als je nu een 7,4V accu zou hebben, is dat al LiPo, maar nikko's worden nooit geleverd met LiPo's... dus ik zou best even zorgen dat je weet wat je zegt...
en waarom wel niet? is de electriciteit van een LiPo anders van vorm? is spanning daar niet dezelfde soort spanning als van NiMHs? of is de stroom die een LiPo levert geen echte NiMH stroom??? explain to me... waarom zou dat niet gewoon werken? en kan er AUB een beetje opgelet worden dat wat er gezegd wordt een beetje juist is, want hier wordt zoooooooooooo met termen enzo gesmeten dat de dingen soms gewoon ronduit onbegrijpelijk worden!!! (cfr mijn vorige 2 posts hier) als je niet weet hoe iets werkt of hoe je het moet uitleggen of hoe je de eenheden moet schrijven/gebruiken, kan je misschien beter eens opteren van te zwijgen ipv dit soort onzin te posten...
allemaal bedankt. ik wou allen maar even weten wat er beter aan was of het ou passen ik heb een nikko weetikveel(zal wel een keertje op de doos zoeken) maar ik zie wel misgien over een poosje een betere auto
info: C=capaciteit vd lipo (bv 5000ma) ma: milli ampere = 1/1000ampere 5000ma=5ampere best wel snel? toch niet met een 50watt lader? HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger $34.99 al hiermee ooit een 6cel 5000ma lipo geladen???? Aan 1C (5000mah) duurt dat dus +- 1 uur. aan 0,5C (5000ma/2=2500ma) duurt dat dus al 2uur... aan 1700mah duurt het +- 2,2 uur... lang genoeg toch? om er dan bv met een trex 600 heli 5,5 minuten mee te vliegen... vind ik aan de trage kant... "Als je een 6s 5000ma wilt laden met die lader dan ben je wel een tijdje zoet hoor! met 50watt haal je met moeite 1,7amp/uur " => 1,7amp =1700ma wat ik hiermee bedoel is gewoon dat het TRAAG gaat om je lipo vol te krijgen (als het een 5000ma zou zijn)... Je kan effectief 22volt 6s lipos laden met deze 50watt lader, het gaat gewoon traag. Als je lipo maar 6cel 2000ma is dan duurt het een klein uurtje,
Ligt er maar aan wat je wilt he, en dit is niet het helicopter deel van het forum maar het auto deel, op een 5000 mah lipo rijd een auto toch al gauw een half uur... dus hebben de meeste aan 2 setjes lipo's genoeg. Ik laad 4x 3s met een 50 watt ladertje en heb tot nu toe nog niet gehad dat ik er tegen aan liep dat ik niet zo snel mijn accu's vol kan pompen. En anders koop je toch 2 van die goedkope ladertjes, is nog altijd goedkoper als de meeste laders hier in nederland.
C = coulomb en is een eenheid van electrische lading en heeft niets te maken met capaciteit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Coulomb_(eenheid) A = ampere en is met een GROTE A: Ampère - Wikipedia "Aan 1C (5000mah) duurt dat dus +- 1 uur" NOOOOOOOOOOT... 1C is in dit geval 5A (en niet 5Ah) (en hier betekent de C ook iets anders, in deze context...) even analogieen van wat je hier zegt... een 1l fles water vullen aan 1l duurt 1u... WTF??? je vult een fles aan 1l per uur, dan duurt dat 1u als je 100km moet rijden, rijdt je tegen een bepaalde snelheid, bijvb 50km/u en niet 50km, het ene is een afstand, het andere een snelheid mAh is een CAPACITEIT mA is een STROOMSTERKTE dus je vult je batterij met een bepaalde stroom, niet met een capaciteit! laden aan 5A = 5Ah (capaciteit)/1h (1uur) (eenvoudige wiskunde leert dat je de uur in teller en noemer mag schrappen... je houdt dus A over) Ga jij, als je water koopt, 12 flessen van 1000ml halen, of 12 flessen van 1l? (waarom zeg je dan altijd 5000mah (FOUT, tis mAh)???) dus ik herhaal mijn vraag... gelieve aub een beetje correct te zijn!!! fysica is al gecompliceerd genoeg zonder dat je alle eenheden/waardes door elkaar haalt!!!
In een nikko zou ik er niet aan beginnen. Om er veilig mee te rijden zul je een lipo cut-off in moeten bouwen en ook nog eens in een goede lader moeten investeren. Als je namelijk een lipo te leeg rijdt, dan krijg je hele rare dingen: En als het helemaal fout gaat, ontploft ie ook nog eens. Met bovenstaande accu had ik geluk. Mijn boot is nog heel. Maar het had heel anders uit kunnen pakken (ondanks dat ik een lipo cut-off had ingesteld!). Zoals eerder vermeld zou ik het geld investeren in een goede auto. Zelfs zonder lipo zal een goede kwaliteit en merk auto een stuk beter presteren als jouw nikko met werkende lipo.
