Robbe Duett 2, BosModelAir

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 11 jun 2003.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou het begin is er weer.

    De vleugels van de oude Duett zijn gerepareerd en de romp is ook al een eind op weg.
    [​IMG]
    (boven de oude romp/onder de nieuwe romp)

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Berto.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2009
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    FF een kleine update (zonder foto`s nog maar die komen eraan).

    De romp van de Duett 2 is eindelijk af (mmmh, op bespannen na dan).
    Het verschil in vorm met de kunststof romp is niet te zien, en het gewicht ligt nu toch bijna 300 gram lager (gerekend met bespan!) alleen nog zonder motorkap.

    De vleugels heb ik alweer in elkaar zitten (5 min. Epoxy doet soms wonderen) en voorzien van verlichtingsgaten.
    Scheelt het veel vragen jullie je misschien af?

    Bovenvleugel gewicht winst van +/- 200 gram,
    Ondervleugel gewicht winst van +/- 100 gram.

    Het totale gewicht wordt dus +/- 400 gram minder dan de originele versie.
    dus ipv 4300 gram, nu 3900 gram.

    Verdere aanpassingen die ik heb doorgevoerd:
    Om het model goed te balanceren lag de ontvanger akku van 150gram onder het stabilo.
    Ik heb nu de richtingsroerservo en 2 hoogteroerservo`s onder het stabilo geplaatst zo is nu ook de aansturing zeer direkt door de korte bedieningsstangen.

    Daar de carburateur van de OSmax 91FSR 15cc niet meer te repareren is en een nieuwe 85 Euro kompleet moet kosten ben ik van plan om, zolang mijn TF Mustang nog niet klaar is, de OSmax 120FP ervoor te hangen.
    Kan ik deze motor eindelijk eens laten lopen, ik heb hem al 2 jaar maar vlak voordat ik hem wou gaan gebruiken crashte ik mijn Mustang.

    Het werk vordert langzaam maar gestaag.

    Groeten,
    Berto.
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    het ziet en duz toch weer goed uit voor de duett of niet
    ik wil die foto`s wel eens zien dan
    hind hind
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Hier dan een eerste foto van de Duett 2 met de balsa romp.
    [​IMG]

    De vleugels zijn ondertussen bespannen de romp moet nog gebeuren en nu nog een motorkap maken.

    Groeten,
    Berto.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou jongens het is bijna weer zover.

    Na mijn eerste vlucht met de Tipsy Nipper ben ik ook weer bijna zover met mijn Duett 2.

    De Duett 2 is op het maken van een motorkap en het monteren (kopen) van een spinner na weer helemaal vliegklaar.

    Na de crash van bijna een jaar geleden heb ik diverse veranderingen tijdens de komplete herbouw opgevoerd, oa:
    -De 2-takt OSmax 91FSR (15cc) heb ik vervangen voor de 4-takt OSmax 120 FS (20cc) met pomp,
    -De romp is nu van triplex en balsa ipv. de originele Plura romp,
    -De servo`s voor de staartvlakken zijn helemaal achter in de romp geplaatst,
    -De piepschuim beplankte vleugels zijn voorzien van verlichtingsgaten.

    De originele Duett woog 4525gram, de Duett 2 weegt nu 3950gram daar komt nog een spinner en motorkap bij dus zal ik zo rond de 4250gram uitkomen toch weer een 250gram minder.

    Nu is het even wachten op goed weer en beschikbare tijd en dan moet de Duett 2 ook maar weten waarvoor hij gebouwd is.


    Foto`s Duett 2
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Ik hou jullie op de hoogte.


    Groeten,
    Berto.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee daar is ie weer met z`n Duett 2 :)

    Ik heb de OSmax 20cc 4-takt weer vervangen door mijn 2-takt OS 15cc omdat de 20cc`er weer in de Mustang moet komen :wink:

    De kist is nu klaar op de bouw van een motorkap na :oops: maar er kan mee gevlogen worden.
    Vliegklaar weegt ie nu 4475gram, een vleugelbelasting van +/- 76gr/dm2.

