Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Ericjooo, 29 okt 2009.

  1. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Even vooropgesteld dat ik vind dat gereglementeerde gelijkheid op technisch niveau nooit haalbaar is, het is echt gewoon een illusie, en niet meer dan dat, om ons gelijkheidsyndroom gerust te stellen. De kosten worden juist getriggerd door het feit dat rijders juist “ongelijkheid willen”, zodat zijzelf sneller worden of blijven dan een ander. Hierop springen de fabrikanten handig in om steeds gelijdelijk aan “extra snufjes” op de markt in te zetten, die de behoefte van aanschaf genereert.

    Nu brengt men die “extra snufje, evolutie of snelheid” onder in een ander typenr, wanneer je deze gaat reglementeren, dan wordt een “latere productie” sneller dan “eerder geproduceerde” van het zelfde typennr. Ook stopt men direct met het typenr, zodat deze niet meer verkrijgbaar is, of met het produceren van reserve onderdelen (voor een bepaald chassismodel) waarop het reglement direct ondermijnd wordt, denk nog eens aan bv de Orion Element. Onder diezelfde noemer kan je ook het mini Tamiya (Mini Swift) M-03 chassis plaatsen, die nu vervangen gaat worden door de M-05, of het chassis beter is weten we niet, maar we schaffen het wel aan! Fabrikanten gaan er echt wel voor zorgen dat je ieder seizoen een geheel nieuw uitzet/set/uitrusting moet aanschaffen, of het dan nog steeds de kosten drukt, valt sterk te betwijfelen.

    Als je iets wil verzinnen dat van de ene kant kosten drukt, en een evt gelijkheid nastreeft die ook nog eens met de evolutie in techniek mee kan reizen, moet je naar een systeem van “strafpunten/strafgewicht” oid (equalizen), zodoende laat je de fabrikanten leven, en je materiaal welke een hogere levensduur heeft dan de reglementenduur, nog kan behouden om er meer seizoenen mee te kunnen rijden. Alle onderdelen die een kortere levensduur hebben dan een reglementsduur of seizoenduur, kan je beter in aantal of merk/type reglementeren (banden enz).

    Ik denk dus ook dat men beter de energie in een langdurig reglement kan steken (equalizen), dan in een kortdurend reglement zoals het reglementeren van type, merk, combo’s of wat dan ook, want die evolutie kan je toch niet bij houden. Verklaringen dat men nu op 95%, of wat dan ook, op de evolutietrap staat, lap ik aan mijn laars, want dan komt er gewoon een “andere techniek”, wanneer het te duur wordt om die laatste 5% na te streven, denk aan de motor (brushed/brusless) en accutechniek (NiCd/NiHm/Lipo en straks LiFe).
     
  2. flamme

    flamme

    Lid geworden:
    2 mei 2006
    Berichten:
    80
    allemaal wel mooi he die EZrun en die zippy maar vind nog maar is sponsors voor je evenement als je daar allemaal aankomt met ingevoerd spul uit hk

    elk jaar is er wel een discutie over de kostprijs en elk jaar zoeken ze oplossingen om dit weg te werken en altijd zijn er sommige die erin lukken binnen de regels een snellere (lees duurdere ) oplossing te vinden
    er zal altijd wel een regelaar zijn of uitkomen die net iets meer kan en die de accu,s nog iets snelle verslijten
    en er zullen altijd grotere en meer amps gevende accu,s bijkomen enz

    het probleem is gewoon dat iedereen het goedkoper wilt maar als de race begint zal iedereen proberen een snellere wagen aan de start te brengen ook al kost dat wat meer want er telt op het einde maar 1 plaats das eerste

    ik denk persoonlijk dat het niet juist is te zeggen welke merken je moet gebruiken aangezien dit de reeks wel is heel snel tot een einde kunnen brengen (betrouwbaarheid en bv leverbaarheid en wat we zeker niet mogen vergeten de crisis wie zegt dat bv ezrun binnen 2 maand nog bestaat

    is mss maar een dom voorbeeld maar hier is mijn bescheide mening hoe het goedkoper kan
    zet op alles een max prijs (factuur verplicht )
    bv

    regelaar max 100 euro
    accu max 50 euro
    motor max 40 euro
    banden 1 set per dag max 20 euro
    chassis max 200 euro incl hopups
    bij lipo,s zou ik persoonlijk ook een maximumgewicht opstellen bv 200 of 250 gram
    zo gaat men voorkomen dat men weer met zware accus afkomt en dus snellere autos met motoren die versleten zijn na 1 race

