Graskrabber V2.2 mod-verslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door HieLieW, 4 feb 2010.

  1. HieLieW

    HieLieW

    Lid geworden:
    22 sep 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Katwijk ZH
    [​IMG]
    In dit topic wil ik een beetje bijhouden wat er allemaal aangepst word aan m'n graskrabber.
    -Graswatte?-
    Ja Graskrabber... Dit is mijn eerste echte rc vliegtuig(X-twin dus niet meegeteld). Is eigen ontwerp hoogdekker met 1.3m spanwijdte, kfm4 airfoil. Brushless en lipo uit China vanzelf sprekend...
    meer info over het zo is gekomen:p
    Uiteraard zijn er crashes geweest met schade, bijvoorbeeld landinggestel foetsie. Maar ook de staart is eens in 2en gebroken maar dat was makkelijk te fixen.
    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik ben inmiddels al een stuk verder met het leren vliegen :smile:. Intussen volgende vliegtuigen gehad: Extra 300s van rcpowers, 2x f-22 raptor easybuild en eigen ontwerp slowflyer poging(geen foto's, maar heeft weinig succes gehad in de lucht).

    To do list Graskrabber:

    - elektra inbouwen
    - rolroeren uitbreiden in de breedte
    - betere accu-mount
    - nieuw landingsgestel

    - vergroten hoogteroer/richting roer
    - piggy back(/belly) o.i.d. ??



    De rolroeren:
    [​IMG]
    Oude rolroeren weg gesneden omgedraaid en vastgelijmd.
    [​IMG]

    Hieronder zijn de nieuwe ailerons gemonteerd. en wat zien we daar? 2 motor :squarewink:. Ik wacht nu nog op de propellers 8x6 en 8x6 duw(op de foto 2 andere 8inch props). Zo heb ik geen last meer van torque:cool:. En veel meer trek kracht, wat geen kwaad kan als ik een zweefvliegtuig mee de lucht in wil nemen.
    [​IMG]

    Romp gespoten:
    [​IMG]

    Motor-as ingekort met dremel:
    [​IMG]
    boven: ongedremelt, onder gedremelt:p
    Mocht een flink stuk as vanaf.

    Landingsgestel uit 1.5mm verenstaal (is wat aan de slappe kant):
    [​IMG]

    Verstevigd tegen achterover klappen met saté prikkers+canopy:
    [​IMG]


    Vliegen:

    Alle foto's zijn in dit album te bewonderen


    To be continued
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Beginners luck

    Beginners luck

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Enschede
    Hoi Leuk om te zien dat een eigen ontwerp inderdaad gewoon kan vliegen. Is toch ook veel leuker om mee te vliegen:D. Veel plezier met je Graskrabber en ik hoop voor je dat het gras krabben niet nodig zal zijn.
     
  3. HieLieW

    HieLieW

    Lid geworden:
    22 sep 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Katwijk ZH
    vandaag weer gevlogen om het een en ander te testen. Want bij lage snel heid dook de neus naar beneden zonder dat ik dat voldoende kon corrigeren. Dus of ik moest harder landen, of dit verbeteren. Ik heb het geprobeerd te verbeteren door het hoogte roer te vergroten, en het zwaarte punt naar achteren te verplaatsen. Doormiddel van een kleinere accu(3s 800mAh) want de andere accu(3s 1800mAh) kan niet verder naar achteren door het achterschot van de romp.
    Helaas was dit niet voldoende. Want vandaag bij de poging tot landen was het het zelfde geval. Al kon ik wel een stuk langzamer vliegen.
    Ik heb nu nog steeds last van gebrek aan controle op de richtingsroer en rolroeren. Ook heeft ie de neiging om te zwabberen.