    Er staan al diverse plaatjes van de kist maar nog niet van de onderzijde dus bij deze:
    [​IMG]

    Groet,
    Berto.
     
  7. Kelvin

    Kelvin Guest

    Hoi,

    Tziet er goed uit, alleen jammer dat de Os 4-takt in de mustang weer moet :wink:
     
  8. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Zier er mooi uit!!

    Wat zijn de lengte en spanwijdte van zo'n duett??
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Dank je,

    De spanwijdte is 1350 en lengte 1390.
    Zie voor overige foto`s en gegevens onze site

    Greetingz,
    Berto.
     
  10. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Mooi mooi mooi :p ben benieuwd naar t filmpje
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Altijd gedacht dat er nog meer te winnen viel door die loodzware plura romp te vervangen.


    Vraagje tussendoor:
    Hoe wordt het model 500 gram zwaarder door een 2 takt te monteren?


    Groeten,
    Gerben
     
  12. xanderdude

    xanderdude Guest

    Weet iemand waar ik zon soort model in electro vorm kan krijgen erg mooi!
    Ik wil hem eingelijk ook wel bouwen maar vlieg liever electro.
    Anders komt hij later nog eens brandstof.
    Groeten Xander
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Gerben,
    Ik heb denk ik vrij zwaar :| (maar stevig :wink: ) gebouwd, dus daarom zal er weinig verschil zijn.

    Ik heb het model nu nog eens gewogen en kom nu op een vliegklaar gewicht uit van 4182 gram (excl. de nog te bouwen motorkap :oops: ).

    ik denk dat de vorige weging hier of daar fout is gegaan op èèn of andere manier.
    Zowiezo heb ik de ontvanger akku vervangen door èèn met een kleinere capaciteit (scheelt weer 100 gram :) ).

    Groet,
    Berto.
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Het heeft een half jaar moeten duren maar gisteren was het zover :banana:

    De Maiden van de Duett 2 wou ik niet meer uitstellen.
    Na eerst met wat andere kissies te hebben gevloegn en op Onno te hebben gewacht moest het er toch eindelijk van komen.

    Na nog wat laatste afstelwerk aan het hoogteroer en de motor afgesteld te hebben (die in èèn tik liep wat dus ook geen excuus meer was :( ) moest die de lucht in :?

    De Duett 2 vliegt gewoon (was toch een beetje huiverig geworden na de eerste keer) maar dat was geheel niet nodig.

    Ik heb meteen lekker mijn rondjes getuft en er zelf een paar rollen mee gedraaid.

    Zie hier het videogebeuren:
    Duett 2 maiden flight

    Ik heb nog wel geluk gehad, tijdens de vlucht is van m`n linker onderste rolroer het buitenste scharnier gebroken welke ook het middelste scharnier eruit heeft getrokken waardoor de linkerrolroer zijde niet echt meer functioneerde.

    Het viel ineens op en na een laag rondje te hebben gemaakt en geconstateerd wat er aan de hand was de kist direct geland zonder verdere schade.

    Zie hier het kapotte rolroer:
    [​IMG]

    Ook de FR-4 van Onno ingevlogen, voor video, zie dit draadje:
    Fournier 4


    Al met al weer een goede dag.


    Groet,
    Berto.
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    Gefeliciteerd!
     
  16. updraft

    updraft

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Nieuwegein
    Wow, inderdaad van harte.

    Koelbloedig ook meteen die andere kist ingevlogen. Strak!
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Thanxs,

    en wat betreft die 2de kist, die is toch niet van mij :wink: (sorry Onno :D ).

    Grt,
    Berto.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo gisteren weer even lekker wezen vliegen met de Duett 2.

