ESC en Capaciteit van LiPo's

Discussie in 'Electro auto's' gestart door MartinAJ, 2 jul 2010.

  1. MartinAJ

    MartinAJ

    Lid geworden:
    26 feb 2010
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Hengelo (Overijssel)
    Hallo,

    Ik heb een vraag waarop iemand mij ongetwijffeld antwoord kan geven of mij naar het topic kan verwijzen waar ik het antwoord kan vinden. Ik heb gezocht maar kon het niet vinden... Wellicht verkeerde search credentials:(

    Mijn vraag is de volgende:
    Je hebt tegenwoordig prachtige LiPo's met fantastische Amperages en steeds hogere C gehalte's! Amp x C = kortstondige kracht wat de LiPo kan leveren. 5Amp LiPo met 20c = 5x20 = 100Amp kortstondig aan kracht.
    Nu hebben we ook hele mooie ESC'es (zeg je dat zo:D) die een waarde vertegenwoordigen. Bijv 60Amp.

    Hoe werkt dit nu? Kan de Esc max 60 Amp verdragen en gaat ie kapot als je een LiPo van 5Amp 20C gebruikt? En welke invloed heeft de motor hierin?

    Ik hoop dat iemand mij hier inzicht hier in kan verschaffen!
     
  2. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    De C waarde is vaak de constante waarde, de LiPo in jou voorbeeld kan dus constant 100A leveren. Vaak hebben LiPo's een zogenoemde ''burst C waarde'' welke vaak 10 seconden duurt. Zou die waarde 30 zijn dan kan de LiPo gedurende de 10 seconden 150A leveren.

    Je zegt ESC's goed.

    De ESC vraagt niet meer van de LiPo's dan nodig, dus een 100A LiPo op een 60A ESC zal gaan, mits de ESC kan leveren wat de motor vraagt. Het ''trucje'' is om deze drie componenten op elkaar af te stemmen. De motor is degene die stroom nodig heeft, dit 'vraagt' hij aan de ESC (die dus met deze stroom moet om kunnen gaan + een marge) en deze vraagt de stroom aan de LiPo (die wederom met deze stroom moet om kunnen gaan + marge). Hoop dat dit een beetje duidelijk is zo.
     
  3. MartinAJ

    MartinAJ

    Lid geworden:
    26 feb 2010
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Hengelo (Overijssel)
    Dag Nard,

    Bedankt voor je uitleg. Eigenlijk heel simpel ;-)
    Maar... wat ik dan niet begrijp of snap is het volgende:
    Als een LiPo 5 Amp kan leveren en er een C opstaat van 20. Waarom noemen ze dit dan geen 100Amp LiPo??? Wat is hier de reden voor?

    En waarom wordt er in de winkels aangeraden om een hogere C te nemen zodat je meer kracht krijgt terwijl de motor maar bijv 100Amp aankan terwijl de A x C (bijv. 5 x 30 = 150Amp) van de LiPo die niet kwijt kan?

    M.a.w. Als je een Auto hebt met een motor die 100Amp aankan en ook de Esc dit kan leveren, is het dus overbodig om een LiPo te nemen die 5Amp heeft met 40C!
    Klopt dit wat ik nu zeg? Of is die overkill geen overkill en wordt die voor iets anders gebruikt?

    Leuke discussie ;-)
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2010
  4. Gv288

    Gv288

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Lokeren, B
    Als ik het goed voorheb, "vraagt" de motor vermogen. Je batterij kan dus nooit teveel leveren, zelfs als hij dat kan.
    Een beetje overschot voor je batterij kan natuurlijk nooit kwaad (naar lagere werkingstemperatuur toe, naar toekomstige motoren,...)

    Hoe hoger de C waarde hoe beter dus
     
  5. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    de reden dat ze die lipos niet hondered amp noemen is simpel dan krijg je een domme amerikaan die het vreemd vind dat er in zijn hondered amp lipo maar 5000mAh opgeslagen kan worden...

