Gebroken Motor Stang.

als ik de foto zo zie dan lijkt het erop dat je motor iets te laag zit tov de schroefas en ook nog iets onder een hoek geplaatst zou moeten worden zodat de schroefas en motor + koppeling 1 rechte lijn vormen.

Hij heeft de schroefas gericht naar de motor :rolleyes: :rolleyes:
Dat is dus iets nieuws althans voor mij dus :confused: :confused:
Een ieder stelt zijn motor naar de schroefas hij dus niet.
Hij doed het met vol trots andersom zo als hij eerder schreef
mvg
Frederik:D:D
 
Hij heeft de schroefas gericht naar de motor :rolleyes: :rolleyes:
Dat is dus iets nieuws althans voor mij dus :confused: :confused:
Een ieder stelt zijn motor naar de schroefas hij dus niet.
Hij doed het met vol trots andersom zo als hij eerder schreef
mvg
Frederik:D:D

Ja, het was zo dat de schroef erg naar beneden gericht was dus heb ik hem nu recht gericht. i.p.v van de motor stand aan te passen heb ik de stand van de schroef aangepast. De rest stond allemaal wel goed.

P.s : dat gerommel is altijd zo geweest, het gerommel speelt zich alleen op de kant af, niet in het water.
 
hallo

daar gaan we weer

13 en stijfkoppig het zal tegenwoordig aangeboren worden


dan hier de uitleg en ik doe hem maar 1 keer

laat je as zitten daar kan je niet veel meer aan veranderen
of je nu wil of niet je as/motor zit niet uitgelijnt je zal dus je motor tenopzichte van de as moeten uitlijnen

maak het gat waar de motor nu in zit groot /heel groot
neem een plaatje en neem de gaten van de motor daar op over
en zet de motor daar op vast
sluit de motor aan op de as
nu kan je met dit plaatje en de motor schuiven tegenover de motor spant
tot je motor juist zit


je sluit een ampere meter aan tussen je motor en een accu en je laat de motor langzaam draaien
dan begin je te schuiven met je motor tot je het minste verbruik hebt

dan alleen zit je motor goed uitgelijnd

en een motor moet geen lawaai maken al heeft hij dat altijd gedaan dan heeft hij nooit goed gezeten

een direct electro drive maakt geen lawaai

zit de motor volgens de ampere meter juist zet je het plaatje vast met een beetje seconden lijm
daarna aflijmen met stabilit of een andere stevige lijm

groetjes raf
 
Hallo,

Deze stijfkoppige 13 jarige zal er morgen verder naar kijken.

Ik snap alleen niet zo goed wat stroomverbruik met uitlijnen, geluid en uitgelijnde motoren te maken heeft.

Groeten Abe
 
Alles!
Je bent wel 13... maar van mij mag je nog van alles leren, en hoef je het wiel niet altijd uit te vinden. Daarvoor is dit forum. En vraag je het een 100x... mag allemaal.

Okeej.... Buig maar een een draadje krom, en probeer dat maar eens rond te draaien in je handen, maar dan zo recht mogelijk. Dat gaat stroef en hobbelig.
Het kost energie. Net als een auto die door de bocht rijdt, afremt. Die krachten moeten om een hoekje.. en dat doen ze niet graag.

Energie wil je zo min mogelijk verliezen in je aandrijflijn.
Zo min mogelijk wrijving in je aandrijving, opdat je bootje langer vaart op je accu lading etc. en zelfs je accuus langer mee kunnen gaan... scheelt weer centjes.

Dat geluid kan komen doordat iets aanloopt. Niet goed gesmeerd is. Mogelijk zelfs krom. Uiteindelijk slijt het sneller en gaat het kapot.

Het eerste wat je doet is dus te zorgen dat de schroefas mooi gericht is in de lengte van het schip. (vaart het bootje daarmee recht uit)
Dat je propeller minimaal 5 mm van je romp af in de rondte draait. Anders gaat deze bellen slaan.
Soms heb je de ruimte om het andersom te doen.

