Runtime Mamba monster

Discussie in 'Electro auto's' gestart door lee99, 20 jan 2010.

  1. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    de mensen die claimen dat de zippy's de regelaar hebben opgeblazen hebben met grote zekerheid de gearing gewoon niet goed gehad.
    de enige manier waarop een slechte accu de MMM kan opblazen is als deze de stroom van het remmen niet snel genoeg op kan nemen, en hierdoor de spanning boven de 25.2 volt komt.
     
  2. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    kan je daar dan met elke brushless regelaar en/of accu last van krijgen?
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2010
  3. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    nee, er zijn erg weinig regelaars die energie terugvoeren naar de accu bij het remmen. (teminste, voor zover ik weet.)
    de MMM voert ook maar een erg klein deel van de energie terug. dus als je de MMM te zwaar vertand kun je deze ook gewoon opblazen omdat deze de energie van het remmen niet kan verwerken bijvoorbeeld.
     
  4. lee99

    lee99

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    17
    Locatie:
    roosendaal
    is er een formule voor het berekenen van de ideale tandwielverhouding, is er een standaard voor of moet je het proefsgewijs ondervinden.
    ik neem aan dat waneer je motor te warm wordt de tandwielverhouding te groot zal zijn. hoe meten jullie je motor temperatuur?
    en stel nou dat een een 4s 5000mah pack hebt. welke motor zal hier dan langer op rijden de 2200 of een 3000
    misschien domme vragen voor jullie, maar ik ben een beginnend brushless rijder.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2010
  5. kwak

    kwak

    Lid geworden:
    14 aug 2009
    Berichten:
    36

    15 min rijtijd met 2x2s lipo's van 5000mah dat is toch ook niet te lang, ik rij 20 min met gewone 7cell nimh pack van 3000mah ,
     
  6. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klopt zippy's overlijden ivm hun hoge interne weerstand omdat ze de stroom niet kunnen opnemen. Dit is overigens ook nadeling natuurlijk bij het eruit trekken van de stroom en tijdens het laden. Beetje goede 4S pack zit op een weerstand van 4-8 Milli ohm je zal merken dat deze na verloop van tijd op zal lopen en dus de accu slechter zal presteren.

    @Kwak Yeah right ... mag ik vragen wat voor auto, regelaar & motor?
     
  7. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik heb m'n Revo vertand op zo'n 90km/h (zonder dat ik het uitzetten van de band meeneem in de berekening) op 6s Lipo. geeft me plenty trekkracht, en een eindsnelheid welke ik in het terein toch nooit zal halen.


    is gewoon toerental van de motor (dus 2200 x aantal cellen x 3.7 (nominale lipo spanning) ) dan de vertraging van de overbrenging (evt de gearbox) en diff's meenemen. en tot slot de bandendiameter.

    ik denk dat je een buggy wel wat zwaarde mag vertanden (voor een hogere eindsnelheid bedoel ik) gezien deze minder zal wegen.
    Het is niet alleen de snelheid waarmee je rekening moet houden, maar ook het gewicht van de auto speelt een erg grote rol. M'n Muggy heb ik eenzelfde MMM 2200kv setje in zitten als in m'n Revo, alleen omdat deze een eind zwaarder is moet ik hem nog lichter vertanden. (nu op een eindsnelheid van 73km/h vertand)


    edit: bedenk me net, de heren van RC-Monster hebben heir een handig tooltje voor gemaakt.:)
    http://www.scriptasylum.com/rc_speed/_top_speed.html
     
  8. kwak

    kwak

    Lid geworden:
    14 aug 2009
    Berichten:
    36
    ja tuurlijk , e revo BL met mamba monster ,het zijn zelfs de meegeleverde 7 cell powercell van traxxas 8.4v 3000 mah
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2010
  9. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    toch even mijn 2 cents hier ten berde brengen...
    je rijtijd hangt af van je verbruik en ENKEL van je verbruik. rij je altijd volgas en volrem en niets daartussen, ga je veel energie verbruiken, rij je daarmee gecontrolleerd en laat je je uitbollen in bochten enzo, dan heb je minder vermogen nodig.
    Stel dat je dus met jouw rijstijl 280W verbruikt, dan heb je volgende voorbeelden:
    - 4s (neem 14V om makkelijk te tellen, spanningsval etc) 5Ah => P=I*U => I=P/U=280/14=20A. Daar je 5Ah hebt, is dat dus 20A/5Ah=15 min (1/4 van een uur) rijtijd
    - 6s (neem 21V, zelfde verhouding spanningsval) 5Ah => I=280/21=13,333A. dat geeft: 13,333A/5Ah => 22 en een halve minuut rijtijd (1/3 meer)

    Natuurlijk ga je door de hogere spanning, hoogst waarschijnlijk ook meer verbruiken waardoor het verschil minder wordt... (als je echte auto meer pk's heeft, ga je ook meer gas geven, he ;))

    nog een kleine bedenking: als het voor jou belangrijk is dat je lang rijdt (aan 1 stuk), waarom dan niet gaan voor: 4s2p?
    dus koop 2 batterijen van ieder 4s en zet die paralel, dan heb je 10Ah ipv 5Ah, en toch maar de "power" van een 4s, maar met dubbele rijtijd.

    natuurlijk kan je dan even goed op 1 4s rijden en daarna wisselen, de lege opladen en ondertussen de andere leegrijden... tis maar wat je wilt natuurlijk...
     