Watt = ampere x voltage Dus als je ampere = watt / voltage Als je een 50 watt ladertje hebt en je hebt een 6s lipo die 25,4 volt geeft op het maximum vermogen dan kun je per uur maar 1700 mAh in je lipo stoppen. Heb je een 5000 mAh lipo zal het dus zo'n 3 uur duren voor je lipo vol is. En bij lipo's staat "C" wel degelijk voor de capaciteit, het is namelijk niet een natuurkundige afkorting maar een aanduiding voor hoeveel keer een lipo zijn capaciteit kan leveren. @pir3lly Als je een lipo helemaal leeg rijd dan ontploft hij?! Ik heb rare dingen gehoord, maar lipo's die ontploffen omdat ze te leeg zijn?
Zie je het bovenstaande plaatje van mijn lipo? Deze kon je niet eens meer beet pakken met je handen, zo heet is hij geworden. Vermoedelijk was de accu al niet goed meer, maar deze had wel degelijk kunnen ontploffen. In auto's zal het allemaal misschien wel meevallen. Heb in mijn e-revo gemerkt dat de accu's lang niet zo warm worden en leeg getrokken worden als in mijn boot (waar ik een 5000mAh accu in 7min leeg vaar).
Waarschijnlijk heeft dat meer te maken dat de lipo's "troep" zijn en je de lipo overbelast hebt. Tenslotte moet je lipo's juist helemaal ontladen als je ze weg gooit. Ik weet 100% zeker dat lipo's niet opzwellen als je ze te ver ontlaad (zonder de lipo te overbelasten).
Ja, dat zal het inderdaad wel zijn. Overbelast en daarbij te ver ontladen. Was overigens geen troep. Ging hier om een flightpower EVO. Best een prijzige accu, maar de turnigy en zippy accu's die ik nu hier heb, houden het een stuk beter uit. Edit: Heb trouwens wel dit gevonden op het net: Een explosie of vuur zou dus wel mogelijk zijn bij het te ver (en waarschijnlijk te snel) ontladen van de accu
Flightpower evo = troep Ik had in mijn heli een 2170 mah flightpower evo en die werd ook ontzettend warm, toen een 2200 mah el cheapo 20 c zippy lipootje er in gedaan en die bleef gewoon koel. Flightpower heeft zelfs toegegeven op verschillende forums dat hun lipo's niet aan de specificaties voldeden die op de verpakking stonden... dus je betaalt dik voor een slechte lipo met een leuk plaatje.
en nog over die lader ik heb heb hem zelf voor thuis en op het veld ik heb 3 2,2A lipo's en dat duurt ongeveer een uur en een kwatier en als ik met de clouds fly vlieg met ZWEVEN haal ik +32 min dus 1x vliegen 32 min pauze 8 min 2x vliegen 32 min pauze 8 min 3x vliegen 32 =1 uur en 52 min dus dan kan ik de eerste lipo al weer kunnen opladen dit is wel THEORETISCH gezien maar dit gaat dus over vliegtuigen. maar zullen we gewoon weer ntopic:gaan M.V.G James
@harrydg je hebt helemaal gelijk! nu, mijn wiskundige opleiding is duidelijk niet zo goed als de jouwe... Maar je hebt gelijk! Ik zal er int vervolg beter opletten wat is schrijf van ampère versies... het komt erop neer dat ie met die 50watt lader gewoon veel tijd zal nodig hebben om te laden... Zoals James bv schrijft vr zijn 2,2A lipos: 75 minuten laden... dus duurt 5A tegen de 3uur... groeten
50W is voor een auto meer dan genoeg. Heren vliegers, kunnen jullie er even op letten dat wij in de auto's met hooguit 2s, dus 7.4V rijden! er zijn mensen die met 3s, dus 11.1 rijden, maar dit is om hoge snelheden te kunnen halen en niet om te racen!.... 4, 5 of 6s dat komt in een auto eigenlijk niet voor....
Hoelang duurt het dan om een 5000Mah 2S lipo op te laden met dat ladertje? Het lijkt mij toch gewoon 1 uur op 1c want de lader kan toch ook 5A leveren?! Gr Tim
Jawel hoor, alleen niet in de 1:10. In de 1:8 moet je minimaal 4s gebruiken, anders is ie niet vooruit te branden... 4,5 en 6s word dus wel degelijk gebruikt in auto's