hallo,
de Wiesel mag best boven de kilo aan gewicht komen, hoor! Dat de boot onder een kilo zou moeten blijven is klinkklare onzin, dat had o.a. te maken dat dit rompje zo geschikt was voor de klasse F1-1kg en die regels zijn o.a dus tot 1000 gram vaarklaar. Als je vaarklaar op 1,2 kg uit komt zal het echt niet gaan zinken. Tijdens het varen komt het bootje ook al wat meer uit het water.
De hele boot wordt bij het varen al zo goed als helemaal nat, dus water op het dek zul je altijd houden. Het dek is van hetzelfde materiaal als de onderkant van de Wiesel, dus als het dek al niet nat zou mogen worden... Misschien is een plastic zak om de boot dan een betere optie, haha!
Daarom dient dit balsa rompje ook met porienvuller bewerkt te worden (binnen en buitenkant), hier tussen door steeds weer afschuren en tenslotte gelakt. Evt. de hele binnenkant nog 's voorzien van een dun laagje hars en enkele punten met glasvezel versterken, al zal dit met standaard setup niet hoeven.
Wat echt waterdicht moet zijn is het bevestigen van het kapje op de romp, daar onstaat de grootste kans op water in de boot als dit niet goed afsluit (evt. afplakken dus!). Ook door de schroefas, roerkoker en evt. verbindingen van waterkoeling in de boot zijn potentiele 'lek' plekken om water in de boot te krijgen.
Vraagje aan joostt:
Waarom een Robbe 12 V motor? Welk type heb je dan op het oog? Op hoeveel NiMH cellen cq volt wil je varen? Als je op 7,2 V (6 cel) wilt varen heb je aan een 12 V motor niet veel plezier, dan is een 6-7,2 V motor beter zoals een speed 600 Race 7,2 V van Graupner. Die kun je zelfs belasten met 7-8 cel (dan wel de motor van waterkoeling voorzien d.m.v. alu spiraal 4 mm).
Groeten,
BJ