euro 98, of 95?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door wilbert.v/d.berg, 1 jun 2010.

  1. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo

    Ik heb hier een funtana met een 40cc benzine motor.
    een vliegmaat raade me euro 95 aan maar ik had al benzine gehaald voor dat hij dit zij :(.
    ik had euro 98 gehaald.
    mijn broer die al een aantal jaren aan brommers, scooters sleuteld zij dat dit een hoger octaan gehalte had en dit dus beter was.
    ik dacht hij zal het wel weten.
    maar wat is nu echt goed voor de modelbouw benzine motoren?
    moet ik nou euro 95 of euro 98 hebben?
    olie heb ik ook al (castrol ttx) en de verhoudingen ook.

    Grt wilbert
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Voor ik op Aspen was overgestapt gebruikte ik alleen euro 95.

    Mvg Johan
     
  3. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    maar het kan dus wel euro 98?
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Het kan wel maar het is helemaal niet nodig .

    Goede olie is belangrijk maar die hat je al.

    Mvg Johan
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  6. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
    Maakt geen bal uit?
    Waarom is 98 dan duurder dan 95?
    De samenstelling van 95 is toch echt wel anders dan 98.
    In dit geval zou ik toch gaan voor 95 omdat je dan toch een iets betere smering (lees: koeling) hebt, en zoals gezegd, ook voor de portemonnee is het iets prettiger.


    M.a.w. "maakt geen bal uit?"

    Naar mijn idee toch wel.
     
  7. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    scheelt dit veel in prijs dan?
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Voor een 1:1 automotor met elektronisch geregelde inspuiting zal het wel iets uitmaken.

    Maar voor de walbro 2 takters maakt het "geen bal " uit inderdaad.:D

    Mvg Johan
     
  9. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    ok, nou dan is het mij nu duidelijk.
    bedankt voor de info.
     
  10. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
    Momenteel een gemiddeld verschil van zo'n 6 cent per liter.

    Kijk maar een op www.brandstofprijzen.nl
     
  11. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    dat scheelt op,t moment dus ook bijna niks :).
     
  12. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
    Gezien je leeftijd kan ik uit deze opmerking opmaken dat je niet veel tankt.
    6 Cent verschil per liter vind ik nogal de moeite.
    Ik weet niet hou jouw portemonnee eruit ziet, maar de mijne heeft geen bodemloze put.
    Sterker nog, de bodem is altijd in zicht....

    Off topic;
    Ik tank altijd Euro 95 en wip hier altijd even de grens naar Belgie voor over omdat de prijzen in Nederland gewoon belachelijk zijn.
    In Belgie betaal ik momenteel € 1,315/liter, dat scheelt net geen 20 cent per liter met Nederland.
    Dat moet je eens uitrekenen op een volle tank van 60 liter.

    En als ik daar dan toch ben neem ik ook nog eens 25 liter extra mee voor m'n 26cc boot. Ik tel m'n winst wel uit hoor. :D:D:D
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Lezen:
    Brandstoffen met een hoog octaangetal zijn bedoeld voor motoren die dit nodig hebben, omdat er bijvoorbeeld met een hoge(re) compressie wordt gewerkt. Het is dus bedoeld om negatieve bijwerkingen van het 'opvoeren' van een motor tegen te gaan, het vermogen van de motor wordt niet hoger door alleen een brandstof met een hoger octaangetal te gebruiken .
     
  14. kenwood96

    kenwood96

    Lid geworden:
    16 nov 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Stekene
    Ik heb altijd geweten dat een hoger octaangehalte altijd "beter" is.

    Tot het moment dat het octaangehalte te hoog wordt, en de motor begint te "pingelen".

    Dit wil zeggen dat de ontvlambaarheid zo hoog is, dat het mengsel spontaan ontbrandt nog voor de zuiger op het hoogste punt is en de bougie kan ontsteken...

    Niet goed dus.

    Voor een 2-takt motor is het octaangehalte zelfs belangrijker dan een 4-takt, omdat hij 2x zoveel onsteekt als een 4-takt broertje per cyclus.


    In de meeste 2-takt sporten wordt het octaangehalte tesamen met de compressieverhouding van de motor zo nipt mogelijk gemaakt

    dwz hoog octaangehalte met zo hoogst mogelijk compressieverhouding nét voor het "pingelen" van de motor.

    In competitieverband word dan ook gecontroleerd of het afgesproken maximum octaangehalte niet overschreden word...


    Dus per definitie is RON 98 zeker beter geschikt voor 2-takt dan de RON 95.
     
  15. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    stel een jerriecan van 10 liter (6x10 cent)= 60 cent per jerriecan.
    elke week 1 jerrican, mischien meer keer per week ik weet het niet precies.
    nou dan zo rond de €3,00 a €5,00 per maand dat is ook erg veel :p.

    ik zeg ook op,t moment, ik heb op dit moment maar 1 benzine kist.
    jij bent een veel verbruiker dus dan scheelt het wel ja!

    Grt wilbert
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    We hebben het hier over normale 2 takters waar van miljoenen stuks in tuingereedschap en ook als vliegmotor voor de hobby gebruikt worden .
    En overal staat normaal benzin (95 octaan) met syntetic olie.;)

    En niet over een paar opgevoerde motoren uit de rensport.


    Zitaat van TC over de ZG-62 :
    En die verkoopt al 25 jaar modelmotoren.