Dan ga je de motor richten op de schroef-as.
Je schroefas moet dan wel kaarsrecht over de gehele lengte zijn... denk aan dat draadje... anders gaat het niet lukken.

Een truc is de motor provisorisch vast te zetten en te richten totdat deze het mooiste loopt op toerental, daarmee de minste stroom gebruikt. En eigenlijk ook iets wat je bijna op het gehoor kunt doen. Je kan ook een passend messing buisje schuiven om motor-as en schroef-as ...als deze de zelfde diameter hebben. Dan zit je soms al redelijk in de buurt. Met de truckjes van RAF erbij gaat dat vast lukken.

Zoals je al las, heet het verbindingsstuk tussen schroef-as en motor-as een koppeling. Koppelingen zijn veel gebruikt in de techniek. In aandrijvingen van auto' s, schepen en vliegtuigen. Noem maar op.

De aandrijving van autowielen gebeurt ook met aandrijfassen en koppelingen ertussen.
Soms moeten die wielen om een bochtje, moet de aandrijving in een knik of hoekje gebeuren. Dan zet men er een 'kruiskoppeling' tussen. Die kan een hoek van nabij 5 graden probleemloos aan. Bij auto's is het iets complexer in elkaar gestoken. Dan gaat het niet meer met een kruiskoppeling, de hoek is te groot en heeft de koppeling meer weg van een gewricht. Bij een auto gebruikt men dan een 'homokineet' Een slim in elkaar gestoken onderdeel.
Begrippen als kruiskoppeling of homokineet kan je op wikipedia nalezen. Daar wordt het vaak goed beschreven. Maarja.. dat draaien om een bochtje... het kost wel energie!

Ook voor bootjes heb je kleine kruiskoppelingen. Merk: Graupner of Robbe. Soms vind je nog koppelingen van het merk Marxx. Die zijn verstelbaar in lengte.

Te bestellen via modelbouwzaak of via Conrad etc
In het Duits heet dat dan een Wellenkupplung.
Het spul komt allemaal uit Duitsland.
Je hebt ze je in allerlei maten, zodat je uit diverse as-diameters kunt kiezen om alles goet an te sluiten.

Het kan ook met slangetjes... echter dat slipt sneller door. Lastig vast te zetten. De koppelingen kan je met imbus of schroefje vast zetten aan de as. Rubberen of elastische koppelingen kosten wat meer energie. Ik gebruik ze daarom liever niet.

In alle gevallen moet de koppeling goed uitgericht staan. Slijt deze het minste, maakt het minste lawaai en gebruikt de motor altijd de minste stroom.

Kijk... bij dit model zit de kruiskoppeling zelfs onder de motor aan een vertraging vast... en helemaal in lijn met de schroef-as. Wat een werk om dat goed geplaatst te krijgen!

full


full


Zo maar weer?
Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo bas


met de as in de lengte recht te zetten ben ik niet helemaal accoord LOL
de neptune vaart met de as een graad of 2 naar rechts beter achter uit dan dat de as helemaal recht staat
komt door het wieleffect en door deze stand wordt dat een beetje gekompenseerd
in de vliegtuig bouw gaan ze zelfs tot 3° en nog wat domping ook een gr of 2°
maar dit gaat weer te ver en dat zijn de fijntuningen die de ouderen wel doen aan hun modellen
het gaat over 1 schroefs schepen bij meerdere licht het weer anders

ik ging er deze keer vanuit

quote

Wat moet ik dan precies uitlijnen en hoe, ik heb voor zover ik weet al het mogelijke gedaan. Ik kan moeilijk mijn hele inrichting gaan aanpassen om de motor anders in te richten, dat zit allemaal vast en daar verander ik ook liever niets aan.

