LiPo i.p.v. NiMh

Discussie in 'Electro auto's' gestart door robert71, 3 mrt 2010.

  1. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    @harrydg; so mister wise guy, leg jij mij dan maar eens uit hoe je de LVC instelt in de slash 4*4. Ik ben ook niet te beroeord om iets van een ander te leren.
    Over mijn "criminele" gedrag, ik deel mijn ervaringen, en leg uit hoe ik hiertoe gekomen ben. Ik zie daar geen veiligheids risico's in, tenzij je het een risico vind om anders dan andere te zijn. Uiteindelijk komt het er op neer dat je je verstand blijft gebruiken. Daar helpt geen piepertje bij die je waarschuwt als je accu leeg dreigt te raken.
    Over die benzine meter, ik heb vroeger inderdaad lange tijd zonder benzine meter rondgereden. Dagteller in de gaten houden, en weten wat je tankinhoud is en dat afzetten tegen hoeveel die je erin tankt. Geeft net zoveel info als een brandstof meter.
     
  2. dafke

    dafke

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Waarschoot/oost-vlaanderen
    nogmaals.
    jij hebt al ervaring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ik vraag mij af of hij achteraf bij u mag komen als hij zijn lipo opblaast?
     
  3. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    ik heb zelf geen slash, dus ik kan daar niet over oordelen. Zie jij geen veiligheidsrisico's van te lage spanningen van lipo's? misschien ga je em vervolgens een lader aansmeren voor NiCd, want die laadt ook lipo's... je kan ook zelf tellen hoe lang je mag laden met dat soort dingen.

    ps. lvc staat voor low voltage cutoff, niet beepertje...
    lees eerst iets over de werking en de gevaren van lipo, dan weet je wel waarom je jouw gedrag niet mag stimuleren... (plus: jij hebt ervaring!!!) ik doe ook gekke dingen, die absoluut gevaarlijk zijn, maar ik weet wel waar ik mee bezig ben... ik kan dat inschatten, maar ik ga mijn "ervaring" nooit als "best practice/advice" geven aan beginners!
    maar dat doe je toch ook niet? waarom niet? je batterij kan exploderen (en niet een beetje). met andere woorden er zijn geneog redenen om NIET te doen wat jij doet. de enige reden om GEEN LVC te gebruiken is als je risico's wilt nemen. Het risico is namelijk exploderende batterijen, brand, ontploffingen... maarja, dat noem jij dus "anders dan andere" zijn...
    ik noem dat inderdaad crimineel om zoiets aan beginners aan te raden...
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2010
  4. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Ik zou er gewoon niet zo dramatisch over doen. Een heleboel van de als maar rondcirculerende adviesen is gebaseerd op ervaringen uit het verleden, en vooral uit de experimenteer fase. Tsja, dan gaat er wel eens wat mis.
    Weet je nog dat bij de komst van de GSM iedereen huiverig was dat je niet te lang mag bellen vanwege straling. Ondertussen zijn er zoveel ervaringen opgedaan dat niemand zich daar nog druk om maakt. De ontwikkelingen staan niet stil, pas de adviesen daar dan een beetje bij aan. Blijf niet papegaaien wat je ergens gelezen hebt, maar luister ook naar ervaringen van anderen.
    Mijn maat heeft een keertje zijn lipo's aan de regelaar laten hangen. Blijken ze ook te ontladen. (ja, ook als de regelaar uit staat!). resultaat 3.0 V in de cellen, en niet meer in de lipos modus op te laden. Uiteindelijk wel gelukt op te laden. (hoe zeg ik hier maar niet, er lusiteren beginenrs mee :) ). Ik geef toe, de accu is daarna niet meer zo goed geworden als hij ooit was, maar nog zeer goed bruikbaar (zeker voor een beginner)
    De grootste risico's zitten in het laden, niet in het gebruiken.
     
  5. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    op NiMh (of NiCd) tot de spanning weer hoog genoeg is om op te laden in Lipo stand? :p (zelf al vaak genoeg toegepast, ook bij Li-Ion accu's etc.)

    anyways, op 2s Lipo kun je perfect rijden zonder LVC. de auto zal namelijk ineens niet meer snel vooruit gaan als de accu leeg is. (dan dipt de spanning onder belasting erg naar beneden, maar de rust spanning van de Lipo is nog steeds boven de 3v per cel. gewoon goed dus.)
    dus iemand emt een beetje verstand zal als de auto ineens veel langzamer is geworden dan ook stoppen met rijden.

    echter m'n Novak HV setjes hebben geen LVC. (rijdt daarmee op 4s Lipo) en dat werkt ook perfect zonder problemen. (gewoon als de auto ineens slomer is stoppen.)
    Maar ik zal het niet aanbevelen, puur omdat je er gezeik van krijgt als iemand door blijft rijden terwijl de auto slomer word. en dan achteraf lopen te zeuren als er iets daardoor is gesneuveld.
    als een Lipo inkakt is die leeg, easy as that. :)
     
  6. dafke

    dafke

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Waarschoot/oost-vlaanderen
    wa voor nut heeft dit forum dan nog????????als iedereen tegenstrijdige dingen gaat vertellen .en steeds weer in die onnozele discussie terechtkomt.altijd een paar die het tegendeel beweren.en hun gelijk willen halen.precies de kleuterklas.ik zeg niet dat het niet kan ook zonder controller te rijden.ik zeg enkel als een onervaren mens lipos gaat rijden.zit de kans er groot in dat hij in het begin wel 1tje omzeep helpt/mss wel 2
    en daarom is een controllerke handig.en het is niet eens een wegsmeten kost.achteraf komt dit nog wel van pas!!!

    en ik laat het hierbij.wie is nu de volgende om het tegendeel te promoten??
     