    Short term to do list:
    - 2 motoren testen monteren etc.
    - v-stelling verwijderen uit vleugels -minder last van gekke neigingen?-
    - richtingsroer vergroten (zowel bewegend deel als niet bewegend)
    - landingsgestel fixen -schade herstellen van crashlanding-
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2010
  4. firefox309

    firefox309 Guest

    ailerons moete naar de tippen van de vleugel! in het midden helpen deze niet!

    en snijd de vleugel eens door en geef hem een 4° V stelling
    net als je op de tipjes deed.

    en zit er een ligger in de vleugel? die houd de vleugel mooi strak en zorgt dat deze niet gaat hangen of plooien.

    het zal dan wel beter vliegen
     
  5. firefox309

    firefox309 Guest

    het zwaartepunt moet om te beginnen op 1/3 van de voorkant van de vleugel liggen

    vb de vleugel is aan de romp 21cm breed, dan deel je dit door 3 en kom je dus op 7cm uit.
    deze afstand tel je van de voorzijde van de vleugel.

    een motorkistje moet naar beneden willen gaan als de gas dicht is.
    het is tenslotte geen zwever.
     
  6. firefox309

    firefox309 Guest

    kijk, ailerons heb je alleen nodig als de vleugel heel weinig Vstelling heeft. om voldoende in de bocht te kunnen rollen.

    dus wat je moet doen...

    1 ofwel genoeg Vstelling bijgeven in het midden van de vleugel.
    2 ofwel je ailerons naar de tippen halen.
    3 het zwaartepunt gewoon op 1/3 leggen

    wanneer hij dan nog niet goed luistert, moet je de rudder meemixen met je ailerons. zo draait hij nog beter.

    en eventueel je hoogteroer vergroten.

    wanneer je iets vergroot moet je minder uitslag geven om reactie te bekomen.
    als het dus kleiner is, moet je meer geven, wat als gevolg is dat je dan eigenlijk een rem maakt met je aileron.
    niet goed dus.

    ik ga volgende week een zwevertje maken uit depron. ik zal een bouwdraadje doen, zodat je ziet wat ik bedoel.
     
  7. HieLieW

    HieLieW

    Lid geworden:
    22 sep 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Katwijk ZH
    Bedankt voor je reacties, Firefox309. :)


    Eerlijk gezegd raak alle v-stelling kwijt, ik kan inmiddels zonder dat vliegen. Ik denk
    dat dit 1 van de oorzaken is van het vreemde/vage vlieggedrag.

    Eventueel kortwiek ik de opstaande vleugeltjes er helemaal af (spanwijdte word dus 2×20cm kleiner, dus van 130cm naar 90cm). En ik kijk dan hoe dat vliegt.

    Ik verwacht een hogere minimum snelheid, niet meer automatisch vliegtuig neutraal stellen na bocht, minder vaag vlieggedrag (bij wind)en meer reactie op richtingroer en rolroeren.

    En als ik 2 motoren monteer aan de vleugels zullen de rolroeren meer autoriteit hebben, evt. zou ik de motoren kunnen mixen met het richtingsroer.

    Ik geloof dat de KFm3 een relatief zachte stall heeft, dus zou het niet zo erg zijn om het vliegtuig je een beetje staartlastig te maken. En met (evt. flexibele) fronterons zou ik de minimum stall/vliegsnelheid kunnen verlagen? Iemand feedback hier op?

    Suggesties zijn altijd welkom.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2010
  8. Crouze

    Crouze

    Lid geworden:
    26 jan 2010
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Best
    Even een tip...


    Behalve dat rolroeren zo ver mogelijk naar de vleugeluiteinden moeten zitten om ze zo meer "authoriteit" te geven (moment t.o.v. het rompmidden), voorkom je zo ook dat de opgewekte turbulentie achter de rolroeren van invloed zijn op het hoogte-en richtingsroer. Dat kan verklaren waarom bij jouw ontwerp bij lage snelheid het hoogte-en richtingsroer onvoldoende werken: ze verliezen gewoon hun werking doordat ze zich in turbulente lucht bevinden.


