Assurence class WWII Rescue Tug. 1:43

Nu de politieboot van colorikits af is op enkele details na was het tijd voor iets anders.

onwatergrey8950775.jpg

foto Model Slipway

De keus is gevallen op een kit van Model Slipway enwel een WWII Tug welke ik in Engeland heb besteld. Twee dagen na betaling had ik de kit al in huis. Na de doos geopend te hebben viel me op dat alles keurig verpakt en van uitstekende kwaliteit is. Zelfs de witmetalen onderdelen zagen er goed uit, weinig tot geen flash. Het model is ongeveer 111 cm.

Het origineel is, welke ik wil bouwen, HMS Soucy W 131, gebouwd tijdens WWII door Cochrane & Sons Shipbuilders Ltd. (Selby, U.K.) en in 1943 in actieve dienst gekomen. Het schip is in 1965 verkocht en kreeg de naam Nisos Chios. Voor de rest is er weinig over bekend. Heb gezocht op Google en weet niet waar nog meer maar helaas geen informatie gevonden.

De Bouw:
Als eerste heb ik op de plaatsen waar de dekken komen zo'n 1mm eronder gaatjes van 1mm geboord. Hierin ijzerdraad pinnetjes geduwd en daaronder de 'spanten' verlijmd waar de dekken op rusten.
Daarna gaten geboord voor de schroefas en doorvoer roer. Na meten en uitlijnen de as vastgezet met Epoxy evenals de doorvoer voor het roer. Hierna het achterdek geplaatst en na wat schuren paste deze perfect en is dit geplamuurd. Moet nog wel afgewerkt worden.

16003021.jpg

foto op beslagset.

36003394.jpg


40485988.jpg


98550472.jpg


Na de foto's genomen te hebben nam de kat er gelijk bezit van.

Ps Als ik soms woorden/termen gebruik, waar scheepstermen voor zijn, maar die niet weet neem me niet kwalijk. Ik ben een landrot in een rolstoel;)
 
Hallo Gert,

heb je deze site al eens gezien? Toen ik zocht op HMS Saucy W131, met altavista, kwam deze site naar boven, en daar stond het volgende nog meer bij, bovenop wat je al wist:

Builder: Cochrane & Sons Shipbuilders at Selby
Launched: 26 October 1942
Into Service: March 1943
Out of service: 1965 Sold commercially
Fate: 1973 Broken Up

Items of historic interest involving this ship: -
6 June 1944 served at the Normandy Landings.
22 Aug 1947 Captain R E Coad RFA appointed as Master
2 September 1951 RFA's Jaunty, Saucy and Envoy sailed from Portsmouth with HMS Duke of York in tow to be laid up at the Gareloch.
1960 in reserve at Pembroke Dockyard.
1963 at Portland target towing
1964 based at Chatham
15 November 1965 sold
21 December 1966 Sold again.

Ik ben benieuwd naar wat je ervan gaat maken, ik ga dit volgen!

VrGr,




Theo
 
Theo,

Bedankt voor deze link, had ik nog niet gevonden. Via die site kwam ik weer het volgende tegen, want de beschrijving die jij gaf was van HMS Jaunty.

Nu de beschrijving die ik vond:
Previous name: HMS Saucy
Subsequent name: Nisos Chios

Class: Assurance Class

Pennant No: W131 / A386

Laid down: 30 June 1942
Builder: Cochrane & Sons, Selby
Launched: 26 October 1942
Into Service: 1949
Out of service: 11 November 1960
Fate: Sold commercially

Items of historic interest involving this ship: -
19 March 1943 assisted in the rescue of the ship CARRAS which had been torpedoed and damaged while part of Convoy SC122 in the North Atlantic while on passage to the UK
31 January 1947 Captain Hilton John Jones MBE (Lieutenant Commander RNR) appointed as Master
2 July 1947 Mr A Rees appointed as Chief Engineer Officer
20 June 1950 Mr E J Blythe appointed as Chief Engineer Officer
2 September 1951 RFA's Envoy, Jaunty and Saucy sailed from Spithead this day with HMS Duke of York in tow for the battleship to be laid up at the Gareloch.
19 October 1951 Mr G E Reay appointed as Chief Engineer Officer
22 September 1953 sailed to assist RFA Wave Ruler which had broken down off Opporto, Portugal and disabled in very heavy seas while enroute from the Persian Gulf.
1960 laid up at Pembroke Dock.
1 March 1965 Sold commercially to Greek interests and renamed Nisos Chios.
1971 Broken up in Greece


Ik snap nu even niet welke klopt. Alle twee de bijna zelfde omschrijving.
 
reddingssloepen

Kon vandaag niet zoveel doen aan de romp omdat de polyester en lijm moest uitharden. Daarom maar begonnen met het uitsnijden van de reddingssloepen.

39899589.jpg


Hier zitten zowel de sloep als het afdekzeil naast elkaar.

18318624.jpg


Hier de beide uitge'dremelde' onderdelen.

90340311.jpg


Momenteel ben ik bezig met het voordek.

wordt vervolgd.
 
Zoals aangegeven in de vorige posting ben ik verder gegaan met het voordek. Alles uitgesneden volgens tekening en het instructieboek.

w13v.jpg


Wat scherts mijn verbazing, er klopt niets van. Het gat in het voordek is achter zo'n 1 á 2 cm te lang. Volgens de bouwbeschrijving moeten steun 32 en balk 30 na ingelijmd te zijn tegen schot 13 van het achterdek rusten.

w14.jpg


Het schot 13 is zoals volgens tekening ingelijmd, nog maar eens meten en nog een keer. Niets fout gedaan, conclusie: fout in de tekening en instructieboek en dit is niet de enige, daarover later meer.

w10eu.jpg


Er zit niets anders op dan de balken 30 en steun 32 in te korten. Verplaatsen van schot 13 is geen optie omdat dan de verhoudingen op het achterdek weg zijn. Op bovenstaande foto is het resultaat met de ingekorte onderdelen te zien. Nu moet ik nog een oplossing vinden zodat straks het stuurhuis goed verankerd kan worden. Ik hou jullie daarvan op de hoogte.