  10. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Veelal is 6S rijden compromises maken tussen rijtijd en gewicht ..... De extra rijtijd die je denkt te krijgen raak je vanzelf wel weer kwijt door het extra gewicht. Vergeet niet dat veel wagens en dan vooral 1:8 waarbij de accu aan 1 kant ligt gebaseerd zijn op het gewicht van een 4S 5000mah pack (+- 550 gram) en dus op deze manier goed in balans zijn.

    En tja als ik met de 1:8E wagens op een stukje asfalt ga rijden en lekker rustig hobbel haal ik ook 45 minuten op een Lipo 4S 5500 mah pack :) Bij gebruik op een offroadbaan waar de wagen goed op zijn staart getrapt wordt verbruik ik 290mah per minuut. Dit zal voor een revo niet veel verschillen aangezien ook de revo meer als 3 kilo weegt.
     
  11. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat ik begrepen heb is dat door de slechte kwaliteitscontrole het kán voorkomen dat er één of meerdere slechte cellen in een zippy lipo kunnen zitten. Hierdoor kán de interne weerstand in de accu te groot worden en de regelaar uitfikken(vooral als je op de voltage limiet van de regalaar rijdt). In veel gevallen gaat het gewoon goed. Ik heb laatste een relatief oude 25c 5s zippy aan de lader gehangen en de interne weerstand gemeten: alle cellen zaten tussen de 5 en 8 Milli ohm. Leek mij nog een prima accu.

    Als je met zippy's of andere goedkope lipo's gaat rijden is het dus aan te bevelen een lader te kopen welke de interne weerstand van de cellen kan meten en/of onder de max voltage van de regelaar te blijven: bij een MMM op 4s ipv 6s.
     
  12. lee99

    lee99

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    17
    Locatie:
    roosendaal
    er wordt alleen gesproken over 4s en 6s, er zijn ook 5s accus. is er een reden dat hier niet over gepraat wordt?
     
  13. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    5s lijkt mij prima voor je buggy, 40.000rpm.
     
  14. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Euhmmm omdat het een oneven getal is ;)

    Nee zonder gekheid 5S tja waarom geen 5S ik bereken wagens op hun gearing / topspeed 9 van de 10 wagens komen op 4S met normale vertanding op 4S gebruik uit.
     
  15. kwak

    kwak

    Lid geworden:
    14 aug 2009
    Berichten:
    36
    @pinky

    je bedoeld eigenlijk , als je op cirque rijd, altijd volgas en al vol in de remmen dat je dan met 4s lipo 5000mah maar 15 min kan rijden, maar als dit is om gewoon wat rond te vliegen op een parking of in een bosje zoals ik ,dan rij je toch langer mee
     
  16. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    WHAAAAHAAHAAAHAAHAAAAAAA, die is goed!!! je hebt een auto van meer dan 3 kilo en jij komt hier doodleuk beweren dat 2 cellen extra (280 gram, dus geen 10%), je verbruik zooooo de hoogte in jagen dat je niets meer van dat verschil van 50% meer batterij capaciteit gaat merken!

    zalig gewoon... ik hoop dat je dit echt niet serieus meende, want dat is als zeggen: mijn auto verbruikt in plaats van 5l/100km ineens 7,5l/100km als je iemand anders meeneemt!!!

    heerlijk... er is nog plaats voor humor op het forum... gotta love it! ;)
     
  17. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Laatst bewerkt: 21 jan 2010
  18. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Nouja.. mijn langste rijtijd met m'n ERBE is toch echt wel 45 minuten.
    mja, het circuit in almelo heeft superveel bochten, je kunt dus vrijwel niet veel gas geven zonder van de baan af te vliegen. (1 lang recht stuk, en 2 kortere rechte stukken is alles.)

    Hoewel, bij de Demo dagen heb ik ook aardig lopen gassen met de Revo, en toch echt wel een half uur rijtijd gehaald. (mischien rijdt ik wel te rustig? nouja, iig blijft de ERBE heel, en op 't circuit kan ik de nitro truggies bijhouden. dus ik vind het wel best)
     
  19. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    4S 5000 mah (498 gram) verbruik 280mah per minuut
    6S 5000 mah (815 gram) verbruik 330mah per minuut
    En ja gemeten met data logger natuurlijk heb je zowiezo meer rijtijd
    4S 5000 mah = 70 watt
    6s 5000 mah = 125 watt

    Je ziet 65 meer watt maar wordt eigenlijk grotendeels opgeheven voor het hogere verbruik. Om met een 6S op hetzelfde gewicht van een 4S te komen val je terug naar een 6S 3300mah pack (545 gram) en kom je ineens op 82 watt weg voordeel langere rijtijd enigste dat je overhoudt is een snellere wagen met dezelfde rijtijd waarbij een 2200kv motor teveel is. Leuk voor bashen op een parkeerplaats maar racen op een baan zal het niet lang overleven!

    Note: Gewichten opgezocht en als voorbeeld Hyperion G3 VX Lipo's
     
  20. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    tenzij je voor dezelfde eindsnelheid vertand en op 6s dus een kleiner motortandwiel neemt.
     

Deel Deze Pagina