Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Ericjooo, 29 okt 2009.

  1. mikky32

    mikky32 Guest

    De banden waren niet de juiste. Maar dat betekend niet dat het niet kan lukken.
    De motoren zou je zeker voor 2 a 3 jaar gelijk kunnen houden met eventueel een opvolger er van als het wijzicht.
    Ik zou het persoonlijk bij ons bij de club wel fijn vinden. Met het Element is ook een paar jaar gedaan.
     
  2. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    en? is er al leven na 17 pagina's?
     
  3. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    met wat goede voorstellen zou het best wel eens goed kunnen komen ;)
     
  4. mikky32

    mikky32 Guest

    Zie het zonniger in dan vorig jaar.
     
  5. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Het is volgens mij maar een kleine groep, die zichzelf niet in de hand kan houden, en meteen naar een winkel sprinten om een artikel waar “new” op staat direct aan te schaffen. en hiermee de rekening bij een ander neerleggen omdat de regelgeving gelijk hier op aan gepast moet worden. Die rijders die zichzelf altijd omhoog willen kopen, schreeuwen vaak het hardst om “pietepeuterige regulering” die veelal niet echt kostenbesparend werkt voor de rest, welke bereidt zijn genoegen te nemen met een lagere klassering, zolang als het de kosten maar in de hand houdt.

    Een band heeft geen lange levensduur, tenzij je een band kiest die meer dan 1 seizoen meekan, maar zelfs hiermee ondervind je al de problemen met het toespitsen van het reguleren op 1 merk of typen (terwijl het met banden meer evolutie betreft qua techniek) Banden kan je evt nog oprijden tijdens een training, een regelaar die het volgende seizoen is uitgereglementeerd, tja wat moet je na 5 seizoenen competitie met een doosvol, bijna in nieuw staat zijnde regelaars (motoren, accu’s enz) die eigenlijk nog een langere levensduur hebben?? En dan willen we ook nog eens met de laatste technologieën meeliften, oftewel de allerduurste (en aller-snelste).

    De vereniging bij mij in de buurt kende maar helaas 3 NK rijders, in hun eigen competitie reed maar een kwart alle wedstrijden, de helft was al kansloos voor het kampioenschap doordat men al teveel “schrap resultaten” had. Het is maar om even aan te geven hoeveel geldvernietiging het zou wezen, als deze vereniging mee zou gaan in een evt NOMAC reglement met een vastgestelde regelaar, motor, enz en ieder seizoen weer andere. Ik durf best een uitspraak aan dat dit het einde van de clubwedstrijden wel eens zou kunnen betekenen.

    Hoe het bij andere clubs ligt weet ik niet, maar het is misschien stof om eens over na te denken, voordat iemand een dergelijk reglement uitroept.
     
  6. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Op pagina 8 of 9 gevonden.....:)

    Misschien eens kijken of er qua modified nog interesse is voor 7,4v met een onbeperkte motor of dat ook de mod misschien met 13.5 gaat rijden, alleen zonder enige beperking qua electronica.

    Hierdoor zou de technische uitdaging makkelijker te kiezen zijn: Mod, 13.5 en helemaal technisch losgaan en Pro Stock, 13.5 met beperkingen!!

    Ik denk dat hierdoor de instap in Pro Stock ook makkelijker wordt en mocht je geen zin hebben in een eenheidsregelaar dan is er nog geen man overboord, dan is er altijd nog de Mod 13.5 om het NK in te bestrijden!!

    groet,

    Eric
     
  7. mikky32

    mikky32 Guest

    Je hoeft als club niet de regels van de NOMAC te volgen.
    Wij hebben als hoofdlijn de regels gevolgt en de motor volgens de EFRA lijst. Dit om te voorkomen wat er gebeurde met de Element.
    Die was niet meer te verkrijgen. Met de EFRA lijst heb je wat meer mogelijkheden plus als er een opvolger is die er op komt kun je die nemen of je neemt een andere motor.
    De oude motoren kun je blijven gebruiken.

    Eric, denk je dat er rijders zijn die een vaste regelaar kopen om een NK te gaan rijden?
    Denk niet dat ze nog een regelaar er bij nemen als ze op de club de regelaar vrij laten.
    Dat je ze de mogelijkheid tot kiezen geeft lijkt mij wel goed.
    2 13,5 klassen met daarbij 1 met vastgestelde regelaar en motor en bij de ander motor volgens EFRA en regelaar vrij.
    Lipo's volgens EFRA. Kunnen ze kiezen wat ze doen.