quote

hij wilde dus aan de inrichting niets meer veranderen en dan is de oplossing met de losse plaat waar de motor opzit de beste oplossing om niet aan de spant te moeten breken
de losse plaat kan je in model schuren tot de motor het minste verbruik heeft
staat de as scheef en de motor spant recht dan kan je de tussen plaat scheef schuren en staat je motor tenopzichte van je as toch gelijnt
al heb je toch aan je motorspant niets veranderd

en door dat grote gat in de motorspant kan je schuiven met de tussen plaat tot alles mooi in lijn staat
motorspant.jpg


hier een tekening
rood is de spant blauw de tussen plaat
hier heb ik alles wat overdreven om het duidelijker te maken
dit zou dus echt wel scheef weg varen met deze hoeken maar het is maar om een idee te geven

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je het ook op zijn kop getekend Raf :rolleyes: :rolleyes:
Of lag de boot onderst te boven kan ookhe lol lol lol
mvg
Frederik:D
 
Hallo raf, Je hebt geheel gelijk over het stellen van de schroef-as. Om de propwash te compenseren.

En Abe... wil je het echt goed doen... ook straks bij je S-100... niet te lui zijn om de zaak netjes uit te lijnen. Als je niet tevreden bent, doe je het over... en nog een keer als het nodig is... totdat het staat zoals je denkt dat het goed moet zijn.... en over het verbeterde resultaat mag je dan trots zijn. Gefixt!!! Zelf gemaakt!

Methode raf lijkt me zeer praktisch in deze.
 
hallo frederik


alles lezen

deze tekening is over dreven scheef uit de midden as getekend om het beter telaten overkomen

dus niets onderste boven
dit is vanbovenaf gezien en de motor staat extreem naar stuurboord

groetjes raf
 
Beste Forumleden.

Ik snap het principe nu wel maar in de praktijk is dit moeilijker uit te voeren lijkt mij.
Deze boot is namenlijk door mijn vader gemaakt, ik was nog maar 6 toen hij gebouwd werd.
Ik weet niet of mijn vader het een mooi idee vind dat ik in de boot die hij gemaakt heeft een gat ga zitten boren.
Ik zal het eerst met hem overleggen.

Bedankt voor alle reacties, ze worden zeer op prijs gesteld.

Groeten Abe
 
hallo

op de manier die ik voor schrijf met de extra spant heb je het minste werk en het minste aan verbouwing wat je aan de boot moet doen

anders op de kast zetten en er van genieten

wat ga je doen als je aan het varen bent er er knalt iemand tegen aan

het gebeurt zelfs door ervaren mensen

goeie raad zet hem op de schoorsteen en bouw een nieuwe

groetjes raf
 
hallo raf.

jouw manier lijkt mij ook het beste om uit te voeren.

Ik snap alleen niet waarom je over botsingen en over de bouw van nieuwe boten begint.

P.S : ik ben al met een nieuwe bezig, een S130 van robbe :P

Groeten Abe
 
hallo abe

de reden ben jezelf

je gaf aan dat je geen gat wilde boren in een door je pa gemaakt model
en daar heb ik dus begrip voor
maar als je er toch mee wil varen dan zal het de enige mogelijke aan passing zijn
die je kan doen

wil je echt geen schade aan je model dan laat je het best op de kast/schoorsteen staan

groetjes raf
ps pas het hier beschreven ook toe op je S130 zo voorkom je later problemen
tijdens het varen
 
hallo,

Ik zal eerst natuurlijk wel overleggen want als het kan ga ik het ook doen natuurlijk, varen gaat sowieso wel gebeuren, dat gaat al 5 jaar goed.

over de s130 : ik heb hem onafgebouwd over gekocht van iemand, voor zeer weinig geld, leek mij wel mooi om mee te beginnen ; romp al klaar, motoren goed, servo geinstallerd, goedkopere prijs, etc. etc.