    dit zijn maar enkele voorbeelden en prijzen hoeven niet deze te zijn maar wat je wel gaat zien is merken die willen meedoen en hun prijzen licht gaan aanpassen aan de opgestelde prijzen om ze hun materiaal te slijten dit in het voordeel van iedereen ipv in het voordeel van de dealers/verdelers die hun prijzen hoog houden omdat je juist een goed product in hun gamma hebben want hier draait het om


    het voordeel van deze formule is dat elk onderdeel gekocht moet worden in nederland /belgie omdat je factuur nodig hebt en dit is goed voor sponsoring


    grtz flamme
     
  3. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    In het algemeen zou ik dat ook stellen dat het einde van de ontwikkeling in de electro nog niet in zicht is. In hetgeen je van mij gelezen hebt in dit topic heb ik het specifiek over de stock regelaars en wel nadat de nieuwe LRP, GM en Advanced regelaar uit zijn.

    Dat de ontwikkelingen in de electro nog lang niet op het eind zijn: ja, dat ben ik ook met Tony eens.

    Denk bv maar eens aan de 1:8 klasse die komende jaren electro gaat worden ;) scheelt enorm in de geluidsoverlast !!!

    even voor onze meelezende brandstof mannen, met een knipoog !
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.783
    Locatie:
    Sassenheim
    Het vastleggen van 1 merk/type motor als ook de band is niet nieuw, waarom zou daaronder niet ook de regelaar kunnen vallen ?
    Of misschien daartegen de motor vrij want ik weet wel zeker dat een regelaar meer doet dan de motor (uitgaande van 1 vaste timing of dat juist vrij houdend)

    Prijzen gaat niet werken, als Pietje door een winkelier wordt gesponserd kan Pietje met 100 euro kostende accu's rijden en daarop maar een factuur tonen van 50 euro tonen.....

    En wat betreft het vastleggen van 1 regelaar, dat moet prima te doen zijn voor 1 seizoen.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.783
    Locatie:
    Sassenheim
    Uiteraard, bij de 1:8 electro buggy begint het al een klasse te worden, bij de onroad 1:8 zie je her en der wat experimenten (welke ik overigens ook van plan ben) maar de charmes van een half uur finale door alleen bij te tanken, het geluid, de geur en de rook is voor de gemiddelde brandstofrijder niet weg te denken.

    Maar is het je al opgevallen dat het de niet-NL electro rijders zijn die pleiten voor meer gelijkheid en het drukken van de technologie en de kosten?
    Dit zijn dus de mensen (ik in ieder geval wel) die op de club al geconfronteerd worden met deze ontwikkelingen en zelfs het meerijden op clubniveau al amper een lol geeft.
     
  6. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Huh???? Ik kan me nog een opmerking uit Schermbeck herrinneren over herrie (kudde muizen) van brushless motoren :D
     
  7. mikky32

    mikky32 Guest

    Ik doe er langer mee dan een jaar. LRP moet je iedere keer een nieuwe kopen maar bij GM Tekin en meer van die regelaars die je kunt updaten hoef je niet iedere keer iets nieuws te kopen.
    Daarom 2 klassen. in de 10,5 heeft de regelaar minder invloed op de prestatie dan bij een 13,5 of een 17,5T. vandar die 10,5.
    Kunnen ze daar met een eigen regelaar rijden.
    De andere klaqssen maak je beginners of instapklasse en stel je 1 regelaar.
    Of maak een 13,5T met een regelaar van 1 merk en 1 13,5 klasse met regelaar vrij en kijk wie wat kiest.
    Is leuk hoor zo'n Ezrun setje, maar nu ga je naar de ETS of 1:12 EK met je Ezrun setje. Tja dan moet je weer een nieuwe regelaar kopen want die zijn niet EFRA goedgekeurd zonder sensor.

    maar laat de rijders kiezen en kijk wat ze doen.
    Denk dat als je het ezrun maakt dat je het zelfde krijcht als afgelopen jaar, wijig rijders.
    Ik merk het bij mij op de club dat ze niet willen dat de regelaar vast komt te liggen.
    Er zijn er zelfs bij die het brushed gebeuren leuk vinden. Ja die manden bestaan ook!!
    Maarik denk dat je ze de keus moet geven.
     
  8. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Volgens mij is het heel simpel.....

