Tank aansluitingen motor met pomp???

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Gregor, 7 dec 2004.

  1. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Nu wil ik morgen even mijn nwe motor uitproberen alleen zit ik even met een probleempje.

    De motor heeft een pomp en mag niet op druk worden gebracht dmv. uitlaatdruk.
    Echter als ik nu geen uitlaatdruk aansluiting heb hoe voorkom ik dan dat de tank vacuum zuigt??
    Ik heb dan dus alleen een slang naar de pomp en een vulslang.
    Moet hier een soort slan met eenwegklep bijop ofzo??


    M.a.w. hoe moet ik mijn tank aansluiten... de beschrijving die bij de motor zit is nogal sumier en spreekt niet over de tankaansluitingen :cry: .


    alvast bedankt.
     
  2. jacques

    jacques Guest

  3. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
  4. jacques

    jacques Guest

    Wat hebie dah?
     
  5. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
  6. jacques

    jacques Guest

    Ahhhhh. een gedonder tijger met pomp, ik wist niet dat die bestonden.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Werkt ietwat anders.
    Als ik dit schema zo zie brengt de OS motor via carterdruk de tank op druk.

    De thunder tiger heeft een brandstofpomp. Betekent dat je op normale wijze een tank maakt. met 3 aansluitingen. 1 naar de carburateur/pomp, 1 naar je vulaansluiting en de laatste zou normaliter naar je druknippel gaan, die laat je nu vrij hangen (geopend).

    Groeten,
    Gerben
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Terugslagklep is onnodig.

    Groeten,
    Gerben
     
  10. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Als er geen terugslagklep op zit kan de brandstof er mogelijkerwijs toch uitlopen als de motor niet loopt???
     
  11. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Bij mijn motoren met pomp kwam de brandstof er toch niet uit. Doordat de motor steeds brandstof verbruikt, kan er gewoon geen brandstof naar buiten. De leiding wordt gebruikt om het aangemaakte vacuum in de tank (van de motor) te verhelpen, en natuurlijk als overloop bij het tanken.
     
  12. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ík zeg dus als de motor NIET loopt.
    Ik snap dat er vanuit de tank lucht aangezogen wordt door dit slangetje doordat de pomp de tank vacuum zuigt.
    Maar als het model gewoon op t veld staat bijvoorbeeld tussen de vluchten door omdat t slangetje waarschijnlijk lager als de tank ligt, loopt er dan niets uit??
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    De aansluiting voor de ontluchting kan / moet helemaal bovenin de tank worden gemaakt (net als een drukaansluiting), dus bij stilstand zal er normaliter geen brandstof uitlopen.
     
  14. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ok, net als normaal de uitlaatdruk aansluiting alleen plaats ik mijn model bij stilstand/tanken/starten meestal op de kop vandaar :roll:
     
  15. jacques

    jacques Guest

Deel Deze Pagina