Extra300 Mid-wing (118'') van Carden Aircraft

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Pharriesk, 14 mei 2009.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan behoor je tot een zeldzame categorie mensen:p Veel mensen -waaronder ik zelf- hebben veeeeeeel meer tijd nodig om alles perfect te repareren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, etc, etc om vervolgens weer te primen, kleurlak, blanke lak, polijsten, etc. 99,99% van de mensen zal dat echt niet makkelijker vinden en zeker niet om het totaal onzichtbaar te doen:)

    Ik weet wel wie ik moet hebben om een paar plekjes op mijn auto bij te werken nu, heb je zondag tijd?:D
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Ja hoor, heb jij een bankrekening? :)

    Het is meer werk, dat is waar. Zowel de 1e keer als bij reparaties.

    Maar laten we er over ophouden, hij had al besloten tot folieen, dit is een offtopic discussie ;)
     
  3. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Even snel een klusje tussendoor. De afgelopen dagen heb ik de ruderhorns in het hoogteroer bevestigd. Door Carden waren ruderhorns bijgeleverd op een schroef die in 6 mm triplex moest worden geschroeft. Deze triplex wordt dan vervolgens in het roer gelijmd. Een constructie die wellicht wel sterk genoeg zal zijn, maar toch........ Ik ben uitgegaan van de beproefde methode van CNC gefreesde epoxy ruderhorns, bestaande uit 2 delen met daar tussenin de ballink. Heb ik toch iets meer vertrouwen in. Aerobertics.be heeft een uitstekende kwaliteit epoxy rudderhorns in het assortiment.

    [​IMG]

    De vraag was hoe ik op een eenvoudige, maar ook sterke manier, de ruderhorns in het roer bevestigd krijg. De kern van het hoogteroer bestaat uit piepschuim. Bij een niet solide constructie ontstaat er al snel speling. Zeker wanneer een HS 7955TG met 25 kg aan het roer gaat trekken. Ik voelde niets voor een triplexplaat die op en gedeeltelijk in de tempex wordt gelijmd. Ik heb gekozen voor een eenvoudige en lichte, doch sterke constructie, waarbij de ruderhorn aan de voorzijde verlijmd wordt met de balsalijst en aan de achterzijde met een 2,5 mm balsaplaatje van 5 cm. Op deze manier komt er geen enkele beweging in.

    Nadat ik de precieze plaats heb aangetekend heb ik alles uitgesneden. D.w.z. beplanking minimaal verwijderd en de tempex weggesmolten met een dun 2mm staaldraad. Daarna heb ik het achterplaatje erin gelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat alles is uitgehard heb ik de ruderhorn passend gemaakt. Een perfect sluitende en spelingvrije bevestiging. Het verlijmen van de ruderhorn doe ik pas na het foliën. Deze zelfde bevestiging doe ik ook voor de rolroeren en richtingroer.

    [​IMG]
     
  4. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Dat is inderdaad een mooi product van Aerobatics.be. Vastlijmen met constructielijm of (24 uurs) Epoxy. Lijkt me behoorlijk sterk. Eventuele optie voor een triplex plaatje is de lichtgewicht timmerplaat van Gamma.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die paar vierkante cm aan triplex zal het verschil niet uitmaken op de +/- 18kg die die kist gaat wegen:D
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Ziet er in elk geval erg netjes uit. De oplossing die ze oorspronkelijk bedacht hadden, is inderdaad niet ideaal. Op een F3A kist verbuigt een zo gemaakte hoorn van 3mm staal al, dus dat zou bij dit toestel alleen maar erger geworden zijn.

    Het draaipunt van de ballink zit nu ook gelijk met de scharnierlijn? Is niet echt goed te zien op de foto's..
     
  7. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Denk ik wel hezik...