    Het was wel 1 van die dagen dat het een beetje tegenzit, eerst wilde de Tipsy Nipper niet starten en daar heb ik ook niet mee gevlogen, toen heb ik de Twin Ace na de 2 de vlucht iets te hard tegen de grasmat aangeplakt (weinig schade dus geen probleem) en scheurde de rubberslang van de uitlaat van de FR 4 zodat we hier weer niet mee konden vliegen :(

    Was dat het????

    Nop nog steeds niet, ik heb ook nog 2x het landingsgestel onder m`n Duett 2 gevlogen, geen schade door het gebruik van breekbouten :banana:

    De eerste keer had ik al bijna 6 min. gevlogen, ik maak een landing maar was niet tevreden over de afronding.
    Ik dus naar het begin van het veld en hup we gaan weer de lucht in, na een rondje laag over het veld een rol gemaakt en toen nokte de motor ermee.
    Snel een rondje gedraaid naar het veld, net te weining hoogte om de neus in de wind te zetten dus dan maar landen met de wind van schuin achter.

    Op zich ging dat allemaal wel goed en haalde ik het veld wel maar de snelheid was toch wat te hoog dus van het veld af de hei in en op z`n rug.

    Schade? zoals gezegd de breekbouten kaduk.
    Oorzaak? lege tank :oops:


    Ipv 3, 2 breekbouten erin (ik had er èèn te weinig :oops: ) en weer vliegen.

    2de vlucht geen probleem, bij de derde vlucht toch net even teveel belasting voor de 2 boutjes en een mooie buikschuiver zonder verdere schade.

    Mijn broer heeft gefilmd en ik hoop binnenkort weer wat films te kunnen plaatsen op internet.

    De kist vliegt geweldig en heeft in rugvlucht weinig down nodig, de rollen kunnen axialer maar dat komt wel, net als het zwaartepunt dat mag nog iets naar achter maar eerst wat vaker vliegen.


    Nu het model dus zo goed vliegt moet er ook een motorkap op en daar ben ik ook alvast mee begonnen.

    De mal wordt van piepschuim en hierover gaan we met glasmat en epoxy aan de gang.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De basis vorm.

    [​IMG]
    [​IMG]
    En al een beetje de rondingen en goede vorm erin.

    Het zal even duren maar het wordt wel wat.

    Verder was het een top dag en heb ik lekker gevlogen zowel met de Duett 2 als met de Piper Cub van Onno (dat blijft toch ook een geweldig kissie :D ).

    Greetingz,
    Berto.
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    Ben errig benieuwd naar de vids. Laah zu maar komuh. :D
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk en hier is er weer èèn.

    De video`s van 2 weken geleden heb ik nog niet daar mijn broer deze met zijn camera heb gefilmd en ik hebt bandje nog niet heb gekregen van hem :(
    Maar dat komt nog wel.

    Hier al wel weer een korte video van gisteravond :D
    Duett 2, landing met verloren wiel
    En weer hebben de breekbouten zijn werk gedaan.

    Ik had het probleem met de 2de vlucht dat mijn linker wielkap los ging zitten en draaide de wielkap natuurlijk volledig op zijn kop.
    De landing in deze situatie leverde geen problemen en schade op.

    Na het vastzetten van de wielkap weer lekker gevlogen zonder problemen.

    Bij de laatste vlucht echter gebeurde het weer en Onno moest de camera maar even pakken om de landing te filmen, tijdens een vlucht over het veld valt de wielkap, en het wiel :oops: (zet de video maar eens stil op 16 sec.) er volledig af en was een harde landing onvermijdelijk.
    Schade is weer beperkt tot het breken van de breekbouten dus, No Problemo.

    Ook heb ik weer eens met de Kormoran gevlogen die een jaar heeft stil gestaan :|

    Verder heb ik vorige week nog een aantal landingen van Onno gefilmd, zie onze videopagina op de site BosModelAir

    En gisteren ook een Graupner Ultimate, Top Flite P-47 en het Fox Team gefilmd en zie hier voor de site van de VEM


    Tot de volgende keer.

    Greetingz,
    Berto.
     

Deel Deze Pagina