Wat is er op tegen een startmotor te gebruiken?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door BYM, 13 jan 2005.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.571
    Locatie:
    Groningen
    Als een een motor in duw opstelling gebruikt wordt is die ook zwaar belast? Nu zijn daar wel speciale andersom lopende motoren voor maar je hebt ook props om een normale motor als duwprop te gebruiken ;) Zou dit ook zo slecht zijn dan?
     
  2. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Exact.... zo doe ik het ook altijd, en ik heb al aardig wat motoren versleten (opgevlogen, niet door het electrisch starten vernield :roll: )

    Gewoon een klein beetje gezond verstand en niet als een barbaar proberen die motor te starten dan kun je ZONDER ENIGE problemen of vermindering van de levensduur van de motor een startmotor gebruiken.

    Cheers,

    Rich 8)
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    idd, ik zie ooit mensen die de startmotor op 10 cm afstand full bore laten draaien en hem dan ineens KLABATS op de spinner stampen om door de compressie (of hydrolock) heen te knallen.

    het laat zicht niet raden dat dit dus wel minder is voor je motortje :D
     
  4. Kelvin

    Kelvin Guest

    Als je het zo doet, istie wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel snel niet meer in het land der levenden :wink:
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat een onzin zeg :) alleen een hydrolock kan bij een (kleine motor) de drijfstang kromslaan, dan doe je eerst de starter aan en ram je hem vervolgens op de spinner. Dat het achterdeksel inslijt is complete onzin, wat denk je wat voor krachten erop komen als je het gas tijdens het vliegen dichtgooit ? gewoon die starter gebruiken :D laat de mensen die graag zich de blaren slaan in hun waarde en gebruik je starter om tijd te winnen en veel te vliegen.
     
  6. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Hoe verklaar je dan de 'spyrograph' op m'n carterdeksel:

    [​IMG]
    (1e keer dat ie uitelkaar is geweest)
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat komt omdat de drijfstang vrij kan bewegen, het is zeker niet de schuld van de startmotor.
     
  8. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Bij motoren met kogellagers EN waarbij de krukas goed gemonteerd is (dus zonder speling) kan je zonder gevaar een startmotor gebruiken met de nadruk op GEEN speling .
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Excuses aanvaard en mijn excuses als ik iets te hard mijn theorie zou hebben verdedigd :roll:

    Stevo
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Ha, mooie discussie!

    Laten we wel wezen: dit forum wordt (gelukkig) ook door veel beginners gelezen.
    Voor een beginner is het handstarten een crime, als ik mijn eigen begin van de modelvliegervaring (COX 0,8, diesels, Webra 1.7) terug bekijk, mijn God, hoe veel ik niet heb staan meppen en hoeveel tikken ik niet op mijn vingers gehad heb (er waren toen nog geen startvingers, startmotors etc.)

    Een beginner heeft nog geen "gevoel" voor motoren, dat komt nog. Modelbouw is sowieso een tijdrovende en frustrerende hobby.
    Laat die mensen gewoon lekker een lichte startmotor gebruiken en leer ze hydrolock te herkennen, dan is er geen probleem.
    Slijtage komt er sowieso bij beginners in hogere mate, maar dat is meestal als gevolg van een onvrijwillige en hardhandige benadering van Terra Firma, het uitgraven daarna en dan proberen of de motor nog draait....

    Voor de ervaren mannen die zich prima uit de voeten weten met een handstart: prima, moet je zelf weten. Ik heb een beroep waarbij mijn vingers van cruciale betekenis zijn, liever een nieuwe motor van tig euro als mijn baan kwijt. Ik start dus NOOIT methanol motoren (probeer dat tussen haakjes eens met je favoriete motor midden in de winter....) met de hand, alleen mijn benzine motoren (omdat die een ander startgedrag hebben) en dan altijd met een dikke "Willempie" brommerhandschoen met duckttape omwikkeld. Ik kijk wel mooi uit.

    Motorenfabrikanten van modelmotoren staan bij mij niet hoog aangeschreven als het op moderne inzichten aankomt. Hoe lang heeft het niet geduurt voordat ze fatsoenlijke dempers meeleverden, nadat al láng bekend was dat maatschappelijk gezien de herrie van die ongedempte dingen onacceptabel was. Hoeveel motoren worden er nog STEEDS gebouwd met de sproeiernaald vlak achter de prop...ipv een stuk veiliger aan de achterkant...
    Fabrikanten moesten al LANG realiseren dat het gebruik van een startmotor ingeburgerd is (zou moeten zijn...) en daarmee technische aanpassingen hadden moeten inbouwen ipv het probleem bij de koper leggen...

    Verder: Modelvliegers hebben af en toe last van een misplaatst Macho gedrag; een motor elektrisch starten wordt licht gediscrimineerd, het is niet "stoer" genoeg.
    Rolroeren mixen met rudder op de zender: bwaaahhh, dat rudder stuur ik altijd met de hand bij.(en vervolgens waggelen en slippen ze verder door de lucht heen..)
    Toen ik voor het eerst een simpele electrische schroevendraaier op het veld gebruikte om oa mijn vleugelbouten te monteren: hoongelag alom.
    Nu gebruikt al zeker 30% zo'n ding.
    De eerste computer zenders, de opkomst van elektromotoren, het gebruik van gyro's..allemaal in het begin met de nek aangekeken door de archaïsch denkende goegemeente.

    Gemak dient de mens, niet aan oude waarden en normen blijven kleven als de voorschrijdende techniek je inhaalt.

    Zo, genoeg gepreekt.
     