  7. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Wijs mij maar aan waar ik hiervan het tegendeel heb beweert? (een lvc is geen weggegooid geld, al is hij niet per definitie nodig.)

    sorry hoor, maar ik zeg dat ik met de regelaars die een LVC hebben deze gewoon aan heb staan. maar bij de regelaars die er geen hebben het ook niet echt een probleem is, mits je maar gewoon oplet/oppast en stopt als de auto trager begint te worden.
    Het nut van een forum is ook ervaringen van andere mensen kunnen lezen, en zo van allerlij kanten info te krijgen.

    Anyways, ik heb hier nog niemand horen zeggen dat een lvc geldverspilling is, alleen maar dat ze niet per se nodig zijn. ipv iemand alleen maar te vertellen dat hij/zij een lvc (hetzij in een regelaar of een losse) te kopen omdat deze zeker weten nodig is. vind ik dat je er ook bij mag zeggen dat je ook zonder kunt, maar dat je dan een risico loopt voor de accu als je toch te lang door zou rijden.

    Besides, ik hoeft niet gelijk te krijgen, ik heb alleenmaar gepost wat ik zelf doe, dus gelijk heb ik toch al. :)
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Als je goede zintuigen hebt, geluid, gevoel, en inzicht kan je prima vanaf 2s zonder lvc.

    Waneer weet je of je goede zintuigen hebt ?, contrleren met de lvc.
    Better safe then sorrow..

    En over de lvc van de velineon esc, is het een en ander over geschreven...
    De een werkt wel goed de ander niet... Retouneren is het devies.
     
  9. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Retourneren is een optie, maar dat betkent en paar weken niet rijden, en de kosten van verzenden. Ik heb het maar als een gegeven geaccepteerd
     
  10. erevobe

    erevobe Guest

    zou idd wel heel stom zijn om zo je lipo's aan de wip te rijden voor die paar euro's dat zo'n lipo verklikker maar kost,

    en erop letten als hij vertraagd is dikke zever, als je op een kleine plaats of in een bosje rijd kan je al veel te laat zijn,

    want lipo's houden hen stroom lang op, bij het vertragen ,
    mag je nog hooguit 10 sec doortrekken, of je hebt ballen,

    mannen met zogezegde ervaring moet ik ook mee lachen, ik kan niet geloven als je tot op de limit van je lipo wil rijden dat je altijd op tijd bent, vergelijk het met goede sex!!;)

    als er geen lipo cut off in de wagen zit gewoon zo'n pieper kopen van een paar euro's en je ben redelijk safe,

    liever een 2 de lipo bijkopen en een pieper om wat langer te kunnen rijden, dan 1 lipo kopen tot op de limit rijden met kans dat die aan de wip is, dan mag je volgende week om een nieuwe
     
  11. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ahum ......
    [​IMG]

    Lang leve de el-cheapo lipo's (turnigy) Overigens geen aktie van mij maar kwam deze nog tegen in de oude doos was een amerikaan met een vrij nieuwe lipo net geladen en nergens was aanleiding toe waarom de lipo zou kunnen uitfikken.
     
  12. murky123

    murky123

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    alphen aan den rijn , zuidholland
    kan ook gebeuren met dure lipo's
    net zo goed.
    maar ik vind wel dat je jezelf moet aanleren om ten alle tijden met een verlikkker of cut-off moet rijden, laden in een lipozak. en thuis veilig opbergen ( brandkluisje ofzo )
     
  13. robert71

    robert71

    Lid geworden:
    6 jun 2009
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Almelo
    Nou jongens reacties genoeg dacht ik zo, ik denk dat ik toch maar even verder rijdt met mijn oude accupacks tot ik het zeker weer wat ik wil, of dat ik een andere ontvanger en esc nodig heb zodat ik er dan één met lipo-cuttof kan nemen.Kan nu met mijn accupacks zo'n 10 a 15 min rijden packs zijn 1600Mha.Zou dat met lipo veel langer worden?
     
  14. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    beginner :D:D

    Maar, al die beveiligingen aanbrengen kunnen geen kwaad. Ik zal het ook niemand afraden. 'T is geen slecht advies.
     
  15. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Als jij een 1600mAh Lipo neemt met dus de zelfde capaciteit als je NiMh zal er niet veel verschil zitten in rijtijd. Je zal wel merken dat je langer wat meer power hebt door dat de spanning minder inzakt.
     
  16. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Levert misschien nog een gewicht voordeel op?
     

Deel Deze Pagina