@Bart Ik heb cellotape overwogen, maar ik denk dat je het op het matte oratex meer ziet dan op glanzende oracover, en ik ben bang dat het op oratex een stuk slechter houdt door de open structuur. Ik ben het met je eens dat je er voorlopig niet bij hoeft te kunnen. In de buitenste vleugeldelen zitten de servo's dan ook helemaal opgesloten in de vleugel, daar was slecht de mogelijkheid om luikjes te maken. @Willem 5 meter superslanke vleugel aan de hoogstart? Lijkt me geen goed idee..... De vorm van de romp is geen probleem, maar ik durf het echt niet met deze vleugels. Er zijn 2 startmethodes voor dit vliegtuig: van de helling afgooien (moet goed te doen zijn, vleugelbelasting is niet zo hoog) of slepen. Er zit een sleephaak in de neus. Hij zal misschien de neiging hebben wat hoog achter de sleepkist te gaan hangen doordat de sleephaak onder het zwaartepunt/vleugel zit, maar dat zal goed bij te sturen zijn.
Ik doelde eerlijk gezegt niet op de 5 meter versie maar de 3 meter die ik straks heb. Ik schat dat mijn vleugels sterkgenoeg zullen zijn.
Willem, je zal straks zelf moeten bepalen of je vleugels sterk genoeg zijn. Het zijn hele slanke vleugels, die moeten dan wel een goede ligger krijgen om de buigmomenten bij de wortel te kunnen hebben tijdens een hoogstart. Paar fotootjes van vanavond. Stickers zitten er nog niet op, de plotter was niet mee. Waarschijnlijk worden ze ergens deze week nog gemaakt. De kielvlakken liggen nu nog op de grond, die moeten van de grond komen als de schaats straks achter goed ondersteund wordt.
Goh, dat ziet er toch wel prachtig uit! Als je een sleepje nodig hebt, geef je maar een gil, het zou me een eer zijn deze mooie kist de lucht in te helpen. Groet, Gerben
Ziet er erg mooi uit Raymond, proficiat met het resultaat. Ik hoop voor jou dat de richtingroer(en) het lang gaan volhouden, ik zie dat ze op de grond staan. Het kleine broertje/zusje komt er aan, de rechtervleugel is klaar en de linker is halverwege. Succes met de Maiden, jammer dat je niet zelf kunt slepen én zweven
Eigenlijk is dat opmerkelijk, ervan uitgaande dat dat bij het grote voorbeeld dus ook zo was. Als het toestel op de grond staat, wordt het overeind gehouden door de torsiestijfheid van de romp en de bevestiging van het stabilo. Op de lange duur moet dat toch een oneigenlijke belasting zijn, die tot verzwakking leidt (of je moet een verhoginkje, autoband of zo, onder de staart leggen zodat het toestel op een tip kan rusten). Wat me ook opvalt is, dat de rechte onderkant van de verticale staartvlakken is uitgelijnd op de vliegrichting en niet op hoe het toestel op de grond staat. Meer precies steunt het toestel hierdoor op zijn richtingsroer, wat (zeker bij het 1:1 origineel) een flinke extra belasting van de scharnieren moet zijn geweest. Je zou zeggen, kap de onderkant af op zo'n manier dat het toestel op het niet-bewegende deel van de staart steunt... Een toestel dat duidelijk niet is ontworpen om op de grond te staan...
