Austria Elefant

Misschien dual rate op elevator instellen voor de landing?
Bij het bekijken van de beelden ben ik ook tot de conclusie gekomen dat de uitslag van het hoogteroer wat gereduceerd kan worden en dat ik misschien wat lichte expo toe ga passen. Hij is nu een beetje te gevoelig op hoog. Het kan allemaal prima, maar het vliegt waarschijnlijk wat relaxter met gereduceerde uitslag.
Als oud-TV-cameraman kan ik zeggen dat Chris ook goed bezig is.
Ik zal het hem doorgeven!
Hoe zit het met de bekleding van de schaats? Op de beelden vanaf de grond zit die erop, maar op de in-flight beelden niet. En ik vermoed dat die flightcam niet bij de allereerste vlucht is meegegaan... verloren? Nee toch?
De bekleding van de schaats hield niet goed aan de romp en deze lag dus na de eerste vlucht los tegen de romp aan. Daarop heb ik het maar helemaal verwijderd. De voorophanging van de schaats is bij nadere inspectie ook uit de romp gebroken (ijzeren pennen zijn uit de epoxy los gekomen). De camera is wel meegegaan tijdens de eerste vlucht, maar stond toen helaas niet aan.....

Sietse, ik denk zeker dat deze kist wel een bel uit kan draaien. Je hebt wel iets meer nodig dan voor een Mimi, maar een goede bel moet te gebruiken zijn. We gaan het in Duitsland vast een keer proberen. Plek voor de vario is al gereserveerd.

Iedereen dank voor de aanmoedigende en lovende woorden. Deze vliegsessie kwam wat onverwacht (is pas de ochtend zelf geregeld), vandaar geen aankondiging. Het weer was niet ideaal, maar ach, het is allemaal goed gegaan. Meestal kan ik aardig inschatten of het nog wel of niet goed mogelijk is om te vliegen. En no guts no glory :cool:
 
heey feli man met de maiden
mooi vliegbeeld
en mooi gedaan de video
ik vind bij de grotere wevers het altijd zo mooi hoe flexible de vleugels zijn :D

nogmaals feli


grtz lip
 
Raymond,

In 1 woord KLASSE!!!

Ik heb genoten van je vliegkunst en uiteraard van de uitstekende beelden.

Gefeliciteerd.

Gr Harry
 
Ik heb nog wat foto's binnen gekregen van afgelopen maandag.

full


full


full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan me niet herinneren dat dit mooie filmpje van het vliegtuig van Markus Frey al voorbij is gekomen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond, het valt me op dat bij de Elefant van Marcus Frey de schaats wat verder naar achteren begint, en ook vloeiender verloopt vooraan. Ziet er organischer uit dan bij jou.
Als je toch nog aan de schaats moet knutselen...?
 
Tja, Raymond,

Fabuleus zoals je dit project heb weten af te ronden met een geslaagde maiden !!

Nu deze zomer gaan gebruiken om te genieten met vele mooie en behouden vluchten.
Geniet ze !!!!
 
Ik kan me niet herinneren dat dit mooie filmpje van het vliegtuig van Markus Frey al voorbij is gekomen.



tussen ons gezegd en gezwegen....

dit is ook weer een bangelijk filmke!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist is de Elefant nog verder verfraaid met enkele stickers.
full


full


full


De zolder ligt nu vol met spullen die woensdag meegaan naar de Wasserkuppe.
full


Eens kijken of we enkele goed gedocumenteerde vluchten kunnen maken (4 onboard camera's en een vario met logger) :D
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
16-4-2010
De Elefant heeft vandaag weer gevlogen. Deze keer op de Wasserkuppe, waar hij eigenlijk thuishoort. In het zweefvliegmuseum hier op de Kuppe was o.a. een overzicht van de vele records die hier gevlogen zijn, en dhr. Kronfeld (de bouwer en vlieger van de originele Elefant) heeft rond 1930 vele records op zijn naam geschreven (niet met de Elefant overigens). Er was ook nog een verwijzing naar de noodlottige wedstrijdvlucht in 1932 waarbij Kronfeld aan een parachute uit de wolken kwam.

Eerst hebben we de verplichte foto’s gemaakt van bouwer en vliegtuig, dat ben ik de vorige keer op Valkenburg helemaal vergeten.
full


