Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Een speed 400 is vrij zwaar in verhouding tot zijn vermogen.
Ik geloof 80 gram voor een speed 400, terwijl je hetzelfde vermogen (circa 50 watt opgenomen, 25 watt aan de prop?) ook uit een 20 grams outrunner haalt.
Een speed 400 met vertraging doet het wat beter met een grotere prop en is beter geschikt voor een tiger moth.

Met een speed 400 en de noodzakelijke zware accu moet je denken aan een vlieggewicht van 400 tot 500 gram.
Wil je dan een redelijke vleugel belasting houden dan krijg je dus rond 100 cm spanwijdte.
Ik heb een ARF tigermoth van 100 cm span die ontworpen was voor een speed 400
gws-tigermoth-400-a
Die weegt dus 510 gram vliegklaar en vliegt goed met een 36 grams outrunner op 1/3 gas.
dat betekend dat hij ook moet vliegen met een speed 400 op 3/4 gas.

maar als je gaat vliegen met een speed 400 en Nimh accu's hou er dan rekening mee dat je maar 5 minuten kan vliegen (net als vroeger)
Met een outrunner en Lipo's kun je wel 20 minuten vliegen.
(al heb je het als beginner na 10 minuten wel gezien!)

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo, ik heb laatst ook een tigermoth gemaakt alleen hij vliegt niet echt goed ik wilde hem 2 kanaals maken maar kan de tiger moth dan ooit goed gaan vliegen?
ik heb de moterhoek iets naar boven zodat de prop zich naar boven trekt is dit goed?
of kan ik dit beter op een andere manier oplossen. ik ben nog nieuw in het zelfmaken van rc vliegtuigen dus ik weet er nog niet echt veel van :cry:.
 
Hoi Jeroen,

twee kanaals ??? 3 kanaals zal je bedoelen ;)
Gas, richting en hoogte is al drie kanalen :)

Als je dat bedoeld, dan kan een Tiger Moth prima vliegen, sterker ... het is een 3 kanaals ontwerp :yes:

De motor moet NIET naar boven staan, maar juist een garad of 2-3 naar beneden en een graad of 2 naar rechts (van achter gezien).

Dat heet motordomping (down trust) en zijwaards-stelling (right-trust).

De motordomping is om te voorkomen dat het vliegtuig bij veel tot volgas blijft stijgen en de zijwaards-stelling is om het draaimoment van de propellor te verzwakken.

Succes !

Grtz,
Menno
 
neej, ik bedoel echt 2 kanaals:rolleyes: want dat is de enigste ontvanger die ik zo heb liggen. daarom heb ik eigenlijk ook de moterhoek naar boven staan.
maar ik kan nooit echt lang vliegen omdat ik nog moet wachten op mijn nieuw motertje 19grams ik heb nu op mijn 60cm moth een 65 grams motertje zitten is denk ik te zwaar en aangezien ik geen landingsgestel erop heb gaat het asje dan steeds krom:( maar toch alvast bedankt:p
 
Dat gaat nooit echt goed vliegen.

De oplossing van de kromme asjes is een propsaver met rubber ringetje.
Zit bij de meeste kleine outrunners.

En een 19 grams is nog steeds zo krachtig dat je volgas flink omhoog gaat en met de motor uit weer hard naar beneden.
Dat wordt dus lastig vliegen als je geen hoogteroer bediening hebt.

Geef iets meer geld uit aan een 4 kanaals ontvanger, ik gebruik in mijn Tiger moths Corona synthisised ontvangers van 15 euro en HTX500 servo's van 3 euro (in de grote tigermoth HTX900 voor dezelfde prijs) , dus het hoeft echt niet veel te kosten.
Dan kan je nu goed vliegen en kan die ontvanger later ook in een 4 kanaals vliegtuig.

Succes Willem
 
Hoi,

Er zijn meerdere modellen uitgebracht met alleen gas en richting dus het kan wel.
Alleen moet je inderdaad wat zaken wijzigen.

Robbe Airdancer was ook zo iets. En de Skyflex ook (deltavlieger)
images


Het is een beetje trial & Error maar het moet kunnen.

Zwaarte punt goed proberen te krijgen. Niet te ver naar voren zodat hij te hard valt zonder aandrijving.

Klein beetje standaard up laten geven. Graad of 3.
Weinig tot geen motordomp. Klein beetje zijwaards naar rechts. Graad of 3
En misschien instelhoek van de vleugel een graad of 2 verhogen.

Doel is uiteindelijk dat hij half gas op hoogte blijft en zonder gas langzaam daalt.
En natuurlijk volgas klimt.

Flinke dosis V-stelling in de vleugel (graad of 10 zeker) zou ook geen kwaad kunnen aangezien je niet meer een hoogteroer hebt om hem door de bocht heen te drukken. Dat zou dat beetje geïntegreerde 3 graden up moeten doen.

Zou zou je het wel met een auto zendertje moeten kunnen doen.
19 grams brushless heeft geen uitstekende as voorop dus die kan je ook niet zo snel kapot krijgen.

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Oke, bedankt voor de reacties ik ga op de zaken letten, en ik Wilde ook 4 kanaals gaan kopen maar k wil eerst oefenen op 2 kanaals. Gr. Jeroenie
 
ik heb een probleem met de prop die standaard bij de speed 400 zit als je de ez koopt. ongeveer de helft van de prop zit voor de kist dus kan niet egt goed naar achterblazen. moet ik er nu een wat grotere prop op zetten of brand de motor dan door?
 
Ik wou net zeggen een sp 400 direct drive wordt lastig op een schaal kistje aangezien de romp dan veel te breed is.

De oplossing zei je zelf al en dat is vertragen.
Zomaar een grotere prop op dezelfde motor en gelijk accu spanning duwen gaat niet goed.

6x3 ipv een gunter 5,5x4,3 zou nog kunnen maar is nog steeds klein.

je zou dan zoiets moeten hebben.
Graupner Online-Shop

nieuw is niet rendabel, kan je beter gelijk Brushless kopen met regelaar.
Maar wie weet heeft iemand er nog 1 liggen. Simprop had ook zulke vertragingen voor sp280 motor en misschien dan ook voor sp400.

Gr. Dennis
 
mijn tiger moth heeft na een halve winter aan het dak hangen toch vorige weeg zn maiden gehad. man wat vliegt dat lekker rustig zeg. heb in 3 dagen meer vluchten gemaakt dan ik meestal met een simpel deprom modelletje vol hou. deze gaat wel even blijven. enige min puntje is dat hij erg wind gevoelig is bij het minste zuchtje wind wil hij al weer recht om hoog. jammer genoeg is de accu stuk en kan ik dus weer niet vliegen.

groet tom
 
Ik zit al een dag te ploegen om die pdf bestandjes.
Het lijkt wel of de bouwtekeningetjes incompleet zijn, daarmee bedoel ik dat ik op de pagina maar de helft van de vleugel ziet?
Iemand een oplossing hiervoor?

Groetjes
 
Hoi,

Tom, dat is een mooi gewicht hoor :) Wat weegt het Lipootje wat je gebruikt ?

Bas, dit draadje is 204 pagina's lang, er zijn zeker 100 mensen die 'm gebouwd hebben ... wat denk jij, zou de tekening incompleet zijn ;) ?

Ik denk dat je zelf iets fout doet :yes:

Heb je de A4 versie gedownload ? dan staan alle delen inderdaad maar voor een klein gedeelte op een pagina :) Die moet je aan elkaar plakken ...

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Back
Top