Ik heb van de week een Multiplex Magister op de kop kunnen tikken, echter heeft deze nog een brushed motor, en een brushed esc. Deze ESC is nu doorgebrand, en ik wil dus switchen naar Brushless. Ik heb inmiddels deze motor besteld: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner eq: AXi 2820 $21.00 In combinatie met een 3s 5000 mah accu en een 40-50A ESC. De kist weegt momenteel 2kg met alles erin, en dit zal volgens mijn berekeningen niet veel minder worden op de brushless setup (motor is 130g lichter en de 5000mah t.o.v. de 2200 die ik gebruikte is 150 gram zwaarder). Momenteel zit er een 12x8 prop op de Magister, en hiermee vloog de brushed variant best netjes. Kan ik deze prop blijven gebruiken zonder de motor/esc te overbelasten? Heb flink wat rondgelezen, ook op RC groups, maar de meeste mensen vliegen met een 11x6,12x6 of 13x6 prop, en trekken dan rond de 30A...
De wet van Murphy, waar je eerst een uur niks vind, vind je vervolgens dit: www.flyingmodels.org Zie de Great electric motor test, erg interessant als je wilt weten wat je motor doet bij een bepaalde prop. Complete index van motoren en hun amp-draw bij verschillende props. Aangezien mijn bestelde motor het equivalent moet zijn van de AXI 2820/12 zou dit dus goed moeten komen
13x8 is veel te groot. Met een 10x6 zou je rond de 30A uit moeten komen, wat ruim 300W is en dat is ruim voldoende om met je Magister lekker te vliegen. Met een 11x6 of eventueel 12x6 gaat het natuurlijk nog mooier maar met de laatste gaan je stromen flink oplopen. Let even op als je de reviews leest; als mensen een klapprop gebruiken kun je de opgegeven maten/stromen niet vergelijken met een vaste APC-E prop. Die laatste trekken meer stroom.
Bedankt voor je reactie. Het is overigens geen 13x8, want die zou de grond raken, maar een 12x8. Als die idd te groot is, ga ik eens zoeken naar een 10x6 en voor te testen een 11x6 of 12x6
Hoi, even reageren ... Dit is natuurlijk klinkklare onzin je weet niet met welke motor deze setups waren uitgerust en daarnaast lijkt het me sterk dat iemand met drie maten props dezelfde stroom trekt ??? Als je de totale setup niet weet, kan je er geen conclusies aan verbinden BTW: wel eens over nagedacht dat iemand die een 4S Lipo gebruikt minder hoge stromen zal trekken ??? Nou, daar zou ik maar niet vanuit gaan ... je kan twee verschillende motoren van verschillende fabrikanten niet zomaar vergelijken qua vermogen ... Je kan het beste eens kijken naar de reviews van de door jou gekochtte motor, daar staan verschillende praktijkervaringen in van mensen die metingen (meten is weten) gedaan hebben Vaak ook nog met verschillende props, daar heb je wat aan ... Ook die 12 x 8 prop gaat veel te veel stroom trekken, ik denk zomaar een 50-55A ... 8 inch is een behoorlijke grote spoed ... Succes ! Grtz, Menno
Magister = mentor. Kijk eens wat mensen daar voor aandrijving op gebruiken. Ter info: Met een Kv1000 op 3S lipo kom ik op 36A (eigenlijk 4s A123) Met deze calculator kom ik op zoiets: PeakEff: Model Motors motoren met gekijk gewicht en Kv zijn goed vergelijkbaar.
Zie ook [107358] keuze-propeller En [104177] berekenen-van-motor , met name de eerste drie links daar. Bedenk dat motorstroom op wil lopen met het kwadraat van spanning en niet recht-evenredig met spanning zoals je zou verwachten. Een motor is niet te vergelijken met en te berekenen als een eenvoudige weerstand.
Hartelijk bedankt voor alle tips, ik heb weer wat leesvoer de komende avonden, om zo tot een goeie prop te komen. Heb wat zitten knutselen in Motorcalc, http://www.s4a.ch/eflight/motorcalc.htm welke ook mijn turnigy motor kent: 10x6: 22 A en 1300 gr thrust 11x6: 29 A en 1600 gr thrust (waarschuwing van calculatietool over temperatuur motor bij medium koeling) 11x7: 31 A en 1750 gr thrust (waarschuwing van calculatietool over temperatuur motor bij medium koeling) Ik ga dus goed kijken naar de koeling van de motor, die momenteel nog niet top is, en beginnen met de 10x6 (die heb ik nog) die in de eerste post aangeraden werd.