De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip

Het beste is om het af te schrepen/schuren,en nadien opnieuw plamuren met een nieuwe doos plamuur.

Het is de enigste goede oplossing.

Ik zou niet teveel met oplosmiddels proberen,dat zal alleen maar een kliederboel worden,en dan sta je even ver.....;)

Grtz...

Marc
 
Als ik een binnenvaartschip van dichtbij bekijk zitten daar ook wel wat dellen en butsen op .
Er lag pas geleden een zo goed als nieuw schip in het amsterdam rijn kanaal en die was ook niet helemaal glad .
Dus om een model nou spiegelglad te maken ?
Ik maak mijn boten ook niet helemaal glad .

mvg hans
 
Als ik een binnenvaartschip van dichtbij bekijk zitten daar ook wel wat dellen en butsen op .
Er lag pas geleden een zo goed als nieuw schip in het amsterdam rijn kanaal en die was ook niet helemaal glad .
Dus om een model nou spiegelglad te maken ?
Ik maak mijn boten ook niet helemaal glad .

mvg hans

Er zijn geen gladde binnenvaartschepen meer
Want je kunt 9 van de 10 keer de lasnaden van de binnenkant spanten aan de buitenkant zien hoor
mvg
Frederik:D
 
Hoi Alex

Allereerst van harte met je dochter. Ik hoop dat het met moeder en dochter goed gaat.

Het fijn om te zien dat je weer verder gaat met de bouw. Het ziet er weer strak uit. Ik hoop dat je forum een beetje gevolgt hebt. En dat we de oplossing hebben gevonden voor de boegschroef.

We kijken graag uit hoe de bouw verder verloopt.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Het verwijderen van plamuur en schuren zie ik erg tegen op. Waarschijnlijk wel de beste oplossing, maar niet de leukste.
Ik bedacht me later om eens opnieuw wat plamuur aan te maken. Misschien dat het inderdaad aan de mengverhouding lag. En ja hoor, vanochtend gekeken en al bijna volledig uitgehard. Er wordt een uithardingstijd van ca. 24 uur opgegeven. Nou zijn die 24 uur nog niet voorbij dus volgens mij gaat dat goed komen. Lag het dus niet aan de leeftijd van de plamuur.

Het moeilijke van twee componenten vind ik, dat de mengverhouding 2:1 gewichtsdelen moet zijn. Twee delen plamuur, één deel harder. Nou, probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met een hoeveelheid van nog geen eetlepel vol.
Maar gisteren tijdens de test de twee componenten geprobeerd goed te proportioneren en naast elkaar gelegd om af te schatten of de verhouding goed was. Dat leek aardig in de richting te komen, dus de boel goed gemengd en dat heeft z'n vruchten afgeworpen.

Wat die oplosmiddelen betreft vond ik ook wel een beetje een gok. Ik vraag me dan meteen af; wat doet het met de verf die ik al op de romp gespoten heb. Maar toen ik vanochtend keek leek de plamuur, die eerst niet uit wilde harden, toch wel harder geworden als eerst. Zou die dan toch nog uitharden? Dat begon er namelijk wel op te lijken. Dus toch nog maar even geduldig afwachten, misschien dat alle commotie voor niets was. Het zou natuurlijk kunnen dat de uitharding wat langer duurde doordat de hoeveelheid verharder misschien wat aan de lage kant was. Lijkt me logisch dat een dergelijk process dan langer duurt, maar doordat het toch zo'n 4 dagen geleden was dat ik geplamuurd had, begon ik me toch wel een beetje ongerust te maken.

De nieuwe schepen van tegenwoordig zijn inderdaad niet allemaal super strak. Maar op gerenomeerde werven worden toch mooie strake schepen gebouwd hoor. Maar de oneffenheden die nu nog op mijn model te vinden zijn, zijn toch anders als dat bij de minder strakke schepen van tegenwoordig. Ik wil mijn model mooi strak hebben en dan spuit ik er een matte lak laag over al afwerking. Het hoeft van mij niet te glanzen.

Bedankt voor je felicitaties Huub. Moeder en dochter maken het heel goed. Ging vanaf het begin al hartstikke goed.

Ik heb wel regelmatig een bezoekje gebracht op het forum, maar van de boegschroef heb ik gemist. Daar wil ik graag meer over weten. Wil jij mij laten weten waar ik dat kan vinden?


Groeten van Alex
 
Ik heb wel regelmatig een bezoekje gebracht op het forum, maar van de boegschroef heb ik gemist. Daar wil ik graag meer over weten. Wil jij mij laten weten waar ik dat kan vinden?