full


Na nog wat bijstellingen aan de hoogteroerbesturing was het vliegtuig klaar om te vliegen.
Allereerst een kleine beschrijving van de helling. We stonden op de Abtsrodaer Kuppe. Op die plaats zijn er eigenlijk 2 hellingen die onder een hoek van zo’n 70 graden op elkaar staan (NW en NO). De wind stond precies tussen de 2 windrichtingen in en waaide dus schuin op beide hellingen. Op de punt is een stenige uitstulping die enkele meters boven de rest van de helling uitsteekt. De helling droeg niet zo heel goed, maar het was al lange tijd erg thermisch, met net voor de helling een breed gebied waar het al heel lang goed en breed steeg. Na lang twijfelen en navragen bij de lokalen (waarvan je geen duidelijk antwoord kreeg) toch het besluit genomen te gaan vliegen.
Sietse heeft het vliegtuig na 5x aftellen (3-2-1) eindelijk weggegooid. De start was probleemloos. Ik ben aan de linker (NW) helling begonnen. Daar bleef ik redelijk boven. Daarna ook de andere kant geprobeerd, en daar droeg het wat minder. Ik moest toen op wat lagere hoogte terugsteken om de punt heen, maar daarvoor moest ik de punt eerst beklimmen om het zicht op het vliegtuig niet te verliezen. Het valt niet mee om een stenige berg te beklimmen terwijl je een vliegtuig aan het besturen bent. Toen ik eenmaal boven was en om de punt heen kon vliegen had ik al de nodige hoogte verloren. Onder de NW helling lag een mooi groot veld dat geschikt was om een buitenlanding te maken. Hier ben ik heen gestoken en ik kwam er laag aan. Ik was er van overtuigd dat ik zou moeten landen. Tijdens de draai naar final begon de Elefant echter weer wat te stijgen. Ik ben door gevlogen en weer voorzichtig rondjes gaan vliegen in het dal. Heel langzaam kwam de Elefant weer omhoog. Later op de filmpjes was te zien dat ik op boomtoppenhoogte geweest ben. Elk rondje leek er weer een meter bij te komen, en uiteindelijk kreeg ik het vliegtuig weer boven de horizon. Toen hij eindelijk hoog genoeg was heb ik meteen de landing ingezet om niet weer beneden terecht te komen. De landing verliep verder uitstekend, waarna een bescheiden applaus van de aanwezigen volgde. De vlucht heeft exact 10 minuten geduurd.

Het vliegtuig was volgehangen met 6 camera’s. Op de beelden van de camera op de schaats is prachtig te zien hoe goed de veer in de schaats zijn werk doet. En op de beelden van de camera op de vleugeltip zie je hoe veel de vleugel soms doorbuigt tijdens turbulentie. Al deze beelden zijn prachtig om te zien en erg waardevol. Idioot wat er tegenwoordig voor bijna geen geld te krijgen is. De beeldkwaliteit van de goedkope camera’s is verbluffend goed.

Nu
Bovenstaand stukje heb ik geschreven op de avond na de vlucht. Het geeft wel aan dat het een spannende vlucht geweest is. Ik bekijk net de file uit de vario, en die geeft dat mooi aan. Groen = hoogte, rood/blauw = vertikale snelheid, geel = spanning.
full


De tekst is niet zo goed te lezen, maar de Elefant is op -47 meter geweest! Een buitenlanding maak je liever niet 50 meter onder je, maar als het moet dan moet het. Gelukkig heb ik het kunnen vermijden. De vlucht heeft exact 10 minuten geduurd, en daarna heeft de Elefant niet meer gevlogen. Helaas waren de omstandigheden er gewoon niet naar, te link om zonder motor te gaan vliegen met zo'n grote bak. Ik had hem graag nog wat meer gevlogen.

De reacties op het hoogteroer zijn nu een stuk beter, alles gaat mooier gecontroleerd nu. De uitslag is met een kwart gereduceerd en er staat wat expo op. De snelheid was toch best hoog, hoger dan ik dacht. De eerste vlucht heeft natuurlijk met meer wind plaats gevonden waardoor hij toen in de landing een stuk langzamer leek.

Het filmmateriaal gaat verwerkt worden, maar dat gaat door omstandigheden enkele dagen duren. Nog even geduld dus. Wel heb ik alvast een aantal foto's.

full


full


full


full


De staart zit er mooi recht op!
full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie plaatjes Raymond. Lijkt me erg spannend om die kist zo ver onder je te hebben vliegen en dan maar weer moet hopen om hem boven te krijgen. Goed te lezen dat het succesvol is verlopen.

De vliegfoto's zien er super schaal uit. Geweldig. Geen nare vliegeigenschappen ontdekt?

Groeten,


Johan
 
Kijk, dat zijn de beelden waar we op zaten te wachten. De Elephant in zijn element zo in het berglandschap, mooi hoor!

Groet,
Gerben
 
Wat een verhaal zeg, gelukkig heb je hem niet in het dal hoeven landen.
Kan niet wachten op het filmpje

groeten Rick
 
Dat was inderdaad even spannend :).
Ik bleef maar aftellen, hahaha.
Uiteindelijk was het een prachtig schouwspel, waar iedereen van genoten heeft. Alle andere kisten waren uit de lucht en IEDEREEN stond te kijken. Over presteren onder druk gesproken...
Machtig mooi ook die grafiek uit je vario! Laat het verloop duidelijk zien idd, als je hem omdraait zie je een grafiek van de zenuwen ongeveer ;)

Ben benieuwd wat voor mooi filmpje je er weer van maakt, Zijn in ieder geval toffe beelden!
 
Bescheiden applaus?

Inderdaad. Alle Duitsers waren gestopt met vliegen en stonden naar die Käsekopf te kijken. En allemaal applaudisseerden ze na jouw fantastische prestatie.
Hoe zo, bescheiden applaus?
 
Back
Top