    Als mensen graag beginners bij de NK wedstrijden wil betrekken lijkt het mij juist handig om per club te kijken wat er voor een beginners klasse is en die er bij te rijden.
    Word dan niet met het NK mee geteld maar de rijders kunnen dan wel op die dag zelf in hun eigen klassen rijden.
    Net zo iets als afgelopen jaar. Je zou dan die klassen open kunnen maken voor leden van andere clubs.

    MOD. Tja dat hangt er van af.
    Denk niet dat de regels het grote probleem zijn. In andere landen hebben ze soortgelijke regels.
    Denk eerder dat het de rijders zijn die terug zijn gegaan naar een klasse lager om wat competietie te hebben. Benny zou ze beker pikkers noemen maar daar mag hij zich dan zelf ook toe rekenen. Volgens mij is het ieder vrij om te rijden wat hij wil.
    Zou kijken of je die terug kunt krijgen. Zou mooi zijn voor het NK.
    misschien met een tussen stap door te zeggen 10,5 lipo.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2009
  8. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ik vraag mij af wat het nut is om een beginnerklasse te beginnen op een NK evenement. Als ik mij goed weet te herinneren heeft de NOMAC een regel opgesteld dat een club (bestuur) een toelating tot het NK moet goedkeuren, op goed rijgedrag van de toekomstige deelnemer, komt deze dan te vervallen. Wordt op deze wijze het NK geen concurrent van een club-competitie, als toch iedereen mee mag doen? Nog een halfvolle klasse toevoegen lijk mij overbodig.

    Veel club’s houden een openclub wedstrijd (volgens NOMAC reglement) zodat veel NK rijders even kunnen trainen op dat circuit, beginners kunnen hier gemakkelijk in meeliften lijk mij, om te zien of ze wel geschikt zijn voor een heel NK seizoen. Volgens mij bied een dergelijk evenement voldoende gelegenheid aan de aspirant NK rijder om te strijden met de echte mannen zonder een streng en duur reglement.

    Maak van NK geen speeltuin!!
     
  9. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Wat de electro competitie ook niet bepaald helpt:

    Er verschijnen nog steeds allerlei "mytische"verhalen over wat electro rijders die Nk competitie rijden al dan niet kopen om harder te gaan en wat ze met die spullen doen.

    1 persoon doet iets en dan geldt dat direct voor de gehele groep.

    Juist door dit soort verhalen, geschreven en verteld door mensen die zelf de competitie niet meerijden en ook nog nooit meegereden hebben, roepen bij nieuwkomers een beeld op dat ze maar vooral deze racing scene moeten mijden.
     
  10. mikky32

    mikky32 Guest

    Afgelopen jaar mocht iedere club extra klasses toevoegen om nog wat veld vulling te krijgen.

    Tja als je kijkt naar sommige rijders in het NK veld kan ik niemand wijgeren als ze met een proeflicentie mee willen doen.
    De top 5 in de stock klasse van afgelopen jaar waar met een sportuned motortje werd gereden, was sneller dan de traagste rijders van de NK. Tevens reden ze beter kwa nivo.
    Als je op een NK een beetje nivo wildt hebben moet je een selectie houden en het niet voor iedereen open stellen.
    Maar dat wil ook niemand en daar ben ik ook niet voor.
    Een extra klasse naar keuze door de clubs vind ik prima om juist wat extra inkomsten te krijgen plus ze rijden de NK rijders niet in de weg.
    Maarja komen er koment jaar weer 70 a 80 rijders dan is dat natuurlijk niet nodig.
     
  11. Rogier

    Rogier Guest

    Amen! +1
     
  12. mikky32

    mikky32 Guest

    Frans mijn PM nog gelezen?
     
  13. Joep

    Joep

    Lid geworden:
    26 feb 2005
    Berichten:
    555
    Locatie:
    Achterhoek
    Frans, helemaal eens. :worship:
     
  14. Joep

    Joep

    Lid geworden:
    26 feb 2005
    Berichten:
    555
    Locatie:
    Achterhoek
    En trouwens, snelle accu's, soepele motoren, getunede regelaars, extra snelle servo's, supergeleidende stekkers en hele speciale laders helpen bij 2 gelijkwaardige rijders een heeeeeeeel klein beetje. En dus gewoon niet de moeite van het investeren om 'te winnen'. Wel trouwens aan de orde voor de bv Jilles enzo.
    Wel is het voor de mensen die het zich kunnen permitteren leuk om steeds het nieuwste van het nieuwste te hebben.
    Daar heb ik soms wel last van ;) en daarom geef ik altijd ruim baan aan de snelle jongeren met een stuk betere oog hand coordinatie :p

    Volgens mij is de oplossing van het hele dilemma:
    1) Eenduidige regels in heel (zo groot zijn we toch niet?) Nederland (NK's en Clubs)
    2) Modified (als er interesse is) exact gelijk aan EFRA NK's en Clubs
    3) Pro Stock (13,5T, voorgeschreven bandjes) verder alles zoals EFRA NK's en Club
    4) Stock (13,5T simpele uitvoering, voorgeschreven regelaar en bandjes, beperkte lijst accus's, beperkt aantal chassis) dit bij clubs
    5) Eventueel een RTR klasse op clubniveau

    En vooral langer rijden en veel fun.
     