Groeten Abe
 
hallo abe


je hebt er mischien over heen gelezen maar er had iemand iets gepost over slijtage

het probleem is dat als je niets doet de bus die op het einde (tegen de motorkant)in de as zit zodanig gaat uit slijten dat er zoveel speling op komt dat ook je as gaat krom trekken
met als gevolg dat de tweede bus aan de schroef ook defect gaat geraken en dat je dus water gaat binnen krijgen
en de herstelling die je dan gaat moeten doen is vele malen groter dan de nu voorgestelde

dus de raad van een modelbouwer is doe eerst de herstelling voor je nog meer schade aan richt dan dat er nu reeds gemaakt is

groetjes raf
 
Gisteren is hij weer gebroken, ik heb hem nu uitgelijnd door nieuwe gaten erin te boren, vanavond weer geprobeert met uitgelijnde situatie maar hij brak deze keer 4 keer...
 
Beste Forumleden

Hier even een foto van na het uitlijnen, en zo staat het nog steeds, dus wat kan / heb ik dan fout gedaan? :



Alvast Bedankt

Groeten Abe
 
hallo

ja as staat nog steeds onder een hoek
je as komt schuin uit de bodem omhoog en je motor as staat recht dus je hebt nog steeds een knik punt in je uitleiding
een stukje hout onder de motor laat die iets kiepen en zo komt hij wel in lijn met je as

een as/ as over brenging kan naar alle kanten 256 keer verkeerd staan LOL
daarom zeg ik steeds zet er een ampere meter tussen
het breken van de siliconen slang kan nu ook aan de qualiteit van de siliconen liegen
ik zou gaan voor een kardan koppeling of een rubber slangetje inplaats van siliconen
rubber is iets steviger dan siliconen want dat laatste kan niet tegen torsing en dat is net wat je as kombinatie nu doet
de prop probeert de motor tegen te houden en dat wringt de siliconen koppeling de nek over

groetjes raf
 
hallo

ja as staat nog steeds onder een hoek
je as komt schuin uit de bodem omhoog en je motor as staat recht dus je hebt nog steeds een knik punt in je uitleiding
een stukje hout onder de motor laat die iets kiepen en zo komt hij wel in lijn met je as

een as/ as over brenging kan naar alle kanten 256 keer verkeerd staan LOL
daarom zeg ik steeds zet er een ampere meter tussen
het breken van de siliconen slang kan nu ook aan de qualiteit van de siliconen liegen
ik zou gaan voor een kardan koppeling of een rubber slangetje inplaats van siliconen
rubber is iets steviger dan siliconen want dat laatste kan niet tegen torsing en dat is net wat je as kombinatie nu doet
de prop probeert de motor tegen te houden en dat wringt de siliconen koppeling de nek over

groetjes raf
Dat witte plaatje staat niet recht, die staat even schuin als je schroef.

Maar wat nu blijkt is dat de schroefas gebogen is, want de as is niet meer recht en dat valt duidelijk te zien als je vaart.

Ik heb vanavond weer even gevaren en de accu was 3 keer zo snel leeg als normaal.

Ik ga waarschijn de hele zooi vervangen, schroefas en schroefaskoppeling
 
Abe,
Wat ik zo kan zien aan je laatste foto:
De schroefas (rechts) lijkt wel op lengte gezaagd, maar niet helemaal.
De laatste milimeter is afgebroken.
De braam (scherpe rand) staat er nog.
Het zou zo maar kunnen zijn dat, wanneer je dat aseinde een beetje rond afvijlt, de oplossing er is.
Die koppelslang kan dan niet meer van binnenuit doorgesneden worden.
Ook zou je kunnen proberen de ruimte tussen de motoras (links) en de schroefas wat groter te maken (schroefas nog wat korter zagen en afbramen).
De koppelslang heeft dan meer lengte om te buigen.
Het ziet er nu naar uit dat die ruimte slechts 1 mm is, misschien dat 8mm wel voldoende is.
UItlijnen lijkt me dan minder nauwkeurig nodig te zijn.

succes Harm
 
Back
Top