Nog een 1e jet : T22 warrior met P160

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door u4eake, 23 jul 2009.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.571
    Locatie:
    Groningen
    Lucht in de zak in de hopper mag inderdaad niet. Dat heb ik nog niet gezien eigenlijk (ook niet echt naar gekeken). Misschien rustig vol laten lopen en niet vol pompen?
     
  2. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    houdt de hopper tijdens 't spoelen/pompen eens rechtop, en een paar keer goed schudden, dan moet 't luchbelletje vanzelf door de slang verdwijnen...
     
  3. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Heeft er soms nog iemand leuke ideetjes voor een nieuw kleurschema ? Op de website van Christen diffusion staat een leuke camouflage tint, maar die lijkt wel veel werk en andere heb ik nog niet gevonden.

    [​IMG]
     
  4. rene69be

    rene69be

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    62
    zoveel werk is dit niet, je kunt veel doen met vloeibaar afplak middel, daarna de rest met normale tape en mask papier en spuiten maar.

    gr Rene
     
  5. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Aha, vloeibaar afplakmiddel ? Nog nooit van gehoord :) Waar halen ? Duur spul ?

    Of wat gedacht van een tiger schemaatje misschien ? Lekker zichtbaar wel lijkt me...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2009
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Die is nog meer werk ;-)

    Maar wel mooi :yes:
     
  7. rene69be

    rene69be

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    62
    Niet lachen, is echt geen geintje, LIQUID MASKING FILM 052 van Talens, ik koop die bij een hobby specialzaak in Maastricht, je weet wel voor verf lak sjablonen enz.

    gr Rene
     
  8. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Bedankt voor de tip Rene ! Als beginner kan ik alle tips gebruiken :)

    De werken aan de T22 vorderen, maar trager dan gepland. Het matten leggen is gedaan (o wat vind ik dat toch een rotkarwei). Ik heb de mat die ik had eens gewogen en kom op een 300g/m². Stevig matje toch :) Ik heb er dan ook maar 1 laag van gelegd. Ik schat dat ik toch 100g aan matten erin gelegd heb, + nog evenveel aan epoxy waarschijnlijk.

    [​IMG]

    Waar de matten overlappen zijn ze soms niet helemaal goed gehecht/doordrengd, maar ik heb erop gelet dat dit niet op plaatsen is waar de romp gescheurd was, dus het zal wel houden denk ik, of niet ? De neus voelt in elk geval stevig aan.

    Om gewicht te sparen kan ik lood uit de neus halen, maar ik heb ook 2 luchtventielen (wielrem en remklep) naar de neus verplaatst. Deze stonden eerst ongeveer op het zwaartepunt.

    [​IMG]

    Bij het losmaken van de luchtventielen merkte ik trouwens dat de draad bloot lag waar hij het ventiel binnengaat. Niet veel, maar genoeg om mogelijk kortsluiting te maken. Ongezond !!! Een plakbandje erover om de draad op zijn plaats te houden + wat hot glue hebben de zaak terug netjes geïsoleerd (weer wat onvoorziene vertraging)
    Onderaan op volgende foto zie je dat op de naad vroeger een zwarte laag epoxy, vermoed ik, aangebracht was, en daarop dan het overlappend matje. Dit zwart spul + matje is echter op meerdere plaatsen helemaal los gekomen bij de crash. Ik veronderstel dat de 300g mat wel voldoende zal zijn om de 2 romphelften bijeen te houden ? Wat zijn de meningen van de epoxy/glasmat bouwers ?

    [​IMG]

    Die ventielen is toch 70g die van op het zwaartepunt naar 65 cm voor het zwaartepunt verhuist. Vermits de 450g lood op 1m voor het zwaartepunt zat komt de verhuisoperatie neer op 70x0.65=45g lood minder in de neus. Ik ga ook de emcotec en de batterijen nog wat meer naar voor schuiven. Al het lood zal ik er niet uitkrijgen denk ik, maar ik mik toch zeker op 250g minder.

    [​IMG]

    Bij het weer inbouwen ook gemerkt dat de dop van de fueltank nat was. Bij nader onderzoek blijkt er een barstje in de dop te zijn. Ik ga deze namiddag dus een nieuwe dop maken. De dop zat er wel opgelijmd, maar er toch vrij makkelijk afgekregen en gelukkig sluit de nieuwe dop nog luchtdicht af, ondanks wat lijmresten in de draad op de fles.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2009
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk, dat zijn weer goede vorderingen :yes:
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ook gemerkt dat het slangtje van de klunk in de fles wat hard begon te worden. Bij het omdraaien van de fles viel de klunk niet naar beneden maar bleef tegen de kant hangen.
    Slangtje dus ook vervangen.

    Echter ik vraag me als beginnend fuel vlieger af hoe volgend systeem werkt ? Door dat stuk messing buis in 't midden kan de klunk nooit tot in de top van de fles vallen bij bvb een duikvlucht toch ? Dus als ik met meer dan halflege tank een lange duik maak ben ik nu volgens mij de pineut, of niet ? Voor ik het fuel systeem weer in elkaar steek zou ik dit toch graag weten en eventueel aanpassen.

    [​IMG]

    Bedankt voor alle hulp !