  11. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Helemaal met je eens Richard!
    Maar toch verbaas ik me er elke keer weer over dat die OS motoren heel makkelijk te starten zijn met het juiste "pruimpje" vooraf. Van de week ben ik bij temperaturen om het vriespunt nog met de hand aan het starten geweest. Moet wel zeggen dat ik de kist ondersteboven moest leggen omdat de motor er in hangt. Maar toen letterlijk met de eerste tik. Maar mijn vingers zijn ook mijn boterham, dus bij de 4takt laat ik het uit mijn hoofd.
    Mag eigenlijk best zeggen dat ik in 25 jaar behoorlijk OS fan (2takt) ben geworden. Die dingen lopen starten en lopen goed.
     
  12. Bas_mvsb

    Bas_mvsb

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    375
    Locatie:
    Breugel
    Zolang die wannabee chroomlaag blijft zitten wel ja :? :wink:
     
  13. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Gelukkig heb ik in de tijd dat ze die "wannabee" chroomlaag niet onder de knie hadden geen motoren van ze gekocht 8)
     
  14. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ik start al mijn motoren met de hand, gewoon met de vinger en niet met zon start vinger ofzo.

    Me nwe 2 takt ( thunder tiger 120 ) startte dit weekend red. goed ondanks de temperatuur.
    Ik ben dus ook niet iemand die als t ff niet wil na 1 minuut de startmotor er al op zou zetten.

    Met mijn saito 25cc 4 takt doe/deed ik het als volgt. lekker choken en dan in de looprichting tegen de compressie aan zetten en de andere kant op slaan (tegen de loprichting in dus).
    De motor zal terug slaan en gaat lopen.
    Werkt prima.

    Of het echt super slecht is met start motor zal meevallen maar je hebt zo wel meer gevoel bij het starten. :)
     
  15. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.393
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Tja, zolang dat goed gaat is er geen probleem...
    Ik kan je wel een verhaaltje meegeven van iemand op de club, die brave man is met zijn hand in de schroef terecht gekomen. Vanaan zijn duim tot halverwege zijn onderarm om de halve cm een lelijke kap erin. Slagader over, arm afbinden en met spoed naar het ziekenhuis (net op tijd of hij kon het niet meer navertellen)
    Na een paar maand genezing, een zenuw uit de voet getransplanteerd en nu nog een paar maand later begint er langzaam gevoel te komen in zijn pink. Nu nog de gaten in zijn arm dichtgroeien, een huidtransplantatie, revalidatie en na een tijd zal het gevoel gedeeltelijk terugkomen in de rest van zijn hand. Dan zal hij ze ook al wat kunnen bewegen
    Maar ja waarom op zijn minst een startvinger als je nog een hand hebt?
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Kurt
    Dit is wel een hele erge!
    Maar in IEDERE club zijn er in de loop de jaren enkele, zoniet tientallen gevallen gepasseerd van verwondingen in allerlei versies.

    Ik noemde het al eerder: volkomen misplaatst machogedrag. Het is in de ogen van sommigen kennelijk niet "stoer" om een motor lekker veilig met een startmotor te starten.

    Het spijt me dat ik het moet zeggen, Gregor, je zult jezelf vroeg of laat eens tegenkomen, hopelijk niet al te erg.

    Dan maar wat minder "gevoel" voor de motor maar wel nog gevoel in mijn vingers.......
     
  17. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.393
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    je hebt wel gelijk Richard dat er in iedere club iemand is die in de schroef gezeten heeft. Mijn vader mist ook een halve cm van zijn duim, ze hadden er een stuk opgenaaid maar dat was niet gelukt.

    Het topic was: wat is er tegen om een startmotor te gebruiken? Dat is een zinvolle discussie maar als je dan toch met de hand werkt, zie ik geen enkele reden om een startvinger of stok of wat voor bescherming NIET te gebruiken. Je kan net zo'n feeling met je motor hebben met een startvinger.
    Dan ben ik liever een mietje met 10 hele vingers dan een echte vent met een gehavende hand.
     
  18. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    ik vind er niets op tegen om starter te gebruiken.

    feeling met de motor? :roll:
    ja je voelt het idd als hij terugslaat.

    slijt op de carter?
    zal volgens mij maar héél weinig zijn hoor.
    (bij mijn OS32 heli, dáár zie je degelijk slijt op de carter maar geen problemen mee, loopt als een zonnetje)

    m'n saito 4T heeft 1 burstje nodig en hij is vertrokken.

    je moet het natuurlijk wel met wat zorg behandelen eh.
    Het is niet de bedoeling de starter op je motor te rammen etc.
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Heren, wij autorijders kunnen niet eens met de hand starten......

    oke, er wordt geen kracht uitgeoefend op het carterdeksel, omdat de auto naar beneden gedrukt wordt op..... een reeds draaiende startmotor......

    een goede gewoonte om aan te leren om te voorkomen dat motoren verzuipen is om aan het eind van de dag de motor stationair, met lege tank de laatste resten brandstof te laten verbruiken totdat hij afslaat, afterrun erin, (indien nodig i.v.m. nitro gebruik) en opbergen.
    Volgend keer dat de motor gestart dient te worden, startmotor erop, mits mogelijk ff in uitlaatslang blazen, en starten maar......

    er zijn zelfs rijders die de motor koud op de startmotor drukken en hem zelf brandstof laten aan zuigen........ en dan pas gloeien.........
     
  20. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    En een trekstarter dan? ;)

    De kracht is bij een startbox ook van een totaal andere kant dan bij een startmotor van een vliegtuig :) De startbox drukt onder tegen het vliegwiel aan. Bij een vliegtuig-startmotor druk je voor tegen de krukas. :)
     

Deel Deze Pagina