    Mvg Johan
     
  17. kenwood96

    kenwood96

    Lid geworden:
    16 nov 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Stekene

    ja, tuurlijk. De vermelding octaan 95 staat er ook gewoon bij als minimum gehalte, hoger is altijd beter, en zelfs merkbaar, zelfs een gewone motor.
     
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Onzin!
    Het verschil tussen brandstof met een hoger octaangetal (niet octaangehalte) merk je alleen als je het gebruikt in een motor die dat nodig heeft. Je brandstof wordt er niet 'beter ontvambaar' door, integendeel! Je motor gaat ook niet meer vermogen leveren, alleen door het gebruik van brandstof met een hoger octaangetal (octaangetal is iets anders dan calorische waarde) En het aantal verbrandingen per minuut heeft er ook al niets mee te maken.

    Hier wordt e.e.a. redelijk goed uitgelegd:
    En aangezien onze simpele tweetakt modelbouwmotortjes nou niet bepaald het toonbeeld zijn van brandstofefficientie en vermogensoptimalisatie, is de invloed van het gebruik van brandstof met een hoger octaangetal exact 0,0.
    Als je dan toch meer vermogen uit een benzinemotor wilt halen, dan bouw je hem om, zodat hij op methanol loopt en gooit daar nog een scheut nitromethaan doorheen.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  19. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Het octaangehalte staat voor de mate van klopvastheid van benzine. Hoger is een betere klopvastheid. Maar wat is klopvastheid dan weer zul je zeggen? Dat is de mate waarin een benzine mengsel zich laat samendrukken zonder vanzelf te ontbranden.

    Dit is belangrijk, want als benzine vanzelf ontbrandt, dan gebeurt dat vaak te vroeg (nog tijdens de compressie-slag). Daardoor krijgt de zuiger een gigantische klap omlaag terwijl hij eigenlijk nog bezig is met "omhoog komen". Dit noemen we 'kloppen'. Dit geeft natuurlijk schade.

    Daarnaast loop je nog een verhoogd risico op detonatie, waarbij de brandstof niet verbrand, maar door de hoge druk ontploft. Dit geeft zeer veel schade aan de motor.

    Met andere woorden, met een hoger octaangehalte lopen we hier minder risico op. Zo bekeken is een hoger octaangehalte beter en vooral bij high-performance 2-takt racers en bij geblazen (turbo/supercharger) 4-takt motoren is het in de hand houden van bovenstaande eigenschappen heel lastig en moet je dus alle truukjes gebruiken die je kunt (waaronder een zo hoog mogelijk octaangehalte gebruiken).


    MAAR!

    Zoals Plotterwelt heel terecht zegt is een standaard vliegtuig motortje geen high-performance race 2takt blok (dan moet je je voorstellen dat je uit een 1-cylinder 125cc motortje makkelijk 55pk haalt of uit een 2-cylinder 250cc motortje ruim 100pk).

    Als ik dan naar 3W vliegtuig motortje kijk dan levert een 157 2-cylinder boxer ongeveer 18 pk en een 275 2-cylinder boxer ongeveer 28pk.

    Peanuts! Die vliegtuigmotoren worden helemaal niet getuned. Je hoeft dan dus ook veel minder truukjes toe te passen om ze heel te houden. Met andere woorden, die dingen zullen met een octaangehalte ver onder de 95 (91-92 in amerika bijvoorbeeld) ook prima werken!

    Benzine met een hoger octaangehalte gebruiken kan natuurlijk altijd, maar het doet helemaal niets! Geeft je ook geen procent extra vermogen ofzo! Bij sommige (turbo) sportauto's wel. Die detecteren het kloppen via een klopsensor en spelen met het motormanagement om net geen kloppen toe te laten. Als je dan 98 tankt ipv 95, dan kunnen ze net wat meer lucht/benzinemengsel in het blok spuiten zonder dat je voortijdige ontbranding krijgt. Dat levert dus wel meer vermogen op.

    Aangezien wij geen klopsensoren en complexe motormanagement systemen hebben en onze vliegtuigmotoren ook nooit in de buurt komen van een situatie waarin kloppen kan voorkomen.. Krijgen wij er geen procent vermogen bij.


    Conclusie: Euro 98 tanken voor vliegtuigmotortjes is onzinnig en weggegooid geld.



    edit: shit Micropuller was sneller met tikken... :)
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  20. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Goed verhaal Fraggy.

    BME waarschuwt zelfs in hun boekje dat een te hoog octaangetal (niet gehalte!) schade kan veroorzaken aan de motor.

    Octaangetal in NL is trouwens iets anders dan Octaangetal in de USA. Wij werken met RON (Research Octane Number) en in de USA werken ze met AKI (Anti Knock-Index). Er is ook nog een gemiddelde tussen beide, dat is de MON (Motor Octane Number).

    Meer info op Wikipedia! Octane rating - Wikipedia, the free encyclopedia

    Zoals gezegd heeft een hoger octaangetal wel zin in (moderne) benzinemotoren met een klopsensor, het motormanagement zal de ontsteking aanpassen zodat er meer vermogen uit dezelfde motor komt. Daarom heeft 98 tanken in de meeste oudere auto's totaal geen zin. Vaak word in high-performance auto's standaard wel 98 getankt (en zeker na tunen) om voorontsteken oftewel pingelen te voorkomen.

    Groeten!

    Richard
     

Deel Deze Pagina