na lang zoeken heb ik een mooie tekening gevonden van een ultimate Maar omdat ik nog een OS 47 FX heb liggen is de tekening terug gebracht naar een spanwijdte van 1m. Giuseppe Ghisleri Ultimate Plans... Building his Ultimate Bipe - RC Groups Profili 2.0 - wing airfoils managing, drawing and analysis software spanten uitgeprint en vervolgens veel lopen strijken A4tjes aan elkaar geplakt tot een geheel de hobbyhok waakhond Spanten afgetekent klaar om gesneden te worden door de scalpel romp met depron staart gedeelte
ja sorry had niet altijd mijn foto toestel bij de hand maar we gaan gewoon verder ribben voor 1 vleugel ribben voor beide vleugels Mark
succes met bouwen ik heb ergens ook nog tekeningen in autocad van de ultimate en ook van de pitts challenger. gr eric
servo hulp nog wat verder gekomen met de onder vleugel dit weekend zit alleen met een probleemje zoals op de foto te zien is zijn standaard servo een beetje te groot nou wil ik graag een kleinere gebruiken maar hij moet ook sterk genoeg zijn om te ailerons aan te sturen aangezien er alleen servo's in de ondervleugel komen (igv dat is de bedoeling) hebben jullie nog adviezen voor de servo keuze gr Mark
Er is niks mooier dan een verslag vanaf tekening. Uit welke dikte balsa ben je deze aan het bouwen? succes ermee dit ga ik dit zeker volgen.
Servokeuze? Bij zo'n klein toestel is er maar één die ik aanraad: alles met 9-grams van HC: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo $3.65 Mooi project, ik heb de tekeningen (en nog een stel andere van deze Italiaan) ook liggen. Voor volgende winter, misschien! Ik blijf deze zeker even volgen. Hugo
ik zat inderdaad ook aan die te denken zal 1 servo genoeg zijn voor 2 rolroeren?? of toch maar 1 per rolroer wat weer minder is kwa gewicht lastige keuze vanavond weer een kleine update Mark
ik zou er 2 nemen. die hxt900 zijn goede servos. heb ze sinds een week of 4 zelf. en ben er tevreden over. ps: je zet hieronder, zou ik 1 of 2 nemen, om het mindere gewicht. maar je plaatst beneden wel een foto dat je een standaard servo erin liggen hebt, om te passen? waar zit de logica?
de hxt900 zijn goede servo's. toestel is 1 meter span dan zou je denk ik met 1 servo kunnen voldoen. Al zou ik zelf toch voor de keuze gaan om er 2 te gaan gebruiken die paar gram neem ik zeker op de koop toe succes.
Het worden dus 2 of 4 servo's aangezien ik 2 vleugels heb (ultimate ) denk dat ik er 4 ga bestellen kan er altijd toch nog maar 2 inbouwen maar voor nu de ondervleugels is bijna klaar om te gaan indekken alleen moet ik nog ff na denken over de constructie voor de "uprights" (goed Nederlands woord weet ik daar niet voor). en voor de schanieren moet nog een wat extra balsa tegen de achterlijst aan geplakt worden
De hxt 900 is waarschijnlijk sterk zat. Bij gelijkwaardige kistjes zie je ook slechts 1x 9gram per 2 roeren. Dit is dezelfde alleen met metalen tandwielen: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg / 13.4g / 0.10sec $6.16 Anders zoiets: HobbyKing Online R/C Hobby Store : BMS-385DMAX Digital Servo (Metal Gear) 4.2kg / .15sec / 16.5g $43.90 Laatste is exstreem sterk voor zijn gewicht en zeer precies. Heb deze besteld voor een 58 inch extra. Is in jouw geval wel zwaar overkill.
shearweb aan het drogen extra versteveging op plaatsen waar de aileron schanieren moeten komen klaar voor het indekken van de vleugel wat extra gewicht op het plaatje wat het landings gestel moet gaan dragen verlichtings gaten in de straat gemaakt door de velichtings gaten bleek het middels gaten toch wat te zwak dus toch maar een klein stukje balsa er achter gelijmt voor stevigheid
zo weer eens een update ondanks dat het al ff geleden is heeft de bouw niet stil gestaan. de romp heeft inmiddels de motor ,roeren en het landingsgestel ontvangen. de ondervleugel is zo goed als klaar alleen moeten de rolroeren er nog op. en de spanten liggen klaar voor de bovenvleugel. ik moet alleen nog ff verzinnen hoe ik de topvleugel het makkelijkste op het alu. bevestig.
super om mensen te zien die zo vanaf tekening bouwen. hoop dit zelf ook ooit te kunnen in de toekomst gr. stephan