    Modified = Koningsklasse, alles vrij, chassis, regelaar, motor en lipo of LIFE (EFRA)
    Pro Stock = eenheidsklasse, banden, motor, regelaar vastgesteld, chassis vrij (sponsormogelijkheden) accu's volgens EFRA
    Stock = instapklasse, alles vastgesteld, zo min mogelijk afstelling, vooral veel rijden.

    groet,

    Eric
     
  9. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Komop..

    er is toch vast wel een importeur als RC connect of wat dan ook die setjes wil gaan leveren waar animo voor is. Ik weet dat ze nu bijvoorbeeld Speedpassion leveren, een deel van de speedpassion regelaars en motoren komt van Hobbywing/EZrun zelfde spul, zelfde fabriek andere sticker en prijs!! Het gaat er niet om dat er EZrun op staat maar dat het een budget set is.. Carson levert ook een leuke set meen in..

    En wat betreft merk en kwaliteit klopt ook niet alles.. Ik meen toch echt dat LRP een enorme meuk serie heeft de eraser! en dat wordt wel geleverd in NL.. Volgens mij kunnen de leden van de MACH hier over meepraten!

    Wanneer er geen SPX en GM waren uitgekomen dan reden we nu nog vrij gelijk met onze TC spec regelaars. Wat zou het onze hobby toch makkelijk maken ;)
     
  10. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Ik denk dat het idee van Eric het beste is. Nogmaals, ik heb geen enkel belang, omdat ik nu geen concrete plannen heb. Als ik een voorspelling mag doen: de economie wordt er de komende een tot twee jaar niet beter op (er moet in 2011 fors bezuinigd worden waarvan we allemaal iets gaan merken om de huidige investeringen in de economie terug te verdienen), dus de groep die modified kan betalen zal steeds kleiner worden, mark my words. Ik denk dat steeds meer rijders opteren voor betaalbaarheid, en star vasthouden aan veel vrijheid gaat niet werken...

    Ik denk daarom dat de Stock en de Pro-stock in het voorstel van Eric toekomst hebben, en dat de modified een langzame dood gaat sterven...mensen krijgen in de gaten dat het geld niet onbeperkt is en dat vooral het rijden leuk is en niet het steeds meegaan in steeds beter, sneller en harder. Dit zullen de modelbouwbedrijven ook gaan inzien.

    Ter onderbouwing van mijn stelling: gisteren een KWC Mini Z wedstrijd in Bussum gereden op een originele RCP-baan met goede grip, iedereen met de MR-02 LM, zelfde motor, regelaar, banden etc., weinig tuningparts, veel gelijkheid en een hele middag superveel lol gehad, inschrijfgeld 0 (!!!!) euro! Ik ga dit seizoen rijden met een setje banden van een tientje, en een motor van vorig jaar....en dan dit: zonder enige moeite te hebben gedaan zitten we voor de komende wedstrijden al op 20 man per wedstrijd.


    Groet,
    Marcel.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2009
  11. borderonlineshop

    borderonlineshop

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Wilhelminakade 69, Uithoorn

    mee eens!

    misschien tijd om een polletje te starten door Frans geeft misschien alvast inzicht wat de rijders willen, liever te vroeg dan te laat.....
     
  12. mikky32

    mikky32 Guest

    Start die pol door de rijders van afgelopen jaar te vragen wat ze willen.
    Dan heb je denk de beste pol. Dat zijn ook de rijders waar je de grootste kans mee hebt dat ze volgend jaar weer mee doen.

    Ben alleen bang dat je een nog lagere opkomst krijcht op het NK.
    WIe wil zijn GM, SPX en Tekin weg doen?
    Ik weet nu al dat er een run komt op die nieuwe Advanced regelaar hoe duur die ook is.
    Dat is mensen eigen.
    Ze hebben het al een keer geprobeerd in Amerika en dat liep verkeerd uit. een klasse bijna op z'n kop tot ze de regelaars weer vrij gaven. Er zijn al verschillende pols geweest met regelaar vast gesteld en motor vast gesteld. Motor is nog wel animo voor maar regelaar wijnig.
    maar start een Pol en kijk dan of het NK rijders zijn of rijders die gewoon mee doen met een pol en toch niet naar het NK komen.
    Ik stem dan niet want ik rij geen NK's.
    Ik snap het wel hoor 1 vast gestelde regelaar maar heb er wijniog vertrouwen in dat je dan veel rijders over houd.
     
