    De stuurstang is een stalen draad die door een pvc mantel loopt die op zijn beurt weer door een aluminium buis gaat. Het glijden van de draad door deze mantel gaat heel soepel en zonder speling.
    Echter is de bevestiging van het draadje gewoon door een overmaats gat waarin hij radiaal vastgezet wordt met een boutje.
    Dat komt mij wat minder solide over, ik zit te denken dat anders te gaan doen.
    Iemand ervaring met deze verbinding?

    Gr, Roy
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2009

Deel Deze Pagina