Runtime Mamba monster

Discussie in 'Electro auto's' gestart door lee99, 20 jan 2010.

  1. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    oh? dan heb ik toch iets verkeerd gedaan afgelopen jaar met m'n ERBE. :/ (en 2 vrienden van me ook. )

    het ligt er helemaal aan hoe je rijdt. het extra gewicht word opgeheven doordat de wagen sneller is, zeg je net zelf. gewoon iets minder gas geven om op de baan te blijven, en op de lange stukken kun je verder doortrekken. hoe is dat slecht voor op een circuit?

    (ja tuurlijk, als je iemand laat rijden die zich neit kan beheersten heb je zo de aandrijvtrijn er onderweg liggen. heb 1x iemand laten rijden met m'n revo en binnen 2 rondes had hij de slipperclutch gloeiend heet. (de nitro stijl aan het toepassen, vol gas.. niets, vol gas.. niets en zo maar door. )
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2010
  2. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ok bij deze dan laten we stellen een wagen laten we 60 km/u rijden in dit geval een 1:8 buggy voorzien van een 2200KV motor:
    De wagen heeft een spur van 46T Diff 43T Diff Pinion 10T
    Op 4S moet er een motor pinion op van 17T
    Op 6S moet er een motor pinion op van 11T

    Op 4S draait de motor 32560 RPM
    Op 6S draait de motor 48840 RPM

    Je kan natuurlijk gaat spelen met de Spur om de ratio enigzins normaal te houden.
    Welke van de 2 denk je dat langer zal blijven leven ? Vergeet niet Electromotoren en zeker in 1:8 offroad zijn niet heilig. Veel voorkomend probleem is het loskomen van de magneten (locktite die loskomt) en erger demagnetiseren van de magneten door hitte (90+ graden).
     
  3. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    ik vind bijna 50.000rpm ook erg hoog, en het zou niet mijn keuze zijn. bedenk wel dat er heel veel mensen zijn die de 2200kv motor op 6s rijden (e-revo bl, e-maxx bl, savage flux, vorza flux e.d.) en geen problemen met de motor hebben.
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    zelfde vertanding aanhouden voor 4s en 6s.

    een pinion van 11T is veels te klein voor een buggy met zo'n motor. 11T zou je zo'n beetje nodig hebben voor een Novak 4.5T (5000kv ) op 4s

    Ik rijdt al een jaar rond met m'n ERBE met de vertanding voor 4s Lipo (18/54), met 6s Lipo accu's er in. het zit hem allemaal in de wijsvinger hoe lang je de auto heel wilt houden.
    als ik de auto binnen een dag kapot wil hebben, lukt me dat echt wel, maar ik heb de auto nu, op de plastic assen na, niet kapot gereden. ik denk dat dat toch ook wel iets waard is.
     
  5. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    5000KV op een 1:8 buggy let wel ik praat nog steeds over 1:8 .... 5000Kv heeft natuurlijk Njet koppel in dat geval. Enneuuhh 5000Kv met 4S of 6S Vroem kwa rpm .... :)

    Verneukeratieve: topic titel Mamba Monster terwijl er grotendeels over de Mamba Monster MAX gesproken wordt ....
     
  6. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    hoe je het ook draait of keert, ik geloof nooit dat 300 gram (10%) verschil in batterij een verschil van 65 Watt in verbruik veroorzaakt. dit KAN gewoon niet...
     
  7. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    het gaat alleen maar om de vergelijking tussen 4s en 6s met deze motor, het is geen advies om op 11t te rijden
     
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    TowerHobbies.com | Novak HV Pro Brushless System 4.5T w/5mm Rotor

    Gebruik dit setje in m'n E-Slayer conversie. is bij uitstek een setje voor in een buggy. de vertanding luisterd alleen erg nauw bij de Novak setjes. te ligt, en de rotor kan je aan diggelen vliegen, te zwaar en de regelaar kan in rook opgaan.
    Maar zet de vertanding goed, en het setje gaat als de brandweer op 4s Lipo. (dit setje ga ik in m'n Slash 4x4 hangen als ik die binnen heb.)
    ps: dit setje is speciaal gemaakt voor 1:8 conversies. ;) kan uiteraard niet hoger als 4s Lipo aan.

    de MMM(v3) is toch de Mamba Monster Max?
     