  13. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Maar waarom zou je wel een vaste motor en vaste banden accepteren, maar geen vaste regelaar? Ik zie daar de logica niet zo van in, als het om een regelaar gaat die je ook bij andere wedstrijd kan gebruiken zie ik het probleem niet.

    Marcel
     
  14. mikky32

    mikky32 Guest

    Vraag het de rijders. Dit was ook de reactie bij ERCE en ik heb op meerdere forums dit al terug gelezen.
    Ik verzin het niet. Het is de reactie die ik bij ERCE kreeg. sommige werden zelfs boos toen het afgelopen jaar voorgesteld werd in de standaart klasse.

    Let op wat sommige rijders doen als er een andere lipo kmt die net iets sneller is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 nov 2009
  15. rcpoint

    rcpoint

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Heiloo
    ik kan het toch niet laten om eea hierover te schrijven.....
    Afgelopen jaren waren gewoon te veel klasses waarbij tussen 4-8 rijders per klasse rijden. Dat is naar mijn mening helemaal geen racen. Daarom zijn pogingen gaande om 13.5 en 17.5 klasse te maken (op de MACH). 13.5 klasse heeft een handout motor en verder alles vrij (dat word een klasse van ong 30-40 rijders de komende seizoen). Andere klasse is voor beginners en mensen die 13.5 te snel vinden.
    Over de regelaars....als je deze wil beperken gaat de klasse kapot, regelaar koop je immers 1 keer per 2-3 seizoenen. Ander punt is dat bijna iedereen al een behoorlijk regelaar heeft en mensen hier willen dat ze deze aan de kant zetten voor een piece of s**t EZ-run. Denk ik niet, dus als je een stock klasse helemaal kapot wil maken ga vooral door met dit soort voorstellen.
    Zoran.....en schieten maar
     
  16. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    Ekeren
    Eigelijk is het heel simpel.
    roep een aantal 'stock packs' in het leven. Bv
    A123 2100mAh of de orion 2400 mAh. Of alles max 30C 2500mAh.
    Met dit in het achterhoofd weet je zo dat je niet met een 3.5 aan de start moet komen.
    We kan doseren komt wel rond met een 9.5 heethoofden moeten kunnen maar beter voor een 10.5 kiezen. Maar wie het fijnste rijd wordt beloond.

    TM
     
  17. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat wordt een klein polletje aangezien er afgelopen seizoen nog maar 24 rijders meededen. Ik denk het tegendeel.....als je je Tekin, SPX, Black Diamond etc wilt gebruiken kan dat......in modified, op clubraces, in het buitenland, alleen niet in het Stock NK.

    Overigens hebben veel rijders al een SpeedPassion 3.0 13.5T van de ETS en anders is het een prima reden om de wedstrijd in Nederland mee te rijden; je koopt voor 30 Euro een motor en kan deze ook tijdens de NK's gebruiken. Banden zijn ook al goedkoper geworden en als je dan voor rond de 40-50 Euro een regelaar erbij hebt zie ik een heel goedkope competitie!!

    Over de instapklasse, zelfs tijdens het ETS is het al ingesteld....Budget-chassis met 17.5 SP motor en regelaar. Ik heb hier zelf in meegereden en gezien dat sturen erg belangrijk is, één foutje en je wordt direct ingehaald. Overigens waren er wel wat trucjes om het chassis aan te passen aan de omstandigheden maar indien dit onderling gewoon gedeeld wordt is er een zeer close competitie mogelijk.

    groet,

    Eric
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2009
  18. mikky32

    mikky32 Guest

    mee eens.
    maarja we hebben de Dutch RC series nog.
     
  19. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Haha....ja, in een ideale wereld wel, helaas zijn er een hoop creativelingen en zullen er ongetwijfeld modificaties plaatsvinden aan deze stock-packs. Overigens is dit de duurste manier, als je iedere run je pack net niet leegtrekt zal het ook geen lang leven beschoren zijn....

    groet,

    Eric
     
  20. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    @rcpoint: jij noemt de Ezrun regelaars een piece of s..t, lijkt me niet echt opbouwend en niet gebaseerd op kennis van zaken maargoed, je mag het vinden. Wel graag in normaal taalgebruik wat mij betreft. Is het anders als op vrijwel dezelfde regelaar een Speedpassion stickertje zit? Maargoed, mijn mening is duidelijk, ik laat de discusie even voor wat hij is, maar ik geef nog wel even mee dat ik denk dat Eric in de goede richting denkt..

    Marcel.
     

Deel Deze Pagina