Eerder gaf ik aan dat er nog een fout zit in de maten van de tekening en boek. Dit gaat om de zogenaamde 'touwopslagkist'

51592618.jpg

Touwopslagkist met uitgesneden planken

De planken die de kist bekleden zijn nl te kort getekend op de styreen plaat. Dit heb je in eerste instantie niet in de gaten en dus uitgesneden, blijken ze zo'n ½ cm te kort.

15650068.jpg


Bovenstaand kan je zien welke lengte je te kort komt. Dat wordt dus nieuwe uitsnijden of Evergreen strips lijmen.

Voor de rest ben ik verder gegaan met de machinekamer, roer en 'haak' behuizing.

w12u.jpg


w11d.jpg


Op bovenstaande foto kan je zien dat ik de 'haakbehuizing' reeds geverfd en verouderd heb. Dit omdat als het voordek wordt geplaatst je er bijna niet meer bijkomt omdat dit over hangt op het achterdek.

Tot de volgende up-date
 
Er heeft ook nog een Assurance klasse sleper gevaren met een bemanning bestaande uit Nederlanders.

De beroemde Jan Kalkman was kapitein op de Dexterous.
Na vele geslaagde missies met de Schelde is hij met een volledige Nederlandse bemanning op de Dexterous terecht gekomen.
Een van zijn meest aansprekende acties met deze sleper was het voorkomen van een aanvaring tussen een caisson en een schip vol met munitie tijdens de aanleg van de 'havens' voor de kust van Normandië na de invasie.

Ik volg je bouw op de voet, want als Smit liefhebber staat deze boot ook op een lijstje ergens in mijn achterhoofd om ooit nog eens te bouwen.
Nooit eigendom geweest van Smit maar wel met een Smit kapitein gevaren.

ciao,
Ronald
 
Ronald, dat is leuk om te horen dat er een Nederlandse bemanning is geweest. Heb jij daar nog meer informatie over of een link naar een site, mag ook per PB.

De enige reden dat ik gekozen heb voor de Saucy is de naam. Deze lijkt een beetje op mijn achternaam in het Engels : Worst > Sausage :mrgreen:
 
Kort na WOII liepen in Maassluis ook de beide sleepboten binnen, die in de oorlog door de Britse Admiraliteit onder Nederlandse vlag waren gebracht, bemand met personeel van Smit. Als eerste arriveerde op 9 juni 1945 de 'Dexterous', op 7 augustus van dat jaar gevolgd door de 'Antic'.
Beide slepers waren in Engeland gebouwd en behoorden tot de 'Assurance'-klasse, waarvan 21 eenheden afkomstig waren van de werf Cochrane & Sons in Selby. De klasse was genoemd naar de 'Assurance', die als eerste van de reeks op 23 mei 1940 van stapel was gelopen. De onder Nederlandse vlag gebrachte 'Dexterous'ging op 3 april 1942 te water en de 'Antic' op 24 maart 1943.
Eerstgenoemd schip kwam begin 1943 onder de driekleur, na eerst vier maanden op IJsland te zijn gestationeerd.
De Nederlanders waren redelijk tevreden over deze sleepboten. Het waren goede zeeschepen, die op volle kracht 12 mijl konden lopen. Hun nogal hoge opbouw, in vergelijking met 'echte' Nederlandse zeeslepers, bleek wel eens een nadeel te zijn als gewerkt moest worden bij veel wind.

Antic.jpg

De Antic.

Dit alles overgenomen uit 'Zeeslepen onder de driekleur'

Gelijk zelf ook weer wat geleerd.
Nooit geweten dat er 2 waren onder de Nederlandse vlag.

ciao,
Ronald
 
De afgelopen dagen bezig geweest met het voordek. Viel toch tegen, veel meten, passen en schuren (hoewel ze in de bouwbeschrijving zeggen niet schuren maar de randen van de romp lopen zo 'rommelig' dat je er niet aan ontkomt.)

w18c.jpg


w19e.jpg


w20b.jpg


Op bovenstaande foto's is te zien welke oplossing ik gevonden heb om de achterkant van het voordek vast te zetten. Doordat de opening van het voordek voorbij spant 13 loopt kreeg ik ook geen camber (bolling) in het dek. Dit heb ik opgelost door een houten stempeltje tegen schot 13 te lijmen.

Ook begonnen met de bouw van het stuurhuis, klopt op onderdelen ook weer niet.

w22t.jpg


w21k.jpg


Hoe je ook past of meet je krijgt kieren bij de zij en voorwand of het schot 44 wat dan niet op het voordek rust. Schot 44 niet op het voordek te laten rusten is geen optie omdat dit bij het afneembare stuurhuis vastzit, plamuren gaat dus niet.
Dan maar kieren bij de zij en voorwand. Daar lijm ik aan de binnenkant wel een paar stripjes tegen zodat de plamuur goed houdt.

Tot de volgende up-date.
 
Ben jij toevallig familie van die andere worst ??(hans)
Ik weet het , flauw geintje .

Maar het is wel een mooi schip (of is het boot?).
Ga zo door , ik blijf het volgen .

Mvg Hans
 
Back
Top