Yesss, mijn nieuwe speeltje is aangekomen ( TT 120pro RP)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Gregor, 3 dec 2004.

  1. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    En ik ben er zeer blij me... foto's zeggen genoeg denk ik :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu het vliegtuig er omheen nog afbouwen :lol:
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ben benieuwd wat hij presteert.
     
  3. Kelvin

    Kelvin Guest

    waar wil je hem op gaan zetten?

    Tziet er in iedergeval goed uit! :lol:

    Gr. Kelvin
     
  4. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Hij komt op een zelfontworpen model afgeleidt van de Rubin ( F3A model ) echter iets meer F3A/3D mix nu.

    Model wordt tussen de 3,5 en 4 kilo hopelijk.

    [​IMG]
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik zou em ombouwen naar diesel.
     
  6. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Als je 3D wil vliegen, waarom lopen je ailerons dan niet door tot tegen de romp? :? Wanneer je aan het hooveren bent, is het vooral het deel van de aileron het dichtste tegen de romp aan zit, dat effectief is. Deze zit namelijk in de wind van de prop.
     
  7. Kelvin

    Kelvin Guest

    idd dat is waar wat diablotinxlpilot zegt. Maar misschien kan dit niet i.v.m. met de ribben.

    Gr. Kelvin
     
  8. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ik zeg ook F3A/3D mix dus het zal van bijde een beetje hebben.

    Als later inderdaad blijkt dat ik effectief roer mis bij bijv. hooveren maak ik de rolroeren wel tot de romp aan toe ( of iig. langer).

    Het is ook een probeersel dus we zien wel hoe het gaat strax :D
     
  9. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ivm. de ribben zou het best kunnen maar ik ben nog niet zo bekend met 3D'en hoeveel iets uitmaakt, dus ik probeer gewoon iets en dan kunnen we t later altijd weer iets veranderen.

    Maar bedankt voor de tip iig :p
     
  10. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    indien het niet te veel werk is, zou ik het nu reeds aanpassen. Zeker als je nog niet veel 3D ervaring hebt, is het leuk dat het model stabiel in een hoover te houden is. Zelfs met de schuurdeuren (=ailerons 8) ) die op m'n Diablotin XL staan is het niet zo makkelijk om hem niet te laten torquerollen. Probeer ook op alle roeren ENORME uitslagen te zetten, 45° zou goed moeten zijn. De rudder moet je gewoon zoveel mogelijk uitslag geven, meestal geld de regel; "tot tegen het hoogteroer". Probeer het gewicht zo laag mogelijk te houden, en je zwaartepunt, geleidelijk aan, naar achteren verplaatsen, zodat het toestel bestuurbaar blijft in overtrokken toestand.
    Veel succes nog! Het toestel ziet er al leuk uit!
     
  11. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ok, ik zal ze denk ik nu al verlengen dan... Kan zo gemaakt worden dat ze 3 cm vanaf de romp beginnen ipv de 13 van nu.


    Uitslagen van 45 graden moet lukken...
    En het hoogte roer komt zo ver naar voren dat het rudder er niet tegen aan komt bij minder dan 90 graden uitslag :wink: ( zoals de seduction freestyle )
    Gewicht wordt hopelijk 3.5 kilo ongeveer, moet te doen zijn voor de 20 cc motor dan denk je niet?

    Bedankt voor je tips.
     
  12. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Pff net terug van t vliegveld, wat was het kkkoouuddddd , en ja hoor er was iemand met een toeren teller :D

    Alleen had ik em zoals in de beschrijving 1.5 slag open maar geen max toerental hoor.. bij armer zetten gebeurt er eigenlijk niets totdat ie bij 1 slag ongeveer echt te weinig krijgt en af wil slaan.

    Draaide een 15x12 ( had ik nog liggen ) met 8400 rpm rond.

    even later zette ik em even een slag of 2.5-3 open en ineens trekken dat ding....????? Mja toerenteller was net weggegaan ( de eigenaar tenminste :? ).

    Denk dat ik er een 16x12 opzet en dat de toeren ( hoop ik ) op een 8500+ ofzo uit zullen komen.
    Moet toch echt zelf een toerenteller halen binnenkort want zo schiet t ook niet op :roll:
     
  13. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Gregor

    Kan ernaast zitten, maar als de motor zo sloom reageert op de hoofdnaald dan denk ik dat je het zal moeten zoeken in de uitlaatbocht lengte.(komt niet goed in resonantie).

    Groeten Ger Kovacs.

     
  14. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Zat ik ook al wat aan te denken.

    Ik zal eens wat experimenteren daarmee alleen issie nog nieuw dus misschien moet ie ook nog wat loskomen.
    ( 2 liter brandstof nu doorgejaagd )

    Bedankt voor de tip iig.
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Gregor,

    3D vliegen doe je met een STD uitlaat, geen reso. Zoals je zelf nu al ziet, "schiet" het toerental omhoog als hij in resonantie komt, dat is vervelend bij hoveren.
    Een STD uitlaat levert weliswaar minder topvermogen, maar heeft een vrijwel lineaire gas"curve" verloop.
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik denk eerder dat een en ander met de afstelling van de pomp te maken heeft.
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij mijn 120pro stond de stationairnaald af fabriek totaal verkeerd. De motor kwam erg slecht op toeren, vaak zelfs helemaal niet.
    Na beter afstellen kwam hier verbetering in.

    Groeten,
    Gerben
     
  18. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Dank voor de tips heren.

    Ik zal vanmiddag een en ander goed proberen af te stellen.

    En echt 3 d en hoeft niet alleen wat hooveren enzo lijkt me wel leuk, t is ook niet zo dat t toerental omhoogschoot met wat xtra gas geven ,dit gebeurde toen in hem rijker zette.
    Bij deze afstelling ging het toerental toch redelijk lineair omhoog naarmate ik meer gas gaf.

    Na vanmiddag hoop ik hem toch wel zover te hebben dat ie eerst in mijn oude model in de lucht getest kan worden.

    Ik hou jullie op de hoogte :wink:
     
  19. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Ik zou helemaal niet aan de afstelling van de pomp komen. Bij mijn OS 140 RX stond er uitdrukkelijk bij dat men in geen geval aan de stelschroef van de pomp mocht komen. Misschien dat er wat anders staat in je handleiding, maar wees zeker van wat je doet...
     
  20. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Zo, gisteren dus op t veld aangekomen.

    En maar tegen die propellor slaan en geen leven erin :(

    Bleek de gloei accu leeg te zijn .. oeps

    vannacht opgeladen en vandaag even de motor in de schuur laten draaien.

    De pomp heb ik een halve slag rijker gezet, de sproeier op 2.5 slag open en de stationair iets afgeknepen.

    Motor trekt nu goed en komt mooi op toeren.
    Oppakken kan nog iets beter maar lijkt er al een heel eind op.
    Nog een half litertje erdoor gooien en dan maar op me oude model proberen..


    Zodra het ophoud met regenen dan :wink:
     

Deel Deze Pagina