    Met een beetje chanse misschien volgende week opnieuw jetten :) Alhoewel, eenmaal je begint te prutsen aan zo'n jet blijf je precies bezig :)
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2009
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Ligt er een beetje aan hoe lang en snel die duik is ;-)

    Er zijn wat discussie hierover geweest maar met een snelle duik zal in eerste instantie de brandstof achterblijven (bovenzijde) door de massa traagheid, dus zal je gewoon brandstoftoevoer hebben.

    Echter als die duik maar lang genoeg is dan zal de brandstof toch voor in de tank gaan zitten dus lucht aanzuigen.

    Echter denk ik dat jij zo`n lange duik niet maken want met een jet zit je al snel onder de grond volgens mij.


    Verder heb je hier natuurlijk dus je hopper voor (of heb jij die niet?), deze zal ten alle tijden vol zitten (mits je heel veel lucht voor lange tijd aan blijf zuigen) en dus in dit soort vliuegsituaties je motor altijd van luchtbelvrije fuel flow voorzien.


    Althans zo denk ik erover en in de praktijk lijkt dat ook zo te werken.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2009
  12. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Jups, heb wel een hopper en heb inderdaad nog niet gezien dat daar veel lucht inzat na de vlucht. Anderzijds heb ik ook nog niet veel lange duikvluchten gedaan.
    Wat is dan het voordeel van dit systeem tov gewoon een volledig flexibele slang aan de klunk ? Dat de slang niet in de knoop kan geraken ?

    Wat denk jij van het matwerk berto ? Vooral op de naad ? Ik heb de naad ook lang buiten met epoxy wel ingestreken, en later wordt dit nog afgeschuurd en geplamuurd, zodat de naad netjes dicht zit. Ik hoop dat ie niet openscheurt tegen 300 km/h :)
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Met een flexibele slang kan eht wel eens voorkomen dat de klunk door een schot of stoot (of lang verticaal naar beneden ;-) ) voorin de tank wil vallen en dat geeft wel problemen met de brandstofaanvoer als de tank wat leger is (denk aan acceleren, neus omhoog etc.) vandaar dat je vaak een stukje pijp tussen de slang ziet.

    Tja, qua matwerk ben ik ook geen held, als de mat maar kompleet doordrengt is dan moet het goed gaan, dat is het belangrijkste.
    Zit er lucht tussen dan scheurt het zo open, desnoods hier en daar nog wat secondenlijm ertussen ;-)

    Maar zoals het er naar uitziet zal het zeker wel houden :yes:
     
  14. rene69be

    rene69be

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    62
    Hoi, wat zeer belangrijk is met matwerk zijn de achter gebleven luchtbelletjes, hiervoor heb je weer special gereedschap om deze te laten ontsnappen, maar wat ik bijv. doe is het volgende, ten eerste zorg ik natuurlijk dat alle te bewerken opp. droog, stof en vetvrij zijn, dan strijk ik als eerste de te behandelende opp voor met epoxy, en niet al te zuinig, dan positioneer ik de eerste mat en tamponeer deze tot het glazig cq doorzichtig wordt, omdat ik met latex handschoenen werk kan met een wijsvinger de luchtbelletjes er voorzichtig uit masseren, als je dit doet dan hoor je een licht geknisper, hierna leg ik een tweede mat overkruis, dwz de vezels 90 graden ten opzichte van de vorige en doe het voorgaande opnieuw om de belletjes er uit te krijgen, deze manier is veel sterker dan een hele dikke mat, en ook nog lichter, luchtbelletjes kun je zien als de broosheid van een materiaal, onder stress en spanning wordt dat je zwakke plek als het ware.

    mvg Rene;)
     
  15. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Diesel handschoenen

    Wat ik altijd doe als ik voor mijn auto Diesel tank is voor dit soort klusjes een stuk of wat extra dieselhandschoenen in mijn auto gooien.
    Die dingen zijn me meer dan eens goed van pas gekomen.

    Ze sluiten natuurlijk niet perfect aan maar je grijpt in je hobbyhok nooit mis..

    succes met de verbouwing..
     
  16. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)

    Wat gebeurt er met je brandstof in de vlucht? http://www.tankverschluss.de/5MBVersionflycamefuntana.wmv

    Van op de Richter website.

    Groeten, Bart.
     
  17. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Nuttige tips en leerrijk filmpje !

    Ondertussen heeft de T22 een vriendinnetje gevonden. Ze is wel een beetje groter dan hijzelf :

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Hmmm, ook leuk met een 160er erin! :D
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi.................... :yes:
     
  20. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Wel eerst de T22 terug vliegklaar maken en flink oefenen :)
    Gisteren bij de autotuningzaak carbonfolie gaan halen voor op de nieuwe radioplaat te plakken.
    Ik heb alles er al eens terug ingestopt en hem gebalanceerd. Er mag 160g lood uit de neus.
    De overige 300g lood ga ik er terug instoppen, maar dit keer niet vastlijmen op de neusplaat, ik wil het lood kunnen aanpassen als ik later aanpassingen doe aan de jet (smoke, vectorthrust, zwaardere turbine lipo, ...).
     

Deel Deze Pagina