De nippel op de uilaat om mijn benzinetank op druk te plaatsen van mijn viertakt motor is uitgescheurd. Hebben jullie een idee of hoe reparen jullie dit ??? Als ik aluminun kon lassen zou ik het gaatje terug dichten en er opnieuw draad intappen. Ben benieuwd naar jullie oplossing. Thx peter
ik plak die erin met "metaal-epoxy". Te vergrijgen bij de gewone do het zelf zaak (brico, gamma...) Dat heeft me nog niet in de steek gelaten. Het kan tegen de warmte, het is normaal bedoeld voor herstellingen aan uitlaten, radiators..
Als je schroefdraad dol gedraaid is kun je er ijzergaren tussen wikkelen. Mocht dit niet helpen zou je het oude gat kunnen dichten met een popnagel of klinknagel om vervolgens een nieuw gat te boren en te tappen voor de druknippel. Metaal epoxy is inderdaad ook een optie, mits het die temperatuur aankan. Een 4T uitlaat wordt normaliter heter dan 2T. Succes!
Die nippels zijn er met verschillende schroefdraad. (m3,4,5 en misschien zelfs M6) Over het algemeen wordt er af fabriek een vrij kleine draad gebruikt. Optappen naar 1 maatje groter en je bent gered. Groeten, Gerben
Bedankt allemaal. Allemaal goede oplossingen. :lol: Zal er zeker een van kunnen gebruiken. :idea: THX PETER
Ik zou ook voor de "lijm-oplossingen" gaan; aluminium lassen is erg moeilijk, specialistenwerk én zo fragiel. Wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn, is die speciale uitlaten-kit, te verkrijgen in de autospeciaalzaak. Wellicht nóg beter bestand tegen hoge temperaturen dan de "metaal-epoxy"-lijmen. Steek je licht even op in de vakhandel. :idea: Gegroet.
De uitlaatgassen van een 4takt zijn behoorlijk veel heter dan van een 2takt. Epoxy en daarop gebaserde dichtingsmiddelen kan je wel vergeten, die verbranden binnen korte tijd. Een iets grotere nippel erin maken is waarschijnlijk de enige manier om dit probleem te verhelpen. Lassen zal ook nog kunnen werken maar daar moet je de spullen en de kennis voor hebben. Omdat aluminium bij vrij lage temperaturen smelt zal dit echter bijzonder lastig zijn. Het aluminium is erg dun dus als je gaat lassen zit er zo een gat in.
En als je epoxy gebruikt (bij 2-takt dus), moet je de lijmverbinding in de oven laten harden/bakken zodat deze tegen hogere temperaturen bestand is.
Dat is inderdaad beter maar ik heb het nog nooit gedaan en bij mij is er nog nooit iets losgekomen dat ik ermee geplakt had
Ron, Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Er zijn vele epoxy soorten die bij een hoge(re) temperatuur uitharden. Mij is ook verteld dat vooral de epoxy soorten die in de hobbysfeer gebruikt worden ontwikkeld zijn om ook bij een lage temperatuur goed uit te harden. Het duurt alleen iets langer. De epoxy soorten die bij een hogere temperatuur uit moeten (of kunnen) harden kunnen ook nog eens erg temperatuur gevoellig zijn. Ik schrijf het een beetje ongelukkig misschien. Wat ik bedoel is dat de hogere temperatuur waarbij je het wil laten uitharden kritisch kan zijn. Toen ik nog bij Fokker werkte heb ik onderandere de besturings apparatuur van de autoclaven gecalibreerd en gerepareerd. De vleugeldelen die met een epoxy hars aan elkaar werden gelijmd werden in die autoclaven onder druk gebracht en in etappes tot een bepaalde temperatuur opgewarmd. Na een bepaalde tijd op die temperatuur te zijn geweest werd het weer in etappes afgekoeld. De hoogte van de temperatuur en de tijdsduur was erg kritisch. Een paar graden te warm of koud of een paar minuten te lang of te kort gaf al een meetbare verslechtering van de lijmverbinding. Die etappes waren nodig om vervormen van het metaal te voorkomen want door de warmte zet alles uit om bij afkoeling weer te krimpen. Als dat niet gecontroleerd gebeurt kan dan fout gaan. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat de verbetering die mogelijk haalbaar is door op een hogere temperatuur epoxy te laten uitharden niet overdreven moeten worden. In sommige gevallen en met sommige epoxy soorten kan de verbetering minimaal tot geheel niet aanwezig zijn. Voordat je nu gaat vragen welke epoxy soorten moet ik zeggen dat ik dat niet weet. Ik gebruik zelf veel Z-poxy. Uit laten harden bij een hogere temperatuur maakt bij deze lijm volgens mij weinig of niets uit. Ik heb ook een keer een ander merk gehad waar op de verpakking stond dat uitharden bij 80°C een grotere eindsterkte en een snellere uithardingstijd zouden opleveren. Die temperatuur was ook redelijk kritisch. Lager was niet zo'n probleem maar hoger wel. Als de lijm warmer zou worden dan 90°C zou het zelfs zwakker worden.
UUhh heb dit een tijd geleden bij mijn saito 150 S gehad. Dennis van hobby inn heeft dit toen voor mij gelijmd en dit zit jaren later nog als een huis zo vast. Waarmee ... geen idee.. maar t werk wel :lol:
Hallo iedereen, Mijn uitlaat is hersteld. Heb er een nippel met een grotere diameter ingezet zoals Gerben wist te vertellen. Thx all Peter