  15. mikky32

    mikky32 Guest

    lastig om een eenduidig regelement te krijgen bij alle clubs.
    Zou wel goed zijn.
    We volgen de laatste jaaren de NOMAC met de regels op de laatste 2 jaar na met de motoren niet.
    Deze doen we volgens een lijst.
    Banden worden waarschijnlijk dit jaar ook vrij.
    Voor de 13,5 mag maar 1 set per wedstrijddag gebruikt worden.

    Kijk of de regels voor een paar jaar ongeveer gelijk kunnen blijven zoals bijvoorbeeld 2 a 3 jaar met dezelfde motoren.
    Banden moet je regelmatig wisselen dus die zou je ieder jaar kunnen wisselen.
    Bespaard voor een aantal rijders toch wat geld als ze niet ieder jaar een nieuwe motor moeten kopen.
     
  16. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Even uit nieuwsgierigheid, waar ligt dan bij jou het onderscheid/verschil tussen deze 2 klassen, qua snelheid ed (waarom dezelfde motor). Wenst U een verplichte doorstroming van bv de eerste 5 in het kampioenschap bij de Stock naar de Pro Stock oid (wat ik persoonlijk wel een leuke variant vindt, rijders die bv onder een bepaalde gemiddelde ronde tijd komen of meer dan X ronden kunnen rijden, maar helaas vooralsnog vindt men dit nog niet wenselijk)

    Beperkt aantal chassis, nog meer regels nog meer controle?
    Waar denk je aan, wat moet een Stock rijder zoal uit zijn auto gaan slopen?

    Geen kogeldiff’s?
    Geen Spool?
    Geen TRF dempers?
    Stickpack modellen?
    Geen kogellagers?
     
  17. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Ik ook.
     
  18. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Is dat zo? En de roep om LiPo dan? Dat is geen kleine verandering meer, niet op de baan en zeker niet in de regels, en ook geen kleine groep die daar al jaren voor pleit.
     
  19. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    (Volgens mij moet je dit niet los koppelen van de rest in die alinea, maar goed, buiten dat)

    Vertel mij wat, ik werd onlangs zowat publiekelijk gelyncht elders op het forum, omdat ik vond dat het tijd werd, en genoeg draagvlak had, om ook LiPo in de “rally klasse” in te voeren. Van mij mogen ze voor bepaalde klasse limieten stellen als er te veel verschillen ontstaan, of kosten terug dringt, te gelijke tijd besef ik dat dit waarschijnlijk weer de volgende oorlog uit laat breken.

    Nog even en je moet een advocaat mee nemen naar een wedstrijd, omdat mogelijk iemand zich misschien "niet technisch gelijk behandeld” (en daardoor gefrustreerd) voelt.

    Het pad van reglementen wordt straks zo smal, dat niemand er meer op kan rijden!
     
  20. CircusAso

    CircusAso

    Lid geworden:
    10 jul 2006
    Berichten:
    603
    Locatie:
    Deventer
    Tja, er zijn altijd azijnpissers die enige verandering met bijbel en geschreeuw gelijk tegen zullen gaan, zonder ook maar te kijken of het wellicht wat toevoegt. Aan de andere kant is het voor veel mensen(waaronder ik) niet interresant om competitie te gaan rijden, omdat elk seizoen de regels weer veranderd worden, waardoor je ieder seizoen verplicht wordt om een behoorlijk bedrag neer te tellen om aan de regels te voldoen. Wat volgens mij belangrijk is, is om voor een regelement te gaan waarbij vooral de duurzaamheid van het regelement voorop moet staan, waardoor je niet situaties krijgt waarbij je binnen 4 seizoenen van 6 cellen naar 5, en dan plots naar lipo gaat. Iedere halfgare kip kon 3 jaar geleden al wel inschatten dat Lipo de toekomst zou worden. Helaas zijn er bij clubstemmingen niet enkel intelligente mensen die een stem hebben, en zal het slechte management wat voortvloeit uit zogenoemde algemene ledenvergaderingen de hiervoor genoemde punten nooit oplossen.
     

Deel Deze Pagina