    1 ding valt mij wel op, alles staat nu onder een hoek van 90 graden... (uitslag 0°)
    Normaal zorgen ze er altijd voor dat de stang bij volle uitslag parallel staat en niet bij de neutrale stand... (dus de roerhoorn zou meer naar de servo toe moeten, denk ik).
    Nee?
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bedoel je dit Jens?

    [​IMG]
     
  9. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Idd alex... normaal moet op volle uitslag de stang parallel met de servo lopen.
    Voor een goede goniometrie (dacht ik toch). Ook bij EF is dat zo, afhankelijk van de max uitslag dus normaal meer of minder naar binnen (of grotere of kleinere arm is maar hoe je het bekijkt). Ik denk dat het ook nodig is om een constant verloop te hebben van de uitslag van je roer in functie van de uitslag van je servo (maar ik heb verloopig genoeg van mechanica met de cursus hier voor mij, dus ik ga er niet verder over nadenken :) )
     
  10. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Ziet er netjes uit Pharriesk!

    Ik dacht dat het zo iets was:
    Geometrisch gezien is het best dat bij halve uitslag de stuurstang recht op de roerhevel duwt of trekt. Dan komen de krachten over de hele servoweg het rechtst aan op de roerhevel. Ook heb je dan de meest lineaire loop van het roer.(wat geen reet uitmaakt met die 60% expo die nodig zal zijn)
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2010
  11. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @joeri ik dacht dat ze het altijd op max uitslag deden... ochja zeker weet ik het niet...
    ooit was het allemaal te lezen op dod.com helaas is die site er nietmeer...
     
  12. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Daar had ik wel goed op gelet. De ruderhorns zitten precies op de scharnierlijn.

    Tja. Daar had ik even niet aan gedacht. Ik heb de aansturing precies gemaakt zoals door Carden werd aangegeven. Dus precies op 90 graden. En inderdaad bij de EF staat dit dus niet recht. Ik snap precies wat JVDO bedoeld met de roeruitslag. Dus dat gaan we maar even wijzigen. Blijft alleen even de vraag of dit moet met volledige uitslag of halve uitslag van het servoarmpje. Want dat maakt wel wat uit over de positionering van de ruderhorn. Want ik kan zowel JVDO als Joeri G. volgen als het gaat over de beste aansturing. Kijk, als het niet zoveel uitmaakt probeer ik tenminste nog één van de uitgesneden sleufjes te gebruiken. Of weet iemand wat de juiste theorie/berekening is.
     
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Jurrien hoe zit het juist bij de ef? bij volle uitslag of halve?
    (hangt natuurlijk altijd af van welke arm je op de servo gebruikt...)
    Ik zou even posten op FG...
     
  14. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Here you go!

    Er zit zelfs een link naar een programma waar je vanalles kan simuleren.
    d=0.71 x L wordt hier als formule gebruikt bij een servoweg van 45°

    Ik zou die formule aanhouden, maar wel proberen om 60° servoweg te halen zodat je een betere resolutie hebt.
     
  15. hezik

    hezik Guest

  16. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
  17. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb eens gekeken op welke manier ik de ruderhorns het beste kan plaatsen. Ik wilde 60° servoweg hebben. Dan zou de formule d=0,5 x L worden. Als ik dat zou doen dan moest ik 2 nieuwe sleufjes maken én een nieuw balsaschot inlijmen. Ook kwam dan wel alles erg scheef te zitten. Bij de formule d=0,71 x L kwam alles zo te zitten zodat het linkse sleufje nog kon gebruiken. Ook was het balsaschot nog bruikbaar. Dus dat heb ik maar gedaan. Dat ziet het er zo uit:

    [​IMG]
     
  18. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Nice, ... het coveren schiet zo te zien ook goed op...
     
  19. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    ikke wil totaalfoto:D

    gaat lekker zo;)
     
  20. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    ik heb het beest zaterdag zien staan, best impressionant.

    toen zat er nog niets van bespanning op.
     

Deel Deze Pagina