Bedankt! Het antwoord staat gewoon onder de betreffende foto's.... Verder dank voor alle complimenten. Eigenlijk is een bedankje aan alle medelezers hier wel op zijn plaats. Gezien het grote aantal views van dit draadje (inmiddels ruim 21.000!) neem ik aan dat er een behoorlijk aantal trouwe lezers is van deze draad. Vele zijn stille lezers, een enkeling neemt actief deel aan de discussie door tips/meningen te geven, te antwoorden op mijn vragen en waar nodig een kritische blik te werpen. Aan eenieder ben ik mijn dank verschuldigd, ook aan de stille lezer. Er zijn verschillende redenen om een draad als dit op te starten: - antwoorden op vragen krijgen, informatie en meningen vergaren - dus: ervan te leren - anderen laten profiteren van jouw leerproces, ook de meelezer leert ervan - anderen vermaken met verhalen en foto's van de bouw - zelf lol hebben aan het maken van een document als dit Soms is het ook verwarrend. Bij enkele zaken verschillen de meningen van de lezers nogal. Je krijgt dan verschillende, soms zelfs tegenstrijdige, argumenten om iets zus of zo te doen. Aan jou dan de keus. Die keus is niet altijd makkelijk. Het dwingt je wel alles goed op een rijtje te zetten en te bepalen wat jij zelf belangrijk vindt. Als de keuze eenmaal gemaakt is voelt het vaak als een bevrijding. En soms is de keus die je maakt niet altijd de beste (ik denk aan koolstof rond de ligger....), maar als je daar achteraf van leert heb je er toch nog iets aan gehad. Ongeacht wat de uitkomst van de vliegpogingen gaat zijn heb ik heel veel plezier gehad aan de bouw van de Elefant (en het kleine beetje wat nog te gaan is). Zelf zou ik dit project nooit gestart zijn. Het is zo op mijn pad gekomen (zie eerste post), en daar ben ik dankbaar voor. De door Ton v.d. Nes gebouwde delen hadden bij velen terecht kunnen komen, en bij de overgrote meerderheid had het weer op een zolder verdwenen. Nu is het tot iets moois geworden. Het heeft zo moeten zijn. Ondanks dat ik alleen de vleugels gebouwd heb en de afwerking doe heb ik erg veel 'feeling' met dit vliegtuig gekregen. Als je ergens een tijd aan werkt gebeurt dat gewoon. Ik hoop jullie nog even te kunnen vermaken met de laatste loodjes en daarna natuurlijk met een video van enkele prachtige vluchten op de Wasserkuppe, waar dit vliegtuig thuis hoort. Stay tuned!
Raymond, Klasse!!!! Ik heb genoten (en nog steeds). Ben erg benieuwd naar de maiden. Veel suc6 hiermee. Gr Harry
Kleur van de romp is perfect, Raymond! En potver, wat een slanke vleugels! Al enig idee van de uiteindelijke vleugelbelasting?
Raymond, Wat een plaatje van een toestel, hulde hulde!! Ik hoop dat je ergens eind mei, begin juni op de kuppe aanwezig bent, dan zijn wij er met een heel aantal clubleden ook en kan ik het toestel live bewonderen!! Anders natuurlijk in Wichmond, daar mag hij zeker niet ontbreken! Nogmaals gefeliciteerd met het uitmuntende resultaat!
Ooit poste je hier: [post124] Je weet nu dus hoe het voelt! Goed gedaan Raymond. Enne zeker filmen op de Kuppe he!!!
Ik ben zelf ook zeer tevreden over de kleur van de romp, het past heel goed. Over de vleugelbelasting heb ik hier al iets geschreven. Deze wordt naar schatting rond de 40 g/dm2. Lijkt me niet gek voor een 5m kist, moet langzaam genoeg worden met dit gewelfde profiel. Ik heb na die tijd geen gewichten meer gemeten, dat doe ik wel als hij echt helemaal klaar is, gebalanceerd en wel. Loeki, we zijn half april al op de Wasserkuppe, daar zullen we elkaar dus helaas niet treffen. Ik ben wel van plan de Elefant mee te nemen naar Wichmond. Ergens in mei heeft Columbia een open dag, er is me gevraagd daar ook te komen vliegen. Maar ik heb rond die datum al teveel vrij gevraagd, dus vrij vragen voor die dag werd erg moeilijk. Misschien gaat het nog lukken met een snipperdag. Lijkt me wel leuk om op zo'n show voor publiek te vliegen.
Berrie, ik kan me die post nog vaag herinneren. Ging ongetwijfeld over de Supra, maar ik ben het exacte verband even kwijt. Uiteraard gaat er gefilmd worden. Er moet wederom een gaaf expeditiefilmpje komen, en waarschijnlijk ook een apart Elefant filmpje. Er gaan waarschijnlijk zo'n 4 flycams mee, dus de eerste vlucht wordt uitgebreid gedocumenteerd. Best leuk, die crashes die uit 10 hoeken gefilmd zijn, waarvan 5x onboard .
Super mooi Raymond! Veel succes met de maiden flight! Maar de maiden gaat toch niet indoor plaats vinden? Wel een mooie vlieghal overigens ;-)