Bal differentieel

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Madcap, 4 mrt 2010.

  1. Madcap

    Madcap

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    88
    Ik heb vanmiddag met m'n hummertje gereden tot dat hij alleen nog maar voorwiel aandrijving heeft.
    Volgen mij ligt het aan het differentieel.
    Het is een baldifferentieel en als ik hem strak aandraai rijdt ie weer en na 1minuut is het weer het zelfde gezeur.

    De vraag:
    Hoe strak moet ik het differentieel aandraaen zonder dat de boel stuk gaat?

    Groet,
    Remco
     
  2. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Je moet eerst zorgen dat het diff niet meer los komt.
     
  3. Madcap

    Madcap

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    88
    Bedoel je de speling?
    Als er geen speling meer inzit gaat ie ook weer los:(
     
  4. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Daarom ben ik allergisch voor ball diffs. De reden dat ik mijn F103 verkocht heb. Aandraaien, 1 rondje rijden en los.

    Misschien een vers lockmoertje gebruiken (zat er bij mij tenminste op).
     
  5. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Gaat dit om een Tamiya Hummer?

    Als dat zo is zou ik een "normale" Manta Ray diffset bestellen. Minder kritisch dan het ball diff van Tamiya. Althans, dat is mijn ervaring;)
     
  6. Jean-Baptist

    Jean-Baptist Guest

    Is blauwe locktite (semi permanent) misschien een optie??
    Schroefje eruit, locktite erin, aandraaien, laten drogen, rijden maar??

    Blauw lijmt het vast, maar is nog redelijk makkelijk weer los te draaien.

    Groeten, Jean-Baptist.
     
  7. Madcap

    Madcap

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    88
    Ik heb het chassis gekocht voor 20,- en er zaten verder geen schroefjes bij. Ik zal het wel eens proberen met locktite.
    Ik laat wel ff weten wanneer het gelukt is
     
  8. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Hij bedoelt de schroef die je aandraait om het diff strakker te zetten. Deze moet je er uithalen en wat threadlock op doen.

    Als je dat gedaan hebt moet je het diff zo strak zetten zodat het diff niet slipt maar nog wel soepel draait. Het slippen van het diff kan je testen door 2 schroevendraaiers, 2 inbus sleutels of een ball diff test tool te pakken en deze in zoals op het plaatje hier onder te testen:

    [​IMG]
     
  9. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    wat je ook kan doen, is je diff omdraaien... try it... dan gaat ie normaal gezien niet meer loskomen!!!
     
  10. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Als dat mogelijk is natuurlijk.

    De meeste ball diff's zijn links en rechts niet gelijk aan elkaar en dan past het diff niet meer in het chassis. Bij mijn Top Force pasten de diff's maar op 1 manier. Dat zijn volgens mij de zelfde diff's als van deze Hummer.
     
  11. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    Bij mijn losi's gaat dat wel, en daar maakt het een verschil. ik kon maar proberen, he. anders inderdaad, is locktite (evt de "rubber" versie) een oplossing
     
  12. Madcap

    Madcap

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    88
    Hallo,
    Bedankt voor alle reacties.
    Het diff komt gewoon weer los.
    Ik ga vandaag even een flesje lochtite kopen en dat er smeeren en als dat niet weer rij ik wel ff naar de winkel om een nieuw diff te kopen.
     
  13. mikky32

    mikky32 Guest

    Juiste diff vet gebruiken.
    Alles goed schoon maken en dan goed diff vet gebruiken.
    Scheeld een hele hoop.
    Het diff moet soepel lopen, dan komt ie ook niet los.
     
  14. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Blijft het feit dat dit diff setje behoorlijk kritisch is. Heb ervaringen met inslijten, vastlopen enzo...Misschien heb ik destijds iets fouts gedaan. Standaard diff beviel me uiteindelijk het beste.
     
  15. mikky32

    mikky32 Guest

    Een goed afgesteld kogel diff werkt super.
    Je moet hem wel regelmatig onderhouden.
    Nieuwe difplaten en en kogeltjes met het juiste vet zorcht er voor dat je diff in orde blijft.
     
  16. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Niet te veel vet gebruiken helpt ook om het diff soepel en goed te krijgen.
     

Deel Deze Pagina