    Groeten,
    Marco
     
  9. firefox309

    firefox309 Guest

    klopt inderdaad.

    ik zou de vleugel laten zoals ze is... de rolroeren naar de tippen van de vleugel brengen. en normaal word het dan een heeel ander toestel.

    als dat niet helpt... dan weet ik het niet :)

    volgens mij licht het echt aan je rolroeren, dat hij niet vliegt.

    heb je het zwaartepunt op 1/3 van vooraan de vleugel liggen?

    je vleugel moet ook 1.5 ° omhoog staan vanvoor... een positieve instelhoek dus, als ik me niet vergis :)
    dat is ook wel belangrijk aan een toestel.
    waarschijnlijk heb je niet gedacht aan de instelhoek van vleugel en stabilo!

    ook hier is genoeg info over te vinden op het MBF of internet. toch allemaal even checken hoor
     
  10. HieLieW

    HieLieW

    Lid geworden:
    22 sep 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Katwijk ZH
    Ik kan de rolroeren niet verder naar buiten doen dan de opstaande rand, vanwege de v-stellings hoek.
    Ik had idd de cg te ver naar voren, zat op 4.5cm van de voorlijst, i.p.v. ±6.5cm (19cm/3=6.333cm). Dus dat moet ik aanpassen.
    De hoek van de vleugel t.o.v. stabilo staat goed, namelijk ±2-3graden omhoog. De motor ±2-3graden naar benden en naar rechts.
    Maar ik heb m'n nieuwe props binnen Graupner 8inch×6inch links- en rechtsomdraaiend. Ik ben benieuwd onder welke hoek t.o.v. romp/stabilo ik ze naar beneden moet richten? Ze hoeven in ieder geval niet links/rechts tegen torque :). Ik ben van plan om de motoren 'op' de voorlijst van de vleugel, 13 cm vanaf de romp, te monteren.

    Ik moet nog even kijken hoe ik het 'turbulente' probleem ga oplossen.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2010
  11. firefox309

    firefox309 Guest

    als hij niet krom trekt als je vol gas geeft, dan staat de motor goed...
    als je de rolroeren niet kan verplaatsen, zal het zo moeten blijven.
    maar probeer alleen al maar eens met het CG verschoven. zal een wereld van verschil zijn die 2cm!

    als je boven bent, moet je het toestel laten duiken onder 45° met gas toe, of halfgas.
    dan alle knuppels ff loslaten en dan zou het toestel rustig uit de duik moeten herstellen
    dan is het zwaartepunt redelijk goed.
    uiteraard kan je nog naar achter (per 2mm!) om betere vliegeigenschappen te krijgen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2010
  12. HieLieW

    HieLieW

    Lid geworden:
    22 sep 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Katwijk ZH
    Na een hele tijd stil liggen van het project, ben ik weer verder gegaan. Ik had namelijk sommige spullen nodig voor andere vliegtuigen. Heb maar 1 korte test vlucht gemaakt. Heb besloten aan de hand van deze ervaring en verse enthousiasme het volgende op een rijtje gezet:

    - V-stelling terug zetten, met grotere hoek. (vanwege succes met een ander test toestelletje met VEEL V-stelling)
    - Staart verlengen(stabiliteit en zwaartepunt naar achter).
    - Landingsgestel versterken, 2mm verenstaal deze keer.
    - Wederom vergroten rolroeren.

    - Motor en andere elektronica verzamelen en inbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2010
  13. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    MAAR de aanhouder wint eh ;)
    Ik heb het ook zo allemaal geleerd :)
    Veel forums afschuimen, das de boodschap denk ik :p
    Ik ben begonne met een slowstick, dan devineII (eerste vlucht ging ook totaal mis :p 10m hoog boom in :p )
    Uit je foute leer je ;)

    Grtz
    Steven
     
  14. HieLieW

    HieLieW

    Lid geworden:
    22 sep 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Katwijk ZH
    Ik heb m'n spulletjes weer dus ik gaat weer verder, maar i.v.m. een crash moet ik de condensator van een regelaar vervangen, zit een deuk in. Ben bang dat ie niet meer goed werkt en/of uit mekaar klapt.

    To do:
    - Servo's monteren
    - Esc oplappen
    - Moertjes en boutjes halen voor motor bevestiging
    - Motor monteren
    - Esc's plaatsen en aansluiten
    - CG en dat soort dingetjes
     

Deel Deze Pagina