MARKUS speed controllers tot 400 Amp

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door guus4, 21 dec 2009.

  1. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    De Markus controllers zijn naar blijkt erg populair bij F5B gebruikers, en de nieuwe kunnen zelfs tot 400 amp
    [​IMG]

    voor mij een beetje te prijzig zo professioneel ben (en wordt) ik toch niet.

    Voor de prijs gewicht en benodigde amp lijkt mij de SL 150 het meest interessante

    [​IMG]


    Markus electronic speed controllers
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, jammer dat Markus geen afspraken wil maken wat betreft garantie en dergelijke.
    Dus als ik ze inkoop dan kan ik de mensen niet garanderen dat ze gerepareerd worden, en de laatste serie is stukken duurder geworden.

    150A is veeeeeeel te weinig, je moet aan minimaal 300A gaan denken.

    GJ
     
  3. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn

    300 Amp 6 S dat is zo'n 7200 Watt constant, welke LIPO kan dit leveren en welke motor die in een F5B past kan dit verwerken ???
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2009
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Guus, hoe kom jij aan die 7200 watt?
    Een lipo levert bij normale belasting 3,5 volt per cel, bij dit soort belastingen ligt dat lager, 3.2-3.4 volt per cel.
    Ik kom dus "slechts" op 6000 watt.

    Op 6S wordt niet veel gevlogen.
    Maar dan zou je aan een 200-250A genoeg hebben.
    Markus zegt zelf dat 6S aan de kritische kant is, 5S gaat goed.
    Met een 6S op 150A kom je op net 3 kw, de regelaar zal iets meer kunnen maar dat word niet bevestigd door Markus, die zegt 150A maximaal en anders gaat hij stuk.

    Ik heb mijn Plettenberg net proefgedraaid op 4S.
    Deze kwam op 370A kortstondig.
    Lipo is een oude Kokam 3200 H5, met een nieuwe Turnigy zal hij nog wel beter draaien maar dan moet ik even de spinner veranderen.
    Spanning van de Kokam zakt behoorlijk in, en de accu was erg koud, dat scheelt ook.
    Regelaar is een Schulze 18.200F

    Maar de Markus SL 200 is net zo duur (of tegenwoordig zelfs duurder) als de CC180 en daar zit wel goede garantie op.
    En die wordt alom gebruikt in de F5B scene.
    Net als de Schulzes, die de meeste nederlanders te duur vinden...

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2009
  5. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    De Marcussen gaan ok met 5S , alle cellen. met 6S enkel met oude cellen, met de nieuwe met hoger voltage beginnen de problemen....
     
  6. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wim, vanwaar deze informatie?

    En heb je het dan over de SL serie of die nieuwe serie?!

    Jos
     
  7. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Van een speedcupvlieger; op het Duitse forum. SL serie...Het was wel met de 10P motoren op 6S met "moderne" cellen dat ze kapotgingen...
     
  8. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Ik heb ook al op 6S met goede cellen geprobeerd en nu blijf de markus 300 goed werken.

    die mannen op de speedcup geven langer motor en daarom gaan ze miss stuk.


    grtz, Luc
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wim, sorry maar dat klinkt toch zo als van die informatie....... nou ik hou maar op met schrijven, is de moeite niet waard.

    En daarnaast, buitenlopers en een langere belasting (meer dan 10 seconde vergeleken met 2-3 seconde) is een heel ander verhaal.

    In elk geval weet ik nog goed hoe tijdens het WK in Kiev de Markus regelaars ook een maf rem geluid produceerden na een tijdje. Net wat ik met de CC regalaars ook heb. Iets wat de Kontronik overigens nooit had. Ook in die video's van het EK kan je dat af en toe horen.

    Ben benieuwd hoe de nieuwe Markus regelaars zijn maar ik ga het zelf niet uitproberen. Daarvoor zijn ze mij te duur en dan ook nog geen garantie of reparatie regeling zoals GJ al schreef.

    Overigens zit ik met 6S niet boven de 250A en zou je met een 300A regelaar dus altijd binnen de rating zitten.
     
  10. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    De rating is niet het probleem, 't zijn de polen denk ik... Ze hebben een 250A en een 200A kapot gekregen, beide op 10P motoren. De 200A was niet te herstellen, bij de 250A waren enkel de condensatoren kapot. Overigens hoor ik dat de schulze 200 hetzelfde probleem heeft met 6S. Luc, vlieg jij niet met de nieuwe Markus?Tja Jos, ik weet allang dat jij enkel je eigen onzin geloofd... Toch veel succes gewenst met je verdere carriere...
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Wim, haha nou kom op zeg. Zo kan ie wel weer.

    Weet je nog toen er een verhaal was dat de CC P180 ook enkel kapot ging met 6S en dat alleen 5S wel kon?! Toen werdt de schuld gegeven aan de Fets, die zouden niet goed genoeg zijn voor 6S. Nu zitten er andere Fets op (al weer meerdere generaties verder) en is dat verhaal verdwenen. Nou ik heb hier nog zo een oude P125 liggen met die oude Fets. Nog geen enkel probleem met 6S. Maar ja, bij welk ampaire.