Hallo Alex,

Aller eerst van harte met je dochter :)

Het wordt een prachtig model zo te zien, daarvoor mijn petje af.
Het geen wat Huub bedoelt betreft die boegschroef... Zie dit topic:
360gr-schottel-boegschroef-aansturing-14

De laatste video geeft de status weer, waar het zich nu in bevind :rolleyes:
Oftewel, werkend...
Het heeft enige tijd gekost, maar ja dan krijg je er wel weer iets voor terug.
Huub heeft het inmiddels met eigen ogen al mogen bewonderen.
Ik hoop zo snel als mogelijk een proefvaart te gaan maken.

Mocht je hierover vragen hebben, dan hoor ik die graag.

Succes met de verdere bouw...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom neem je niet een gewone polyester plamuur, die is veel minder kritisch qua mengverhouding!

Aangezien ik de romp in epoxyhars gesmeerd heb, wilde ik ook epoxyplamuur gebruiken. Heb me laten vertellen dat het minder snel barst en wat taaier is. Bovendien hoefde ik niet bang te zijn dat het raar op elkaar zou reageren. Maar verkeerde mengverhouding was nog niet voorgekomen. Nu weeg ik de juiste hoeveelheid af op een digitale weegschaal, dan kan het bijna niet mislukken.

Marten, hartelijk dank voor je felicitaties.
Ik heb jouw topic van de boegschroef/roerpropeller bekeken. Echt fantastisch zeg. Dat is helemaal geweldig. Ik heb het even gauw doorgekeken maar voor ik dat snap moet ik even goed de tijd nemen. Want ik zag aardig wat ingewikkelde termen voorbij komen.

Michiel, ook bedankt voor je felicitaties.

Binnenkort hoop ik weer een update-je te plaatsen. Wel een kleintje want heel veel vooruitgang zit er natuurlijk niet in. Zo heel veel tijd heb ik momenteel niet voor modelbouw.

Groeten van Alex
 
Laatst bewerkt:
Hallo Alex,

Van harte gefeliciteerd met jullie dochter Shania.
Ik lees dat je de verhuizing hebt overleefd.
Ben ook maar eens weer begonnen met modelbouw.
Ik ga natuurlijk weer je topic De bouw van een dubbelschroefs binnenvaartschip
weer volgen.
 
Laatst bewerkt:
hey

van harte gefeliciteert !
echt leuk om te lezen !heel veel fijne rustige nachten toegewenst haha ...

mooi dat de bouw ook verder gaat ,ik ben benieuwd!

groeten
 
Bedankt voor jullie felicitaties. De verhuizing hebben we inderdaad overleefd, maar het werk erna viel behoorlijk tegen. Maar goed, de 1e en 2e etage zijn nu nagenoeg klaar. Nu rest alleen nog de zolderverdieping en zoldertrap. Maar op het moment dat ik thuis ben en zou kunnen klussen, ligt de kleine te slapen, dus dat laat ik voorlopig maar even voor wat het is. Heb ik in de avond uurtjes mooi weer wat tijd om te hobbiën (in de schuur uiteraard). Wat de nachtrust betreft mag ik ook niet klagen, dat gaat heel erg goed.

De afgelopen dagen heb ik weer het één en ander kunnen doen, dus maar weer eens een update-je.

Het plamuren is helemaal goed gekomen. Ik heb er inmiddels aardig wat schuurwerk opzitten. Ook de ankerkluizen zijn aangepast (opening is kleiner geworden). Inmiddels heb ik de nodige lagen grondverf aangebracht met de spuitbus, daar waar nog wat oneffenheden zaten. Deze grondlaag is heel goed schuurbaar en het schuurpapier loopt nauwelijks vol. Met P400 wordt het mooi glad en verdwijnen de laatste oneffenheden.

GroteFoto-GT84HQCA.jpg


GroteFoto-BLLZDYW6.jpg


Het model wordt voorzien van slijtstrippen ter plaatse van de inloop van het voor- en achterschip. Na veel meten en aftekenen heb ik de positie voor de slijtstrippen afgetekend. Dit heb ik met afplaktape gemarkeerd, zodat alleen het te lijmen oppervlak bloot licht. Het te lijmen oppervlak heb ik licht opgeruwd met schuurpapier voor een goede hechting van de lijm. Het voordeel van afplakken vind ik dat de naastgelegen oppervlakken zo niet beschadigen.

GroteFoto-FPUZGFHZ.jpg


GroteFoto-4M433RUW.jpg


GroteFoto-UWRMXZSX.jpg

Om de slijtstrippen op hun plaats te houden tijdens het uitharden van de lijm heb ik afplaktape gebruikt. Achteraf bleek dat niet zo'n goed idee aangezien de tape gedeeltelijk aan de lijm vast bleef plakken en dus deels bleef zitten. Dit heb ik er vervolgens heel voorzichtig af moeten schrapen.

GroteFoto-IZZMKE87.jpg

Slijtstrippen achterschip gereed.