    @GV tot een punt, de grootste drain op batterijen die ik ken is rond de 125amp van 8 scale brushless systemen dus als je die hebt hoef je geen 5Ah 50c lipos te kopen voor idioot veel geld als je met 30Ah al genoeg stroom krijgt en je die voor een paar tientjes op de kop kan tikken... zoals bij alle dingen is prijs kwaliteit ook hier interessant...
     
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    @Firefrenzy, koop dan maar geen Elektro heli, ik trek met mn kleine 450 al gauw 50 amps uit een 2.2 amp pakketje, mn heli die ik heb besteld, worden 5a 40C pakketten aangeraden, omdat je pieken kan krijgen van 4 seconden lang, tot wel 200 amp...

    Het is simpel, een Motor verbruikt, een accu geeft.. de regelaar staat er los van, die controleerd alleen de motorsnelheid, en daarmee dus ook hoeveel die gebruikt...

    Stel: motor rated @60 ampere @full load, dan trekt die motor dus bij zn maximale koppel 60 ampere, wil je een regelaar van minimaal 60 ampere, en dan liefst 1/2 marge erbij, dus 90, je accu wil je zo hoog mogelijk, liefst 2 keer zoveel als je motor kan trekken, en dat is dus 120 ampere..

    al ga je met die 60 ampere motor een 30 ampere lipo gebruiken, sloop je de lipo..
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Je moet niet vergeten dat je bij auto's kortstondig heel veel stroom trekt met het optrekken , die pieken liggen boven die 125A die eerder genoemd werd.

    Om te voorkomen dat je voltage op dat moment te ver instort ( en daarmee je power) zoek je dus lipo's die meer vermogen kunnen leveren.

    Hoe meer amps. de accu kan leveren des te stabiler zal het voltage blijven bij b.v. optrekken vanuit stand en na een bocht of volgas op het rechtestuk. Wat uiteindelijk zorgt voor meer snelheid.

    Meer ampere heeft dus weldegelijk nut , en is ook merkbaar als je gaat rijden ;)
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Van een accu wordt niet opgegeven, dat deze 5A is, maar 5Ah. Oftewel 5 Ampere-uur. Deze kan dan een stroom leveren van 5 Ampere gedurende 1 uur. Dit is z'n capaciteit, de hoeveel energie die er in zit.
    Met 20C wordt aangegeven met welke stroomsterkte deze accu ontladen kan worden, dus hoe snel je deze energie kunt verbruiken. Als je de accu met 100 Ampere gaat ontladen (20C) zou deze theoretisch in 3 minuten leeg zijn (60 minuten gedeeld door 20). In werkelijkheid haal je bij hogere stroomsterkten altijd een beduidend kortere tijd, maar daar gaat het even niet om.

    Vergelijk het met een emmer water. Deze bevat 10 liter water. Dat is vergelijkbaar met de capaciteit van een accu, het aantal Ah. Hoe snel gooi je die emmer leeg? Dat is vergelijkbaar met de stroomsterkte, dus het aantal C.
     
  9. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    toch misschien ook belangrijk om even te melden. Tegenwoordig is er nogal een "inflatie van cijfers". Wat dus wil zeggen: men schrijft graag een hogere C waarde, want dat verkoopt net beter.
    Bovendien moet je de C waarde vergelijken met een buis aan je emmer water. hoe groter de diameter, hoe "gemakkelijker" er meer water door kan lopen. als je dus een 5Ah batterij hebt van 20C kan die 100A leveren (in theorie). Een 30C batterij kan 150A leveren. Het moge duidelijk zijn dat de eerste batterij hier op 100% van zijn kunnen zit, en de tweede slechts op 66%.
    Vergelijk het met een echte auto (of joggen). De ene kan max 160km/u, de andere 240 km/u. Als je dan echt 160km/u wil rijden zal de ene het "gemakkelijker" hebben dan de andere en dus minder slijten. Tegen het maximum aan gaan is altijd minder goed dan marge hebben.
     

Deel Deze Pagina