    Nog beter, ik probeer weer eens 5S en mijn P180 houd het geen 2 vluchten uit. Ik bedoel, waar zit nu het echte probleem?! Dat weten we dus gewoon niet.

    Daarom, zonder alle kleine details kun je maar niet zo zeggen of iets werkt of niet. Of dat iets altijd kapot gaat bij een bepaalde spanning zoals in dit geval.

    Nee, zelf heb ik geen idee wat er met de Markus regelaars allemaal voor een generaties zijn of zijn geweest en wat je al niet allemaal met die instellingen kunt of moet doen, het zijn er nogal wat! Dus dan hou ik liever mijn kop en luister naar mensen met meer ervaring zoals Luc en liefs nog beter direct naar de Russen in dit geval.

    Zit trouwens net aan de La Chouffe, kwam hem gister in de winkel tegen. Lekker biertje. :)
     
  12. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Hallo Jongens,
    Ik heb een gans seizoen gevlogen met a) pletti met een Marcus 200A maar inplaats van 3 condensators 6 condensators geplaatst.
    dat hadden ze me verteld vanuit de USSR.
    ik heb enkel met de 300A gevlogen de laatste wedstrijd bij ons in Belgie.
    Ik heb nu ook al enkel vluchten achter de rug met de Marcus 300A in combinatie met de Neu 1511 motor en dit werkt voortreffelijk.
    Ik heb nu 2 volwaardige setups om volgend jaar deel te nemen.
    nu heb ik onlangs nog een derde motor gekocht, een Hacker om eens uit te testen.
    Maar deze aandrijving ligt klaar te wachten tot het weer wat beter en warmer word.
    In de winter vlieg ik namelijk niet met F5B spullen.
    daar zijn ze te duur en te fragile voor.
    ik kijk alvast uit naar de eerste meeting in 2010.

    grtz,
    Luc
     
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Luc, dat is de SL200 of de MX4?
    En vlieg je met 4,5 of 6S?
    Bij Markus zeiden ze dat 6S met nieuwe cellen niet aan te raden is.

    Ik zal ze nog eens benaderen, kijken of ze nu wat dingen op papier willen zetten ivm garantie en zo.
    En betere inkoopprijzen want voor de MX6 (300A) zou ik nu meer moeten betalen dan dat de Schulze 18.200 kost.

    De eerste meeting in Nederland is zaterdag 27 maart, het zou leuk zijn als je er met Val en Wim bent.
    Kunnen jullie even voordoen hoe het moet...
    En jij hebt ook ervaring met een wedstrijd organiseren, dat is ook wel handig voor mij.


    GJ
     
  14. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    ik vlieg met de SL200 op 6S al een gans seizoen. zonder problemen.
    ik ga zeker proberen aanwezig te zijn op 27 maart.

    grtz, Luc
     
  15. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Luc,

    Ik geloof dat die meeting van de 27ste een oefendag betreft en nog geen volle competitie.

    Klopt dat GJ?

    Denk dat ik die dag in Engeland blijf en de keer daarna kom, anders wordt het allemaal een beetje te veel voor mij.

    Lijkt me in iedergeval leuk om je weer te zien. Kunnen we even bijpraten over alle ervaringen met de verschillende regelaars.
     
  16. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    jep, een oefendag maar dat is ok voor mij.
    ik heb ook nog veel oefening nodig.

    grtz, Luc
     
  17. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Luc, Wim en Val,

    Er is een F5B Treffen in Duitsland, dus een soort open dag voor F5B achtige modellen, ook mensen van de Speedcup komen en het duitse F5B team.
    Rakken worden opgezet en ervaringen uitgewisseld.
    Komen jullie ook?


    Het is 5-6 Juni

    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=163893

    GJ
     
  18. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    5/6 juni ga ik moeten passen, ik heb tot nog toe een voorlopige kalender en die staat heel vol voor het komende seizoen.
    De volledige kalender bespreking is op zondag 24 januari 2010.
    daar word alles definitief vastgelegd.

    ik ga proberen om elke wedstrijd van julie aanwezig te zijn, het voordeel is dat jullie op zaterdag wedstrijd hebben.
    grtz, Luc
     
  19. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Zo zo, dat klinkt officieel!!!

    :)
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Zeg Luc,

    Kun jij mij vertellen of dat jou setups met de Markus regelaars nu wel of niet zo af en toe een maf geluid maakt als de motor wordt stop gezet?!

    Ik heb daar nu heel erg last van met de P180 en heb onderhand wel alles geprobeerd om dit te verhelpen.

    Met de Kontronik FAI18 regelaar had ik dat nooit.

    Jos
     

Deel Deze Pagina