  9. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Tja shop en 4S en een 6S met die gewichts verschillen en hang er een datalogger bij en ervaar wat ik ook gemeten heb.

    Vergeet niet dat gewicht vs power geen lineare schaal is maar een logaritmische. Zou leuk worden een auto met 100Pk rijdt 100Km/u en een auto met 200Pk rijdt dan 200Km/u.

    Waarvoor denk je dat er voor veel wagens zoveel optionparts te vinden is om de wagen maar zo licht mogelijk te maken (ja ok de economie wil ook wat) maar het is zeker merkbaar. Bij brandstof offroad is het helemaal een hype er wordt bijna alles lichter gemaakt om die 30 seconden extra rijtijd eruit te peuteren.
     
  10. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    tuurlijk maakt gewicht verschil uit. het gaat hier meer om de uitspraak dat het extra gewicht van een 6s accu (tov een 4s) het voordeel welke deze een vermogen leverd weer teniet doet.
    als je op 6s rijdt, en je zou even hard gaan rijden als met een 4s, zul je een langere rijtijd hebben. ook al kost het optrekken met de zwaardere accu iets meer energie, je hebt meer energie in de accu zitten als wat het optrekken meer kost.
    ga je met een 6s lipo harder rijden, omdat je meer power hebt, zul je op vrijwel dezelfde rijtijd uitkomen, omdat je met harder rijden meer vermogen gebruikt. (en dan boeien de exacte nummers nog niet eens)

    volgens mij bedoellen jullie allerbij hetzelfde hoor.


    ps: het gaat hier niet om 'maar' 30 seconden rijtijd, maar om +50% van de totale accu capaciteit meer meenemen. :)
     
  11. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ohhhhh capaciteit meenemen:
    [​IMG]
    (Battery packje van de Killacycle :))
     
  12. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    hooooooola, weer heel kort door de bocht, he pinky...
    je spreekt eerst over gewicht vs power en dan vergelijk je dat met power vs snelheid. inderdaad, als je 100pk nodig hebt voor 100km/u heb je 400pk nodig voor 200km/u (het is ongeveer kwadratisch).
    maar hier praat je over GEWICHT

    "An extra 100 pounds in your vehicle could reduce your MPG by up to 2 percent"
    100 pounds = 45kg, stel dat de auto dus 1800kg weegt (HEEL zwaar), dan is 100 pounds 2,5%... voor max 2% minder verbruik. Weet ook dat gewicht LINEAIR werkt op verbruik!.
    dus... achja, hier geraken we waarschijnlijk nooit uit, he ;)
     
  13. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    maar, alleen maar omdat je een hogere spanning hebt, betekend dat toch neit dat je altijd sneller moet gaan rijden, toch?
     
  14. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hahahahaha eindeloze discussie neemt niet weg lekker aangezien ik toch niks anders te doen heb als paar websites in elkaar vrotten ;)

    He enneuuhh tja je hebt een auto die 100 kan en je gaat hem maar 60 laten rijden ... Yeah right ;).
     
  15. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    als me anders de wielophanging om de oren vliegt, ja.
    Op een circuit gaat het er toch om om zo snel mogelijk rond te komen (op de baan!) en neit zo hard mogelijk er vanaf vliegen?
     
  16. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Op circquit is snelheid zeker niet alles de praktijk leert momenteel dat voor 1:8 Offroad gearen op 65 Km/u de perfecte snelheid is je bent sneller als Nitro zeker door de koppel die je hebt en levert goede (lage) rondetijden op.

    Mooi voorbeeld overigens: Adam Drake op Nitromania: 4S met een 1700 kv motor en toch een van de snelste. Beheersen en stabiel je rondes rijden bereik je meer mee als die ene ronde waarin je 25 sec klokt en de rest 30-40 rijdt.
     
  17. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    mijn punt precies.. het is niet zozeer wat je rijdt, maar hoe beheerst je ermee omgaat.
     

Deel Deze Pagina