GroteFoto-XZYKW38U.jpg

Slijtstrippen voorschip gereed.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er behoorlijk glad uit, vindt ik het mooie van die grondverf spuitbussen

dat is aan de zeikanten mooi gelijk met de onderlaag.

Ziet er gelijk heel anders uit met wat verf erop. Mooie lijn van de kont vindt ik

succes verder
 
hallo

ik ben louis den breejen ben nieuw op dit forum ten eerste wil ik zeggen dat dit schip geweldig is vaar zelf ook.
heb ook het een en ander gebouwd maar dan alleen van bouw dozen.
wil zelf ook een binnenvaart gaan bouwen maar die spanten lijken mij moeilijk om ze in deze volgorde te zetten bij de tunnel.
heeft iemand hier een tekening van.

gr louis
blijf deze bouw zoenzo volgen
 
Louis,

Welkom, een (goede) tekening van een schip is zowiezo niet heel makkelijk om eraan te komen, je zegt ik vaar ook. Is er van dat schip geen tekening ergens. Of in je omgeving. Soms willen ze het je wel eens geven zodat je een kopie ervan kan maken.

Ikzelf ben eerst een berg foto's gaan verzamelen, want iedereen weet hoe een kont eruitziet totdat je hem moet gaan bouwen. Daarna ben ik zelf gaan tekenen op karton. En vervolgens met balsa een model gaan maken. En het proberen leer je van.
Ik neem aan dat je hem wel op schaal wil gaan bouwen? Mijn volgende schip wordt dat ook maar ook ik moet nog een tekening vinden.
 
stephan

ja oke ik snap wat je bedoel en hij mowt inderdaad op schaal gemaakt worden maar weet nog niet welke schaal.
ga het eens proberen.
maar wat voor tekening zoek je want ik ga een aantal tekeningen krijgen van schepen van broers van mij (varen ook) maar weet nog niet warneer ik ze krijg.

gr louis
 
Welkom Louis, leuk weer een binnenvaartmodelbouwer te mogen verwelkomen.
Wat betreft het verkrijgen van tekeningen kan ik moeilijk beoordelen.
Ik heb wel eens wat tekeningen opgevraagd van bijvoorbeeld een autokraan of ankerlier, maar zelfs dat gaf weinig resultaat. Laat staan van een heel schip.

Ik heb verschillende verhalen gehoord. De één zegt geen probleem te hebben met het verkrijgen van tekeningen. Terwijl anderen weer geen voet aan de grond krijgen.

Dan is het altijd mooi meegenomen als bekenden, die ook varen, tekeningen aan boord hebben liggen. Al moet je daar natuurlijk ook voorzichtig mee omgaan. Anders wordt dat in de toekomst misschien ook onmogelijk.

Wat voor soort schip heb je op het oog om te gaan bouwen?
Je schrijft dat je nog niet weet welke schaal je het model wilt maken. Maar als je de ruimte hebt om te bouwen zou ik ervoor zorgen dat het een redelijk groot model wordt. Anders wordt het zo priellerig en ben je heel gauw uitgevaren als het een beetje waait.

Succes met de voorbereidingen en ben benieuwd wat het wordt.

Groeten van Alex
 
Hallo Louis,


Ik heb ook moeite gehad een tekening te vinden. Op de site van de NMV kun he tekeningen bestellen. Verwacht geen uitgebreide tekening, voor mijn binnenvaartschip ontving ik slechts een tekening van de buitenbouw en spantenplan. je zult zelf veel details moeten invullen, maar als je zelf vaart is dat vrij eevoudig toch?

Als je tekeningen kunt krijgen van het schip waarop je vaart lijkt me dat makkelijker.


@ Alex:

Wat een schitterend schip!! super hoe netjes je de details afwerkt. Ik heb veel aan je foto's gehad voor de bouw van mijn schip. Merci!


Sjaak
 
louis,

hoi, ik zoek niet echt een tekening maar net als alex al zei bij de een kom je er makkelijk aan en bij de ander niet.
mijn volgend project wordt het schip dat van me oom is geweest en die heeft de tekening nog dus ik zoek er geen opzich. Maar om zoiets te verkrijgen heb je wel vaak connecties nodig. ( en de juiste treffen)

maaar het is algtijd leuk om verschillende tekeningen te verzamelen, altijd leuk om te hebben. En miss ken je delen comineren zodat je je eigen gewilde schip heb. Net echt ieder schip is in de details net even anders als de ander.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Alex,

Gezien ik dit topic meerdere keren bekeken heb naar de bouw hoe men spanten maken heb ik respect voor jou bouwwerk.

Nu ik zelf aan het bouwen ben ben ik er achter gekomen dat het niet zo makelijk is dan het er uit ziet.
.

Ook jij bedankt voor de uitleg en zeer mooi gemaakt en gedetailleerd hoor.
Ben ook namens andere forum leden wijzer geworden van alle tips & trucs en links.
Bedankt.
 
Back
Top